דמויות ביהדות

מרן שר התורה: פרופיל לדמותו של הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל

יתומים ואין אב: הגאון רבי חיים קנייבסקי זצוק"ל עלה השמימה והותיר אותנו יתומים ואבלים. פרופיל לדמותו של השקדן העצום, המכונה באהבה "מרן שר התורה"

  • י"ז אדר ב' התשפ"ב
הרב חיים קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הרב חיים קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

עולם התורה התעטף באבל כבד עם היוודע הבשורה הקשה - מרן שר התורה, הגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי - איננו, כי לקח אותו האלוקים. הגאון רבי שמריהו יוסף חיים קַניֶבסקִי (המכונה 'רבי חיים') נפטר בשושן פורים, שעה קלה לפני כניסת השבת, והוא יובא למנוחות היום (ראשון) בשעה 12:00 בצהריים, כשהוא בן 94 בפטירתו.

רבי חיים זצ"ל היה פוסק הלכה, דמות רוחנית משמעותית בציבור החרדי, ומחבר ספרים רבים במגוון תחומי התורה. הרב המנוח נולד נולד בט"ו בטבת ה'תרפ"ח (1928) בפינסק, והוא בנם הבכור של הרב יעקב ישראל קנייבסקי (ה'סטייפלר') ורעייתו פעשא מרים, אחותו של החזון איש. בשנת תרצ"ד (1934) עלתה המשפחה לישראל והתגוררה בבני ברק.

 

שקידת התורה

במהלך 94 שנות חייו עמל הרב קנייבסקי בתורה בשקידה מופלאה, שנדיר למצוא כמותה. על כן קיבל את הכינוי 'מרן שר התורה'. הרב נחשב בקיא בספרות התורנית, כולל בדברי חז"ל, ויודע על פה אין ספור מדרשים. דרך לימודו מבוססת על בקיאות רחבה, השוואת המקורות וביאורם זה על פי זה.

הרב קנייבסקי היה שקדן גדול, והחל משנות ה-20 לחייו הוא הקפיד על מחזור לימוד מסוים, אליו הוא הקדיש בעיקר את שעות הלילה מחצות ועד להנץ החמה. את סדר הלימוד מכנה הרב 'החובות', והוא כולל את תחומי הלימוד הבאים: תלמוד בבלי, תלמוד ירושלמי, תוספתא, רמב"ם, טור, שולחן ערוך, נ"ך וזוהר. ההספק הוא עצום: מדי יום למד הרב 8 דפים מהתלמוד הבלי וכן את הסוגיות המקבילות בתלמוד הירושלמי. כן למד הרב את הטור והשולחן ערוך בהספק אדיר של 5 דפים ליום. בימי שישי למד הרב, בנוסף להספק היומי הקבוע, את פרשת השבוע שניים מקרא ואחד תרגום, עם מפרשי המקרא, וכן את מדרשי ההלכה הקשורים לפרשת השבוע.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

באופן זה, סיים הרב קנייבסקי את מסכתות הש"ס בתדירות גבוהה. כאשר ערך 'סיום' על אחת המסכתות, מיד התחיל בלימוד המסכת הבאה. בשל שקידתו העצומה, בכל יום סיים הרב 7 מסכתות קטנות: משניות עדויות, משניות אבות, מסכת אבות דרבי נתן, מסכת סופרים, שמחות, דרך ארץ רבה וזוטא, מסכת כלה ומסכת כלה רבתי.

בשנה מעוברת עומס הלימוד של הרב פוחת מעט, ועל כן מספיק הרב לנצל הרב את הזמן הנותר לחיבור ספר תורני חדש.

הרב חיים קנייבסקי בביקורו ההיסטורי בבית הידברותהרב חיים קנייבסקי בביקורו ההיסטורי בבית הידברות

מופתים

הרב זצ"ל היה שקוע בכל שעות היום בלימוד התורה, בשקידה נדירה. עם זאת הוא פתח את דלת ביתו וליבו לשעות רבות של קבלת קהל. עשרות איש, ואף יותר, נכנסו לבית מדי יום, והרב העניק להם עצה, תושיה וברכה.

מופתים רבים רשומים בשמו של הרב, ולפניכם מעט מן המעט:

גשמים לאחר פסח

היה זה בתקופה שלאחר הפסח, וראש העיר בני ברק הרב אברהם רובינשטיין הגיע לגר"ח עם שאלה מעניינת: באותה התקןפה נבנה בעיר מקווה חדש, אולם בכדי למלא את המקווה נזקקו למי גשמים. למרות שהיה זה לאחר הפסח, ירדו מעט גשמים אך לא בכמות שיכלה למלא את בורות המקווה.

"האם מותר להתפלל שירדו גשמים"? שאל ראש העיר את הגר"ח, והתשובה שהגר"ח ענה לו הייתה יוצאת דופן: הרב השיב כי אסור להתפלל על גשם בשל כך שגשם לאחר הפסח הוא סימן קללה, אולם הרב הפתיע את הנוכחים ואמר להם כי אל להם לדאוג, וירדו עוד גשמים רבים עד שהמקווה יתמלא.

ואכן, כצפוי - הבטחתו של הרב התקיימה, ולמרות שהיה זה בקיץ ירדו בבני ברק גשמי ברכה רבים שמילאו את המקווה עד תומו.

21 זוגות נפקדו בילדים

מרן הגר"ח קנייבסקי יצא לפני כשנתיים מביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק, ונסע - בצעד נדיר - לקברה של השונמית בכפר הערבי שונם הסמוך לעפולה. 
הגר"ח, הממעט לצאת מבני ברק, לא ביקר בקבר השונמית מזה כ-25 שנה לפני ביקורו המדובר.

קבר האשה השונמית, אשר אלישע הנביא החייה את בנה, ידוע כמקום סגולה לאנשים הזקוקים לזרע של קיימא, ואף הגר"ח קנייבסקי עצמו נוהג לשלוח לשם לעיתים, מכיון שבמקום זה נעשה נס של פקידת עקרה ותחיית המתים. מדובר בסגולה עליה המליץ אביו בעל ה'קהילות יעקב' הגרי"י קנייבסקי זצ"ל.

עד לפני כמה שנים ניתן היה לראות במקום מערה, כיום נמצא הקבר מתחת לקיר אבנים שראשו עגול ובסמוך לו נמצאת רחבת תפילה. הכפר, המכונה גם 'סולם', אינו נחשב כעויין, ותושביו הערבים מסבירים פנים לבאים בשעריהם. ואכן, כבר אחרי חודש הגיעה הבשורה הטובה הראשונה - הזוג הראשון נפקד בילדים. מאז, חודש אחר חודש - הגיעו בשורות נוספות, כאשר הגר"ח מגיב במילה אחת "שונם". בדיוק כשמלאו שנתיים ימים לתפילתו של הגר"ח - נפקד הזוג האחרון, וכל 21 הזוגות עליהם התפלל - נושעו בפרי בטן.

האם אתן עובדות בחול המועד?

מספר פקידות בבנק מסוים נתקפו לפתע בכאבי רגליים חזקים, ופנו לרופא שלא מצא את סיבת הכאב, ולכן לא היה יכול למצוא תרופה מתאימה. הדבר היה לפלא, הן מצד הכאב שלא נודעה סיבתו, וגם איך זה שכמה עובדות סבלו מאותו כאב. בצר להן פנו לרב קנייבסקי לשמוע ולכוון ליבן לאביהן שבשמים. שאל אותן הרב קנייבסקי: "האם אתן עובדות בחול המועד?" –"כן", ענו. אמר: "חול המועד נקרא 'רגל', וברגל אסור לעבוד, ועל כן נענשתן ברגליכן". כמובן שהכאבים חלפו כשקיבלו ע"ע להפסיק לעבוד בחול המועד.

האם את מכבדת את ההורים שלך?

עוד מספר הרופא, שכאמור משמש גם כרופאיו האישי של הגר"ח, על אישה שהגיעה למרפאה עם כאבי מעיים חזקים מאוד, ונשלחה לטיפול בבית החולים. בבית החולים עשו את כל הבדיקות, לא מצאו דבר והשאירו אותה למעקב. לאחר זמן בו היתה מאושפזת ועדיין לא מצאו את סיבת הכאב, היא הפנתה את מצוקתה לרב קנייבסקי. כששמע רבינו את צרתה שאל אותה: "האם את מכבדת את ההורים שלך?", האישה פרצה בבכי ואמרה שאינה מסוגלת לכבד אותם מכל מיני טעמים. אמר לה: "תכבדי אותם ותהיי בריאה", וכן היה.

גידול מסוכן בעצם החזה - שנסוג

עוד מספר ד"ר הרט, שהיה נוכח בחדרו של הרב קנייבסקי כאשר הגיע בחור צעיר מחו"ל, וסיפר שגילו לו גידול מסוכן בעצם החזה. אמר לו: "תלמד הלכות חול המועד". הבחור למד בהתמדה רבה והוציא חוברת חידושי תורה על הלכות חול המועד והגידול נסוג. לאחר כמה שנים חזר הגידול והבחור הגיע שוב לרבינו הגר"ח, שהורה לו לשוב ולהדפיס מהדורה נוספת של הקונטרס, וברוך ה' מאז הגידול נעצר.

למה אין לך ציצית?

חתן צעיר נכנס לבקש ברכה ממרן שר התורה לפני חתונתו. רבי חיים הרים את עיניו אל החתן בתהייה. "למה אין לך ציצית?" הוא שאל. הבחור הצעיר התבלבל. מתחת לחליפה שלבש כשנכנס אל הרב, היתה גם היתה ציצית. "הרב, יש לי ציצית", הוא מחה בעדינות, ושב וביקש ברכה לרגל נישואיו הקרובים.

רבי חיים קנייבסקי בירך אותו ושב, כמובן, לתלמודו. אולם כשיצא הצעיר החוצה, ניקר במוחו ספק עז. רבי חיים קנייבסקי ראה מול עיניו בחור ישיבה שכל מראהו מעיד על היותו בן תורה – למה שיחשוד בו שהוא אינו לובש ציצית?

הוא פרש לפינה שקטה, התיישב, והחל למשש ולספור את חוטי הציצית שלו. עד מהרה התגלתה לו האמת המדהימה: מבלי משים, נקרעו חוטים מהציצית שלו, והיא נפסלה. רבי חיים קנייבסקי צדק לגמרי: ברוח קודשו הוא הרגיש שלבחור הישיבה העומד לפניו – אין ציצית...

סגולות

סגולות רבות רשומות בשמו של הגר"ח קנייבסקי. ביניהן:

סגולות לזיווג מהרב קנייבסקי

סגולות לילדים מהרב קנייבסקי

סגולות לפרנסה מהרב קנייבסקי

סגולות לרפואה מהרב קנייבסקי

חיבורים תורניים

הרב קנייבסקי חיבר ספרים רבים במגוון מקצועות התורה:

דרך אמונה - בתחום המצוות התלויות בארץ ישראל. 

שונה הלכות – הספר כולל את קיצור פסקי המשנה ברורה והחזון איש. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

ארחות יושר - דברי מוסר, מלוקטים בעיקר מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

דרך אמונה - ספר הכולל 5 כרכים, וערוך במתכונת המשנה ברורה על הלכות זרעים. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

דרך חכמה - ספר הערוך במתכונת המשנה ברורה על הלכות קדשים. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

שערי אמונה - ביאורים וחידושים על המשניות שבסדר זרעים.

שיח השדה – ספר הכולל 3 חלקים, כאשר 2 החלקים הראשונים כוללים נושאים שונים כגון כתובת קעקע, כשרות חגבים, דברים המועילים לזיכרון ועוד. החלק השלישי הוא אוסף הערות על סדר הש"ס.

נחל איתן - על הלכות עגלה ערופה. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

שקל הקודש - פירוש על הלכות שקלים ועל הלכות קידוש החודש. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

טעמא דקרא - חידושים על התנ"ך. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

בשער המלך - בירורים וציונים על הקדמת הרמב"ם למשנה תורה.

קריית מלך - ציוני מקורות על משנה תורה. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

יישוב הדעת - יישובים לקושיותיו של המהרש"א, שציין עליהם 'יש ליישב'.

למכסה עתיק - מקומות בתנ"ך שבהם הפסוק סתום וחז"ל פירשו את הכוונה.

ביאורים על המסכתות הקטנות, כגון: "אמת וצדק" על מסכת גרים, "מצרף ומטהר" על מסכת כותים, "קנין הגוף וקנין פירות" על מסכת עבדים, ועוד.

כן חיבר הרב פירוש על התלמוד הירושלמי, בעריכת חתנו הרב זליג ברוורמן. הפירוש נדפס על גיליון התלמוד הירושלמי במהדורת 'עוז והדר' וכן במהדורה מיוחדת עם הירושלמי בלבד.

דרך שיחה -  ספר הכולל 2 חלקים, ובהם שאלות במגוון נושאים על סדר פרשיות השבוע מאת תלמידו הרב אליהו מן. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

בהיר בשחקים - ביאור על: ספר הבהיר, רזיאל המלאך, ספר נח וספר חנוך.

כל משאלותיך - שאלות ותשובות במגוון רחב של נושאים, לפי סדר פרשיות השבוע.

שמעה תפילתי - ביאורים על סדר התפילות המבוססים על תשובותיו של הרב קנייבסקי. לקריאת הספר, לחצו כאן. 

בנוסף, מדי שבוע יוצא עלוןשבת בשם דברי שי"ח ובו תשובות ודברי תורה מהרב קנייבסקי, אותם אמר במהלך השבוע החולף.

 

הנהגת הציבור

לאחר פטירת הרב אלישיב ב-2012 עמד הרב קנייבסקי לצד הרב שטיינמן בהנהגת רובו של הציבור החרדי-ליטאי, ובהוראותיהם פעלה מפלגת "דגל התורה". מאז פטירת הרב שטיינמן בתשע"ז, הוא מעורב יותר בהנהגת הציבור החרדי.

הרב קנייבסקי קיבל בביתו מדי יום מאות יהודים, שפנו לקבלת עצה וברכה בתחומים שונים. כן עמד הרב בנשיאות מוסדות חינוך וארגוני צדקה רבים.

 (צילום: פלאש 90) (צילום: פלאש 90)

 

משפחתו

הרב קנייבסקי הוא בנו של הרב יעקב ישראל קנייבסקי, שכונה ה'סטייפלר', שהיה גדול בתורה, וממנהיגי הציבור לאחר השואה. בתום השבעה לפטירת אביו, באב תשמ"ה (1985), נערך הספד בהיכל ישיבת פוניבז' בו התבטא עליו הרב שך כי "הניח בן כמותו". בנוסף, הרב קנייבסקי הוא אחיינו של ה'חזון איש', שהיה אחי אמו, והיה מקורב אליו ביותר, ואף הציע את השידוך שלו.

הרב קנייבסקי נישא לביתו הבכורה של הרב יוסף שלום אלישיב, בת שבע אסתר זצ"ל. הרבנית קנייבסקי היתה רבנית ידועה, וקיבלה מדי יום מאות נשים שבאו לקבל עצה וברכה. נפטרה מדום לב פתאומי בחול המועד סוכות תשע"ב.

ילדיו של הרב ורעייתו הרבנית הם:

הרבנית חנה שטיינמן. הייתה נשואה לרב שרגא נח שטיינמן (בנו של הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן), ונפטרה בתשע"ד. 

הרבנית לאה קולדצקי, נשואה לרב יצחק. על פי בקשתו של הרב, היא ממשיכה את דרכה של אמה בקבלת קהל. 

הרב אברהם ישעיהו קנייבסקי, עורך כתבי סבו הסטייפלר "קריינא דאיגרתא" וכמה מספרי אביו. 
הרבנית רות צביון, נשואה לרב יהושע. בהוראתו של אביה, חיברה את הספר 'בית אמי', על אמה הצדקת. לרכישת הספר 'בית אמי', לחצו כאן. 
הרב שלמה קנייבסקי, ראש ישיבות "תפארת ציון" ו"קריית מלך".
הרבנית ברכה ברוורמן, נשואה לרב זליג, ראש ישיבות "סדיגורה" ו"נתיבות יצחק".
הרבנית דינה אפשטיין, נשואה לרב אלעזר דוד, ר"מ בישיבת "תורה בתפארתה".

הרב יצחק שאול קנייבסקי, הלומד בחברותא עם אביו הגדול ועורך חלק מכתביו.

 

תמיכתו של הרב קנייבסקי בארגון הידברות

הרב קנייבסקי נודע בתמיכתו בארגון הידברות. בסוף השנה האחרונה התפרסם בעיתונות החרדית מכתב בכתב ידו, במכתב מתאר הרב את ארגון הידברות כ"מציל נשמות ומקרבן לאבינו שבשמים במדה מרובה מאוד אלפי אלפי נשמות", כאשר הוא מציין ש"המשתתף עמהם הויא ליה זכות גדול ועצום... ויזכה לשפע ברכות לאין שיעור". לקריאת המכתב החד משמעי, לחצו כאן.

במהלך שנת תשע"ח הגיע הרב קנייבסקי לביקור מיוחד במשרדי ארגון הידברות בפתח תקווה. מדובר במעשה שאינו מקובל בסדר יומו של הרב, אך עשה זאת כדי לחזק את העמלים בהפצת תורה למאות אלפי יהודים.

 
הרב חיים קנייבסקי בביקורו ההיסטורי בבית הידברותהרב חיים קנייבסקי בביקורו ההיסטורי בבית הידברות

הלוויתו

הרב זצ"ל נפטר בביתו בט"ו אדר ב' ה'תשפ"ב, 18 במרץ 2022, כשעתיים לפני כניסת השבת. כדי לא לחלל את  השבת על ידי משטרת ישראל, ועל מנת לשמור על בטיחות הציבור, הוחלט לקיים את הלוויתו ביום ראשון (ולא במוצאי שבת) - י"ז באדר ב' תשפ"ב, 20 במרץ 2022, בשעה 12:00 בצהריים.

הרב גרשון אדלשטיין הורה כי ילדי בני ברק מעל גיל 9 ישתתפו בהלוויה. על פי הוראת הרבנים במוסדות החינוך העצמאי ובמעיין החינוך התורני בני יוסף לא התקיימו לימודים בכל הארץ. בעקבות ההלוויה התבטלו הלימודים בכלל מוסדות החינוך בעיר בני ברק, וכן ברמת גן הסמוכה לה. לקראת מסע ההלוויה הוכרז על ביטול מלאכה כללי על ידי רבני העיר עד לשעת סיום ההלוויה. בהתאם לכך, המסחר בעיר הושבת ורוב החנויות בעיר היו סגורות, למעט חנויות מזון.

מאות אלפי בני אדם, מכל העדות והחוגים, השתתפו בהלוויה וחלקו כבוד אחרון לרב זצ"ל. בהלוויה השתתפו לפי הערכות של משטרת ישראל, כחצי מיליון משתתפים, מה שהופך אותה לאחת מהלויות הגדולות שידעה ישראל. עיריית בני ברק העריכה שבהלווייה השתתפו כ-750 אלף בני אדם.

רחובות בני ברק <a class=שחורים מאדם. מסע ההלוויה" src="https://storage.hidabroot.org/Graphics/Storage/296924.jpg" />רחובות בני ברק שחורים מאדם. מסע ההלוויה

משטרת ישראל נערכה בכוחות מתוגברים להלוויה. ברקע של האירוע היו מתחים בעקבות האסון בהילולת רבי שמעון בר יוחאי שהתרחש שנה קודם. כ-3000 שוטרים ומאות מחסומים במטרה לווסת את כמות הקהל בהלוויה ולמנוע דוחק וצפיפות. במוצאי השבת נחסמו לגישה רחוב רשב"ם בו שוכן ביתו של הרב קנייבסקי. כמו כן נפרסו אנשי ארגוני ההצלה ברחובות בני ברק ובכללם מאות חובשים, פרמדיקים וניידות. קרוב ל-100 אמבולנסים ועשרות אופנועים.

(צילום: יהושע ברים)

תכנים נוספים אודות הרב קנייבסקי

"אף תפילה לא הולכת לאיבוד", ועוד תשובות מרטיטות מהרב קנייבסקי.
לקריאה נוספת אודות הרב חיים קנייבסקי, לחצו כאן.
תגיות:הגאון רבי חיים קנייבסקימרן שר התורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה