דמויות ביהדות

21 שנות יתמות: עובדות מפעימות, ציטוטים וסיפורים על הרב שך זצ"ל

"לראות את הקדוש ברוך הוא בכל פרי מתוק, בכל ציוץ של ציפור": הערב ומחר (חמישי, ט"ז בחשוון) ימלאו 21 שנה לפטירתו של הגאון הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל. כל מה שרציתם לדעת על אחד ממנהיגי הדור הקודם

הגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"להגאון רבי אלעזר מנחם מן שך זצ"ל
אא

1. הרב אלעזר מנחם מן שך זצ"ל (י"ט טבת התרנ"ט, 1 בינואר 1899 - ט"ז חשוון ה'תשס"ב, 2 בנובמבר 2001) היה ראש ישיבת פוניבז' במשך חמישים שנה, ונשיא מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ולאחר מכן של דגל התורה. נחשב אחד מגדולי הדור, ורבים מהציבור החרדי-ליטאי הלכו על פי הוראותיו. 

2. הרב שך, יליד העיירה וובוילניק, היה חניך ישיבות ליטא בתקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה ובמהלכה. בגיל 23 התמנה לראשונה כר"מ, ומאז לימד תורה במשך כשבעים וחמש שנה, בישיבות בליטא ובישראל. 

3. בסוף שנות ה-30, כאשר היהודים הדתיים נרדפו על ידי הקומוניסטים, נדד הרב שך ממקום למקום, עד כי בתחילת שנות ה-40 עלה בסייעתא דשמיא לארץ ישראל, בעזרת אישור כניסה לארץ שהרב איסר זלמן מלצר זצ"ל, שהיה רבו ודוד של אשתו, השיג עבורו.

4. אביו של הרב שך, רבי עזריאל, החדיר בילדיו יראת שמים פשוטה וטהורה. אמו, בת שבע, החדירה בבנה אהבת תורה עצומה. כאשר הוציא הרב שך את ספרו קראו בשם: 'אבי עזרי', על שם אביו עזריאל. בדברי הקדמתו לספר הזכיר לשבח את הוריו המיוחדים, וציין כי בזכות דמעותיה ותפילותיה של אמו זכה ללמוד תורה.

5. פריצתו לקדמת ההנהגה התורנית והציבורית החלה בשנות ה-60. במשך כשלושה עשורים הוא נחשב הסמכות הרוחנית והציבורית העליונה בציבור החרדי-הליטאי. הוא העצים את חשיבותן של 'דעת התורה' וההשקפה התורנית בתודעת הציבור החרדי. יזם הקמתן של ישיבות רבות בישראל ושימש נשיאן ופטרונן. במקביל גיבש את הציבור הליטאי כקבוצה. ייסד את מפלגת 'דגל התורה', את העיתון 'יתד נאמן' ואת מערכת הכשרות 'שארית ישראל'.

6. עם בואו לארץ התקרב לרב יצחק זאב סולובייציק מבריסק, אשר העריך אותו מאוד. הרב שך ינק מהרב מבריסק את השקפת עולמו ודרך לימודו.

7. אחד הדברים היותר זכורים מהרב שך הוא הדרכתו הנוקבת ללמוד תורה שלא על מנת לקבל שכר. השקפת אמונתו אמרה בבסיסה להתבונן בבריאה ולראות בה את אלוקים. כך לימד לראות את הקב"ה בכל פרי מתוק, בכל ציוץ של ציפור, ולמעשה, בכל דבר - אמונה פשוטה ואמיתית.

8. הרב שך נהג לפקוד את ביתו של החזון איש לעתים קרובות והם ניהלו שיחות תורניות ואישיות. החזון איש נהג לקום לכבודו ואף ללוותו ביציאתו ממנו. במכתב תורני של החזון איש לרב שך הוא מסיים: "אף כי אין דרכי לבוא במשא ומתן עם החכמים, אבל מעלת כבוד תורתו שליט"א, שהאמת אהוב לו מאוד, דנתי בזה לפניהם למען הגדיל תורה".

9. ביום שישי, ט"ז בחשוון התשס"ב, נותר הדור יתום, והרב שך השיב את נשמתו הטהורה לבוראה. גילו המדויק של הרב לא נודע בוודאות. מסמכים שונים שנמצאו, מראים כי גילו נע ככל הנראה בין 104 ל- 108 שנים. הלווייתו היתה הומה אדם ונרשמו בה כ- 400,000 נוכחים שהגיעו לחלוק לו כבוד אחרון.

10. ציטוטים מפורסמים שאמר

* "כשם שאי אפשר לראות בלא עיניים, וכשם שאי אפשר לשמוע בלא אוזניים, כך אי אפשר לחיות חיים של תורה בלא לימוד מוסר".

* "האמונה הפשוטה של היהודים התמימים, סופה שתחזיק הרבה יותר מאמונתם המפולפלת של המשכילים והמחודדים".

* "יכולתי לדבר על כך יומם ולילה - אך מה אעשה שכוחותי אוזלים, אך בקשתי מכם שתשמעו היטב את דברי. אם ברצונכם לשמור על כלל ישראל ולבנות את ארץ ישראל - שילחו את ילדיכם ל'חיידר', ומשם לישיבה קטנה ולישיבה גדולה, ורק לאחר מכן, אם ירצה בבגרותו להיות סוחר או לעסוק בכל דבר אחר - הוא יוכל לעשות כן, ואז הוא יידע שהוא יהודי".

* "כשם ש'גנב' אינו זה היודע לגנוב אלא זה שגונב, כך 'למדן' אינו זה היודע ללמוד כי אם זה שאכן לומד".

* "ישיבה אינה אוניברסיטה ללימודי תלמוד, לא כל מי שמתאים להיות מרצה ללימודי קודש מתאים לכהן כראש ישיבה".

* "תפקידנו הוא 'לפעול', אם נצליח במטרה – זה כבר לא תלוי בנו".

* "תפילתי שאזכה לעמוד לפני הקב"ה אחר תשובה שלמה".

* "וכן אני מבקש מכל אלה התלמידים היודעים שקיבלו תועלת ממני הן בתורה והן ביראת ה' והן במידות שיעשו חסד עימדי וילמדו בעד עילוי נשמתי אפילו משנה אחת או מחשבה אחת של מוסר, והיה זה שכרי, כי גם אני מסרתי את נפשי להצלחתכם בלימוד, ואם יהיה בידי לעשות ולהמליץ לטובתכם אעשה בלי נדר... ממני הפורש מכם באהבה, אלעזר מנחם מן שך".

* על מלחמת יום כיפור אמר: "אם לאחר המלחמה הקודמת (מלחמת ששת הימים) ראינו שהתפתחה האמונה האלילית ב'כוחי ועצם ידי'... באה המלחמה הזאת והפריכה את הגישה הזאת מיסודה. הרעיון המתרברב שצה"ל הוא צבא בלתי מנוצח התנפץ לרסיסים... רק התפילות עמדו לנו ורק הקב"ה הציל אותנו... המלחמה הזאת בלי ספק באה לנפץ את העבודה זרה של כוחי ועצם ידי".

הרב הרצל חודר נותן לנו הצצה נדירה לעולמו של הרב שך:

תכנים נוספים על הרב שך:

הצייר יוני גרשטיין משחזר את עצתו של הרב שך, שהצילה את חייו.
תגיות:הרב שךגדולי ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה