הדרכה למתחזקים

עת צרה | במה כדאי להתחזק? 4 המומלצים שיעוררו עלינו רחמי שמים

איך חיזוק שמישהו לוקח על עצמו שולח הגנה על החיילים שבחזית, ואיך אנחנו יכולים לעורר רחמים והגנה משמים על כל עם ישראל?

אא

הגמרא מגלה לנו סוד רוחני, והוא ש"כל ישראל ערבים זה בזה" (מסכת שבועות, דף לט). משמעות הדבר הוא שכולנו מחוברים אחד לשני מבחינה רוחנית, וזה אומר שכל מצווה, עבירה, חיזוק, מעשה חיובי ושלילי משפיעים באופן ישיר לא רק על האדם עצמו, אלא גם על כל עם ישראל כולו. זאת הסיבה, אגב, שלומדי התורה שוקדים על התורה ביתר שאת בעת סכנה, וזאת משום שהתורה שהם לומדים יוצרת הגנה ושמירה על כלל עם ישראל.

התורה מלמדת אותנו שבעם ישראל אין 'אני' ו'אתה', יש רק 'אנחנו'. כולנו גוף אחד. אפשר לדמיין זאת כחשבון בנק משותף של כל עם ישראל. כל פעם שמישהו עושה מצווה, או לוקח על עצמו איזשהו חיזוק, הוא מוסיף לחשבון הבנק של עם ישראל סכום כסף מסוים, ומשפר את המצב של עם ישראל בהתאם לעוצמת המצווה שעשה. וכן כל פעם שמישהו עושה איזושהי עבירה, הוא גורע מחשבון הבנק של עם ישראל סכום מסוים, בהתאם לחומרת העבירה.

ככל שיש יותר רפיון בשמירת מצוות, כך מצבו של חשבון הבנק מחמיר, ועם ישראל הופך להיות דל מבחינה רוחנית. ואז סרה ההגנה מלמעלה, יש אסונות ואירועים קשים, עוני, מחלות ושאר קשיים. ולעומת זאת, ככל שיש יותר חיזוק באמונה ובמצוות בעם ישראל, כך חשבון הבנק נמצא במצב טוב יותר, ועם ישראל הופך להיות עשיר מבחינה רוחנית. ואז יש משמים יותר הגנה ושמירה, ברכה והצלחה עלינו.

מהם החיזוקים הכי עוצמתיים שניתן לקחת על עצמנו, כדי לעורר הגנה ושמירה על החיילים ועל כל עם ישראל? אלה ארבעת המומלצים:

1.שמירת שבת – לחזור להיות בן ברית של בורא עולם. ייחודה של שמירת השבת משאר מצוות התורה, היא בכך שאותה הגדיר הקב"ה כאות ברית הנאמנות בין בני העם היהודי לבינו. האות לאמונתנו בכך שהקב"ה הוא זה שברא את העולם היא - השבת, וכך שמירת השבת היא למעשה הצהרת עדות לאמונה שלנו בבורא עולם. שמירת השבת היא למעשה עדות של השומר עליה כי מאמין הוא שהקב"ה הוא זה שברא את העולם. והנה לשון התורה: "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות לא, טז-יז). לכן, שמירת ברית השבת היא הקובעת כי קיימת נאמנות של היהודי לקב"ה. ועל כן, חילול השבת הוא למעשה בגידה בקב"ה והצהרה בחוסר אמונה כי העולם נברא על ידי אלוקי ישראל, שכן אם היה מאמין וודאי היה מקיים את ציוויו של בורא העולם אליו לשבות בשבת-קודש.

הרמב"ם, מגדולי הפוסקים בכל הדורות, כותב "השבת ועבודת כוכבים ומזלות - כל אחת משתיהן שקולה כנגד שאר כל מצות התורה. והשבת היא האות שבין הקב"ה ובינינו לעולם. לפיכך... המחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודת כוכבים ומזלות, ושניהם כעובדי כוכבים ומזלות לכל דבריהם" (משנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק שלושים). כלומר, מחלל שבת ועובד עבודה זרה שניהם נחשבים כנוכרים. על אף מצווה בתורה לא נאמר שהיהודי הריהו כגוי, מלבד – עבודה זרה וחילול שבת.

משום כך החומרה של אי שמירת שבת היא כה חמורה עד כדי שאי שמירת השבת גורמת לכריתת נשמתו של היהודי מעם ישראל. יהודי שאינו שומר שבת, בעצם מכריז כי אינו מאמין באלוקי ישראל ובתורת ישראל, ולכן הוא עצמו גורם לכך שנשמתו הרוחנית לא תהיה שייכת לאותו מקום רוחני השייך לנשמות ישראל בלבד. הוא גורם לכך שנשמתו, החלק הרוחני הגבוה הקיים ביהודי בלבד ולא בבני אומות העולם, תיכרת ממנו. לכן, המחלל את השבת – אינו נחשב עוד יהודי, כורת את החלק הגבוה של נשמתו הקיים בבני העם היהודי בלבד, ומאבד את מקומו בעולם הנצח שזהו מוות נצחי לנשמה בעולם הבא.

והנה לשון התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ" (שמות לא, יד). הזוהר הקדוש אומר: "בר נש דקא מחלל שבתא לית ליה חולקא בעמא דישראל" (חלק ב, דף רה ב), ובתרגום: יהודי שמחלל שבת אין לו חלק בעם ישראל.

כאשר יהודי שאינו שומר שבת חוזר בתשובה על כך, ומתחיל לשמור את השבת – בכך נמחק עוונו, הוא מחזיר את נשמתו למקומה המקורי, והופך להיות בן בריתו של ה'.

כיום פעולות מתבצעות בקלות וללא מאמץ, אז למה אסור להדליק חשמל? ולמה זה כל כך קריטי לשמור שבת? הרב זמיר כהן משיב. צפו:

למה אומרים ששבת היא מקור הברכה, ומהי מעלת השבת? הרב זמיר כהן במסר חשוב:

קראו גם:

מבית '70 השאלות הקשות ביהדות' -  אם שבת היא יום המנוחה, למה יש בה כל כך הרבה הגבלות?

2. תפילין – אות ברית בינינו לבין ה'.  הנחת תפילין היא מצוות עשה מן התורה, כפי שנאמר "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה' בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה' מִמִּצְרָיִם" (שמות י"ג, ט), וכן "וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְכָה וּלְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ כִּי בְּחֹזֶק יָד הוֹצִיאָנוּ ה' מִמִּצְרָיִם" (שמות י"ג, ט"ז). מצות התפילין חוזרת ונשנית גם כן בספר דברים "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ" (פרק ו, ח), וכן "וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם" (פרק י"א, י"ח).

התפילין היא אות לברית בינינו לבין הקב"ה. כשיהודי מניח תפילין הוא למעשה מעיד על אמונתו בבורא עולם, ובכך הוא קושר עצמו לה'. וכשם שיהודי קושר לליבו ומוחו כחותם את אמונתו בבורא עולם, כך הקב"ה שם את שכינתו עלינו, עמו הנבחר.

התפילין קולט אור אלוקי, ומזרים אותו לתוך הנשמה השוכנת במוח - מקום המחשבות, ולתוך הרוח השוכנת בלב – מקום הרגשות, וכך בהנחת תפילין זוכה היהודי לקבל אל נשמתו אור פנימי.

התחילו להניח תפילין, ובתור התחלה הניחו תפילין עם אמירת קריאת שמע בלבד, וכך בחמש דקות בלבד תזכו לקיים מצווה ענקית.

כיצד משפיעה הנחת תפילין על רוחניות האדם? הרב זמיר כהן בסרטון מושקע במיוחד על העוצמות והאנרגיות הרוחניות הטמונות בתפילין, על פי התורה, המדע והרפואה הסינית. צפו:

כיצד מניחים תפילין? הרב זמיר כהן מדגים:

3. התחזקות בצניעות – מפתח הברכה של הנשים. המדרש (מדרש תנחומא, פרשת וישב) מגלה לנו כי הקב"ה החליט לברוא את האישה הראשונה חוה דווקא מצלעו של אדם הראשון, וזאת מכיוון שכל איבר ממנו תיברא חוה ישפיע על מהותה, וכן על מהותן של כל הנשים בבריאה, שהרי נשמותיהן כלולות בנשמתה של חוה. אז למה דווקא ה' בחר לברוא את האישה מהצלע? משום שזהו איבר מוצנע ומכוסה, ומכאן תהא האישה נושאת את הצניעות במהותה. ואת זאת רצה ה' להטביע בטבעה של האישה. המדרש ממשיך ומגלה לנו שעל כל איבר ואיבר שה' היה בורא בחוה, האישה הראשונה, הוא היה אומר: 'תהא אשה צנועה'. זו הייתה הבקשה היחידה של הקב"ה מהאישה כשהוא ברא אותה – תהיי צנועה. יש כל כך הרבה מצוות והלכות בעניינים שונים שצריך לשמור, אבל הדבר האחד והיחידי שהקב"ה בחר לומר לאישה בעת בריאתה, הוא – תהיי צנועה. כלומר, באופן בריאתה של האישה אנו מגלים כי עיקר רצונו של הקב"ה מבת ישראל הוא להיותה צנועה.

הצניעות היא לב ליבה של עבודת השם של בת ישראל, ולכן דווקא שם יצר הרע מפעיל את מירב כוחו בכדי להרחיק את בנות ישראל מהתקדמות.

הרב שלמה זלמן אויערבך זצ"ל, ראש ישיבת קול תורה ומחשובי פוסקי ההלכה בדורנו, היה נוהג לומר: "הידור אחד בצניעות שווה יותר ממאה הידורים (!) בכל התורה כולה". והמהר"ל מפראג כותב: "הרי שנשתבחו האימהות הקדושות בפרט בצניעות, כי עיקר שבח האישה ומדרגתה העליונה היא הצניעות" (גבורות השם, פרק ס').

"למה שאני אתחזק בצניעות אם זה עושה לי רע?! ". המחסום שעצר אותך עד היום – מתנפץ לרסיסים:

רוצה להתחזק בצניעות ולא מצליחה? הרב יגאל כהן בחיזוק עוצמתי:

רוצה לשמוע עוד פודקאסטים? האזיני לפרקים הקודמים:

כיצד ניתן להתחזק בצניעות? קבלי 5 טיפים מנצחים

רוצה להתחזק אבל קשה לך? 3 סיבות עוצמתיות שייתנו לך כוח

"סליחה, אבל מה לא צנוע במכנסיים שאני לובשת"?!

אם החיים חשובים לכם, כדאי שתשמעו את זה

מתחזקת בצניעות? מחדשת את המלתחה? קבלי 10 טיפים לקניית בגדים

מה ה' הכי רוצה ממך? המדרש חושף את הסוד. בואי לגלות

קראי גם:

להתחזק בצניעות, להתלבש אחרת – איך עושים את זה?! 5 טיפים שיעזרו לך

התחזקות בצניעות – מה ייצא לי מזה?! 10 דברים על שכר הצניעות

רוצה להתחזק בצניעות, ולא מצליחה? אלה הטיפים והחיזוקים ממרחבי הרשת

מפתיע: על פי מה נקבעת דרגתה הרוחנית של האישה? 10 ציטוטים עוצמתיים

לקריאת המדריך למתחזקת בנושא הצניעות, לחצי כאן.

4.לימוד תורה – פסגת המצוות של הגבר היהודי. לימוד תורה הוא לא עוד מצווה אחת מבין יתר המצוות, אלא מצוות תלמוד תורה תופסת נפח משמעותי ועיקרי בעבודת השם של גבר יהודי. מובא בגמרא כי ביום דינו של האדם, כאשר נשמתו עומדת בפני בית דין של מעלה, נשאל הוא אם קבע עיתים לתורה, והנה לשון הגמרא: "אמר רבא: בשעה שמכניסים אדם לדין, אומרים לו: נשאת ונתת באמונה? קבעת עתים לתורה? עסקת בפריה ורביה? צפית לישועה? פלפלת בחכמה? הבנת דבר מתוך דבר?" (מסכת שבת, דף לא), עמ' א'), ומסבירים חז"ל כי תחילת דינו ועונשו של האדם יהיה באם לא קבע עיתים לתורה"אין תחילת דינו של אדם אלא על דברי תורה" (מסכת קידושין, דף מ, עמ' ב'). כלומר, עיקר הדין עם גבר יהודי הוא על קביעות יומית ללימוד תורה.

מובא בגמרא על חשיבותה של מצוות תלמוד תורה "אלו דברים שאדם עושה אותם ואוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא, ואלו הן: כיבוד אב ואם, וגמילות חסדים, והבאת שלום בין אדם לחברו, ותלמוד תורה כנגד כולם" (מסכת שבת, דף קכז, עמ' א).

על חשיבות לימוד התורה של כל יהודי ויהודי דרש מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל: "לימוד התורה אינו רק לבני הישיבות שתורתם אומנותם, אלא כל אחד ואחד מישראל חייב ללמוד. יהודי בלי תורה הינו כגוף בלי נשמה. התורה היא נשמתנו! בלעדיה אין לנו חיים. "כי הוא חייך ואורך ימיך" (דברים ל, כ) – כך אמר הקב"ה. כפי שאדם ללא חיים אינו שווה מאומה, כך לא יתכן בעולם שיהיה יהודי ללא תורה! אפילו אדם שהוא שומר מצוות, עושה צדקות וגמילות חסדים, ללא תורה הוא כגוף בלא חיים" (מתוך הספר 'מעדני המלך').

מצווה תלמוד תורה נכפלה במקומות רבים בתורה, כגון: "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים ו', ז'); "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים י"א, י"ט) ועוד. והרמב"ם כותב על כך "כבר נכפל זה הציווי פעמים רבות, 'ולמדתם', 'ועשיתם', 'למען ילמדו .'וכבר הרבו להדגיש מצווה זו ולזרז עליה בהרבה מקומות בתלמוד."

הרמב"ם פוסק "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה, בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל ייסורים, בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כחו, אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים, ואפילו בעל אשה ובנים – חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר 'והגית בו יומם ולילה'" (משנה תורה לרמב"ם, הלכות תלמוד תורה, פרק א הלכה ח).

אז מאיפה מתחילים? ישנן כמה אופציות לקביעת עיתים לתורה, ברמות שונות.
א. ניתן לצפות בשיעורי תורה שונים.
ב. ניתן לרכוש ספרי קודש בנושאים שונים, ולקבוע כל יום פרק זמן קבוע ללימוד בהם.
ג. ניתן לעשות מנוי לחוברות 'ותן חלקנו' של הרב קובלסקי, וללמוד מהן את החלק היומי כעשר דקות.
ד. חפשו באזורכם שיעורי תורה, והתחילו ללכת לאלו המתאימים לכם בצורה קבועה. ישנם נושאים שונים לשיעורי תורה: פרשת השבוע, מוסר, הלכה, גמרא ועוד.
ה. ניתן ללמוד גמרא עם שוטנשטיין.
ו. מומלץ: הדרך להגיע ללימוד תורה הכי עמוק, יסודי, רציני ונעלה הוא לימוד גמרא בחברותא. בררו מול ישיבות, כוללים, ובתי כנסת באזור מגוריכם אם ישנו אברך שיוכל לשבת איתכם בקביעות במהלך השבוע, אפילו פעם בשבוע בתור התחלה, וללמד אתכם כיצד לומדים גמרא. מומלץ להדגיש בפניו כי המטרה היא לא שהוא יעביר לכם את החומר המובא בדף גמרא ו"יאכיל אתכם בכפית", אלא ידריך ויכווין אתכם איך לומדים דף גמרא, כך שאתם נוטלים חלק אקטיבי בלימוד, וזאת כדי שתוכלו בבוא העת ללמוד בעצמכם גמרא בחברותא.

הרב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר העצום שמקבל יהודי על לימוד תורה:

הרב זמיר כהן נותן עצה טובה וחשובה לכל מי ששואף להגיע למקום רוחני טוב בחיים:

קראו גם:

"אני עובד ואין לי זמן ללמוד תורה. ה' מבין אותי, לא?": 5 עובדות שידהימו אתכם

מה תרוויחו מלימוד תורה? 6 דברים שאתם לא רוצים לפספס

לימוד תורה: פסגת המצוות של הגבר היהודי – גילויים שיגרמו לכם לרוץ אל הספר

לימוד תורה בשבת – אי אפשר לוותר ביום המנוחה?! 7 עובדות שידהימו אתכם

המדריך למתחזק: לקבוע עתים ללימוד תורה - האם זה באמת הכרחי?!

תגיות:צניעותשאלות באמונהשבתלימוד תורהתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה