הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: לקבוע עתים ללימוד תורה - האם זה באמת הכרחי?!

למה זה כל כך חשוב ללמוד תורה? והאם עייפות או חוסר זמן הם תירוצים מספיק טובים כדי לוותר על מצווה זו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מצווה תלמוד תורה נכפלה במקומות רבים בתורה, כמו "וְשִׁנַּנְתָּם לְבָנֶיךָ וְדִבַּרְתָּ בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים ו', ז'); "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (דברים י"א, י"ט) ועוד. לימוד תורה הוא לא עוד מצווה אחת מבין יתר המצוות, אלא מצוות תלמוד תורה תופסת נפח משמעותי ועיקרי בעבודת השם של גבר יהודי. מובא בגמרא כי ביום דינו של האדם, כאשר נשמתו עומדת בפני בית דין של מעלה, נשאל הוא אם קבע עיתים לתורה, והנה לשון הגמרא: "אמר רבא, בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה? קבעת עתים לתורה? עסקת בפריה ורביה? צפית לישועה? פלפלת בחכמה? הבנת דבר מתוך דבר?" (מסכת שבת, דף לא, עמ' א'), ומסבירים חז"ל כי תחילת דינו ועונשו של האדם יהיה באם לא קבע עיתים לתורה – "אין תחילת דינו של אדם אלא על דברי תורה". 

רבי ישראל מאיר הכהן, בעל 'החפץ חיים', כותב בספר הפסיקה "משנה ברורה": "והאיש אשר אינו מזרז את עצמו לקבוע לו עתים לתורה בכל יום בוודאי יישאר ריקם מכל, חס ושלום, ומה יענה ליום הדין – והחכם עיניו בראשו" (ביאור הלכה סימן קנ"ה, ד"ה עת ללמוד).

לימוד התורה הוא למעשה תכלית הבריאה, כפי שמביאים חז"ל: "התנה הקב"ה עם מעשה בראשית: אם ישראל מקבלים את התורה - אתם מתקיימין, ואם לאו - אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו" (מסכת שבת, דף פח, עמ' א'). כלומר, לימוד התורה בכל עת הוא המקיים את הבריאה עצמה ואילולא זאת – לא יהיה קיום לבריאה. והנה לשון רבי חיים מוולוז'ין בספרו "נפש החיים" (עמ' רכ"ז): "והאמת בלי שום ספק כלל, שאם היה העולם כולו מקצה עד קצהו פנוי חס ושלום אף רגע אחד ממש מעסק והתבוננות שלנו בתורה, ברגע היו נחרבים כל העולמות, עליונים ותחתונים, והיו לאפס ותהו חס ושלום".

ישנם שלושה טעמים לקיומה של מצוות תלמוד תורה: הראשון, ידיעת דיני ומשפטי התורה על מנת שיידע כיצד לקיים את מצוות התורה ולהישמר מהאסור. השני, עצם העיסוק והלימוד בתורה לשם שמים מהווה גם כן מטרת מצוות התלמוד בפני עצמה. זהו רצון ה' שיהודי ילמד וידע את התורה, ולימוד שנעשה מתוך תכלית של קיום רצון ה' הוא לימוד לשם שמים. והשלישי, יצירת דבקות וחיבור עם הקב"ה, הנוצר באופן הנעלה ביותר על ידי לימוד התורה מכל יתר המצוות.

 

האתגר השבועי

התחילו השבוע בקביעת עתים לתורה. זה יכול להיות אפילו 20 דקות ביום בתור התחלה, ולאט לאט הוסיפו ככל יכולתכם. ואם אתם כבר קובעים עתים לתורה, תוכלו להעלות את רמת וסוג הלימוד לגבוהים יותר, וכן להוסיף ברמת התדירות או משך הזמן. ישנן כמה אופציות לקביעת עיתים לתורה, ברמות שונות. בחרו את זו המתאימה לכם בשלב בו אתם נמצאים:
1. ניתן לצפות בשיעורי תורה שונים, וללמוד דברי תורה מתוך ספרים ואתרי אינטרנט. כמו כן, מדור "לומדים תורה" באתר 'הידברות' מכיל מאות סרטונים ודברי תורה כתובים ומצולמים, שיסייעו לכם ללמוד תורה בזמנים הנוחים לכם.
2. ניתן לרכוש ספרי קודש בנושאים שונים, ולקבוע כל יום פרק זמן קבוע ללימוד בהם.
3. ניתן לעשות מנוי לחוברות 'ותן חלקנו' של הרב קובלסקי, וללמוד מהן את החלק היומי כעשר דקות. ניתן לקרוא בהן גם במדור "ותן חלקנו" באתר 'הידברות'.
4. חפשו השבוע באזור מגוריכם שיעורי תורה, והתחילו ללכת לאלו המתאימים לכם בצורה קבועה. ישנם נושאים שונים לשיעורי תורה: פרשת השבוע, מוסר, הלכה, גמרא ועוד.
5. ניתן ללמוד גמרא עם שוטנשטיין.
6. ניתן ללכת באופן יומי לשיעור קבוע של דף היומי. חפשו באלו בתי כנסת ובתי מדרש באזור מגוריכם מתקיים שיעור דף היומי .
7.מומלץ: הדרך להגיע ללימוד תורה הכי עמוק, יסודי, רציני ונעלה הוא לימוד גמרא בחברותא. בתור התחלה בררו מול ישיבות, כוללים, ובתי כנסת באזור מגוריכם אם ישנו אברך שיוכל לשבת איתכם בקביעות במהלך השבוע, אפילו פעמיים בשבוע בתור התחלה, וללמד אתכם כיצד לומדים גמרא. מומלץ להדגיש בפניו כי המטרה היא לא שהוא יעביר לכם את החומר המובא בדף גמרא ו"יאכיל אתכם בכפית", אלא ידריך ויכווין אתכם איך לומדים דף גמרא, כך שאתם נוטלים חלק אקטיבי בלימוד, וזאת כדי שתוכלו בבוא העת ללמוד בעצמכם גמרא בחברותא.

הרב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר העצום שמקבל יהודי על לימוד תורה:

 

הרב זמיר כהן נותן עצה טובה וחשובה לכל מי ששואף להגיע למקום רוחני טוב בחיים:

 

קראו גם:

מה תרוויחו מלימוד תורה? 6 דברים שאתם לא רוצים לפספס

לימוד תורה בשבת – אי אפשר לוותר ביום המנוחה?! 7 עובדות שידהימו אתכם

למה צריך ללמוד תורה, לא מספיק לשמור שבת?! 5 עובדות שידהימו אתכם

לימוד תורה: פסגת המצוות של הגבר היהודי – גילויים שיגרמו לכם לרוץ אל הספר

תגיות:לימוד תורהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה