שבת

לימוד תורה בשבת – אי אפשר לוותר ביום המנוחה?! 7 עובדות שידהימו אתכם

בשבת אנחנו אוכלים וישנים טוב, אבל השבת לא נועדה רק להשלמת שעות שינה, אלא גם לתוספת קדושה מצידנו על ידי לימוד תורה. אבל מה קורה אם כבר מכירים בחשיבות של לימוד התורה, יודעים כמה חשוב להוסיף ברוחניות ובלימוד במשך השבת, ועם כל זאת עדיין מחפשים משהו שייתן דחיפה? אחרי שתקראו את זה, מוטיבציה כבר לא תחסר לכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין הדגים המרוקאיים לבין החמין והשנ"צ יש עוד משהו חשוב שבלעדיו השבת לא יכולה להיות שלמה – זמן לרוחניות וללימוד תורה. את השבת אנחנו ממלאים בדברים המביאים לעונג כמו אוכל משובח ובגדים נאים, אך אי אפשר לשכוח גם את הצד הרוחני שמרומם את היום הקדוש. הנה 7 עובדות מדהימות שיעשו לכם חשק ללמוד תורה בשבת:

1. למה קיבלנו נשמה יתירה בשבת? השל"ה הקדוש מבאר מדוע נתן לנו ה' נשמה יתירה בשבת, והנה לשונו: "מה תועלת יגיע לאדם מזאת הנשמה היתירה בעודה בו בשבת... הנפשות הנה לא אוכלין ולא שותין רק מתענגות תענוג גדול בהשגת המושכלות, כי יום השבת מסוגל לזה, ובלימוד התורה יותר מימי המעשה כנזכר בסמוך, וזה תכלית כוונת ה' יתברך בנתינת נשמה יתירה באדם ביום השבת. ולא להתענג בתענוג הגוף בלבד, כמו שחשבו קצת שנתן לאדם נשמה יתירה ביום השבת כדי שיאכל אכילה יתירה יותר מימי החול, זה אינו, כי אין טבע הנשמה לאכול לשתות ואין לה הנאה מזה כלל, כי אם בתורת ה' חפצה והנאתה ובה תתעלה ותתענג. על כן נתן לאדם הנשמה יתירה בשבת, כדי שיהיה הלב פתוח לרווחה ביום השבת שהוא מוכן לזה מצד שהוא פנוי מכל מחשבה ומלאכה... הנשמה היתירה שנתן בו כדי ללמוד וללמד ביום השבת ביתר שאת וביתר עז מבשאר הימים" (שני לוחות הברית, עשרת הדברות, מסכת סוכה, נר מצוה).

2. הופכים להיות חכמים יותר. בשבת לא מקבלים רק תוספת נשמה, אלא גם תוספת חוכמה. ביום השבת קיימת סיעתא דשמיא להבין טוב יותר את לימוד התורה. וכך ה"אבן עזרא", מגדולי פרשני התנ"ך, כותב בעניין קדושת השבת (על שמות כ', ז'): "השם קידש זה היום וזימנו לקבל הנפשות תוספת חכמה יותר מכל הימים, על כן כתוב "ברך ה'"... ראינו כי שנת השמיטה דומה לשבת, כי גם היא שביעית בשנים, וצוה השם שיקראו התורה בתחלת השנה נגד האנשים והנשים והטף, ואמר הטעם "למען ישמעו ולמען ילמדו... ושמרו" (דברים ל"א, י"ב). והנה, השבת ניתנה להבין מעשי השם ולהגות בתורתו. וככה כתוב, "כי שמחתני ה' בפעלך" (תהילים צ"ב, ה')".

וכן כותב האבן עזרא ב"אגרת השבת": "בכל יום ימצאו שערי תבונה, ביומי [=בשבת] נפתחו מאה שערים".

3. מה שלומדים בשבת - זוכרים. בספר "שפת אמת" מובא שהתורה שלומדים בשבת אין בה שכחה, והנה לשונו: "שבת כלל ימי המעשה והוא יומא דנשמתא - יומא דזכירה, דלית ביה שכחה. דכל השכחה מצד הגוף. ובשבת נתגלה זה שורש התורה ומשה רבינו עליו השלום כמו שנאמר: "מזמור שיר ליום השבת" ראשי תיבות - למש"ה. והתורה שלומדין בשבת אין בה שכחה" (פרשת כי תשא, תרס"ב).

4. מה ההבדל בלימוד של יום חול לשבת? רבי יוסף חיים זצ"ל כותב בספרו "בן איש חי" בשם המקובלים כי "גדול הפועל הנעשה מעסק התורה ביום שבת אלף פעמים מן הנעשה מעסק התורה של ימי חול" (חלק ב', בהקדמה לפרשת שמות). כלומר, לימוד התורה של שבת שווה פי אלף מלימוד התורה של יום חול. הרב זמיר כהן מסביר בספרו "מפתחות לחיים" את הסיבה לכך: "השבת שייכת למימד רוחני גבוה והזמן זורם ביום זה באופן אחר. וזה עומק ביאור הפסוק: 'וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ'. קידושין הוא רוממות ופרישה מהכלל. יום השבת שהתקדש, נבדל מכל ימי המעשה, וכל רגע ממנו זורם במימד שונה לחלוטין המקביל לאלף רגעים ביום חול!".

החפץ חיים מסביר בספרו "תורת הבית" שכל מילה של לימוד תורה נחשבת למצוות תלמוד תורה. ואם כך, בשעה אחת של לימוד תורה ניתן יהיה לזכות לאלפי מצוות (!) שעומדות לזכותו של היהודי. אם נוסיף לכך את העובדה שמצוות לימוד תורה בשבת שווה פי אלף משל יום חול, ועל כן כל מילה של לימוד בשבת שווה לאלף מילים של יום חול, יהיה אפשר להגיע למספר עצום ביותר של מצוות בלימוד של שבת.

5. מי בת הזוג של התורה? חז"ל אמרו: "אמרה תורה לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, כשיכנסו ישראל לארץ, זה רץ לכרמו וזה רץ לשדהו, ואני מה תהא עלי? אמר לה: יש לי זוג שאני מזווג לך ושבת שמו, שהם בטלים ממלאכתם ויכולים לעסוק בך" (טור, אורח חיים, סימן ר"צ). עוד אמרו חכמים "לא ניתנו שבתות וימים טובים אלא לעסוק בהם בדברי תורה" (תלמוד ירושלמי, שבת, פרק ט"ו, הלכה ג').

6. השפעה על עול דרך ארץשל ימות השבוע. ה"שפת אמת" כותב על האופן בו משפיע לימוד התורה של השבת על ימות החול כך: "הגם מי שצריך לעבוד על פרנסתו, מכל מקום נתן לנו ה' יתברך מצות השבת שהוא יום מנוחה. וכמובא 'שבת יעשה כולו תורה'. וכל סוחר צריך להיות מקבל עול תורה ביום השבת, ובכח זה מעבירין ממנו עול דרך ארץ בימי המעשה" (פרשת תולדות, תרמ"ח).

7. השפעה על לימוד התורה של כל השבוע. בספר "רמתים צופים", שהוא ביאור על הספר "תנא דבי אליהו", מבואר על הכתוב "שבת יעשה כולו תורה", שעל ידי לימוד תורה בשבת הוא משפיע על כל השבוע כך שיוכל הוא ללמוד בו תורה.

מדהים: מה יקרה לך אם תלמד תורה, ומהו ההסבר הרוחני לך?

 

צפו ברב זמיר כהן מסביר בקטע קצר על העוצמה האדירה שיש בלימוד התורה, ועל השכר העצום שמקבל יהודי על לימוד תורה:

קראו גם:

"אני עובד ואין לי זמן ללמוד תורה. ה' מבין אותי, לא?": 5 עובדות שידהימו אתכם

מה תרוויחו מלימוד תורה? 6 דברים שאתם לא רוצים לפספס

מצוות תלמוד תורה, פסגת המצוות של הגבר היהודי - גילויים שיגרמו לכם לרוץ ללימודה

תגיות:שבתלימוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה