כתבות מגזין

דניאל מזרחי: "ה' נתן לכל אחד מתנות שונות"

איך אדם בעל שיתוק מוחין מצליח להעביר הרצאות, לכתוב שירים, לעצב כריכה לדיסק ("ציירתי את הר סיני ומעליו מלא אור. זה מסמל אמונה בה'") ולשמח ולתת תקווה לאנשים? ראיון מעורר השראה עם דניאל מזרחי

אא

כמה אמונה ותעצומות נפש צריך כדי לומר את המשפט הבא: "ישנם רגעים, כשאני נמצא בבעיה ואין לידי אף אחד שיעזור לי, ואז פותח את פי לבורא יתברך: 'אבא שבשמים, בראת אותי ככה, וכרגע אין דרך מוצא, אנא תושיע אותי'. מיד אחר כך הוא שולח לי מענה...".

דניאל מזרחי נולד עם שיתוק מוחין - הפרעה במערכת המוטורית הרצונית במוח, אך לא עושה לעצמו הנחות, ומתפקד באופן נפלא ומעורר השראה. הוא מתנייד לבד, משתמש בסלולר, עובד עם מחשב, ואם זה לא מספיק - הוא משורר מוכשר שלא מפספס את לימודי הערב בכולל. "כתוב בפרקי אבות 'אם אין אני מי לי'. אם אני אחלום כל הזמן ואגיד שאין לי כוח לכלום, אז לא אגיע לשום סיפוק בחיי. בורא עולם יתברך נתן לכל אחד מתנות שונות ואנחנו צריכים להשתמש בהם", הוא משתף בתפיסת עולמו.

הראיון שלפניכם נערך ברובו דרך המייל, וחלקו גם דרך סמסים. דניאל מקליד דרך מוט מיוחד המחובר למצחו, והדבר מאפשר לו לחשוף לעולם את נבכי נשמתו, דעותיו ואמונתו היוקדת.

אתה עוסק גם במוזיקה, והוצאת עד כה שלושה דיסקים. איך כל זה התחיל?

"הכל התחיל כשהייתי בן 15. כל נושא פרויקט המוזיקה שלי התחיל מהופעה אחת בחברון בחול המועד פסח. הזמר חיים ישראל עלה להופיע, ורציתי לעלות אליו לבמה. אני לא ידעתי מאיפה החשק הזה בא לי פתאום, אבל אמרתי למלווה שלי לגשת למפיק של האירוע ולבקש ממנו שיעלה אותי. העלו אותי. כשהייתי ליד חיים הוא התלהב ממני, ואחרי ההופעה לקח מהמלווה שלי את פרטיי. אחרי פסח עלה לי רעיון לעשות מצגת לחיים ישראל, ולנסות לחבר עליו שיר, וכך עשיתי. אחרי בערך חודש, חיים תיאם עם המלווה שהיה איתי - לעשות לי ערב הפתעה. תראה איך ה' מסדר עניינים: בדיוק כשסיימתי לעשות את המצגת, סיפרו לי על הערב. בערב המיוחד הזה הראיתי את המצגת ואת מילות השיר:

"אני הולך קדימה הלאה אל הדרך הנכונה / לא כל בעיה לבכות אלא להתגבר / להתחזק ולהתעודד כן הכל בזכותך / אוי ויי חיים שלי אתה פשוט מחיה אותי / כשעצוב לי אז אני מדליק שירים שלך / ואני מתעודד מתחזק ומתגבר, כן הכל בזכותך".

"חיים התחיל להוריד דמעות, ומאז התחברנו ואנחנו עומדים בקשר עד היום. באותה שנה עלה לי רעיון להתחיל לעבוד על דיסק שירים שחיברתי. באחד הלילות פתחתי את פי לה' וסיפרתי לה' יתברך את הרעיון וביקשתי מעומק לבי שה' יצליח את דרכי. אמרתי במילים האלה: 'אבא שבשמים, אתה יכול הכל. אנא ממך, תגרום לפרויקט הזה להצליח, כדי לקדש את שמך בעולם'. מיד אחרי התפילה הרגשתי שה' הכניס בי כוחות להתחיל במשימה. למחרת סיפרתי על הרעיון למורה למוזיקה ב'מת"ן' - ארגון שנמצא בפתח תקווה, ובו מקיימים פעילות תורה ומוזיקה שלוש פעמים בשבוע. היא שאלה: 'זה מסובך?!'. עניתי 'יש לי כלל ברזל בחיים: בכוח הרצון אפשר להפוך עולמות!'.

"התחלנו לסדר אולפני הקלטות ונגנים. הגענו למוזיקאי קן ברג'ס, שיש לו אולפן. סיפרנו לו על העניין, ושאלנו אם הוא יכול לאפשר לי להקליט את הדיסק בהתנדבות. הוא אישר בשמחה. לקחנו בהקלטה הראשונה מתנדבת שנמצאת ב'מת"ן', המנגנת על אורגנית. בשיר הראשון לקחנו את הלחן של השיר 'אם תתנו לי כוס של יין'. בשיר השני, 'את לי שדרות', לקחנו את הלחן של 'את לי ארץ' של הזמר רועי ידיד, וצירפנו את האורגניסט אהרל'ה ליפסקר, שהתנדב בשמחה (איזה עם קדוש אנחנו!). את כל ההקלטות ביצעתי, בזכות המתנה הנפלאה שה' חנן אותי, שקוראים לה כוח רצון.

אחרי ההקלטות החל דניאל לעבוד על הכריכה של הדיסק, באמצעות מקל. "הדביקו למקל מכחול וצבעי גואש, וכך צבעתי", הוא מספר. "ציירתי את הר סיני ומעליו מלא אור, מה שמסמל אמונה בה'". דניאל קרא לדיסק "האמונה שבלב", וההפצה הראשונה שלו הייתה בחול המועד פסח תשס"ז בחברון. דניאל רואה בפרויקט שליחות. "הפרויקט הזה היה קידוש השם גדול בעיניי", הוא אומר. כעבור שנה החליט להוציא אלבום ובו 12 שירים שחיבר, ואת חלקם אף הלחין בעצמו, באמצעות תוכנה במחשב. "את השיר הראשון, שנקרא 'יש בורא לעולם' נתתי לאמן מנדי ג'רופי להלחין ולבצע אותו", הוא מספר. "מנדי הפיץ את השיר באינטרנט, וזה הפך עולמות. מלא אנשים התחזקו והתרגשו מהשיר הזה. יהודי שאינו שומר מצוות אפילו החליט לחזור בתשובה", מספר דניאל בהתרגשות.

בשיר השני, 'שמע קולנו', השתמש דניאל בלחן מהשיר 'טאטע' שמבצע הזמר יעקב שוואקי. "בהקלטה הזאת הזלתי דמעות מרוב רגש והתעלות לבורא יתברך", הוא נזכר. "עשיתי לשיר הזה קליפ שנמצא היום ב'יוטיוב'. בימים אלו אני מתחיל לעבוד על אלבום חדש מהשירים שחיברתי, עם כל מיני אמנים שיבצעו את השירים. נקרא לדיסק 'דניאל וחברים'".

סדר יום: ללא רגע דל

סדר יומו של דניאל לא כולל רגע דל: הוא קם ב-7 בבוקר, נוסע לבד באמצעות הכסא הממונע לבית הכנסת, מתפלל שחרית ולומד עד זמן מנחה. אחרי תפילת מנחה הוא חוזר הביתה ועובד על המחשב. בשעות הערב חוזר לבית הכנסת, ללימוד משותף עם החברותא שלו ותפילת מנחה, ב-20:00 עד 22:00 לומד בכולל ערב, ולאחר מכן חוזר הביתה.

פרטים נוספים שכדאי לדעת עליו: הוא בנה את האתר הרשמי שלו לבד (אחרי שלמד לבד בניית אתרים), התחזק במיוחד מספר התניא של האדמו"ר הזקן ומ"בגן אמונה" של הרב שלום ארוש, ומטרתו בגדול היא לחזק אנשים דרך האתר, ולפרסם את יצירותיו. לרשימת אנשי הקשר שלו במכשיר הטלפון הוא שולח מדי שבוע את "הטור השבועי", ומנסה להכניס את כל סובביו לפרופורציות הנכונות בחיים.

אז איך אדם בעל שיתוק מוחין מצליח לתקשר ולתפקד כמו שדניאל מתאר? "אני מדבר אמנם לאט, אבל מבינים", הוא מסביר. "אני נעזר במוט שמחובר למצח על מנת לבצע מספר פעילויות כגון קריאה בספרים והקלדה במחשב ובטלפון הסלולרי, כך אני כותב. אני לא מלחין אלא רק מחבר שירים".

בין השאר, אתה עוסק גם בפעילות קירוב ליהדות. ספר על תגובות שקיבלת בעקבות יצירותיך ופעילותך.

"יש מלא סיפורים כאלה, ואספר לכם שניים מתוכם: לפני שנה מסרתי הרצאה בבית ספר לנערים על  כוח הרצון. אחרי ההרצאה בחור אחד ניגש אלי ואמר לי: 'אתה לא יודע מה עשית לי'. שאלתי אותו מה הסיפור, ומה קרה. הוא סיפר לי שלפני כמה ימים היתה לו בעיה כלשהי, שהוא לא ידע איך לצאת ממנה, ועכשיו נתתי לו קו חשיבה וחוט של תקווה. בנוסף לכך, לפני כשנתיים היתה לי הרצאה, ובקהל היתה ילדה בכיסא גלגלים. כעבור כמה ימים קיבלתי טלפון מאמא שלה: 'אל תשאל מה עשית לילדה שלי. פתאום היא התחילה לחייך ולעשות דברים שהיא לא היתה עושה קודם', היא סיפרה בהתרגשות".  

כיצד אתה מצליח להרצות, ובאילו נושאים אתה עוסק בהרצאות?

"אני בא עם מישהו שעוזר לי לדבר, כדי שיבינו את דבריי. בתחילת ההרצאה יש מצגת על סיפור חיי, ואחרי המצגת אני מדבר על כוח שמחת החיים וכוח הרצון. ובסוף אני נותן לקהל להעלות שאלות. ההרצאה נמשכת שעה בערך".

כיום עובד דניאל על תכניות מיוחדות שמטרתן לעזור לבני 16 ומעלה, הלוקים בלקויות הדומות. "בימים אלו אני עמל על הקמת קבוצה המורכבת מנערים בעלי מוגבלויות ברמה שכלית נורמטיבית", הוא מסביר ומפרט: "מטרת הקבוצה הן:א. להגיע למצב שבו נהיה כמה שיותר עצמיים בחיינו. במפגשים נתייעץ יחד וכל אחד יתרום את הידע והפתרונות שלו. ב. לערוך מפגשי תמיכה שכל אחד יעלה בעיות שונות וביחד נגיע לפתרונות משותפים. ג. לעשות יחד פרויקטים שונים לחיזוק משפחות שיש להן ילדים מיוחדים. ד. פעילויות כיפיות כדי לאחד ולגבש את הקבוצה ולבלות קצת ב'כיף חיים'". באירועים נארגן פעילויות מוזיקליות עם חומרים שלי ועוד אמנים שיתארחו, ועוד הרבה ערבי חיזוק ולימוד שיועברו על ידי מצגות וחומרים שלי ושל מרצים חיצוניים, שיגיעו להנחות ולהעביר שיעורי תורה ודברי חיזוק לכל חברי הקבוצה".

האם תמיד האמנת באמונה חזקה כזו, או שזה הלך והתגבר?

"תמיד האמנתי, אבל זה הלך והתבגר מאז שהתחלתי להתעסק במוזיקה, בכתיבת שירים, כשאני מחבר שיר לאבא שבשמים ומתי שאני מדבר עם הבורא עולם, מודה לו על כל חיי, גם על האתגרים הקשים – אז זה מחבר אותי חזק לבורא יתברך, וגם מחדיר בי כוחות להמשיך לפעול. זה בעצם הסוד שלי".

להזמנת דניאל מזרחי להרצאות: 054-2152890

תגיות:דניאל מזרחישיתוק מוחימגבלה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה