הריון ולידה

הכנה רוחנית ללידה: לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד? הרב פינקוס בהסבר מצמרר

הקב"ה קבע שהולדתו של ילד יהודי תתבצע מתוך כאב וייסורים גדולים, וכל זה כדי שאמו תצעק, תתפלל ותתחנן לקב"ה שאותו תינוק יהיה גדול בתורה וביראת שמים! חלק שמיני בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. תפילה מתוך זעקה מרוממת את הכרת האדם ברחמי ה' יתברך - בכל מצבי החיים חשוב לנו לפנות להשם יתברך ולפתוח את ליבנו אליו בתפילה. אולם, יש הבדל גדול בין תפילה הנאמרת בזמן של שגרה, כאשר הכל מתנהל על מי מנוחות, לתפילה הנאמרת כתגובה למועקה קשה בחיים. לפי עוצמת הקושי, התפילה תהיה פחות שטחית ותעורר את כל עומק מהותו וישותו של האדם. זעקתו לה' תרומם את הכרתו ברחמיו יתברך לשיאים חדשים, שלא היה זוכה להם בזמנים אחרים.

2. תפילות מתוך הקושי הן בעלות קרבה אמיתית לה': יש מכנה משותף בין סיפורים רבים של מצבים קשים שאנשים עברו בחייהם ויצאו מהם בשלום. פעמים רבות, אנשים שעברו מחלות קשות וכדומה מבטאים את געגועיהם לקרבת ה' שהרגישו בזמן ההוא, ומייחלים שיזכו גם עכשיו לרמת התפילות שהתפללו אז.

3. תפילות היולדת בשעת הלידה מסוגלות לפתיחת שערים: ישנו כוח מיוחד לתפילות היולדת בשעת הלידה לפתוח שערים שבדרך כלל הם נעולים. היולדת נמצאת במצב של קרבה גדולה להשם יתברך, ועל כן תפילותיה עולות בלי עיכובים לפני כסא הכבוד. הרב שמשון פינקוס זצ"ל היה אומר, שהקב"ה יצר את חבלי הלידה בכוונה כדי לעורר את האישה להשתמש בהזדמנות יקרה זו להתפלל בחוזקה בכל מהותה, שכן תפילות אלו הן חיוניות ביותר – וכוחן גדול להשפיע על דרגתו הרוחנית של התינוק שנולד, ועל המשך הדורות.

4. תולות עיניהן בתפילה ומיד נענות ויולדות בשלום: התרגום יונתן (שמות א' – י"ט) מביא את חשיבותה ויעילותה הגדולה של תפילת האשה בשעת הלידה, וז"ל [מתורגם ללה"ק]: "אמרו המילדות לפרעה: הנשים העבריות אינן כמו הנשים המצריות, שהן זריזות וחכמות, ולפני שבאה אליהן המילדת הן תולות עיניהן בתפילה ומתפללות ומבקשות רחמים מלפני אביהן שבשמים, והוא שומע בקול תפילותיהן, ומיד הן נענות ויולדות ונושעות בשלום".

5. לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד? ז"ל הרב פינקוס זצ"ל (נפש חיה עמ' קט"ז): "בכמה מקומות בחז"ל מוצאים את הביטוי "חבלי משיח" שנגזר מהמושג "חבלי לידה". והשאלה היא, לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד?

6. "ישיבה מייסדים בדמעות": בשעת הנחת אבן הפינה לישיבת פונוביז' סיפר ראש הישיבה הרב יוסף שלמה כהנמן זצ"ל, על מייסד "אם הישיבות" הרב חיים מוולוז'ין, שכאשר ייסדו את ישיבת וולאז'ין לא גיבלו את הטיט במים אלא בדמעותיו של ר' חיים! וכך אמר הרב חיים, "ישיבה מייסדים בדמעות!"

7. מהות הכאב וייסורי הלידה – כדי שאמו תצעק ותתחנן שיהיה גדול בתורה: "לידה" היא ייסוד של יהודי חדש. זהו מעמד של "הנחת אבן פינה" ליהודי העומד לצאת לאוויר העולם. אותו יהודי יכול להיות בעתיד "חפץ חיים" או "חזון איש". יהודי מלא בתורה ויראת שמים מייסדים אך ורק בדמעות! לכן טבע הקב"ה את תהליך הייסוד – הלידה של היהודי – שיתבצע מתוך כאב וייסורים גדולים, וכל זה כדי שאמו תצעק, תתפלל ותתחנן לקב"ה שאותו תינוק יהיה גדול בתורה וביראת שמים!

8. במקום לפנות לרופא – יש לזעוק לקדוש ברוך הוא: ידיעה זו נחוצה ביותר. כי יש נשים שצועקות מתוך כאב, ואינן נותנות את דעתן לחשוב מדוע הקב"ה טבע את תהליך הלידה שיתבצע מתוך כאב וייסורים. במקום לקרוא לרופא או לאחות ולבקש תרופה או זריקה, יש לזעוק לקב"ה. הכאב הוא כדי שהאם תזעק, ושהתינוק יחיה את כל חייו מכוחן של אותן דמעות. מאה ועשרים שנה של חיי קדושה וטהרה יהיו מיוסדים על הדמעות הללו!

9. מטרת הפחד מהלידה – לעורר את האם שלא תפסיק להתפלל: ולא זו בלבד, אלא זמן רב לפני הלידה כבר חשה האשה בחרדת הלידה. גם חרדה זו טבע הקב"ה כדי שתצעק ותתפלל! כמו כן במשך שנות חייהם הראשונות, נוטים הילדים לחלות במחלות שונות ומשונות, כאבי אוזניים, גרון וכו'. וכל זה כדי לעורר את האם שלא תפסיק להתפלל, שתמשיך לצעוק ולהתחנן. מניחים כאן "אבן פינה" ליהודי של תורה ויראת שמים. ואבן פינה לתורה ויראת שמים מגבלים בדמעות!

10. יולדת שזוכרת את מטרת הכאבים וזועקת לה' תזכה לילד צדיק וטהור: מסכם הרב פינקוס ואומר: "צורת חייה והנהגתה התמידית של אשה בימים עברו היתה כעין מה שרואים אנו אצל אשה הנמצאת בחדר לידה. הבעל היושב בחוץ זקוק לספר תהלים ... אבל היא לא זקוקה לשום ספר – התפילה בוקעת מעצמה מתוך לבה: "רבונו של עולם! החיים שלי בידך! שתי נפשות חסרות ישע נתונות בידך ומצפות לחסד שלך!" אם היא רק זוכרת את מטרת הכאבים, ובמקום לקרוא לרופא היא מתפללת ומתפללת ... לאמא שכזו ייוולד ילד צדיק וטהור", מסיים הרב פינקוס את דבריו, השפוכים אור על כאבי הלידה וקשיי ההריון.

 

סדרת "מפתח החיים" בשלמותה מובאת באתר הידברות באדיבות המחבר. לפניכם הלינקים לכתבות הקודמות:

חלק 1 בסדרה: כיצד ניתן להקל את קשיי הלידה? 10 עובדות שלא כדאי להחמיץ

חלק 2 בסדרה: כיצד ניתן להתגבר על הקשיים בהריון והכאבים בלידה?

חלק 3 בסדרה: אם ה' אוהב אותי, למה הלידה כל כך קשה?

חלק 4 בסדרה: 10 עובדות מפעימות על הריון ולידה

חלק 5 בסדרה: 5 נקודות למחשבה לאישה בהריון

חלק 6 בסדרה: צירי לידה: למה הם כל כך כואבים? ההסבר שיעזור לך ללדת קצת יותר בקלות.

חלק 7 בסדרה: כל מה שרציתם לדעת על סוד ההרפיה

חלק 8 בסדרה: לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד? תשובתו המצמררת של הרב פינקוס.

חלק 9 בסדרה: כך נהפוך את הכאב למקפצה

חלק 10 בסדרה: איך לזכות לבן גדול בישראל, בזכות הכאבים?

חלק 11 בסדרה: התמודדות מעשית ב-2 מסלולים

חלק 12 בסדרה: "לקראת הלידה השישית שלי הייתי במצב של חרדה איומה, עד ש..."

חלק 13 בסדרה: "אני מלאת געגוע לרגעים האלו, שבהם יש רק אותי ואת ה' - ואין עוד מלבדו"

חלק 14 בסדרה: המפתח לחיים מאושרים: התחושה שאני בידיו הטובות של בורא העולם

חלק 15 בסדרה: השתניתי מאז הלידה: ה’ נכנס יותר לחיים שלי. טור אישי ומרגש במיוחד

חלק 16 בסדרה: לידה עשירית מופלאה: כשהתינוקת נולדה - חשתי שהיא "עטופה" באהבת ה'

חלק 17 בסדרה: מה לעשות אחרי הלידה? קראו את דברי המדרש המופלאים

 

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידההריוןייסוריםנס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה