הריון ולידה

הכנה רוחנית ללידה: כיצד ניתן להקל את קשיי הלידה?

אשה המודעת לערכה הרם של המצוה ועוצמת הנחת רוח שהיא גורמת בשמים כאשר היא מביאה לעולם נשמה יהודית קדושה, תעבור את קשיי ההריון והלידה בתחושה של סיפוק רוחני שתקל מעליה את מועקת הקשיים האלו. חלק ראשון בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מטבע בריאתן משתוקקות נשים לזכות לילדים. אך מאווייה של האשה היהודייה שונה בזאת משאר הנשים. התשוקה שלה אינה טבעית בלבד, אלא היא נובעת ממקום מרומם יותר – מהשאיפה הקיימת בעומק נשמתה לקיים את רצון בוראה. אשה המודעת לערכה הרם של המצוה ועוצמת הנחת רוח שהיא גורמת בשמים כאשר היא מביאה לעולם נשמה יהודית קדושה, תעבור את קשיי ההריון והלידה בתחושה של סיפוק רוחני שתקל מעליה את מועקת הקשיים האלו.    

1. זכות נצחית ועצומה: הבאת נשמה טהורה של תינוק לעולם היא זכות נצחית עצומה. אשה היולדת היא שותפה כביכול להקב"ה במילוי תוכניתו בבריאה. בכך היא מקיימת מצוה גדולה ביותר שחז"ל כינו אותה "מצוה רבה".

2. מצווה שעל ידה מתקיימות שאר המצוות: על כך מסביר ספר החינוך (מצוה א' מצות "פרו ורבו"): "היא מצוה גדולה שבסיבתה מתקיימות כל המצוות בעולם, כי לבני אדם ניתנו ולא למלאכי השרת". כוונתו היא שעל ידי קיום מצוה זו מרבים מקיימי מצות בעולם, וגורמים להמשך הדורות של עובדי ה'.

3. מסירות נפש למען ה' יתברך: אשה שמתמסרת למטרה נעלה זו גורמת נחת רוח גדולה לריבונו של עולם. בכך היא כביכול מראה הזדהות עם חפצו יתברך להשלים את תוכניתו בבריאה, תוכנית שיקרה לו כל כך עד שלמענה המציא את כל העולם העצום והמשוכלל שלנו עם כל הכלול בו.

4. השותפים במצווה מקרבים את הגאולה: עוד מורים לנו חז"ל, שהמשתתפים בקיום מצוה חשובה זו מקרבים באופן ממשי את הגאולה, שכן יש נשמות רבות הצריכות לבא לעולם לפני שהבריאה תוכל להגיע לתיקונה, ולפני שהמשיח –  שאנו כל כך מצפים לו –  יוכל לבא.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. הקב"ה מצפה שזוג יתנדב להביא נשמות לעולם: יש "רשימת המתנה" גדולה לזכות להיות בעולם שלנו. נשמות רבות מחכות שיתאפשר להן לרדת לעולם הזה ולפעול ולהשיג מה שאפשר רק כאן. גם הקב"ה כביכול מחכה להזדמנות לעזור לנשמות אלו, אולם הוא השאיר את הדבר לבחירתנו. על כן יש לו נחת רוח גדולה כשיש זוג שחש את "משאלותיו", כביכול, וחפץ להשתתף בתוכנית החסד שלו על ידי שהוא מוכן לארח כמה שיותר נשמות השואפות להגיע לעולם המיוחד שלנו –  עולם שאפשר לגרום בו נחת רוח גדולה להשי"ת ולהשיג בו הישגים נעלים יותר מכל עולם אחר.

6. חסד עצום לנשמה שיורדת לעולם: בעניין זה ראוי לציין כי מובא בגמרא שהבאת נשמה לעולם אף שאין לה אפשרות לעשות בו כלום או אפילו נשמה שאינה יכולה להתקיים בעולם, היא כבר חסד עצום לנשמה שבזה היא נכללת בתוכנית הנפלאה שיעדה הוא העולם הבא. זו היתה אחת מטענותיה של מרים לעמרם בזמן גזירת פרעה, שאף להביא תינוק לעולם לרגע אחד בלבד כבר כדאי.

7. הקשיים המלווים את הלידה – משתדלים לעכב את המצווה הגדולה: לעומת זאת, כיון שהמצוה היא גדולה כל כך, יש גם כוחות שליליים רבים המשתדלים לעכב את הדבר. כל המקטרגים שנוצרו על ידי החטאים במשך כל הדורות מאדם הראשון והלאה משתדלים להפריע למשימה ולעכבה. מכך נובעים כל הקשיים המלווים את הלידה.

8. ייסורי הלידה – בשל הכוחות שרוצים למנוע זאת: מובא בספר "שם משמואל" כי "ייסורי הלידה וקושי הלידה הם מחמת שהכח האלוקי יוצא לפועל בגשמיות הלידה, והרוחני מתאחד בגשמי, וכוחות החיצונים (כוחות הרוחניים שהם תולדות החטאים) רוצים למנוע זה, וכח הלידה גובר, ומזה באים היסורין".

9. אין דבר חשוב יותר מערך של תינוק יהודי: יש לזכור, שאין בכל העצמים הגשמיים שום דבר שחשוב יותר מתינוק יהודי. אם יש ח"ו שריפה ויש אפשרות להציל תינוק יהודי אחד או את כל הכסף שבעולם, פשוט שמצילים את התינוק. ואפילו אם מדובר בהצלת כל חפצי הקדושה שבעולם כולל כל ספרי התורה –  גם זה שנכתב על ידי משה רבנו בעצמו –  ברור שהתינוק קודם. כמה מאמצים היינו מוכנים לעשות כדי לזכות לבנין של כמה דירות באזור מבוקש שיספק פרנסה בריווח לנו ולצאצאינו, והרי הערך הרוחני של חיים של תינוק יהודי אחד שווה הרבה הרבה יותר מזה, עד לאין ערוך.

10. הקלה על קשיי ההריון והלידה על ידי הבנת חשיבות המעשה: שימת לב לחשיבות הגדולה של המצוה המיוחדת הנעשית בזה, ולנחת רוח הגדולה הנגרמת על ידה בשמים, תעזור להקל על קשיי ההריון והלידה. שהרי כדי לזכות למטרה חשובה כל כך כדאי לעבור גם קשיים גדולים הרבה יותר.

לסיכום: ההריון והלידה הם משימות המלוות בקשיים לא קלים. רק אלו שמוכנות להתגבר על כל המכשולים והמעצורים הגופניים והנפשיים תשגנה את המטרה הנכספת להביא לעולם נשמה יהודית קדושה בחפץ לב ובאהבה. 

סדרת "מפתח החיים" בשלמותה מובאת באתר הידברות באדיבות המחבר. לפניכם הלינקים לכתבות הקודמות:

חלק 1 בסדרה: כיצד ניתן להקל את קשיי הלידה? 10 עובדות שלא כדאי להחמיץ

חלק 2 בסדרה: כיצד ניתן להתגבר על הקשיים בהריון והכאבים בלידה?

חלק 3 בסדרה: אם ה' אוהב אותי, למה הלידה כל כך קשה?

חלק 4 בסדרה: 10 עובדות מפעימות על הריון ולידה

חלק 5 בסדרה: 5 נקודות למחשבה לאישה בהריון

חלק 6 בסדרה: צירי לידה: למה הם כל כך כואבים? ההסבר שיעזור לך ללדת קצת יותר בקלות.

חלק 7 בסדרה: כל מה שרציתם לדעת על סוד ההרפיה

חלק 8 בסדרה: לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד? תשובתו המצמררת של הרב פינקוס.

חלק 9 בסדרה: כך נהפוך את הכאב למקפצה

חלק 10 בסדרה :איך לזכות לבן גדול בישראל, בזכות הכאבים?

חלק 11 בסדרה: התמודדות מעשית ב-2 מסלולים

חלק 12 בסדרה: "לקראת הלידה השישית שלי הייתי במצב של חרדה איומה, עד ש..."

חלק 13 בסדרה: "אני מלאת געגוע לרגעים האלו, שבהם יש רק אותי ואת ה' - ואין עוד מלבדו"

חלק 14 בסדרה: המפתח לחיים מאושרים: התחושה שאני בידיו הטובות של בורא העולם

חלק 15 בסדרה: השתניתי מאז הלידה: ה’ נכנס יותר לחיים שלי. טור אישי ומרגש במיוחד

חלק 16 בסדרה:לידה עשירית מופלאה: כשהתינוקת נולדה - חשתי שהיא "עטופה" באהבת ה'

חלק 17 בסדרה: מה לעשות אחרי הלידה? קראו את דברי המדרש המופלאים

 

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידהעובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה