תשעה באב

מתי יוצא צום תשעה באב תשפ"ג 2023?

בשנת 2023 – תשפ"ג, צום תשעה באב מתחיל משקיעת החמה של יום רביעי, 26 ביולי 2023, והוא מסתיים עם צאת הכוכבים של יום חמישי 27 ביולי 2023. מתי יוצא צום תשעה באב תשפ"ג 2023? זמני הצום בירושלים, חיפה, תל אביב ועוד

  • ב' אב התשפ"ג
(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

מתי יוצא צום תשעה באב? 

בשנת 2023 – תשפ"ג, צום תשעה באב מתחיל משקיעת החמה של יום רביעי, 26 ביולי 2023, והוא מסתיים עם צאת הכוכבים של יום חמישי 27 ביולי 2023.

 

זמני כניסת ויציאת הצום

ירושלים

כניסת הצום: 19:45

צאת הצום: 20:08

 

תל אביב

כניסת הצום: 19:43

צאת הצום: 20:11

 

חיפה

כניסת הצום: 19:46

צאת הצום: 20:12

 

באר שבע

כניסת הצום: 19:43

צאת הצום: 20:09

 

תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן ושיא תקופת האבלות של ימי בין המצרים. צום תשעה באב הוא החמור ביותר מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש ומתאבלים בה על אסונות שונים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות, בדגש על חורבנן של שני בתי המקדש.

בניגוד לכל שאר התעניות מדרבנן, צום תשעה באב נמשך מערב עד ערב (ולא מבוקר עד ערב) וכולל את כל חמשת העינויים הנהוגים ביום כיפור.

 

חיזוק מיוחד למי שמתקשה לצום, לחצו כאן.

אל תחמיצו: 7 עובדות שיתנו לכם כוח לצום. לחצו כאן.

איך להתכונן נכון לצום תשעה באב כבר מהיום? לחצו כאן.

 

על מה מתאבלים בתשעה באב? צפו בהרצאתו של הרב זמיר כהן:

 

מה קרה בתשעה באב?

חמש פורענויות אירעו לאבותינו בתשעה באב:

1. נגזר על אבותינו שבדור יוצאי מצרים שלא ייכנסו לארץ ישראל, כעונש על אשר חטו בבכי החינם בליל תשעה באב כאשר שבו המרגלים מתור הארץ, והפחידום שלא לעלות אליה, והאמינו להם ולא בטחו בה' שהבטיחם "ארץ זבת חלב ודבש".

 

2. בתשעה באב נחרב בית המקדש הראשון על ידי נבוכדנאצר מלך בבל בשנה ג'של"ח, לפני 2,445 שנה.

 

3. בתשעה באב נחרב בית המקדש השני על ידי טיטוס שר הצבא הרומאי בשנה ג'תתכ"ח, לפני 1,955 שנה.

 

4. בתשעה באב נלכדה העיר ביתר בשלהי מרד בר כוכבא. ביתר היתה עיר גדולה והיו בה אלפים ורבבות מישראל, ונפלו ונהרגו כולם ביד הגויים, והיתה צרה גדולה כמו חורבן בית המקדש. (משנה ברורה תקמ"ט, סק"ב).

 

5.בתשעה באב  נחרשה ירושלים עד היסוד, והוסב שמה לשם רומי "איליה קפיטולינה".

 

בתאריך זה אירעו אסונות קשים נוספים לעמנו:

* גירוש יהודי אנגליה – בט' באב ה'ן' (18 ביולי 1290) הורה אדוארד הראשון מלך אנגליה לגרש את כל היהודים מארצו עד היום הראשון בחודש נובמבר 1290, וכי אלה שיישארו בה אחרי תאריך זה יוצאו להורג.

 

* גירוש צרפת הגדול – בי' באב ה'ס"ו (22 ביולי 1306) גזר פיליפ הרביעי על כל היהודים לעזוב את צרפת בתוך חודש.

 

* גירוש ספרד – בליל ח' באב ה'רנ"ב (31 ביולי 1492) הסתיימו ארבעת החודשים שניתנו ליהודים כדי לעזוב את ספרד. לחצו כאן.

 

* פרוץ מלחמת העולם הראשונה – בה' באב ה'תרע"ד (28 ביולי 1914) הכריזה האימפריה האוסטרו-הונגרית על מלחמה עם סרביה ובכך פרצה מלחמת העולם הראשונה. בז' באב הצטרפה רוסיה למלחמה. בט' באב הצטרפה גרמניה.

 

* גירושי יהודים בשואה – בב' באב ה'תש"ב (16 ביולי 1942) כלא משטר וישי 13,000 מיהודי פריז בתנאים איומים, ובז' באב גירשם למחנות ריכוז. בח' באב באותה שנה החלה האקציה הגדולה מגטו ורשה אל מחנה ההשמדה טרבלינקה.

 

מדוע נחרב בית מקדש ראשון ובית מקדש שני ועדין לא נבנה? למה נתנה התורה הזדמנות שניה לרוצחים? הרב פנגר בהרצאה חובה לפני תשעה באב:

הרב שניר גואטה - מדוע המשיח נולד דווקא ביום תשעה באב?

על אלה אני בוכיה: ליל תשעה באב בכותל המערבי

 

הלכות תשעה באב - מה מותר ומה אסור לעשות בתשעה באב

* לא אוכלים או שותים. על חולים וכדומה להתייעץ עם רב כדי שיכריע כיצד עליהם לנהוג בעת הצום. גם מי שלא צם – בהוראת רב – צריך להימנע מאכילת מעדנים או אכילה מיותרת;

 

* לא נועלים נעלי עור, או נעליים המכילים חלקים מעור;

 

* יושבים על כסאות נמוכים עד לחצות היום;

 

* לא רוחצים במים – גם במים קרים. לנטילת ידיים נוטלים רק את קצות האצבעות (מותר לרחוץ במים איזור שהתלכלך).

 

* לא מושחים את העור בתחליבי גוף או שמנים כלשהם.

 

* לא מקיימים יחסי אישות.

 

* לא מברכים איש את רעהו לשלום וכן לא שולחים מתנות.

 

* לא לובשים בגדי חג.

 

* מחצות היום של ערב תשעה באב ועד למוצאי תשעה באב, לא לומדים תורה שכן נאמר עליה כי היא משמחת ו"משיבת נפש". עם זאת, מותר ואף רצוי ללמוד נושאים בתורה העוסקים בחורבן הבית ובמאורעות היום.

תשעה באב שחל במוצאי שבת: ההלכות שחשוב שתדעו

רק לצום בתשעה באב – פספוס של הכול

להורדה: חוק לישראל - מיוחד ליום תשעה באב

 

הלכות תשעה באב - מה כן עושים בתשעה באב?

* לפני תחילת הצום אוכלים את ה"סעודה המפסקת". הסעודה כוללת ביצה ולחם טבול באפר. כשטובל את הפת באפר בסעודה זו, אומר: "זוהי סעודת תשעה באב". (משנה ברורה תקנ"ב, סקט"ז, בשם הירושלמי) 

צום תשעה באב מתחיל עם שקיעת החמה.

 

* בנוסף ל-5 העינויים המוזכרים לעיל, הנהוגים גם ביום כיפור, תענית תשעה באב כוללת מנהגי אבלות מיוחדים, כמו ישיבה על הרצפה ואיסור על לימוד תורה.

 

* בליל תשעה באב מסירים בבית הכנסת את הפרוכת מארון הקודש, מכבים רבים מן האורות ולאחר תפילת ערבית אומרים את מגילת 'איכה' המתארת את זוועות החורבן. החזן מקריא את המגילה בקול כשהמתפללים מצטרפים אליו בקול שקט. לאחר-מכן קוראים כמה 'קינות', פיוטים שנכתבו לתשעה באב.

בליל תשעה באב קוראים את מגילת איכה, המספרת על חורבן בית המקדש. יש מנהגים שונים, הקוראים את המגילה גם ביום תשעה באב, לאחר אמירת הקינות.

 

לקריאת מגילת איכה, לחצו כאן.

 

להבנת משמעותה של המגילה, לחצו כאן.

 

הקינות הם פיוטים שחוברו על ידי חכמי ישראל המקוננים ומבכים את חורבן בית המקדש וירושלים. נהוג לקרוא מעט קינות בליל תשעה באב אחרי מגילת איכה, ואת קינות רבות אחרי תפילת שחרית של בוקר תשעה באב (ה-27 ביולי) אבל לפני חצות היום.

 

תשעה באב הוא היום היחיד בשנה בו מניחים תפילין ומתעטפים בטלית רק לתפילת המנחה אחרי הצהריים.

 

* כאשר נוטלים ידיים בבוקר תשעה באב שופכים מים רק על קצות האצבעות, ובברכות השחר מדלגים על ברכת "שעשה לי כל צרכי". בתפילת שחרית לא מניחים תפילין או מתעטרים בטלית (עושים זאת בהמשך היום). לאחר קריאת התורה בבית הכנסת קוראים את הקינות, הפיוטים המבכים את המאורעות הטראגיים של חורבן המקדש וירושלים.

 

* שעות אחר הצהריים של הצום מסמלים הקלה מסויימת במנהגי האבלות. אחר הצהריים (החל מחצות היום - 12:45) מותר לשבת על כסאות רגילים, וכן ניתן להתחיל בהכנות לארוחה שלאחר הצום. 

 

* בבית הכנסת משיבים את הפרוכת למקומה, ובתפילת המנחה מניחים תפילין ומתעטרים בטלית. לתפילת העמידה מוסיפים קטע מיוחד בשם 'נחם' הכולל בקשות לבנין המקדש מחדש.

 

* במוצאי הצום יש ליטול ידיים אך ללא ברכה.

 

* מכיוון שבית המקדש נשרף עד לשעות הצהריים של י' באב, נהוג להמשיך במנהגי האבלות (הימנעות מאכילת בשר, שתיית יין, רחצה ותספורת) עד לשעות הצהריים של י' באב

 

כאמור, הצום יוצא ביום חמישי, בשעה 20:10. נוהגים לערוך את טקס קידוש הלבנה (או: ברכת הלבנה) במוצאי הצום, מתוך שמחה. 

הלכה למעשה: הלכות תשעה באב

 

הרב יצחק פנגר בשיחת הכנה לקראת תשעה באב. על מה מתאבלים ואיך מתקנים ובונים את בית המקדש?

 
 
 
חשוב לזכור כי "כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בנחמתה". בורא עולם רוצה לשוב ולבנות את בית מקדשו, ולהחזיר את תפארת עמו ישראל. הבה נשתתף עימו בצערו, נתאבל על חורבן הבית ועל הגלות הקשה, נשפר את מעשינו ונהרהר בתשובה – ובזכות כך נזכה במהרה לגאולה השלמה ולבניין בית המקדש ברחמים.
 

הרב יגאל כהן – אנחנו כרגע בייסורים, אבל זה סימן שהגאולה קרובה:

 
 
"עם שיכול להתאבל למשך כל כך הרבה שנים על חורבן הבית, זה מראה שהבית לא מת, הוא פשוט נעדר. הוא לא איתנו פה, אבל יבוא יום אחד ונזכה לראות בבניינו". צפו:

בכוחם של הצער והאבל על האירועים הטראגיים הללו, לסייע לנו להתעלות ולהתגבר על הטעויות והחסרים הרוחניים, שהביאו עלינו מלכתחילה את אותם אסונות. וכך, באמצעות תהליך התשובה (בחינה עצמית והחלטה להשתפר),אנחנו מקבלים את הכוח להפוך את העצב לשמחה. בהתייחס לכך מבטיח התלמוד, שלאחר גאולתו העתידית של עם ישראל ובניינו המחודש של בית המקדש, יהפכו ימי צום אלה לימי חג ושמחה. רבותינו מבארים כי י"ז בתמוז וט' באב יהפכו לימי חג ומועד, ושלוש השבועות שביניהם יהיו כ''חול המועד''.

יהי רצון שיקויים בנו עוד השנה הבטחתו של הקדוש ברוך הוא על ידי הנביא זכריה (ח', י"ט): "כה אמר ה' צבקות צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמעדים טובים".

 

על מה אנחנו מתאבלים בתשעה באב? הרב אליהו עמר בשיעור מרתק על הרעיון המסתתר מאחורי הבכי על בית המקדש, ונותן עצה מופלאה שתסייע לנו לקרב את הגאולה במהרה:

 

מדוע התערב הרב חיים זאיד בסכסוך נוראי בין שכנים? הרב חיים זאיד בשיעור מרתק על שנאת חינם, עם מוסר השכל חזק ומצמרר:

 

למה המשיח עדין לא הגיע? - הרב יצחק פנגר:

 

למה מתאבלים על חורבן ירושלים? לא היה נכון יותר לתקן תפילה על בניינה מאשר לבכות על החורבן? איזה קידוש ה' עשה הברון רוטשילד? וכיצד פקק תנועה הביא בחור בודד לישועה גדולה

תגיות:צום תשעה באבזמנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה