תשעה באב

כיצד יבוא המשיח? 7 עצות מעשיות לקירוב גאולת ישראל

כיצד נזרז את בניין הבית השלישי? 7 עצות מעשיות להתחזקות רוחנית

  • ה' אב התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כיצד נקרב את ביאת הגואל, איך נזרז את בנין בית המקדש השלישי ונגיע סוף סוף לגאולה השלמה? הבה נבחר את אחד הנושאים הבאים, ונקבל על עצמנו קבלה קטנה אך אמיצה, לקירוב גאולת ישראל במהרה.

1. לבקש, להתחנן, לזעוק

גאולת מצרים באה כאשר עם ישראל זעק אל ה' וביקש להיגאל. גם אנו צריכים לפנות לקב"ה בתפילה ובבקשה שימהר לשלוח לנו את משיח צדקנו ולהביא את הגאולה. בורא עולם רוצה מאיתנו שנפנה אליו באנחה ובזעקה. בזמנים קשים כאלה עלינו ללמוד מאבותינו במצרים. כשהיו במצב הרוחני הירוד ביותר ובמצב הנפשי המדכא ביותר, אומר עליהם הכתוב: "ויזעקו בני ישראל אל ה', וישמע אלוקים את שוועתם".

חשוב לזכור בכל עת כי התפילה היא הנשק האולטימטיבי שלנו במצבים הקשים ביותר, ורחישת פינו חביבה ביותר על בורא העולם. 

2. חיזוק בלימוד תורה

על הפסוק: "ואתה תצווה את בני ישראל" מסביר ה"אור החיים" כי פסוק זה רומז לגאולה. עם ישראל יינצלו מארבעת הגלויות בזכות ארבעת הצדיקים: אברהם, יצחק, יעקב ומשה: "גלות הראשון – נגאלו בזכות אברהם אבינו, הגלות השניה – נגאלו בזכות יצחק, הגלות השלישית בזכות יעקב, והגלות הרביעית", כותב ה"אור החיים" בפירושו, "תלוי בזכות משה, ולזה נתארך הגלות כי כל עוד שאין עוסקים בתורה ובמצוות, אין משה חפץ לגאול עם בטלנים מן התורה".

ה"אור החיים" ממשיך ומבאר כי המילה "תצווה" היא מלשון "צו". "ואין צו אלא מלכות, כי הוא (משה) ימלוך עלינו לעתיד, ותנאי הדבר שיעסקו ישראל בתורה... והגאולה האחרונה תהיה רק על ידי זכות התורה.

3. אהבת ישראל 

מאחר שהחורבן נגרם בעוון שנאת חינם, תקנתו היא על ידי אהבת חינם. אהבת חינם פירושה: אהבה ללא תמורה, ללא סיבה ומניעת שנאה ומחלוקת. הגאון רבי אייזיק שר זצ"ל, ראש ישיבת סלבודקא: "על ידי זה שיקבע אדם אהבה בלב לכל אחד ואחד מבני עמנו, וייטיב בפועל עם כל אותם הזכאים לכך, יתקן מצדו חטא 'שנאת חינם' ושוב אין האדם הזה מהווה גורם לחורבן הבית, שכן בכוח דעתו ומחשבתו תיקן את הפגם אשר בעבורו חרב הבית".

כיצד נתחזק באהבת חינם? לרב גרוסמן יש עצה בשבילך:

4. נתינת צדקה

מי יודע, אולי חסרה רק פעולה טובה אחת שלך, כדי שתבוא הגאולה? עלינו להוסיף במעשים טובים. נתינת צדקה היא אחת המצוות הגדולות ויש בה סגולה מיוחדת לקרב את הגאולה, וכפי שנאמר (ישעיה א,כז): "ציון במשפט תיפדה ושביה בצדקה". וכן אמרו חז"ל (בבא בתרא י,א): "גדולה צדקה שמקרבת את הגאולה". חשוב מאוד לתת צדקה בכל יום חול, ואפילו פרוטה. בערבי שבתות וחגים - ראוי לתרום סכום כפול, גם עבור השבת או החג. זכות גדולה היא שבכל בית תהיה קופת-צדקה, אשר מדי פעם ישלשלו בני הבית לתוכה מטבעות, ומדי תקופה יעבירו את הסכום שהצטבר לידי גבאי צדקה אמין.

5. עבודת ה' בשמחה

אמנם רק בזמן הגאולה תהיה השמחה שלמה, כפי שנאמר (תהילים קכו,ב): "אז יימלא שחוק פינו", אך כאשר אנו שמחים בגלות ומודים לקדוש ברוך הוא על חסדיו עמנו, אנו מושכים את הגאולה אלינו. רמז לכוחה של השמחה בזירוז הגאולה ניתן למצוא גם בכך שאותיות-היסוד של המילה שמחה - שמח, הן אותיות היסוד של המילה משיח.

6. הרהור תשובה

"גדולה תשובה שמקרבת את הגאולה", אמרו חז"ל. מצוות התשובה אינה דווקא שינוי המעשים מקצה לקצה בצעד דרמטי, אלא אף הרהור קל של תשובה ורצון להשתפר. מהות התשובה היא השתוקקות הנפש לשוב אל יוצרה, ועל כן כל צעד מעשי קטן שאדם מקבל על עצמו מהווה זרז משמעותי בקירוב ביאתו של משיח צדקנו.

7. חיזוק בשמירת שבת

בגמרא מובאת הבטחתו של הקדוש ברוך הוא: "אם אתם משמרים נרות של שבת אני מראה לכם נרות של ציון", וכן: "אם ישראל משמרים שבת אחת כהלכתה מיד נגאלים".

רבנו בחיי בספרו 'כד הקמח' מסביר כי כל גזירת הגירוש והגלות מארץ ישראל היא בגלל השבת, כיוון שהשבת נקראת שבת מנוחה וארץ ישראל נקראת מנוחה. משום כך, מי שלא שומר את המנוחה בשבת לא יכול להישאר בארץ שהיא מנוחה, והארץ מקיאה אותו.

בספר ירמיהו (פרק י"ז) נאמר: "וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּן אֵלַי נְאֻם ה' לְבִלְתִּי הָבִיא מַשָּׂא בְּשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת וּלְקַדֵּשׁ אֶת יוֹם הַשַּׁבָּת לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת בּוֹ כָּל מְלָאכָה, וּבָאוּ בְשַׁעֲרֵי הָעִיר הַזֹּאת מְלָכִים וְשָׂרִים יֹשְׁבִים עַל כִּסֵּא דָוִד רֹכְבִים בָּרֶכֶב וּבַסּוּסִים הֵמָּה וְשָׂרֵיהֶם אִישׁ יְהוּדָה וְיֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִָם וְיָשְׁבָה הָעִיר הַזֹּאת לְעוֹלָם".

חיזוק בשמירת השבת עשוי להיות אף מעשה קטן אך שניתן לקיימו בקביעות. מספר רעיונות לדוגמה: קניית ספר הלכות שבת, לימוד הלכות שבת, דקדוק הדינים של שבת, כגון זהירות במוקצה, וזהירות מיוחדת מדיבור מיותר בשבת, שנכלל בשמירת שבת.

תגיות:גלותגאולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה