עובדות ביהדות

חורבן בית שני: השלכות החורבן על העם היהודי מאז ועד ימינו

מסעי הצלב, אינקוויזיציה, קנטוניסטים, שואה, טמיעה, התבוללות - סקירה קורעת לב על השלכות חורבן בית המקדש עד ימינו אנו. וגם: כיצד עם ישראל יחזור לימי תפארתו?

עיר דוד (צילום: shutterstock)עיר דוד (צילום: shutterstock)
אא

חורבן בית המקדש השני

בשנת 70 לפני הספירה, בג' אלפים תתכ"ח הוחרב בית המקדש השני בתשעה באב על ידי הרומאים. חורבן הבית הוא אחת הטרגדיות הגדולות של העם היהודי, והשלכותיו נמשכות על ידינו. עיקר החורבן נעשה בידי טיטוס הרשע. מאות אלפי יהודים מצאו את מותם ורבים אחרים נלקחו לעבדות. לאחר המרד הגדול הוצף שוק העבדים הרומי ביהודים רבים כל כך, שמחירו של עבד יהודי היה נמוך יותר מזה של סוס עבודה... עם ישראל היה במצב של חוסר תקווה.

השלמת החורבן נעשה בשעה שחרש טורנוסרופוס הרשע את ההיכל בתשעה באב ג' אלפים תת"פ.

קרוב לאלפיים שנה מתאבל העם היהודי על חורבן בית המקדש. ארבעה צומות בשנה, מנהגי אבלות ועוד. מדוע? מה פשר האסון הגדול שהדיו ממשיכים ללא קץ עד בנין הבית השלישי?

הגורמים לחורבן

רבן יוחנן בן זכאי, שחי בתקופת החורבן, קבע כי הפורענות באה בשל היעדר שלום. בילקוט שמעוני על ספר שמות פרק כ' רמז ש"ו, מובאים הדברים הבאים: "הרי הוא אומר אבנים שלמות תבנה אבנים המטילים שלום בין ישראל לאביהם שבשמים והרי דברים קל וחומר ומה אם אבני מזבח שאינן לא רואות ולא שומעות ולא מדברות על שהן מטילות שלום בין ישראל לאביהן שבשמים אמר הקב"ה לא תניף עליהם ברזל. המטיל שלום בין איש לאשתו בין איש לאיש בין עיר לעיר בין אומה לאומה בין משפחה למשפחה בין ממשלה לממשלה על אחת כמה וכמה שלא תבואהו פורענות".

חכמינו ציינו את הפילוג שבתוך היהודים כגורם החורבן. במסכת יומא (ט', ע"ב) הם מציינים שבאותה תקופה עסקו ישראל בתורה ובגמילות חסדים. כה דבריהם: "מקדש שני, שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים, מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם".

גם מדברי יוסף בן מתתיהו עולה ש"מלחמת האחים היא שהכריעה את העיר, ואילו הרומאים הכריעו את מלחמת האחים שהייתה קשה בהרבה מחוזקן של החומות". כדוגמה לשנאה שפשתה בתקופה זו בין היהודים, מביאים חז"ל את סיפור קמצא ובר קמצא, וקובעים כי "על קמצא ובר קמצא חרבה ירושלים".

בעקבות החורבן הגדול - סרטון חובה עם צ’ארלי הררי:

המשך חיי העם ביבנה

לאחר חורבן בית המקדש, הקים רבי יוחנן בן זכאי את הסנהדרין ביבנה, ותיקן תקנות המשמרת את זיכרון המקדש גם ללא מקדש והנוטעות בחיי העם את האמונה שמהרה יבנה המקדש ובכך מילא במקצת את החלל את החלל הריק שנוצר עם החורבן בתחום עבודת הקודש.

כך לימד רבן יוחנן בן זכאי שגמילות חסדים ותפילה אם במקום הקרבנות. ומסופר (אבות דרבי נתן ד' ד') שפעם אחת היה רבן יוחנן בן זכאי יוצא מירושלים, והיה רבי יהושע הולך אחריו, וראה בית המקדש חרב. אמר רבי יהושע: "אוי לנו על זה שהוא חרב. מקום שמכפרים בו עונותיהם של ישראל". אמר לו: "בני, אל ירע לך. יש לנו כפרה אחת שהיא כמותה, ואיזה? זה גמילות חסדים. שנאמר: 'כי חסד חפצתי ולא זבח'". מה הן גמילות חסדים שהיה מתעסק בהן? היה מתקן את הכלה ומשמחה, ומלווה את המת, ונותן פרוטה לעני, ומתפלל שלושה פעמים בכל יום - ותפלתו מתקבלת ברצון.

תקנות ומנהגים זכר לחורבן בית המקדש. צפו:

מרד בר כוכבא וחורבן ביתר

למרות תוצאותיו הנוראיות של המרד הגדול, חזרו היהודים ומרדו שוב ושוב. מרד בר כוכבא, שהתרחש בשנת 132 לספירה הנוצרית, היה אחד המרידות הגדולות הבודדות בתקופה הרומית. מקורות יהודיים מונים את צבאו של בר כוכבא בכ-100,000 איש. כך מתארת הגמרא במסכת גיטין את אשר קרה בביתר: "באו אמרו לקיסר: מרדו בך היהודים. עלה עליהם ... והרגו בה נשים וטף עד שהלך דמם ונפל לים הגדול [הים התיכון] ... שנינו [למדנו]: שבע שנים בצרו עובדי כוכבים את כרמיהם מדמם של ישראל, בלא זבל". ביתר נפלה בתשעה באב בשנת 135 לספירה הנוצרית.

הרומאים ביקשו לחסל את הנוכחות היהודית בירושלים. הם שינו את שמה ל"איליה קפיטולינה" ואת ישראל הפכו ל"פלשתינה".

השלכות החורבן עד ימינו

אנחנו עדיין חיים תחת השלכותיו של חורבן הבית השני, הן מבחינה רוחנית והן מבחינה גשמית. ועד שלא נתקן את חטא שנאת חינם בקרבנו לא נוכל להיגאל.

בתקופה של תוהו ובוהו, החליטו הרבנים לעשות מה שמעולם לא נעשה קודם לכן – להעלות על הכתב את התורה שבעל-פה. בשנת 219 לספירה הנוצרית, חוברה המשנה על ידי רבי יהודה הנשיא.

בשנת 312 לספירה, הוקמה הנצרות.

בשנת 638 לספירה הנוצרית, נכבשה ירושלים על ידי המוסלמים. המוסלמים ששטפו את המזרח התיכון, הצילו מידי הנוצרים את הקהילה היהודית הותיקה ביותר.

בשנת 1040 החלה תקופתו של רש"י, ולאחריו בעלי התוספות.

בשנת 1096 החלו מסעי הצלב הנוראיים. הצלבנים יצאו לשחרר את ארץ הקודש מידי ה"כופרים", ואוי ליהודי המסכן שנקרה בדרכם.

באותו זמן היוותה ספרד מקום מבטחים, והיתה "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" עבור העם היהודי.

בשנת 1144 החלה עלילת הדם הראשונה. אין דבר שיכול להסביר בצורה הגיונית את ההאשמה שהטילו הנוצרים על היהדות: היהודים שוחטים תינוקות ושותים את דמם.

בשנת 1478 החלו ימי האינקוויזיציה, כאשר ההאשמה הבסיסית של האינקוויזיציה הייתה, שהיהודים שהתנצרו ממשיכים עדיין לשמור בסתר על יהדותם.

בשנת 1492 גירוש ספרד, בתשעה באב גורשו כל היהודים מספרד, ובמקביל – קולומבוס מגלה את אמריקה.

בשנת 1570 החלה תקופת האר"י הקדוש ומקובלי צפת.

בשנת 1567 הוזמנו היהודים על ידי הנסיך הפולני בולסלב לבוא ולגור בפולין, כשהוא מבטיח להם זכויות ופריבילגיות חסרות תקדים.

בשנת 1654 החלו ראשוני היהודים להגיע לאמריקה. היהודים צברו עושר אגדי באמריקה, אבל איבדו שם את מורשתם הרוחנית.

בשנת 1698 הוקמה תנועת החסידות.

בשנת 1772 חי הגאון מוילנה.

בשנת 1791 החלה תקופת האמנציפציה באירופה. במקביל, ברוסיה היו היהודים מרוכזים בתוך תחום המושב וסבלו גזרות קשות ומרות, ביניהן גזירת הקנטוניסטים. הצארים משתמשים ביהודים כשעירים לעזזאל, כאשר הפוגרומים שאורגנו על ידי השלטונות ברוסיה הצארית, עזרו להרחיק את עיני ההמון מהשלטון הרקוב.

בשנת 1810 החלה תנועת הרפורמה באירופה. הרפורמציה חשפה את שחיתותה של הכנסייה ועוררה את הופעת הפרוטסטנטיות. ולגבי היהודים, היא נשאה בכנפיה עוד חדשות רעות. יהודי גרמניה שייסדו את התנועה הרפורמית, הדגישו את נאמנותם למולדת הגרמנית, על מנת להתקבל על ידה. הרפורמים הגרמניים הצהירו, שהם אינם חלק מהאומה הישראלית, אלא "גרמנים בני דת משה".

למה הרפורמים כל כך מסוכנים ליהדות?

רפורמים ומה שבאמת עומד מאחוריהם: מה אתם יודעים על הרפורמים?

בשנת 1887 הוקמה התנועה הקונסרבטיבית בארצות הברית.

בשנת 1894 התחוללה עלילת דרייפוס בצרפת. אפילו באומות תרבותיות כמו צרפת וארצות הברית, האנטישמיות מעולם לא גוועה.

בשנת 1917 החלו ימי המנדט הבריטי בארץ ישראל, כאשר מספר שנים לאחר מכן הבריטים יוצרים את מדינת ירדן על הגדה המזרחית של נהר הירדן.

בשנת 1933 היטלר עולה לשלטון בגרמניה, ולאחר עשרות שנים נרצחים שישה מיליון יהודים באכזריות מחרידה על ידי הנאצים ועוזריהם. בעוד שגרמניה הנאצית המשיכה לרכז את היהודים ולהוציאם להורג, עצם העולם את עיניו ונעל את שעריו. היטלר התמקד כל כולו במטרה: למחוק את היהודים מעל פני האדמה.

הבריטים הבטיחו לפעול להקמת מדינה יהודית. במקום זאת, הם פעלו למען האינטרסים האישיים שלהם ויצרו קשר עם הערבים, בעוד שמיליוני יהודים מתו באירופה הנאצית.

תקומתה של מדינת ישראל היא תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. מאז הקמתה של מדינת ישראל בשנת 1948, היא נמצאת במצב לוחמה מתמיד, כאשר עשרות מלחמות מתחוללות על אדמתה.

בגלל שנאת חינם נחרב בית המקדש, ועד היום לא נבנה מחדש. חייבים כולנו להתחזק באהבת חינם. צפו בדברי הרב זמיר כהן על הקשר לגוג ומגוג, על רקעים מרהיבים מהחיים:

כל אחד יכול לקרב את הגאולה: 7 עצות מעשיות

למה דווקא על חמור? עובדות מדהימות על המשיח

ערב ביאת המשיח

גדולי ישראל חזו את התקופה הקשה שתשרור בארץ הקודש בעת סוף הגלות. כה דבריהם במסכת סוטה (מ"ב, ע"ב): "בעקבות משיחא חוצפא יסגא ויוקר יאמיר הגפן תתן פריה והיין ביוקר ומלכות תהפך למינות ואין תוכחת בית וועד יהיה לזנות והגליל יחרב והגבלן ישום ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו וחכמות סופרים תסרח ויראי חטא ימאסו והאמת תהא נעדרת נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו פני הדור כפני הכלב הבן אינו מתבייש מאביו ועל מה יש לנו להשען על אבינו שבשמים".

עצם הישרדותו של העם היהודי לאורך ההיסטוריה המתועדת, הוא לא פחות מנס. העובדה הפשוטה, שעם ישראל חי כיום כאומה, מעידה על קיומו של מנהיג שפועל דרך ההיסטוריה. בכל קנה מידה היסטורי, העם היהודי היה אמור להיעלם לפני זמן רב.

הלקח הגדול מההיסטוריה היהודית מראה שככל שהיהודים מחוברים יותר ליהדות – בצורת חייהם, בחינוך וכו' – כך סביר יותר שילדיהם ונכדיהם יישארו יהודים ולא ישקעו בתהום הנשייה. בגלל שמירת המצוות לא התבוללו אותם יהודים, ולכן נשארו הדורות שאחריהם – יהודים גם הם.

איזה תהליך יעבור עם ישראל עד לבוא המשיח? מתי נדע שהגענו לגלות האחרונה? הרב זמיר כהן בשיעור יסודי ומרתק על נבואות היסטוריות שהתגשמו בעבר ונבואות הגאולה בעתיד. אל תחמיצו:

על פי דברי הנביאים הקדושים, כשיבוא מלך המשיח ייבנה בית המקדש השלישי וישכין שלום בעולם. האמונה בביאת המשיח כלולה בי"ג העיקרים שבהם מחויב כל אחד מישראל להאמין. דעת רש"י במסכת סוכה (דף מא עמוד א, ד"ה אי נמי) שבית המקדש השלישי שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר (שמות טו יז) "מקדש ה' כוננו ידיך". אולם דעת הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא הלכה א, ד) שמלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש השלישי. 

ב'תנא דבי אליהו רבא' (פרק יח) מובא כך: "מקדש האחרון שעתיד הקב"ה לבנותו בעגלה ובזמן קריב לא יקרע ולא ישלוט בו שונא לעולם, והקב"ה יהא דר בו לעולם ולעולמי עולמים". בית המקדש השלישי יבנה ברגע שבורא העולם יבחר לעשות זאת. דברי נחמה ונבואות רבים בתנ"ך מתייחסים אל הגאולה השלמה, קיבוץ הגלויות, ותקופה בה בית המקדש נמצא במרכז החיים. 

תקופת הגלות היא תקופת התרחקות, אותה ממשילים חכמינו זכרונם לברכה לאישה שבעלה נסע מעבר לים. ככל שנוסיף מצידנו בהתקרבות לבורא העולם – כלומר בעשיית מצוות ומעשים טובים – נקרב את היום בו נוכחותו תשוב ותתגלה, הפעם לנצח.

אחרית הימים, צמד מילים תנכיות המעבירות רטט בלבם של מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. מה הסימנים המצביעים על תקופת התגשמות נבואותיהם של נביאי התנ"ך? מתי זה יקרה? צפו בהרצאתו המיוחדת של הרב זמיר כהן: 
תגיות:אחרית הימיםחורבן בית שני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה