דמויות ביהדות

לרגל יום ההילולא: מקבץ עובדות על רש"י, גדול פרשני התורה

מקבץ עובדות לדמותו הגדולה של גדול פרשני התורה

אא

הערב ומחר (שלישי), כ"ט בתמוז, יחול יום ההילולא של רש"י הקדוש. 

רבי שלמה יצחקי הלוא הוא רש"י הקדוש, ראוי הוא לראשי התיבות "רבן של ישראל". אין מילים לשער ולתאר את צדקנותו ותרומתו של הצדיק ללומדי התורה לאורך כל הדורות.

1. רש"י נולד בשנת דתת"א והלך לבית עולמו בגיל 64 בשנת ד'תתס"ה, לפני בערך 900 שנה.

2. אביו, רבי יצחק, היה סוחר צדיק וירא שמים ולא היו לו ילדים שנים רבות. פעם התגלגלה לידיו של רבי יצחק אבן טובה ויקרה. הדבר נודע למלך, וביקש לקנותה בסך רב. כיון שרצה להשתמש לצורך העבודה זרה שלו, לא הסכים רבי יצחק לתת לו את האבן והפילה לים. בכך הפסיד רבי יצחק אופציה להתעשר בקלות.

בזכות עמידתו בניסיון העושר, הכריזו בשמים שיהיה לו בן שעתיד להאיר את העולם. ואליהו הנביא זכור לטוב, בא לרבי יצחק ובישר לו על כך.

3. נס גדול נעשה לאימו של רש"י בזמן שהייתה מעוברת עם בנה הקדוש. בעוברה ברחוב צר, הגיע מולה אביר על סוס ורצה לדורסה. נעשה נס והחומה שקעה מעט והאם ועוברה ניצלו. אומרים שעד היום רואים את השקע בחומה.

4. כבר בצעירותו ניחן רש"י בכושר לימוד מיוחד, עד שעלה ונתעלה, והחל מפרש את הש"ס בקונטרסים. בהגיעו לגיל 32 החליט לערוך גלות בכדי לבדוק אם יש גרסאות אחרות של התלמוד, או פירושים טובים משלו על הש"ס.

5. רש"י פירש פירוש על התורה כולה, אך המיוחד בכולם הוא הפירוש על החומש. לפני כן עשה תרי"ג תעניות. על פירוש זה ישנם 19 פרשנים, וכותב הרב חיד"א שטמון בפירוש זה גם פירוש על הקבלה. פירושו לתורה מודפס בכתב הקרוי "כתב רש"י".

6. גדלותו של רש"י לא מנעה ממנו לשנות כיוון מחשבה, ולקבל ביקורת כשראה בכך צורך. ראיה לכך ניתן לראות בכתביו אשר בהם, בענוותו הרבה, התבטא בביטויים כמו "וטועה הייתי", "ושגיתי", "איני יודע מה פירושו" או "לא ידעתי".

7. פירושו הראשון על התורה אקטואלי ביותר לתקופתנו. בביאורו את הפסוק: "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ", מקשה רש"י מדוע מתחילה התורה בסיפור בריאת העולם, ולא ממנין המצוות.

"אמר רבי יצחק, לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ'החודש הזה לכם', (שמות יב ב) שהיא מצוה ראשונה שנצטוו בה ישראל, ומה טעם פתח בבראשית? משום 'כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים' (תהלים קיא ו),שאם יאמרו אומות העולם לישראל: לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

בפירושו הראשון על התורה מתייחס רש"י לזכותם של ישראל על ארץ ישראל ובהגנה על שמם הטוב בפני טענות הגויים. הבורא ברא את העולם, הוא 'בעל הבית' והוא העניק ברצונו את ארץ לישראל לעמו ישראל, בזכות התורה וקיום מצוותיה.

8. לרש"י ורעייתו לא נולדו בנים, אולם שלוש בנותיו נישאו לתלמידי חכמים עצומים, ומהם נולדו לא מעט גדולי ישראל. הבת הבכורה, יוכבד, נישאה לרבנו מאיר בר שמואל מרומרוג המכונה "אבי הרבנים"; הבת השנייה, מרים, נישאה לרבי יהודה בר נתן; הבת השלישית, רחל, נישאה לרבנו אפרים. ממשיכי דרכו הרוחנית הם נכדיו: רשב"ם, רבינו תם וריב"ם. שלושתם היו מגדולי הפרשנים הנקראים "בעלי התוספות". 

לא קידמו אותך בעבודה? לרש"י יש עצה בשבילך: 

תגיות:רש"ייום הילולא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה