עובדות ביהדות

רפורמים ומה שבאמת עומד מאחוריהם: מה אתם יודעים על הרפורמים?

יהדות מתקדמת בישראל?! מה האג'נדה של התנועה הרפורמית, ולמה הם כל כך מסוכנים? הקהילה הרפורמית. לא נעים להכיר

  • כ' כסלו התשפ"ב
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

בימים האחרונים אירע דבר כואב במיוחד במדינת היהודים: בג"צ קבע כי יש להכיר בגיור הרפורמי. יהודים רבים מבקשים לדעת אחת ולתמיד מה הבעיה עם הזרם הרפורמי, ומדוע כה חמורה וקשה היא קביעתו של בג"צ. אז בואו ונבין מיהם הרפורמים, ומהי דרכם.

מיהם הרפורמים? מהי דרכם ומהם ההשלכות של מעשיהם? על כל זאת ועוד הרב זמיר כהן משיב. צפו:

"שערורייה תקדימית ומסוכנת": דנה ורון יוצאת נגד החלטת הגיור של בג"ץ. אסור להחמיץ:

הזרם הרפורמי ביהדות ביקש לערוך "תיקונים" בדת היהודית, ולהתאימה לעולם המודרני. התנועה נוצרה בעקבות האמנציפציה, וערכה שינויים באורח החיים היהודי, ביסודות האמונה, ובקיום ההלכה. הרפורמים אינם מקבלים את סמכות ההלכה אלא רואים בה מקור השראה בלבד.

ראשית תנועת הרפורמה פעלה בגרמניה במאה ה-19, והיא ביקשה להקל על היהודי החי בעולם המודרני להשתלב בחברה הנוצרית. בקרב הרפורמים ישנם זרמים שונים, הנבדלים באופן התיקונים ובעוצמתם.

הרפורמים מתירים לבני קהילתם למשל, נסיעה בשבת. לפי גרסתם, עיקר היהדות הוא המצוות המוסריות של "בין אדם לחברו". בשל האמונה בערכי השוויון בין בני אדם וההתנגדות לאפליה, ביטלו הרפורמים את ההבדלים הקיימים בהלכה בין חובותיהם וזכויותיהם של גברים ונשים בחיים הדתיים. הרפורמים ממנים "רבה", ואף הנשים קוראות בתורה ומנהלות את התפילה, מתעטפות בטלית ומניחות תפילין, ומוסמכות לרבנות בבתי המדרש של התנועה. הרפורמים ביטלו את ההפרדה בין נשים לגברים בבית הכנסת.

הרפורמים ביטלו את האמונה בביאת המשיח, ועל כן ערכו את הסידור מחדש. ביטלו פיוטים, הוסיפו שירים כדוגמת שיריה של חנה סנש ולאה גולדברג, הוסיפו פרקים בלשון המדינה (כגון אנגלית או גרמנית). הרפורמים מחקו את המשפטים שהצביעו על ייחודיות עם ישראל. לדוגמה, ב'עלינו לשבח' הם מחקו את הקטע "שלא עשנו כגויי הארצות", והחליפו אותו ב"שנגלה לאבותינו והודיעם את רצונו". בגרמניה, מחקו הרפורמים את הבקשות לביאת המשיח, לבניית בית המקדש, ולשיבת ציון. כן מחקו קטעים המתייחסים לאמונה בתחיית המתים.

'רבאים' רפורמים הפכו את נישואי התערובת למסלול לצירוף גויים לקהילות הרפורמיות ללא גיור. צפו (באדיבות 'כאן' - תאגיד השידור הישראלי)

למרבה הכאב, בקרב יהודי ארה"ב, הזרם הרפורמי הוא הזרם הגדול ביותר. בישראל מנסים הרפורמים לקבל הכרה לגיטימית, אך היהדות החרדית נאבקת בהם ככל יכולתם.

הקהילה הרפורמית רואה את היחיד כאוטונומי וכסמכות הקובעת עבור עצמו בענייני דת. התנועה הרפורמית מתייחדת בכך שהאינדיבידואל, גם אם מתוך התחשבות כנה במסורת ובקהילה, הוא המכריע והמגבש את דעותיו בנושא מלכתחילה.

אחת הבעיות המרכזיות בזרם הרפורמי היא התנערות מההלכה. לדוגמה, ב-1846 ביטלה ועידת הרבאיים הרפורמים בברסלאו את יום טוב שני של גלויות. ב-1845 הקהילה הרפורמית בברלין ביטלה את תקיעת השופר בימים הנוראים, והחלה לערוך תפילות בלי טלית וכיסוי ראש. תפילות השבת נערכו בימי ראשון, יום המנוחה של החברה הגויית. הרבאיי קאופמן קוהלר אף הציע להעביר את השבת בשלמותה ליום ראשון, אך נסוג מכך.

ב-1869 ביטלו הרפורמים את הצורך בגט, והכירו בגירושין אזרחיים. ב-1890 קבעו הרפורמים באמריקה שאין עוד צורך בברית מילה או טבילה לגרים. כשרות, דיני טומאה וטהרה בוטלו על ידם. כן התירו הרפורמים לערוך חגיגות חתונה עם בני דת אחרת. העוגב, המקהלות המעורבות של גברים ונשים, הוכנסו כמעט בכל ההיכלים הרפורמיים. בקהילות רפורמיות אחרות הוחלט רשמית על ביטול הצומות היהודיים, פרט ליום כיפור. במקומות אחרים הוכנסו נוהגים שונים ביחס לקריאת התורה. החלו קוראים רק קטעים מסוימים בפרשת השבוע, ובלי שייקראו אנשים מהקהל לעלות לתורה.

על פי האמור באתר הקהילה הרפורמית בישראל, כל המעוניין להצטרף לדת היהודית יכול להתגייר, גם ללא התחייבות לקבלת תורה ומצוות. "היהדות הרפורמית אינה מבקשת להכתיב למתגייר כיצד עליו לנהוג לפני הגיור ואחריו. אורח חיים דתי, אורח חיים חילוני ואורח חיים מסורתי – כולם לגיטימיים ובלבד שהמתגייר נוטל על עצמו מחויבות לקשר משמעותי ופורה עם המסורת היהודית ועם תרבותו של העם היהודי לדורותיו. אנו מעוניינים לסייע למתגיירים ולמתגיירות למצוא את הדרך האישית שלהם ליישם את יהדותם בחיי היומיום, בחגיו ובמועדיו של לוח השנה העברי, ובאירועי מעגל החיים היהודי".

 

התבוללות בקרב הזרם הרפורמי

הממצאים הדמוגרפיים מצביעים על התבוללות גדולה בקרב הזרם הרפורמי. על פי סקר מקיף שנערך בקרב הקהילה היהודית בארה"ב  נראה כי מאז שנת 1950 צנח מספרם של יהודי המדינה בלא פחות מ-50%. מספר נישואי התערובת, לעומת זאת, ממשיך ביחס ישיר, לזנק. בשנת 1970 נישואי התערבת עמדו על 17%. בשנת 1980 המספר כבר זינק ל-40%, ואילו כיום הוא עומד על 58%. מן הסקר עולה כי 79% מקרב היהודים המצהירים על עצמם כ"יהודים ללא דת", נשואים לבן זוג שאינו יהודי. 37% מקרב המתבוללים טענו כי אינם מגדלים את ילדיהם כיהודים כלל.

חלק מהקהילות הרפורמיות נוהגות להזמין כמרים פרוטסטאנטיים לשאת נאומי-הטפה בעת התפילות. לעיתים גם הרבאיי עצמו הולך להטיף בכנסייה הפרוטסטאנטית. כך אמר רבאיי הרפורמי ד"ר וואלזי מקליבלאנד: "הדבר היחיד המבדיל בינינו ובין כנסיות הנוצרים שמעבר לשדרת יוקליד, רחוב בקליבלאנד, הריהי השדרה עצמה, ולא עוד".

התנועה הרפורמית טוענת שיש לה 1.5 מיליון חברים בעולם. מדובר כנראה בניפוח משמעותי של המספר האמיתי, כי כבר למעלה מ-20 שנה מדברים על אותו מספר חברים, למרות ששורות התנועה מאוד התדלדלו מאז תחילת שנות ה- 2000. כל זה בלי להיכנס לשאלת השאלות – את מי הם סופרים כחברים – למשל בני הזוג הלא יהודים של חברי קהילה יהודים, שנספרים כחברים בתנועה הרפורמית. 

בטמפל הותיק ביותר בניו יורק ניסו לאסוף את נכדי המייסדים כדי לציין מאה שנים להקמתו, אבל לא מצאו אפילו נכד אחד יהודי. הרפורמים, בהתייחסותם המעוותת ליהדות, גורמים להכחדת העם היהודי.

על פי חוברת המחקרים של 'מנוף', יחידת המחקר של 'ערכים', 53% מהרפורמים מתבוללים בנשואי תערובת. 40% מהם לא ירגישו שארעה להם טרגדיה, אם ישראל תושמד חלילה. 40% מהם אינם יהודים. 20% מהרבאייס, כלל אינם מאמינים בבורא עולם. 59% מהם הולכים לעבודה ביום הכיפורים. 80% מהם לא חגגו בר מצוה לילדיהם.  

לא להאמין: רב קהילת הספרדים בלוס אנג'לס אמר שהחזן של הרפורמים סיפר שביוה"כ שוכרים כנסיה, אליה באים יהודים ולא יהודים, ושאנשים משלמים 20,000 דולר ל"רב" ותוך יום יש גיור. צפו:

האם רפורמים הם יהודים?

אמנם גם הרפורמה אולי סוג של דת, אבל דת זרה, כמו הנצרות והאיסלם. הבעיה העיקרית ברפורמים היא שהם מתעקשים לדבר בשם היהדות כדוברת לגיטימית, כזרם ביהדות, וזה היא לא. מדובר בדת זרה שאימצה לעצמה כמה סממני יהדות. אי אפשר לקחת כלב ולהדביק לו שפם, ולהגיד שהוא חתול – גם אם אילפת אותו לילל, כשפה שניה.

הרפורמים נאבקים להכרה ציבורית בהם בישראל, בשל העובדה שרוב הדור השני כבר התבולל ונטש את הדת המזוייפת שלהן. בישראל, נאבקים הרפורמים לכהניס את תכניהם למשרד החינוך, ולקבל חלק מרחבת הכותל עבורם. חשוב להבין כי כת זו העזה להסתער על הכותל, ולנסות לשנות בו את הסטטוס קוו, לא כי חבריה הם יהודים שבאים להתפלל בכותל, אלא כי הם רוצים שיכירו ברפורמה כיהדות. האם מישהו הפריע להם לגשת לאבני הכותל הקדושים ולהתפלל ולהצטלם שם, מה שכל גוי יפני יכול לעשות? האם חשוב להם שריד בית מקדשנו, כשהם בזים לכל מה שבית המקדש מייצג? האם אלה שמחקו את ציון וירושלים מתוך ספרי התיפלה שלהם, מרגישים משהו בנוגעם באבנים הקדושות שספוגות בתפילת "ותחזינה עינינו בשובך לציון"? מה שהם מחפשים זה פרובוקציה מתוקשרת לצורך לגיטימציה.

"הרפורמים הָרְסוּ את ארצות הברית, ועכשיו רוצים לַהֲרֹס גם את הארץ. הרפורמים אֲשֵׁמִים בזה ש-70% מיהודי ארצות הברית התבוללו":

תגיות:דתרפורמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה