דמויות ביהדות

223 שנה לפטירתו: 10 עובדות על דמותו של הגאון מוילנה

הגאון מוילנה, שחי לפני למעלה מ-200 שנה, היה מגדולי חכמי ישראל, ובעל השפעה מכרעת על עולם התורה עד ימינו כל מה שרציתם לדעת על דמותו הגדולה

הגאון מוילנאהגאון מוילנא
אא

1. בחג הסוכות תשפ"א יחול יום השנה ה-223 לפטירתו של הגאון מוילנה. הגאון נולד בט"ו בניסן ת"פ בעיר סלץ שליד בריסק שבליטא, שהיתה חלק מרוסיה. יש דעות הסוברות שנולד בליטא. נפטר בחול המועד סוכות, י"ט בתשרי תקנ"ח ונקבר בוילנא.

2. רבי אליהו בן רבי שלמה זלמן קרמר מוילנה, מכונה "הגאון מוילנה" או "הגר"א – ראשי תיבות של: הגאון רבי אליהו. בשל גדולתו מקובל לכנותו "הגאון" בלבד.

3. הגר"א היה פוסק, פרשן ומקובל בוילנה שבליטא בתקופת האחרונים. היה מגדולי חכמי ישראל בכל הדורות, בעל השפעה מכרעת על עולם התורה על כל ענפיה. נחשב לסמל ההתמדה והשקדנות. ראש ה"מתנגדים" לתנועת החסידות.

4. כבר בגיל 6 התגלה כעילוי, ודרש בבית הכנסת הגדול בוילנה דרוש ופלפול עמוק שלמד מאביו. הגאון נישא לרעייתו חנה, ולהם נולדו 8 ילדים. חנה דאגה לפטור את בעלה מן הטיפול במשפחה כדי שיוכל להקדיש את זמנו ללימוד התורה והרבצתה.

5. במשך השנים התגורר הגאון בוילנה, אך סירב בעקביות לכהן במשרה רבנית רשמית (אולי מחשש שתפריע לו בלימודיו). למרות זאת, קהילת וילנה נתנה לו הקצבה חודשית קטנה למחייתו, וגם אותה היה נוהג לחלק לעניים, עד שאנשי הקהילה החליטו להעביר את הכסף ישירות לידי אשתו.

6. הגאון התפרסם מאוד בהתמדתו העצומה. בניו מעידים כי נהג במשך כל חייו לישון שעתיים בלבד ביממה, כשכל עִתותיו מסורים אך ורק ללימוד תורה. רבי חיים מוולוז'ין, תלמידו המובהק, תיאר כי כאשר עינתה אותו קושיה בלימודו לא היה מכניס אוכל לפיו במשך ימים רצופים, ומראהו היה כחוש ומעונה עד שמצא את התשובה לשאלתו.

מה ההבדל בין מידות לאופי? איך מקנאים בצורה טובה? הרב זמיר כהן מעניק לנו הדרכות מעשיות לשימוש לטובה באופי המולד, על פי דברי הגאון מוילנה:

7. בתקופה מסוימת בחייו יצא הגאון לגלות, עבר בפולין, גרמניה, ליסא וברלין, ואולי אף באמסטרדם ואנגליה.

8. הגאון ניסה לעלות לארץ ישראל, ואף כתב לבני משפחתו אגרת מהדרך, ובה כתב בין היתר שהוא הולך ל"ארץ חמדת ישראל וחמדת ה', שכל עליונים ותחתונים תשוקתם אליה". אולם, ניסיונו זה לא צלח והוא נאלץ לשוב על עקבותיו לאחר שהגיע להולנד. עם זאת, שידל את תלמידיו לעלות לארץ שהייתה בחורבנה, ומינה לעמוד בראשם את רבי הלל משקלוב, ואכן 14 מתלמידיו עלו בראש שיירה לצפת ולירושלים בתחילת המאה ה-19, 11 שנה לאחר מותו, ומצאו בה -30 יהודים בלבד. בעקבותיהם עלו קבוצות נוספות בעשרות השנים שלאחר מכן.

לחצו כאן וקראו את אגרת הגר"א.  

9. תורתו של הגאון מוילנה התפרסמה דרך כתביו. בימי חייו לא פורסם בכתב דבר מכתביו (זולת החרמות על החסידות). מקור כתביו הרבים הוא ברשימות סיכומים של דבריו שפורסמו על ידי תלמידיו לאחר פטירתו. מיוחסים לו יותר מ-70 חיבורים. הספר "עלית קיר" הנדפס בסוף "עליות אליהו" מפרט 54 מספריו.

ספרי פירושים על התנ"ך

אדרת אליהו על התורה

קיצור מכילתא וקיצור תורת כהנים

אדרת אליהו על נביאים וכתובים

פירוש על פרק ק"ד בתהלים על דרך הסוד - נדפס בסוף ספר ברית יצחק.

פירוש על ספר משלי - חובר על ידי תלמידו של הגר"א רבי מנחם מנדל משקלוב, על פי שעורים ששמע מפיו. נחשב בין ספרי המוסר בעולם הישיבות.

פירוש על ספר יונה - פירוש על ספר יונה על דרך רמז ומשל לגוף ונשמה. 

פירוש על שיר השירים - פירוש מקיף על מגילת שיר השירים בדרך משל על הקב"ה ועם ישראל.

פירוש על מגילת אסתר - הגר"א פירש את מגילת אסתר בשלשה פירושים אחד ארוך על דרך הפשט, השני על דרך הרמז, והשלישי על דרך הסוד.

פירוש על מגילת רות - פירוש מיוחס להגר"א על מגילת רות, אולם יצאו עוררין על יחוס הפירוש להגר"א, וכנראה משולבים בו גם פירושים מרבי חיים מוולוז'ין ובנו רבי יצחק מוולוז'ין.

 

הרב יוסף בן פורת מסביר את את פסוקים יג'-טו' בפרק ג' בספר משלי עם באורו של הגאון מוילנה:

פירוש על המשנה –חידושי הגר"א על המשניות - נעתק מכתב ידו של הגר"א.

סדר זרעים – "שנות אליהו" על סדר זרעים.

מסכת שבת - "שנות אליהו" על מסכת שבת.

מסכת אבות - "מרכבת אליהו", פירוש הגר"א לפרקי אבות כולל מקורות מהתורה לדברי המשנה.

סדר טהרות – "ביאור הגר"א" ו"אליהו רבא" על סדר טהרות. פירושים אלו נכתבו על ידי תלמידים.

תלמוד בבלי

הגהות הגר"א - הגהות שנדפסו בכל הגמרות מזמן הגר"א, בהם תיקוני נוסח ומעט ביאורי שיטות הראשונים.

אמרי נועם - פירוש על מסכת ברכות וחלקים נוספים מהתלמוד הבבלי.

ביאורי אגדות - ביאורי אגדות למסכת ברכות ובבא קמא ועוד.

יד אליהו - ביאור הגר"א על גמ' מסכת ערכין.

תלמוד ירושלמי

סדר זרעים

מסכת ביכורים

ספרי הלכה

הביאור על השולחן ערוך – הגאון כתב ביאור על כל ארבעת חלקי השולחן ערוך. באופן כללי, תפקיד הפירוש הוא למצוא את מקורות הדינים של השולחן ערוך. הביאור מתאפיין בקצרנות רבה ולפעמים הוא רק מציין מראה מקום. משום כך קשה לעיתים לפענח את כוונתו. בשל כך נכתבו עליו פירושים רבים.

מעשה רב - חיבור שנכתב בידי רבי סעדיה תלמיד הגר"א, ונערך על ידי רבי יששכר בר בן תנחום, מגדולי המוצי"ם בווילנה, ובו הוא מספר את מנהגיו ההלכתיים של הגר"א בפועל. ספר זה נחשב, לצד הביאור על השולחן ערוך, כעדות האותנטית ביותר על דעתו ההלכתית של הגר"א, ופסקיו מצוטטים במשנה ברורה כדעת הגר"א הלכה למעשה.

ליקוטים על הרמב"ם - ליקוט על משנה תורה לרמב"ם.

ספרי קבלה

פירוש לספרא דצניעותא - ספרא דצניעותא הוא חיבור קטן הכלול בתוך ספר הזוהר, והזוהר נוהג להסתמך עליו במספר מקומות. ביאור הגר"א לספרא דצניעותא הוא פירוש ארוך וייחודי, שנחשב לאחת מאבני היסוד של שיטת הגר"א בקבלה, לצד הפירוש לתיקוני הזוהר. בתוך פירוש הספרא דצניעותא דן הגר"א במקום אחד בגילוי הקץ ומשביע את מי שיודע את הסוד שלא יגלהו. לספר נספח הקדמה מתלמיד הגר"א רבי חיים מוולוז'ין, ומרביתה עוסקת בסיפור שבחי הגר"א וגדלותו העצומה.

פירוש לספר יצירה

פירוש תיקוני זוהר - ביאור ארוך על ספר "תיקוני הזוהר" ועל "תיקוני זוהר חדש".

יהל אור  - פירוש על הזוהר.

ליקוטי הגר"א - חיבור בנושאים כלליים בקבלה.

ביאור על היכלות - פירוש על ההיכלות שבספר הזוהר מפרשת בראשית ופקודי.

ביאור על רעיא מהימנא

הדרת קודש - על מדרש הנעלם למגילת רות.

ספר קול התור - צאצאי רבי הלל ריבלין משקלוב, טוענים שסבם חיבר ספר זה על פי תורת רבו הגר"א בנושא תהליכי הגאולה על פי הקבלה. מוטיב מרכזי בספר הוא עניין שני משיחין ו"עוד יוסף חי", שעניינו הוא שישנם שני משיחים: משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. משיח בן יוסף יפעל בימי עקבתא דמשיחא, וענינו הוא קירוב הגאולה על ידי מעשי ישראל בדרך טבעית שמעוררת הנהגה אלוקית ניסית נסתרת. לעומת זאת משיח בן דוד יפעל בימות המשיח, וענינו הוא הגאולה עצמה על ידי מעשים עם ניסים גלויים. בגמרא (במסכת סוכה ועוד) נאמר שנגזר על משיח בן יוסף שימות על ידי ארמילוס הרשע (שר הערב רב) הגר"א הבטיח שהגזירה נתבטלה (על ידי אורך הגלות, ייסוריו שסובל, המעשים שנעשים על ארץ ישראל, חבלי משיח ותפילותינו בעד חייו).

סידורים - ישנם מספר סידורים בשם סידור הגר"א.

ספרי דקדוק - על שיטת הגר"א בדקדוק, נקרא גם ספר דקדוק קטן.

ספרים נוספים

איל משולש – הספר עוסק במתמטיקה, אסטרונומיה וגאומטריה. ספר זה מיוחד בכך שבעוד שכל הספרים האחרים נכתבו או כהגהות עד שהצטרפו כספר, או כסיכום שיעורים על ידי תלמידיו. אייל משולש הוא היחידי שנכתב כספר ממש על ידי הגר"א.

הגהות - הגר"א כתב הגהות על רוב התלמוד הבבלי, ירושלמי, משנה, תוספתות, מסכתות קטנות וספרי. מכיוון שספרי התוספתא והירושלמי היו לא מוגהים עד תקופתו חיזק למעשה הגר"א את הלימוד בספרים אלו על ידי הגהותיו.

קול אליהו - ליקוט מפירושיו השונים של הגר"א המפוזרים בכתבי תלמידיו על התנ"ך, הגמרא והגדה של פסח.

אבן שלמה - ספר על תיקון המידות ודרכי התורה והעבודה. נלקט מספריו השונים של הגר"א, בעיקר מפירושו על הנ"ך.

מעשה תורה

כללי הגר"א

ביאור סדר עולם רבא

10. על שמו של הגר"א הוקמו בתי כנסת, בפרט בשכונת שערי חסד בירושלים. כמו כן הוקמה על שמו ישיבת הגר"א (כיום כולל אברכים) בחיפה, ישיבת אדרת אליהו וקהילת אדרת אליהו בעיר העתיקה בירושלים.

הרב הרצל חודר בהרצאה קצרה על דמותו של הגאון מוילנה:

  

מהו העוון החמור מכל העוונות? זוהי תשובתו המצמררת של הגאון מוילנה

תגיות:הגאון מוילנאעובדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה