עובדות ביהדות

כיצד נינצל ממידת הדין? 10 נקודות על גמילות חסדים

ה"חפץ חיים" נותן עצה להינצל ממידת הדין "מה מאוד יש להתחזק במידת החסד, כדי שעל ידי זה יתעורר מידת החסד העליונה"

  • ג' אדר ב' התשע"ו
אא

1. חז"ל אמרו (ירושלמי סנהדרין נ'): "רבי יודן בר חנן בשם ר' ברכיה: אמר הקדוש ברוך הוא לישראל: בני, אם ראיתם זכות אבות וזכות אמהות שנתמוטטו, לכו והידבקו בחסד. מדוע? כי אברהם אבינו במעשיו הטובים, שהיה רק טוב וחסד לכל העולם, וכן יתר האבות שהלכו בדרכיו... לכך יעצנו הכתוב, שכאשר נראה שנתמוטט זכותם, אנו בעצמנו נעורר את מדת טובו וחסדו של הקדוש ברוך הוא עלינו, במה שנתדבק במעשינו במידת החסד. ואז מידה במידה יתדבק חסדו עימנו, ולא ימוש מאיתנו החסד".

2. החפץ חיים מוסיף ומציין: "והנה, עתה, שמידת הדין גברה מאוד על העולם, ואין שום עצה להינצל מידי צרות המתחדשות יום ויום, מה מאוד יש להתחזק במידת החסד, כדי שעל ידי זה יתעורר מידת החסד העליונה".

3. אמרו חז"ל שאומר הקדוש ברוך הוא: "ומה אלו, שהן בעצמן צריכים חסד, עושים חסד אלו עם אלו, אני, שאני מלא חסד ורחמים, על אחת כמה וכמה שאני צריך לגמול חסד עם בריותיי".

4. בתנא דבי אליהו פרק כג ט: "כשהיו ישראל במצרים, נתקבצו כולם וישבו יחד וכרתו ברית יחד, שיעשו גמילות חסדים זה עם זה, וישמרו בלבבם ברית אברהם יצחק ויעקב, ולעבוד את אביהן שבשמים לבדו, ושלא יניחו לשון בית יעקב אביהן, ושלא ילמדו לשון מצרים... ועל ידי זה יתעורר למעלה חסד של השם יתברך עליהם, וממילא יבוטלו לבסוף גזירותיו של פרעה, ובאמת כן היה לבסוף, שדבר זה היה סיבה לגאולה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

5. על הפסוק בהושע: "כי חסד חפצתי ולא זבח", מבואר: "אמר הקדוש ברוך הוא: חביב עלי החסד שאתם גומלים זה לזה, יותר מכל המזבח שזבח שלמה לפני".

6. בירושלמי פאה: "צדקה וגמילות חסדים שקולות כנגד כל מצוותיה של תורה".

7. במסכת עבודה זרה: "אשריהם ישראל, שבזמן שהם עוסקים בתורה ובגמילות חסדים, יצרם מסור בידם, ולא הם מסורים ביד יצרם".

8. מי שרגיל במצווה זו בתמידות, זוכה עבור זה להיות לו בנים בעלי חכמה, בעלי עושר, בעלי אגדה. כמו שאמרו חז"ל: "רבי יהושע אומר: כל הרגיל לעשות צדקה, זוכה לבנים".

9. תנא דבי אליהו רבה: "ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך, כי תשמע בקול ה' אלוקיך". אימתי יבואו עליך כל הברכות האלה? אם תשמע בקול ה' אלוקיך, ותלך בדרכיו, שהם דרכי שמים. ומה הם דרכי שמים? שהוא רחמן, ומרחם אפילו על הרשעים, ומקבל אותם בתשובה שלמה, וזן ומפרנס את כל הבריות, כך תהיו רחמנים זה על זה לפרנס זה לזה, ותאריכו פנים זה לזה בטובה. דבר אחר: מה הם דרכי שמים? שהוא חנון, ונותן מתנת חינם ליודעים אותו ולשאינן יודעין אותו, כך אתם תנו מתנת חינם זה לזה".   

10. במדרש רות נאמר: "בא וראה כוחן של בעלי צדקה וגומלי חסדים, שאין חוסין, לא בצל שחר, ולא בצל כנפי ארץ, ולא בצל כנפי שמש, ולא בצל כנפי חיות, ולא בצל כנפי כרובים, ולא בצל כנפי נשרים, אלא בצל מי שאמר והיה העולם, שנאמר: "מה יקר חסדך אלוקים ובני אדם בצל כנפיך יחסיוון".  

הרב עמנואל מזרחי בהרצאה מרתקת על מידת החסד:

 

תגיות:מידת הדיןגמילות חסדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה