בריאות ותזונה

לאזן את הסוכרת בלי לרדת במשקל - האומנם?

בתיה אלימלך, דיאטנית קלינית מומחית לסוכרת, מביאה בפני הקוראים דרכים לאיזון ערכי הסוכר, בלי לרדת במשקל

אא

לא מכבר התגלה שלעודף המשקל יש תפקיד משמעותי בהפחתת היכולת של הגוף לנצל את האינסולין (ה"תנגודת לאינסולין"). זאת בנוסף להפחתת יכולת הלבלב לייצר אינסולין באופן טבעי, אצל חולי סוכרת.

עם זאת, המציאות מראה לנו כי ירידה במשקל איננה משימה פשוטה בכלל, הכרוכה בשינוי התנהגותי מהותי ועמוק. מסתבר שלא הרבה מאיתנו מצליחים לרדת באופן משמעותי במשקל, ועוד יותר מעטים הם אלה שמצליחים לשמר את הירידה במשקל לאורך זמן.

האם מציאות זו מובילה בהכרח לכך שאין לנו סיכוי במניעת הסוכרת ובאיזונה? התשובה היא לא.

אמנם לשמירה על משקל גוף תקין יש השפעה גדולה על התפתחות הסוכרת, אך מסתבר שאלו שכבר לוקים במחלה, יכולים בהחלט לשפר את מדדיהם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית וטיפול תרופתי מותאם אישית, גם אם נכשלו בניסיונות לירידה במשקל.

דוגמא טובה לאיזון סוכרת מיטבי ללא ירידה במשקל ניתן לראות אצל נשים עם סוכרת שלפני לידה. במצב כזה, אצל אישה שהחלה מצב טרום לידה במשקל גוף תקין, לא רק שאין ירידה במשקל, אלא גם מתאפשרת עליה במשקל תוך איזון סוכר קפדני ביותר באמצעות תזונה מותאמת וניטורי סוכר תכופים. הדבר דומה גם אצל סוכרתיים מסוג 1, המאזנים את רמות הסוכר שלהם ללא כל תזוזה במשקל, אלא באמצעות שימוש מתאים ונכון בזריקות או במשאבת אינסולין.

ביצוע פעילות גופנית הנו גורם נוסף שיכול להשפיע בצורה ניכרת על ערכי הסוכר, ולעודד צריכה יעילה יותר של הסוכרים על ידי התאים הפעילים, וכן כמובן טיפול תרופתי מותאם לאיזון הסוכרת באופן מיטבי ואינדיבידואלי.

מכאן, נראה כי עדיף להיות סוכרתי בעל עודף משקל אך פעיל ומאוזן, מסוכרתי רזה שאינו מאוזן.

למעשה, לסוכרתיים מסוג 2 יש אפשרות להשיג איזון מיטבי גם ללא ירידה במשקל.

כיצד עושים זאת?

פגישות רציפות עם דיאטנית מומחית לסוכרת יסייעו להשגת המטרה. מטרות המפגש אצל האדם הסוכרתי הן שונות משל אדם ללא סוכרת, המבקש לרדת במשקל. כאן, הדגש העיקרי הוא השגת איזון הסוכר באמצעות חלוקה נכונה של הארוחות במשך היום והרכב הארוחות, ולא על צמצום כמות הקלוריות היומית. זו יכולה להיות המטרה הבאה לאחר השגת ערכי סוכר מיטביים, אך היא לא תהיה ראשונה בסדר העדיפויות של האדם הסוכרתי.

כמה אוכלים?

למעשה, רבים לא מודעים לכך, אבל בכמות זהה של מזון חלבוני ומזון פחמימתי, יש בדיוק אותה כמות קלוריות. עם זאת, ההשפעה על ערכי הסוכר של ארוחה המורכבת מעוף או דג, שונה לגמרי מהשפעת ארוחה המורכבת פחמימות, כמו פסטה או נודלס.

לכן, בנייה של ארוחות מאוזנות יותר והחלפת חלק מהמזונות הפחמימתייים במזונות חלבוניים, או בירקות, יכולה להוביל להטבה משמעותית בערכי הסוכר, וזאת מבלי להקטין את נפח הארוחה וליצור מצב של הפחתה בכמות האוכל.

מתי אוכלים?

חלוקה של מנות הפחמימה לאורך היום, במקום לצרוך אותן ב-1-2 ארוחות גדולות, יכולה גם היא להיטיב עם איזון הסוכר הכללי. כך לדוגמא, צריכה של 2-3 מנות פרי (תפוח, אגס, אפרסק) מפוזרות במשך היום תהיה טובה יותר, מאכילת קערה גדולה של אבטיח לארוחת הערב.

מה אוכלים?

כיום, הגישה הרווחת בנוגע לאיזון הסוכרת באמצעות תזונה נכונה, רואה חשיבות בהתאמה אישית של תפריט לכל סוכרתי, על פי העדפותיו ועל פי יכולתו ליישם זאת. דיאטנית סוכרת מקצועית תוכל לעשות את ההתאמה הזו, על מנת לתת מענה לעקרונות התזונה בסוכרת וכן להקנות כלים מותאמים אישית וקלים לביצוע לכל אחד.

מומלץ לכל סוכרתי לפנות ולהיעזר באנשי מקצוע מומחים בסוכרת, לשתף אותם בפרטים רבים ככל שניתן על אורח החיים ולבטא את הקשיים והמגבלות, על מנת שיוכל לקבל את הטיפול הכולל המתאים ביותר עבורו, בו יוכל להתמיד לאורך זמן. לא שוב "תפריט שאני לא מסוגל לעמוד בו", אלא קבלת טיפול מקיף שכולל בתוכו התייחסות אינדיבידואלית לצרכים של כל סוכרתי באופן אישי.

תגיות:בריאותדיאטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה