חדשות בעולם

רקטת גראד נפלה בבאר שבע, צה"ל תקף ברצועה

נתניהו הבטיח להגיב בעוצמה רבה על שיגור הרקטה, הקבינט המדיני-בטחוני התכנס הערב, תרזה מיי קראה לישראל לא להרוס את ח'אן אל-אחמר, ואירוע ירי המוני בבית ספר בחצי האי קרים. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני/מדיני

רקטת גראד ששוגרה מרצועת עזה פגעה הלילה (רביעי) פגיעה ישירה בבית בעיר באר שבע. רקטה נוספת נפלה בים באזור גוש דן. מבדיקת החבלנים עולה כי מדובר ברקטה משופרת, שכללה כ- 20 ק"ג של חומר נפץ – פי 4 מרקטה רגילה. הבית נחרב כמעט לחלוטין, והרשויות הוציאו לו צו הריסה.

מירי תמנו, אם לשלושה ילדים, ישנה בקומה התחתונה של ביתה. מרגע הישמע האזעקה, היא הספיקה בתוך פחות מדקה להוריד את הילדים, שישנו בקומה העליונה, ולהכניסם למרחב מוגן. בכך, בחסדי שמיים, ניצלו חייהם. להרחבה לחץ כאן

חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל- 9 בני אדם: לדיירי הבית – תמנו והילדים בגילאים 9, 10 ו- 12 – שלקו בחרדה; לשני אזרחים שמתגוררים בסמוך; לגבר כבן 40 ואישה כבת 50 שנפצעו באופן קל בעת שרצו למרחב מוגן; ולצעירה נפגעת נוספת כבת 20. בסך הכל טופלו שבעה נפגעי חרדה. שלושה פצועים במצב קל פונו על ידי צוותי מד"א לבית החולים "סורוקה" בעיר. הפצועים שוחררו מאוחר יותר לבתיהם.

ירון בראל, חובש בכיר במד"א, אמר כי כניסתם של הילדים ואימם למרחב המוגן היא שהצילה אותם: "אם היא לא הייתה מכניסה אותם למרחב המוגן, והייתה קצת בשאננות – הם היו נפגעים ברמות קשות בהרבה מהחרדה בה נפגעו. חשוב מאוד להיכנס למרחב מוגן, לשכב על הרצפה, לשים ידיים על הראש אם נמצאים ברחוב. העובדה שהיא סגרה את דלת הממ"ד – זה מה שהציל את המשפחה מפגיעה קשה מאוד". להרחבה לחץ כאן

תמנו ביקשה מהציבור לסייע לה בעזרה בסיסית כדי שתוכל להתחיל לשקם את חייה: "אין לי בית, הכל הלך, גם הזכרונות הלכו. יש לי שלושה ילדים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו", אמרה. היא ציינה כי בני המשפחה זקוקים ל"דברים אלמנטריים שיעזרו להתחיל מחדש. עכשיו לילדים אין שום דבר. אפילו מיטה לא נשארה לי. צריך לחשוב איך בונים בית מהבסיס". להרחבה לחץ כאן

בתגובה לירי הרקטות לעבר ישראל, תקף צה"ל בשעות הבוקר המוקדמות יעדי חמאס ברצועה. מדובר צה"ל נמסר כי הותקפו יותר מ- 20 מטרות, ביניהן מנהרה התקפית בדרום הרצועה, פיר של מנהרת טרור ימית, וכן אתרי ייצור אמל"ח ומתחמים צבאיים.

תיעוד תקיפת המנהרה (צילום: דובר צה"ל)

בנוסף לתקיפות הללו, כלי טיס של צה"ל תקף בשעות הבוקר חוליית מחבלים בצפון רצועת עזה במהלך ניסיון לביצוע ירי רקטי לעבר שטח ישראל. במהלך האירוע הופעלה אזעקת צבע אדום במועצה האזורית חוף אשקלון.

החמאס התנער הבוקר מירי הרקטות לעבר ישראל. חדר הפיקוד המשותף לזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועה - הכולל את החמאס, הג'יהאד האסלאמי וארגונים קטנים נוספים - הוציא הודעה, לפיה הארגונים "מברכים על המאמצים המצריים להשיג את דרישות עמנו" וכי הם מתנגדים לכל "הנסיונות חסרי האחריות" לפגוע במאמצים אלו, ובכללם ירי הרקטות הלילה. דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, דחה את ההודעה של החמאס והטיל עליו את האחריות לירי: "רקטות מהסוג שנורה הלילה יש רק לשני ארגונים ברצועה - חמאס והג'יהאד האסלאמי. חמאס מוכרח להבין שהאחריות על מה שקרה הלילה ברצועה, ומה שקורה בה, מוטלת עליו, ואין יכולת או צורך להטיל זאת על גורמים אחרים". להרחבה לחץ כאן

בעקבות ההסלמה, הורה שר הביטחון אביגדור ליברמן לסגור את מעברי ארז וכרם שלום, וכן לצמצם את מרחב הדיג ברצועת עזה ל- 3 מיילים ימיים. הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ששהה בכנס צבאות בארצות הברית, קיצר את ביקורו וחזר הערב לישראל. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב ביטחונית באוגדת עזה, בעקבות נפילת רקטת הגראד בבאר שבע. בתום הערכת המצב אמר ראש הממשלה כי "ישראל רואה בחומרה רבה את ההתקפות עליה - בגדר, על עוטף עזה, על באר שבע. בכל מקום". הוא הוסיף כי ישראל תפעל "בעוצמה רבה״.

לאחר הערכת המצב, הגיע ראש הממשלה למועצה האזורית שדות נגב, למפגש עם ראשי רשויות בעוטף עזה. ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, יאיר פרג'ון, אמר לאחר הפגישה כי ראשי הרשויות העניקו לנתניהו גיבוי לפעול "באופן הענייני והמקצועי ביותר": "אנחנו סומכים עליו על כל החלטה שתתקבל". פרג'ון הוסיף כי ראש הממשלה מבין שירי הרקטה היווה "חציית קו אדום שאחריה אי אפשר יותר להיות שאננים".

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נפגש היום בירושלים עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב. הוא הבהיר לאורחו כי "מדינת ישראל לא תעמוד מנגד בזמן שאזרחיה מצויים תחת מתקפה, ואת זאת על העולם לדעת. אנחנו נגיב, ובעוצמה הנדרשת, עד אשר השקט יושב". להרחבה לחץ כאן

במהלך היום פעלה מצרים לתווך בין ישראל והחמאס כדי למנוע הידרדרות נוספת. אנשי המשלחת של המודיעין המצרי, שהגיעו אתמול לעזה, נפגשו עם בכירים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. גורמים פלסטיניים טענו במהלך היום כי המצרים הצליחו להביא לרגיעה. לדבריהם, ארגון החמאס מסר למצרים את רצונו בהפסקת אש, אך הבהיר כי השגתה תלויה בתגובתה של ישראל לירי הרקטות. המשלחת המצרית עזבה הערב את עזה. ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, שהיה אמור להגיע מחר לסבב שיחות בירושלים וברמאללה, דחה את ביקורו.

הקבינט המדיני-בטחוני התכנס הערב לדיון בהסלמה שחלה בעקבות ירי רקטת הגראד.

שלושה בלוני תבערה אותרו בשעות הבוקר בשטחים פתוחים במועצה האזורית אשכול. שני בלוני תבערה הגיעו גם לאזור העיר רמלה. חבלני המשטרה נטרלו את הבלונים.

במהלך היום פרצה שריפה אחת בלבד בעוטף עזה כתוצאה מבלון תבערה - בשעות הבוקר, באזור קיבוץ אור הנר שבמועצה האזורית שער הנגב. השריפה כובתה במהירות.

התובעת הראשית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הזהירה היום את ישראל מפני פינויו של המאחז הבלתי הבלתי חוקי ח'אן אל-אחמר שליד כפר אדומים. בהודעה חריגה מסוגה הדגישה בנסודה כי "הרס נרחב של רכוש ללא צורך צבאי והעברת אוכלוסין בשטח כבוש מהווים פשעי מלחמה על פי אמנת רומא". בנוסף, הביעה בנסודה את דאגתה מפני "האלימות המתמשכת, מצד שני הצדדים, בגבול בין עזה וישראל". היא הבהירה כי היא ממשיכה לעקוב אחרי המצב: "לא אהסס לנקוט בכל פעולה מתאימה, בהתאם למנדט העצמאי והאובייקטיבי שלי".

גם ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, קראה היום לישראל לא להרוס את ח'אן אל-אחמר כדי שלא לפגוע בפתרון שתי המדינות. מיי אמרה את הדברים בפרלמנט הבריטי.

בארץ

תאונות העבודה נמשכו גם היום: פועל כבן 26 נפל מגובה של כשלושה מטרים באתר בנייה בתל מונד. הוא פונה במצב בינוני עם חבלת ראש לבית החולים מאיר בכפר סבא. פועל כבן 58 נפל מגובה של כשלושה מטרים באתר בנייה בגני תקווה. הוא פונה במצב בינוני עם חבלת ראש לבית החולים שיבא בתל השומר.

בעולם

לפחות 19 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו במסע הרג רצחני שהתרחש היום בבית ספר בעיר קרץ' שבחצי האי קרים. על פי הדיווחים בתקשורת המקומית, האירוע החל בפיצוץ מטען שהונח בקפיטריה של בית הספר. המפגע – ולדיסלאב רוסליאקוב, בן 18, שלמד בבית הספר – פתח לאחר מכן בירי לכל עבר, ולאחר מכן התאבד. רוב הנרצחים הם נערים שלמדו בבית הספר. למרות שבתחילה נראה היה כי מדובר בפיגוע טרור, הרשויות ברוסיה – שבשנת 2014 השתלטה על חצי האי קרים מידיה של אוקראינה, והודיעה באופן חד-צדדי על סיפוחו לשטחה – מגדירים כעת את התקרית המזוויעה כאירוע הרג המוני. בכלי תקשורת שונים דווח כי אחד מתלמידי בית הספר, נער מהקהילה היהודית, איחר דווקא היום להגיע למקום לימודיו, וניצל מהטבח הנורא – בזכות השגחה פרטית. להרחבה לחץ כאן

תחזית מזג האוויר

מחר (חמישי) ובסוף השבוע תורגש עלייה קלה בטמפרטורות. בסוף השבוע ייעשה חם מהרגיל לעונה.

תגיות:תרזה מייחצי האי קרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה