חדשות בעולם

ח’אמנאי: אם יהיה צורך – נפרוש מהסכם הגרעין

בפגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני וחברי ממשלתו, קרא להם המנהיג העליון האיראני "לפעול במרץ יום ולילה" כדי לפתור את המשבר הכלכלי העמוק השורר במדינה

תחנת כוח גרעינית (צילום: shutterstock)תחנת כוח גרעינית (צילום: shutterstock)
אא

מנהיג איראן, עלי ח'אמנאי, אמר היום כי על ממשלת איראן להתכונן לאפשרות לפרוש מהסכם הגרעין אם הוא לא ישרת יותר את האינטרסים הלאומיים של איראן.

"הסכם הגרעין הוא לא מטרה, אלא אמצעי", אמר ח'אמנאי בפגישה שערך בטהראן עם הנשיא חסן רוחאני ושרי ממשלתו. "באופן טבעי, אם נגיע למסקנה שלא ניתן לשמור באמצעותו על האינטרסים הלאומיים שלנו – נשים אותו בצד".

ח'אמנאי הדגיש כי יש להמשיך במגעים עם אירופה, שמנסה להציל את ההסכם לאחר שארצות הברית פרשה ממנו בחודש מאי השנה והטילה סנקציות על איראן. עם זאת, ציין, הממשלה אינה צריכה "לתלות תקוות באירופאים בנושאים כמו הסכם הגרעין או הכלכלה".

ח'אמנאי חזר על העמדה לפיה אין לנהל משא ומתן עם הממשל האמריקני. לפני כשבועיים (ב- 13 באוגוסט) דחה המנהיג האיראני על הסף את הצעתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להיפגש עם בכירי המשטר האיראני ולנהל משא ומתן על הסכם גרעין חדש. בנאום בטהראן אמר ח'אמנאי כי הוא "אוסר על קיום שיחות כלשהן עם אמריקה". הוא הוסיף כי "אמריקה לעולם אינה נאמנה להבטחותיה בשיחות. פרישתה מהסכם הגרעין היא הוכחה ברורה שלא ניתן לבטוח בה. היא תיתן רק מילים ריקות ולעולם לא תיסוג מיעדיה לשיחות".

המנהיג העליון של איראן התייחס היום גם למשבר הכלכלי המחריף במדינה, ואמר כי הוא נובע מצירוף של גורמים פנימיים וחיצוניים: "האויב פועל נגד כלכלת איראן מפני שכבר קיימות מספר בעיות כלכליות". כשרוחאני לצידו, קרא ח'אמנאי לממשלה "לפעול ללא לאות יום ולילה" כדי "למלא את הפערים", כהגדרתו: "כל זה אפשרי. בניהול הכלכלה של המדינה אין דרך ללא מוצא".

דבריו של ח'אמנאי נתפסים כהמשכה של הביקורת שהשמיע נגד רוחאני וממשלתו בנאומו ב- 13 באוגוסט, אז אמר כי "הניהול הכלכלי הכושל יוצר לחץ על האזרחים האיראניים... אני לא קורא לזה בגידה, אלא טעות ענקית בניהול". הביקורת על תפקודה של הממשלה הביאה עד כה להדחתם של שני שרים על ידי הפרלמנט האיראני: בתחילת השבוע פוטר שר הכלכלה מסעוד כרבסיאן, לאחר שבתחילת החודש הדיח הפרלמנט את שר העבודה. רוחאני עצמו הגיע אתמול לישיבת המג'לס כדי לתת דין וחשבון על התנהלותו במשבר הכלכלי, שהביא - בין היתר - לעליות מחירים חדות ולפיחות חריף בערכו של המטבע המקונמי, הריאל. בדבריו בדיון, הודה הנשיא האיראני הודה כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על ארצו גרמו נזק כבד לכלכלה האיראנית. הוא טען כי למרות שהבעיות הכלכליות הינן "קריטיות", "חשוב יותר מכך הוא שרבים איבדו את אמונם בעתידה של הרפובליקה האסלאמית ויש להם ספק בעוצמתה". למרות זאת, הדגיש רוחאני כי איראן תתגבר על הסנקציות האמריקניות, והבטיח כי ממשלתו תביס כל מזימה מערבית נגד הרפובליקה האסלאמית: "לא ניתן לחבורה זו של אנטי-איראנים בבית הלבן לרקום מזימות נגדנו. אנחנו לא פוחדים מאמריקה או מהבעיות הכלכליות. נתגבר על הצרות".

הלחץ הפרלמנטרי על רוחאני נמשך גם היום: כלי תקשורת באיראן מדווחים היום כי 20 חברי פרלמנט פתחו בהליך להדחתו של שר החינוך. בנוסף לכך, 70 חברי פרלמנט הגישו בקשה לפתוח בהליכים להדחתו של שר התעשייה.

תגיות:חסן רוחאניעלי ח'אמנאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה