חדשות בעולם

לא מפתיע: ח’אמנאי אסר לנהל משא ומתן עם ארצות הברית

בנאום שנשא בטהראן, האשים מנהיגה העליון של איראן את ממשלתו של הנשיא חסן רוחאני באחריות למשבר הכלכלי שהוציא מפגינים לרחובות

חגיגות יום השנה למהפכה האסלאמית באיראן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)חגיגות יום השנה למהפכה האסלאמית באיראן, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, דחה היום (שני) על הסף את הצעתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להיפגש עם בכירי המשטר האיראני ולנהל משא ומתן על הסכם גרעין חדש.

בשבועות האחרונים איראן וארצות הברית החליפו ביניהן מהלומות מילוליות, וזאת על רקע פרישתה של ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן שנחתם ביולי 2015, ובשל כוונתה לחדש את הסנקציות על משטר האייתולות ואף להחריפן בחודש נובמבר. הגל הראשון של הסנקציות נכנס לתוקף בשבוע שעבר, אך בשבועיים האחרונים הביע טראמפ פעמיים את נכונותו להיפגש עם מנהיגי איראן, ובכללם הנשיא חסן רוחאני, "ללא תנאים מוקדמים", כהגדרתו. הצהרתו המפתיעה של טראמפ זכתה לתגובות צוננות באיראן. בכירי המשטר דחו את הצעתו והבהירו כי תחילה על ארצות הברית לכבד את איראן ולחזור להסכם הגרעין.

בנאום שנשא היום בטהראן, ושודר בטלוויזיה האיראנית, הגיב ח'אמנאי לראשונה על הצעתו של טראמפ: "אני אוסר על קיום שיחות כלשהן עם אמריקה", אמר המנהיג האיראני והוסיף: "אמריקה לעולם אינה נאמנה להבטחותיה בשיחות. פרישתה מהסכם הגרעין היא הוכחה ברורה שלא ניתן לבטוח בה. היא תיתן רק מילים ריקות ולעולם לא תיסוג מיעדיה לשיחות". המנהיג האיראן טען בדבריו כי הרטוריקה של ארצות הברית הפכה בחודשים האחרונים ל"בוטה וגסה יותר". הוא ציין כי "גם בעבר הם לא הקפידו לשמור על כללי ההתנהגות הדיפלומטיים, אך הם הפכו לחצופים יותר כלפי כל האומות".

למרות סירובו למשא ומתן, ולמרות שטען כי ארצות הברית מנסה להטיל אימים על אזרחי איראן ולאיים במלחמה, הבהיר ח'אמנאי כי לא תפרוץ מלחמה בין שתי המדינות: "לא תהיה מלחמה, מכיוון שאנחנו לא ניזום מלחמה, כפי שלא יזמנו בעבר, וארצות הברית אף היא לא תפתח במלחמה מפני שהם יודעים שהיא תסתיים לרעתם; מכיוון שהרפובליקה האסלאמית והעם האיראני הוכיחו שכל פלישה תיענה במכה חזקה יותר".

ח'אמנאי: המשבר הכלכלי - בגלל הניהול הכושל של הממשלה

ח'אמנאי ייחד חלק נכבד לנאומו למשבר הכלכלי שאיראן חווה לאחרונה, המתבטא – בין השאר – בעליות מחירים חדות ובפיחות חריף בערכו של המטבע המקומי. הציפיה הגוברת ברחוב האיראני להטלתן המחודשת של הסנקציות האיראניות הובילה לביקוש גובר לדולר האמריקני, ומאז חודש אפריל הריאל האיראני איבד כמחצית מערכו. המשבר הכלכלי הוביל להפגנות זעם ברחבי איראן: אלפי מפגינים יצאו לרחובות במחאה על עליות המחירים, האבטלה והשחיתות הממשלתית, והשמיעו קריאות נגד המשטר והעומד בראשו.

המנהיג האיראני טען בנאומו כי "גורמים פנימיים" הם המקור העיקרי למשבר ולא "גורמים חיצוניים". הוא ציין כי ייתכן והסנקציות שהוטלו על איראן מילאו תפקיד ביצירתו של "המצב הכלכלי הנוכחי", אבל הדגיש כי הגורמים המשמעותיים לכך הינם גורמי פנים: "הניהול הכלכלי הכושל יוצר לחץ על האזרחים האיראניים... אני לא קורא לזה בגידה, אלא טעות ענקית בניהול". דברי הביקורת של ח'אמנאי כוונו כנגד ממשלתו של חסן רוחאני, הנושאת באחריות לענייני הכלכלה במדינה. ח'אמנאי הוסיף: "עם ניהול טוב יותר ותכנון יעיל יותר נוכל להתנגד לסנקציות ולהתגבר עליהן. יש להעניש בחומרה את הפקידים המושחתים".

ובתוך כך, איראן חשפה היום טיל בליסטי חדש לטווח קצר מסדרת טילי "פאתח", שלטענתה יכול לפגוע במדויק במטרות ביבשה ובים. שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, הציג את הטיל החדש בטקס שנערך בטהראן ואמר כי מדובר בטיל שהינו לחלוטין מתוצרת מקומית. הוא הוסיף כי ייצורו של הטיל יאפשר לאיראן לקדם בצורה ניכרת את יכולות ההגנה וכוח ההרתעה שלה: "ככל שהלחץ על איראן יתחזק", הדגיש, "כך יגבר גם רצוננו לקדם את עוצמת ההגנה שלנו". חאתמי הבהיר כי איראן לא תחזור בה מתכניותיה לקדם את תעשיית הטילים. תכנית הטילים הבליסטיים של איראן מהווה אחד מסלעי המחלוקת בינה למדינות המערב, וחאתמי - כבכירים איראניים רבים לפניו - גינה את ההתערבות הזרה בענייניה של איראן ואמר כי ארצו לא תאפשר לזרים להתערב בענייניה הפנימיים.

ארצות הברית חשפה בסוף השבוע כי איראן ביצעה לאחרונה ניסוי בטיל הבליסטי "פאתח 110". הניסוי נערך מספר ימים לפני כניסת הסנקציות האמריקניות לתוקף, במהלך התרגיל הימי הרחב שערכה איראן במצר הורמוז. 

הקו המתריס של איראן נגד ארצות הברית בא לידי ביטוי גם בדברים שאמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, בראיון לערוץ "אל-ג'זירה". זריף הבהיר כי למרות הלחץ האמריקני הגובר על ארצו והאיומים המושמעים נגדה מוושינגטון, "איראן לא תשנה את מדיניותה האזורית, והיא לא תנהל משא ומתן על תוכנית הטילים ההגנתיים שלה, מפני שהיא לא מאיימת על אף אחד". זריף טען כי ארצות הברית מנהלת "מלחמה כלכלית אכזרית" נגד איראן, וכי דיאלוג עימה יהיה אפשרי רק "כאשר הממשל האמריקני יכבד את איראן ויפסיק את הסנקציות שהטיל עליה".

 

תגיות:איראןארצות הבריתמשבר כלכליעלי ח'אמנאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה