חדשות בעולם

רוחאני: לא ניתן לארצות הברית להצליח במזימותיה נגדנו

נשיא איראן זומן לפרלמנט בטהראן לתת דין וחשבון על תפקודו במשבר הכלכלי. הוא הודה כי הסנקציות האמריקניות גרמו נזק לכלכלה האיראנית, אך הבהיר: "אנחנו לא פוחדים מאמריקה. נתגבר על הבעיות"

רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא איראן, חסן רוחאני, הודה הבוקר (שלישי) כי הסנקציות שהטילה ארצות הברית על ארצו גרמו נזק כבד לכלכלה האיראנית. הוא טען, עם זאת, כי הבעיות החלו עקב ההפגנות שפרצו בתחילת השנה, כאשר איראנים רבים יצאו לרחובות במחאה על עליות המחירים וקראו קריאות בגנות המשטר והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי: "המחאות עודדו את טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין".

רוחאני אמר את הדברים בדיון בפרלמנט בטהראן, אליו זומן כדי לתת דין וחשבון על תפקוד ממשלתו בכל הנוגע למשבר הכלכלי המעמיק באיראן בחודשים האחרונים. הנשיא האיראני נתון בעת האחרונה לביקורת גוברת והולכת בשל הבעיות הכלכליות המצטברות: הפיחות החריף בערכו של המטבע המקומי, הריאל, ביחס לדולר, עליות המחירים החדות, הכישלון לעצור את הברחת הסחורות והמטבע הזר לתוך איראן, הצמיחה הנמוכה, האבטלה הגוברת והשחיתות הממשלתית. יריביו השמרניים דוחקים בו לבצע שינויים בממשלתו כדי להתמודד טוב יותר עם הסנקציות האמריקניות ועם בעיותיה הכלכליות של איראן.

בתחילת השבוע הדיח המג'לס מתפקידו את שר הכלכלה, מסעוד כרבסיאן, בהצבעת אי אמון, וזאת לאחר שבתחילת החודש פוטר שר העבודה בהליך דומה. ההפגנות ברחבי איראן נגד המשטר הביאו את ח'אמנאי עצמו למתוח ביקורת על רוחאני, ככל הנראה במטרה להסיט את אור הזרקורים ממנו. בתחילת החודש טען ח'אמנאי כי "גורמים פנימיים" הם המקור העיקרי למשבר ולא "גורמים חיצוניים". הוא ציין כי ייתכן והסנקציות שהוטלו על איראן מילאו תפקיד ביצירתו של "המצב הכלכלי הנוכחי", אבל הדגיש כי הגורמים המשמעותיים לכך הינם גורמי פנים: "הניהול הכלכלי הכושל יוצר לחץ על האזרחים האיראניים... אני לא קורא לזה בגידה, אלא טעות ענקית בניהול". ח'אמנאי הוסיף כי "עם ניהול טוב יותר ותכנון יעיל יותר נוכל להתנגד לסנקציות ולהתגבר עליהן. יש להעניש בחומרה את הפקידים המושחתים".

זו הפעם הראשונה שרוחאני מוזמן לפרלמנט כדי לענות על שאלותיהם של חבריו. הנשיא האיראני אמר בדיון כי למרות שהבעיות הכלכליות הינן "קריטיות", "חשוב יותר מכך הוא שרבים איבדו את אמונם בעתידה של הרפובליקה האסלאמית ויש להם ספק בעוצמתה". למרות זאת, הוא הדגיש כי איראן תתגבר על הסנקציות האמריקניות, והבטיח כי ממשלתו תביס כל מזימה מערבית נגד הרפובליקה האסלאמית.

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע בחודש מאי על פרישה מהסכם הגרעין. בתחילת החודש נכנסו לתוקפן סנקציות אמריקניות חדשות על הכלכלה האיראנית. סנקציות נוספת ומכאיבות בהרבה, שיכוונו נגד ייצוא הנפט האיראני, ייכנסו לתוקף בתחילת חודש נובמבר.

"אני רוצה להבטיח לעם האיראני שלא נאפשר את הצלחתה של המזימה האמריקנית נגד הרפובליקה האסלאמית", אמר רוחאני, "לא ניתן לחבורה זו של אנטי-איראנים בבית הלבן לרקום מזימות נגדנו". הוא הוסיף: "אנחנו לא פוחדים מאמריקה או מהבעיות הכלכליות. אנחנו נתגבר על הצרות".

במהלך הדיון, ששודר בשידור חי בטלוויזיה האיראנית, התאפשר לחברי המג'לס להציג לרוחאני חמש שאלות בנושאים כלכליים. השאלות התייחסו, בין היתר, לכישלון הממשלה לעצור את הברחת הסחורות והמטבע הזר לתוך המדינה, המשך הסנקציות על הבנקים האיראניים, האבטלה הגוברת והמיתון הכלכלי.

בסיום תשובותיו של רוחאני, נערכו הצבעות נפרדות על כל אחת מחמש השאלות שהוצגו לו. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי רוחאני לא צלח את המבחן הפרלמנטרי: בארבע מתוך חמש השאלות הוא לא הצליח לשכנע את רוב חברי המג'לס בתשובותיו. בהתאם לחוקה, הטיפול בסוגיה מועבר כעת לרשות השופטת. האפשרות להדחתו של הנשיא קיימת באופן תיאורטי, אם כי היא קלושה.

תגיות:איראןחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה