חדשות בעולם

הסנקציות האמריקניות על איראן – לתוקף

מזכיר המדינה האמריקני פומפאו הבהיר כי הסנקציות יימשכו עד שאיראן תשנה את מדיניותה באופן קיצוני: "הם חייבים להתנהג כמו מדינה נורמלית"

פומפאו (קרדיט: שאטרסטוק)פומפאו (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

שלושה חודשים לאחר שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע על פרישתה של ארצו מהסכם הגרעין עם איראן - הסנקציות הכלכליות החדשות שהטיל הממשל האמריקני על משטר האייתולות בטהראן ייכנסו הלילה בחצות לתוקף.

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הודיע הלילה (שני) כי הבית הלבן יאכוף את הסנקציות באופן הדוק ויתמיד בהן עד שאיראן תשנה את מדיניותה באופן קיצוני. בדרכו חזרה ממסע בדרום-מזרח אסיה, אמר פומפאו לכתבים כי הסנקציות מהוות מרכיב חשוב במדיניות האמריקנית נגד איראן. לדבריו, "אנו מקווים שנוכל למצוא דרך להתקדם, אך זה ידרוש שינוי עצום מצד המשטר האיראני: הם חייבים להתנהג כמו מדינה נורמלית. זו הבקשה. זה די פשוט".

בשלב הראשון, ארצות הברית תגביל את יכולתה של איראן לרכוש דולרים אמריקניים, ותאכוף עליה סנקציות בתחומי המסחר בזהב ובמתכות, בפחם ובתוכנות תעשייתיות, וכן על מגזר הרכב האיראני. בתחילת נובמבר ייכנסו לתוקף סנקציות בתחומי הבנקאות והאנרגיה, שיגבירו את הלחץ על המשטר בטהראן ויובילו לקריסתה של הכלכלה האיראנית.

שרי החוץ של מדינות האיחוד האירופי הביעו היום "צער עמוק" על הסנקציות המחודשות שארצות הברית מטילה על איראן. בהצהרה שמסרו שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, ושרי החוץ של צרפת, גרמניה ובריטניה, נאמר: "המדינות החברות בהסכם עומלות על מימוש המטרות שהצבנו, בעיקר כדי להבטיח שתוכנית הגרעין איראנית נשארת למטרות שלום בלבד, כפי שהובטח על ידי סוכנות האטומית הבינלאומית ב-11 דוחות שונים". שרי החוץ האירופיים ציינו כי הסכם הגרעין "חיוני לביטחון אירופה, האזור והעולם כולו" והבהירו כי לא ייענו לדרישה האמריקנית להישמע לסנקציות ולא לסחור עם איראן: "הסרת הסנקציות [מעל איראן] היא חלק מרכזי בהסכם הגרעין. אנחנו נחושים להגן על בעלי עסקים אירופים שקשורים בעסקים לגיטימיים מול איראן. המדינות שנותרו חברות בהסכם הגרעין התחייבו לפעול, בין היתר, לשימור ולטיפוח ערוצים כלכליים פתוחים ופעילים מול איראן, ולהמשיך בייצוא נפט ודלק ממנה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעה המברכת את ממשל טראמפ על הטלת הסנקציות על איראן: "זה רגע חשוב לישראל, לארצות הברית, לאזור, לעולם כולו. הוא מסמל את הנחישות לבלום את התוקפנות האזורית של איראן וגם את התוכניות המתמשכות שלה להתחמש בנשק גרעיני". נתניהו הוסיף: "אני קורא למדינות אירופה, שמדברות על עצירת איראן, להצטרף למהלך הזה. הגיע הזמן להפסיק לדבר, הגיע הזמן לעשות, זה בדיוק מה שארצות הברית עשתה וזה מה שאירופה צריכה לעשות".

ואילו שר הביטחון אביגדור ליברמן הגדיר את ההחלטה של ממשל טראמפ כ"החלטה אמיצה שתיזכר לדורות". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב ליברמן כי "נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שינה את הכיוון ביחס לאיראן. לא עוד הסכמים והתרפסות, אלא מאבק נחוש עד לעצירת משטר האייתולות הרצחני, שמפיץ טרור אלימות ושנאה בכל רחבי המזרח התיכון".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב היום על הסנקציות האמריקניות העומדות להיכנס לתוקף באומרו כי הן לא ישנו את מדיניותה של ארצו. הוא הוסיף: "תשאלו בכל מקום בעולם, והם יגידו לכם שנתניהו, טראמפ, ו[יורש העצר הסעודי מוחמד] בן סלמאן הם שמבודדים, לא איראן".

תגיות:סנקציותאיראןמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה