חדשות בעולם

בעקבות המשבר הכלכלי: הפרלמנט באיראן הדיח את שר הכלכלה

מסעוד כרבסיאן הוא השר השני בממשלתו של נשיא איראן חסן רוחאני שמודח בתוך חודש על ידי הפרלמנט. חברי המג'לס לא הסתפקו בכך ומתחו ביקורת על ביצועיו הכלכליים של רוחאני

שטרות של ריאל איראני (קרדיט: שאטרסטוק)שטרות של ריאל איראני (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

שר הכלכלה של איראן, מסעוד כרבסיאן, שילם היום את מחיר הביצועים הכושלים של הכלכלה האיראנית: המג'לס, הפרלמנט של איראן, הדיח אותו מתפקידו בהצבעת אי אמון.

כרבסיאן התייצב בפרלמנט בטהראן כדי להגן על תפקוד משרדו, אך חברי הפרלמנט החליטו בתום הדיון על הדחתו ברוב של 137 מול 121. על פי החוקה האיראנית, לחברי הפרלמנט נתונה הסמכות לפתוח בדיון להדחת שרים, במידה והוגשה לכך בקשה של עשרה חברים לפחות.

הדחתו של כרבסיאן מהווה מכה נוספת לממשלתו של הנשיא חסן רוחאני, שבתוך חודש איבד שני שרים בהצבעות אי אמון בפרלמנט. בתחילת החודש הודח שר העבודה, ורוחאני עצמו הדיח לפני חודש את נגיד הבנק המרכזי של איראן, בניסיון להתמודד עם הכשלים הכלכליים.

הרקע להתערערות מעמדה של הממשלה הוא מצבה המידרדר של הכלכלה בחודשים האחרונים. המשבר הכלכלי מתבטא, בין היתר, בעליות מחירים חדות ובפיחות חריף בערכו של המטבע המקומי. הציפיה הגוברת ברחוב האיראני להטלתן המחודשת של הסנקציות האיראניות הובילה לביקוש גובר לדולר האמריקני, והחודש צלל הריאל האיראני לשפל חסר תקדים מול הדולר. המשבר הוביל להפגנות זעם ברחבי איראן: אלפי מפגינים יצאו לרחובות במחאה על עליות המחירים, האבטלה והשחיתות הממשלתית, והשמיעו קריאות נגד המשטר והעומד בראשו. כניסתן לתוקף של הסנקציות בתחילת החודש החריפה עוד יותר את המשבר, וחברות רבות הודיעו כי יפסיקו את פעילותן באיראן.

חברי המג'לס לא הסתפקו בדיון היום במתקפה נגד כרבסיאן, אלא מתחו ביקורת על ביצועיו של רוחאני. הם טענו כי עליות המחירים וצמצום כוח הקנייה של האזרחים נובעים מניהולה הבלתי יעיל של הכלכלה על ידי הממשלה. ביקורת דומה על ממשלת רוחאני נמתחה לפני כשבועיים על ידי מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'אמנאי. בנאום בטהראן טען ח'אמנאי כי "גורמים פנימיים" הם המקור העיקרי למשבר ולא "גורמים חיצוניים". הוא ציין כי ייתכן והסנקציות שהוטלו על איראן מילאו תפקיד ביצירתו של "המצב הכלכלי הנוכחי", אבל הדגיש כי הגורמים המשמעותיים לכך הינם גורמי פנים: "הניהול הכלכלי הכושל יוצר לחץ על האזרחים האיראניים... אני לא קורא לזה בגידה, אלא טעות ענקית בניהול". ח'אמנאי הוסיף כי "עם ניהול טוב יותר ותכנון יעיל יותר נוכל להתנגד לסנקציות ולהתגבר עליהן. יש להעניש בחומרה את הפקידים המושחתים".

ב- 29 באוגוסט אמור רוחאני עצמו להגיע לפרלמנט ולמסור דין וחשבון על פעולות ממשלתו בתחום הכלכלי. קל לא יהיה לו שם.

תגיות:איראןמשבר כלכליסנקציותחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה