בריאות ותזונה

איך שומרים על הסוכרת בפסח?

פסח הוא חג מאתגר במיוחד לסוכרתיים, הנאלצים לתמרן בין ארוחות עתירות פחמימות, לבין הצורך לשמור על איזון רמות הסוכר בדם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מתקפת הקלוריות והפחמימות שמתחילה בליל הסדר ונמשכת לאורך כל החג בארוחות הרבות הופכת את פסח לחג מאתגר לכל שומרי המשקל ולחולי הסוכרת במיוחד, מכיוון שעליהם לשמור על איזון רמות הסוכר בדם.  מבחינת מאכל הדגל של החג – המצות, כל מצה מכילה פי שתיים מהקלוריות ומהפחמימות שבפרוסת לחם, ואינה משביעה באותה המידה, כך שנוצר מצב בו אוכלים יותר. כמו כן, ישנם גם הקניידלך – יחידה אחת, בינונית, מכילה כ-100 קלוריות ונספרת כמנת פחמימה. אך מי מאתנו מסתפק רק ביחידה אחת?

בנוסף לכל המאכלים המסורתיים בפסח, המצווה בפסח היא לשתות ארבע כוסות יין או מיץ ענבים מתוק. יחד עם זאת, חשוב לזכור, שכל כוסית מיץ ענבים עשירה מאוד בסוכרים פשוטים, הנספגים במהירות לדם ומזניקים את רמות הסוכר. יין הקידוש המתוק מכיל אפילו כמות גדולה יותר של סוכר, בנוסף לאלכוהול, ולכן רצוי להסתפק בלגימה אחת. לגבי שאר סוגי השתייה במהלך הארוחה רצוי שתהיה דלת קלוריות: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף, יהוו משקה מרווה וקישוט צבעוני לשולחן החג.

חטיף בוטנים ללא סוכר מכיל כ-4 גרם פחמימה ליחידה, חטיף שומשום ללא סוכר מכיל כ-10 גרם פחמימה ליחידה ועוגיות פרח המפורסמות של פסח, שכולנו מכירים, מכילות כ-16 גרם פחמימות אך הן גם מכילות כמות סוכר מאוד גדולה.

בנוסף, חשוב להתייחס גם לנושא האפייה בפסח: ישנם סוגים שונים של קמח בשוק שלא מכילים חיטה. כמו, קמח תירס, קמח חומוס, קמח תפוחי אדמה, קמח קינואה וקמח סויה. הבחירה האיכותית ביותר היא קמח סויה, מאחר שהוא מכיל את כמות הפחמימות הקטנה ביותר – 30 גרם פחמימה ל-100 גרם, לעומת 60-90 גרם בסוגי הקמח האחרים ו-80 גרם פחמימה ל-100 גרם של קמח מצה רגיל.

אז איך בכל זאת עוברים בשלום את ארוחת החג?

  1. מספר שעות טרם ארוחת החג מומלץ לעשות פעילות גופנית. הפעילות מביאה לרמות סוכר נמוכות יותר מספר רב של שעות לאחריה, בדרך כלל. לחילופין, ניתן לצעוד לאחר הארוחה (אך לא מיד לאחריה),  מאותה סיבה גם כן.
  2. היצמדו לתכנית הטיפול התרופתית שלכם.
  3. שאלו את המארחים שלכם מהו התפריט המתוכנן לארוחת החג. בדרך זו תוכלו לתכנן מראש אילו מנות לבחור או שתוכלו לבדוק מהי תכולת הפחמימות במאכל זה או אחר (למשל כמה פחמימות יש בקניידלך).
  4. הכינו אתם מאכל אחד / תבשיל שאתם יודעים בוודאות את הרכבו התזונתי. עדיף כמובן שהמאכל יהיה דל פחמימות ועל טהרת הירקות / חלבונים.
  5. במידה ואכלתם את הצלחת אותה מילאתם לעצמכם (כולל מנות ראשונות לפני כן), קומו מהשולחן, עזרו לפנות או התיישבו ליד אדם אחר שסיים לאכול. המטרה היא שלא תמשיכו לאכול רק כיוון שהאוכל מצוי על השולחן, שכן בד"כ זה יגרום לעלייה נוספת של רמת הסוכר בדם וידרוש מכם תוספת של אינסולין.
  6. מתוך שלל הקינוחים, בחרו את האחד בו חשקה נפשכם יותר מהכל ואכלו אותו עם אדם נוסף. במידה ותוכלו להסתפק בקוביית שוקולד מריר 85% קקאו כקינוח, זוהי הבחירה הטובה ביותר שתוכלו לעשות. במידה ואתם בוחרים לשתות אלכוהול, הגבילו את הכמות וזכרו כי אלכוהול "נקי" נוטה להוריד את רמות הסוכר. מסיבה זו נטרו את הסוכר גם מספר שעות לאחר הארוחה.
  7. בחרו בשתייה לא ממותקת כמו מים, סודה, משקה דיאטטי תוסס וכדומה.
  8. הגבילו את כמות הפחמימות שתאכלו בארוחה כיוון שלהן ההשפעה העיקרית על רמות הסוכר. דוגמאות לפחמימות: אורז, תפ"א, פסטה כשרה לפסח, קניידלך במרק, מצות וכדומה.

 

גזור ושמור:

מצה רגילה: 140 קק"ל, 32 גרם פחמימות ליחידה.

מצה קלה: 100 קק"ל, 20 גרם ליחידה.

חרוסת: כ-50 קק"ל ו-5-8 גרם פחמימות לכף.

מרור: אפשר לאכול חופשי, ללא הגבלה.

1/2 ביצה: 40 קק"ל, ללא פחמימות.

תפוח-אדמה אפוי בינוני: 100 קק"ל, 20 גרם פחמימה.

2 קניידלך  ומרק: 220 קק"ל.

עוגית קוקוס/בוטנים: 100 קק"ל ליחידה, עתירות שומן.

כוסית מיץ ענבים: 80 קק"ל, 20 גרם פחמימה.

פרוסת עוגה של פסח: לפחות 250 קק"ל (בפרוסה דקה), 30-40 גרם פחמימה.

מנת גפילטע פיש: 100-150 קק"ל, דל פחמימות במידה ולא מוסיפים סוכר.

עינת מזור בקר היא דיאטנית קלינית במרפאת ההשמנה במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:סוכרתפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה