בריאות ותזונה

סכנות הסוכר: הדרך להתקפי לב עוברת בפחית קולה

החל מ-2018, חברות אמריקאיות יאלצו לכתוב על תוויות מזון כמה סוכר הוסיפו למוצר. הסיבה? בעולם שבו הסוכר מקיף אותנו מכל עבר, קל מתמיד לעבור את המינון הרצוי ולהיכנס לקבוצת סיכון של שלל מחלות, כולל מחלות לב

אא

החל מ-2018, כך החליט מנהל הפיקוח על מזון ותרופות בארה"ב, חברות מזון יידרשו לסמן על התווית כמה סוכר הם הוסיפו למוצר. מעדני חלב? החברה תידרש לציין לא רק כמה סוכר יש בסך הכל במעדן, אלא גם כמה סוכר התווסף באופן מלאכותי למוצר מעבר לסוכר המצוי בחלב. ריבות פרי? היצרנים יצטרכו לדווח בדיוק ללקוח כמה סוכר בריבה מגיע ממחית הפרי וכמה מסוכר לבן שפשוט נוסף לריבה כדי להמתיק אותה עוד יותר.

אל תתפלאו אם בקרוב שיטת הסימון החדשה הזו תגיע גם לישראל. הסיבה? מדענים ואנשי בריאות הציבור בעולם מודאגים יותר ויותר מהכמות האדירה של סוכר שצורכת אוכלוסיית העולם המערבי. צריכה מוגזמת של סוכר, אומרים רופאים, היא גורם מוביל לא רק להשמנת יתר אלא גם למחלות לב – אחת מסיבות המוות המובילות בעולם.

הסוכר הבעייתי בצריכה שלנו איננו הסוכר הנמצא באופן טבעי בשלל פירות וירקות. ראשית, קל הרבה יותר לאכול עשר עוגיות מאשר לאכול עשרה תפוחים, למשל. שנית, הסוכר בפירות ובירקות מגיע עם בני לוויה בדמות סיבים תזונתיים – סיבים שלא רק משביעים אותנו אלא גם משפיעים על תהליך המטבוליזם של הסוכר בגוף.

בתפוח בגודל ממוצע, אגב, יש 19 גרמים של סוכר, שרובו פרוקטוז. בבקבוק פפסי קטן, לעומת זאת, יש 55 גרמים של סוכר. גם בלי לקחת בחשבון את האופי השונה מעט של סוכר בפירות, קל להבין למה הסוכר במזון מעובד ומשקאות קלים מציב אתגר בריאותי גדול הרבה יותר.

המניע העיקרי לסימון כמות הסוכר המוסף למוצר, כאמור, הוא מחקרים שהוכיחו את הקשר בין צריכת סוכר למחלות לב. אם חשבתם עד היום שסכנות הסוכר הן בעיקר חורים בשיניים והשמנת יתר, תחשבו שוב. במחקר ענק שנערך לאחרונה עי ידי המרכז למניעת מחלות בארה"ב, נמצא כי מבוגרים שצרכו יותר מב-15% מהקלוריות היומיות שלהם מסוכר במזון מעובד (לעומת סוכר מפירות וירקות) היו בסיכון גבוה משמעותית למחלות לב וכלי דם. עבור האדם הממוצע, 15% מהצריכה הקלורית היומית הוא 300 קלוריות, או 18 כפיות סוכר. נשמע לכם הרבה? לא אם זוכרים שבפחית קולה יש כמעט 10 כפיות סוכר. שתי פחיות כאלה ביום, ואתם כבר בקבוצת הסיכון.

המזונות העיקריים שמכילים סוכר רב הם משקאות קלים, ממתקים וקינוחים. אבל אל תחשבו שזה הכל. סוכר מתחבא בשמונים אחוז מכלל מוצרי המזון הנמכרים באמריקה. גם אם תתחילו לבדוק את תוויות המזון שאתם קונים כאן בישראל, תמצאו אותו מתחבא בכל מקום. לפעמים יקראו לו 'גלוקוז' או 'פרוקטוז', אבל לא משנה מה השם – הסוכר נמצא בכל מקום מהלחם שאתם קונים ועד רסק העגבניות.

בכמויות קטנות, כמובן, רוב האנשים מסוגלים בהחלט לצרוך סוכר. אבל, אומרים רופאים, חשוב מאד לשים לב שהכמות הקטנה לא גדלה מבלי משים. ארגון הבריאות העולמי ממליץ למבוגרים וילדים כאחד שלא לצרוך יותר משש כפיות של סוכר ביום (לא כולל סוכר הנמצא באופן טבעי בפירות וירקות). בעולם מלא בסוכר, זה גבול שלא קל לשמור עליו – אבל הבריאות שלכם בוודאי תודה לכם על כך.

תגיות:סוכרבריאותמזון מעובדהתקפי לב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה