כתבות מגזין

מצעד התשובה: תחילת דרכם של 20 בעלי תשובה מרתקים

מי "נדלק" בעקבות "מסילת ישרים"? מי הושפע ממחבל פלסטיני, ומי ממלחמת המפרץ? לקראת יום כיפור, "הידברות" עורך לכם היכרות עם עשרים חוזרים בתשובה מפורסמים ומגוונים. אולי רגעי התשובה שעוררו אותם, יעוררו גם אותנו. הדירוג הוא כמובן רק לפי סדר הא' ב'. רק בורא עולם יודע למדוד אותנו באמת...

אא

20 בעלי תשובה מרתקים: איך התחלנו?

אביתר בנאי, 43, זמר

אביתר בנאי נולד בבית שאינו מוגדר דתי. אביו הוא השופט יצחק בנאי. כיום, החזרה בתשובה מאפיינת את המשפחה: מאיר אחיו חזר בתשובה, וגם אהוד בן דודו. אביתר למד פסנתר שמונה שנים, ובדירה קטנה ששכר בתל אביב, כתב והלחין את שיריו לאלבומו הראשון. ההצלחה הייתה אדירה והתקליט מכר למעלה מ-80,000 עותקים. כנראה שההצלחה היא זו שהשיבה אותו למקורות. 13 שנה אחר כך, בשירו "מחיאות כפיים", אביתר כבעל תשובה מבטא היטב מה חש מי שצונח פתאום אל מרכז הבמה:

"מחיאות  כפיים רחוקות משכו אותי.

כמו אחוז כישוף, עֶבֶד. עֶבֶד!

כשהתאורה נדלקת,

אני עומד על הבמה,

פתאום האמת בורחת,

נחש עומד בפינה...".

לאחר ההצלחה אביתר נסע לטיול ארוך במזרח. "האופציה שחייתי בה עד עכשיו היא לא היחידה", הצהיר בנאי, אבל תהליך התשובה לקח עוד כמה שנים. בשנת 2005 הוציא אביתר אלבום נוסף כשעל העטיפה מופיעה תמונתו כשכיפה גדולה לראשו. "אני פותח דרך חדשה, של אמונה בחיים, אמונה בעצמי, ויצירה ממקום שלם יותר" הסביר לקהל. מאוחר יותר, החל לבטא זאת בשיריו. הוא שר על אהבתו לתורה, על הכמיהה לבורא עולם ועל ההתמודדות של בעל תשובה. על אף שתוכן שיריו דתי ברובו, הקהל הישראלי כולו התאהב בשירים. אלבומו "לילה כיום יאיר" כבש את תחנות הרדיו ומכר תוך שבוע בלבד 30,000 עותקים. באותה שנה נבחר אביתר לזמר השנה ותוך כמה חודשים קיבל "אלבום פלטינה" לאחר שמכר למעלה מ-50,000 עותקים.

תחילת התשובה: "השינוי הגדול באמת התרחש כשחזרתי לגור בתל אביב. איכשהו התגלגל לידי עותק של הספר 'מסילת ישרים'. קראתי אותו בלילות והבנתי שיש כאן אוצר עמוק-עמוק ששייך לשורש שלי. זה היה תחילת הקשר שלי לתורה. תוך זמן קצר אחר כך נסעתי לבני ברק עם כפכפים ומכנסיים קצרים, וערכתי את השופינג היהודי הראשון בחיי: זוג תפילין לצד שלל ספרי קודש ורוח. הייתי לומד, קורא, מתפלל ומנגן. היו חששות מאוד גדולים. בסופו של דבר אני חושב שזה אומץ לעשות מהלך כזה. מי שלא מתנסה בזה מפסיד התמודדות אדירה. לבוא פתאום ולהפנות את הגב לתנועה השוטפת של החיים, לשחות נגד הזרם  ולהגיד 'חבר'ה, אני לא ממשיך' – זו גדוּלה בעיניי. בהופעות הראשונות שלי עם הכיפה שמעתי רחשים מתוך הקהל, 'שיואו, רק לא זה!'. עד היום אומרים לי 'רק אל תפסיק לכתוב'. יש אנשים שברור להם משום מה שהתהליך ייגמר במקום שאין בו כתיבה או יצירה. אבל כרגע רואים שקורה בדיוק להיפך". 

לקריאה נוספת על אופן התשובה של אביתר בנאי, לחצו כאן.

אביתר בנאיאביתר בנאי

הרב אורי זוהר, 79, רב ומרצה

הרב אורי זוהר הוא השם הכי מוכר בעולם התשובה. עד היום כשאומרים את צמד המילים "חוזר בתשובה", אצל רבים עולה בראש קודם כל תמונתו של השחקן והבימאי המפורסם אורי זוהר. בשנת 1977, כשהצהיר על חזרתו בתשובה, הדהים את החברה הישראלית. חבריו לתיאטרון היו בטוחים שמדובר בעוד סצנה מוצלחת שאורי בחר לגלם, אבל אט-אט הבינו שהפעם לא מדובר במשחק.

לאחר שנשבה בקסמו של רבו המובהק, הרב יצחק זילברמן מהרובע היהודי, הפך להיות תלמיד מן המניין בישיבתו. לימים, הפך התלמיד לרב מחזיר בתשובה בפני עצמו, העביר אלפי הרצאות ורשם אלפי ילדים שבאים מבתים שאינם דתיים לחינוך התורני. הרב אורי זוהר הוא מורה דרך לציבור גדול של חוזרים בתשובה ואף דתיים מלידה שמתייעצים עמו.

תחילת התשובה: "השתתפתי בשמחה של חברי אריה יצחק שחזר בתשובה כמה שנים קודם לכן. כל החבר'ה היו שם. אריק איינשטיין, שלום חנוך ועוד. הרב יצחק זילברמן היה שם ואני הייתי בטוח שאני אתן לו 'נוק אאוט' ואוכיח לו עם איזה שטויות הוא מתעסק. אגב, אריק חברי, היה חכם ממני וישר זיהה שיש דברים בגו. הוא לא רצה לשמוע את דבריו של הרב זילברמן. אבל אני, ישתבח שמו, הייתי 'פראייר'... הייתה לי תדהמה. בפעם הראשונה בחיי, לאחר שבכל השנים הייתי בטוח שה'דוסים' הם אינדיאנים שירדו מהעצים, פתאום אני פוגש אדם חכם מאוד, אינטלקטואל שבקיא בתרבות המערבית. הרב זילברמן הוא הלא ממוצא גרמני, וכשאתה אומר לו מרקס, הוא לא נבהל, וגם לא פרויד ולא קאנט. והאדם הזה בא ואומר לי, אני יכול להוכיח לך שיש בורא לעולם שנתן תורה בהר סיני".

לקריאה נוספת אודות אופן התשובה של הרב אורי זוהר, לחצו כאן.

הרב אורי זוהרהרב אורי זוהר

איה קרמרמן-לנגר, 39, מנחת טלוויזיה

איה קרמרמן נולדה בבית של פעילי "חירות". אביה, יוסף קרמרמן ז"ל, וגם סבה, יעקב מרידור ז"ל, כיהנו כחברי כנסת מטעם תנועת "חירות". כשהייתה בת 5, נפטר אביה מדום לב. היא התפרסמה בעיקר כמנחת תכנית בידור בטלוויזיה. במהלך עבודתה נישאה לזיו לנגר, בכיר בעולם הפרסום והדוגמנות. יחד הם חזרו בתשובה וכיום הם הורים לחמישה ילדים ומתגוררים ברעננה. איה מספרת שהיא בוחרת מכל הטוב שהיהדות מציעה. היא קשורה לרבי נחמן מברסלב בעבודת השם שלה, ועל כל צעד ושעל מתייעצים בני הזוג לנגר עם הרב הליטאי של רמת השרון – הרב יעקב אדלשטיין שליט"א.  בשנה האחרונה איה חזרה לטלוויזיה, אבל בלוק אחר לגמרי. היא השתתפה בעונת ה-VIP  של התכנית "מאסטר שף" בערוץ 2, והגיעה אל המקום השלישי. כיום היא מגישה בערוץ 20, ובנוסף, כותבת מדור בישול קבוע בעיתון "בשבע".

תחילת התשובה: "אני מאמינה שתמיד הייתה בי נקודת אמונה, רק שלקח לי זמן לעשות את הקישור בין אמונה ובין ההבנה שלה' יתברך יש דרישות מאיתנו. כילדה קטנה, המחשבה שאבא שלי מת והוא לא קיים יותר, הייתה איומה ונוראה בשבילי. לא קיבלתי את זה. הבנתי לבד שמוות זה לא רק חידלון אלא מוכרח להיות משהו מעבר. כשילדתי את אילי, בני הבכור, ה' יתברך נכנס לחיים שלנו. בלידה חל המפנה הרציני. זה היה חסד גדול. הרגשתי כאילו ה' אמר לי 'הגיע הרגע. תתעוררי'. הייתי בת 27 כשזה קרה. לקח לי ולזיו הרבה זמן עד שהתחלנו לדבר על זה בינינו, אבל לאט לאט הנשמה התעוררה והדברים התחילו לזרום. זיו ואני חזרנו ממש יד ביד. אלו רחמיו של הקב"ה. התחלנו לשמור שבת וכשרות, ובעלי התחיל ללכת לבית כנסת, ללכת לשיעורים. אני כל יום מודה לה' ששנינו בסיפור הזה. ה' יתברך שלח לנו כל הזמן חיזוקים שהיינו צריכים, סימנים שאנחנו בדרך הנכונה ואת הכוחות שהיינו צריכים כדי לעבור את זה".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של איה קרמרמן -לנגר, לחצו כאן

איה קרמרמןאיה קרמרמן

 

הרב ארז משה דורון, 53, סופר ומרצה

הרב ארז משה דורון הוא "תלמידו המובהק" של רבי נחמן מברסלב. נכון, רבי נחמן נפטר לפני למעלה ממאתיים שנה והרב ארז לאורך ימים ושנים חי כיום, אבל בכל נושא, רעיון, סיפור או עצה שהוא נותן, דמותו של רבו המובהק מורגשת. הוא הוציא למעלה מ-30 ספרים, רבים מהם עוסקים ישירות בתורתו של רבי נחמן, כמו פירושיו הפופולאריים ל"סיפורי מעשיות". ספרים נוספים שכתב נמכרו עשרות אלפי עותקים בציבור. כשספרי "הארי פוטר" כבשו את מדפי הספרים, הרב ארז כתב סוג של "תשובה יהודית" לספרות הפנטזיה, וחיבר ספר בשם "לוחמי התמורות". הספר נכמר גם הוא בעשרות אלפי עותקים ואף תורגם לאנגלית.

אביו הוא הסופר והעיתונאי עמי דור-און. בצעירתו, למד ארז משה דורון בתיכון "בליך" ברמת גן. כשעבר ל"פנימיית הנוער הדסים", כשרון הכתיבה שלו קיבל פומבי, והוא ערך את עיתון בית הספר. כיום הוא מתגורר עם אשתו ושני ילדיו בישוב מצפה רמון.

תחילת התשובה: "במהלך שירותי הצבאי התחלתי לקבל 'איתותים' מרבי נחמן מברסלב. קראתי הרבה ספרים 'גדולים' בחיי, אבל הרגשתי שהכותבים הם 'קטנים'. כשראיתי לראשונה את אחד מספריו של רבי נחמן, לא הבנתי כלום. הרגשתי חזק את האנרגיה של הספר הזה, שיש שם משהו, אבל לא נתתי על זה את הדעת. בהמשך פגשתי את 'ספר המידות', אמרתי לעצמי: 'עוד פעם הנחמן הזה'... עדיין לא הבנתי כלום. השינוי הגדול היה כשחבר שלי סחב אותי לטבול במקווה האר"י בצפת. משם המשכנו לבית הכנסת של הרב קעניג. עד אז לא ידעתי מה זה בית כנסת. הרב קעניג אמר לי שאני עוד אשוב לשם, אבל יצאתי והדחקתי הכול.

לשמחתי, לא הבורא ולא רבי נחמן וויתרו לי. חצי שנה לפני השחרור ה' זימן לו לפגוש בעל תשובה מצפת שהיה בעברו גורו בהודו. ישבנו לילה שלם לדבר על יהדות. לאחר מכן, יצאנו ליער 'לדבר עם ה''. זאת הייתה ההתבודדות הראשונה בחיי. למחרת חזרתי לצבא עם כיפה וציצית. לא כדי לחזור בתשובה, אלא כדי לנסות את היהדות כמו שניסיתי בעבר כל כך הרבה דברים אחרים. טעמתי, חקרתי ובעיקר הרגשתי שאני כאן כדי להישאר".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של הרב ארז משה דורון, לחצו כאן.

הרב ארז משה דורוןהרב ארז משה דורון

 

אריאלה סביר, 54, ריתמיקאית ומשוררת

אריאלה סביר איבדה את יכולת הראייה בהיותה ילדה, לאחר מחלת עיניים קשה. על אף שהוגדרה עיוורת, הוריה התעקשו להמשיך ולשלוח אותה למוסדות לימוד רגילים. אריאלה ניהלה אורח חיים רגיל ואף הצליחה להתגייס לצה"ל. בהמשך, עבדה כריתמיקאית והפיצה שיטת חינוך מוזיקלית לבעלי מוגבלויות אותה פיתחה. לאחר כמה שנים בתחום, היא אף הוזמנה ללמד את שיטתה באקדמיה והייתה מרצה במכללת לוינסקי. במקביל, כתבה אין ספור שירי ילדים שראו אור בקלטות ובספרים. רבים מתקליטיה רבי המכר זכו בתואר "אלבום זהב" והיא מחנכת דורות של ילדים באמצעות הסיפורים והמוזיקה. כיום אריאלה היא אשת משפחה, אימא לשמונה ילדים כשאחד מהם אוטיסט. סיפור חייה ויכולת ההתמודדות שלה הפכו לסיפור יוצא דופן והיא מרבה להרצות ולספר את סיפורה האישי.

תחילת התשובה: "לפני 25 שנים הגענו לגור בצפת ופגשנו באנשים דתיים 'איכותיים ומעניינים'. יום אחד התינוק שלנו חלה במחלת כבד קשה, ואז אנשי צפת אמרו שצריך ללכת לקברי צדיקים, להתברך ועוד כל מיני דברים כאלה. עשינו את זה, וברוך השם היו תוצאות חיוביות. הילד הבריא. תלינו את הכול במה שאמרו לנו לעשות ואני ובעלי התחלנו לחזור בתשובה. מאוחר יותר, גם ההורים שלי חזרו בתשובה. הוריו של בעלי אומנם לא, אבל אנו מסתדרים מעולה עם כולם".

אריאלה סביראריאלה סביר

 

פרופסור דורון אורבך, 53, כימאי

אחת ההוכחות הטובות ליכולת ליישב בין המדע לתורה, היא חזרתו בתשובה של פרופסור דורון אורבך. הסעיף הכי ארוך עליו בויקיפדיה, הוא "הוקרה ופרסים". פרופסור אורבך הוא מדען מצטיין בקנה מידה עולמי, מעוטר בפרסים ישראלים ובינלאומיים. הוא סיים את הדוקטורט שלו בגיל 29. למד באוניברסיטת בר אילן, בטכניון ובאוניברסיטת קליבלנד היוקרתית וכיום הוא משמש כיו"ר הרשות הלאומית להסמכת מעבדות.

תחילת התשובה: "ככל שלמדתי יותר כימיה גברו בליבי השאלות הקשות נגד האפשרות שהעולם נוצר במקרה. הכימיה של החיים היא מסובכת ביותר. אתה מתבונן אפילו בעלה בודד, ורואה מה שהעלה הזה מסוגל לעשות לעומת הצורה שבה אנחנו עובדים במעבדות הכי משוכללות בעולם. בוודאי כשאתה חוקר ומתבונן במערכות המורכבות של הכימיה של החיים, מתברר לך מרגע לרגע שזה פשוט בלתי סביר להאמין שעולמנו נוצר במקרה. אחד החוקים היסודיים של הבריאה הוא 'החוק השני של התרמודינמיקה'. חוק זה אומר שהעולם צועד באופן טבעי לקראת אי סדר גובר והולך, כלומר – לקראת הרס עצמי. שרשרת התגובות הטבעיות בטבע הן תגובות של הרס, של התפרקות. הרעיון שהחלבונים המסובכים שלנו ייווצרו במקרה בעוד העולם צועד כל הזמן לעבר פירוק, הוא בעיני אבסורד על פי חוקי התרמודינמיקה".

פרופסור דורון אורבךפרופסור דורון אורבך

 

דורון שפר, 43, מאמן ומרצה

דורון שפר, נשוי ואב לחמישה, מתגורר במושב אמירים שבצפון הארץ. דורון היה שחקן מרכזי בקבוצות הכדורסל מכבי תל אביב, הפועל ירושלים, גליל עליון, מכללת קונטיקט ונבחרת ישראל. בשנת 2002 התמודד עם מחלת הסרטן ממנה הבריא ובעקבות כך שינה את אורח חייו, מה שהוביל לפרישה סופית מעולם הכדורסל התחרותי ולעיסוק רב שלו בנושא בריאות הגוף והנפש.

בשנת 2013 הוציא לאור ספר אוטוביוגרפי בשם "עָנָנִי" שמתאר את חייו ככדורסלן וההתמודדות מול האתגרים שנלוו לתפקידו‏. באותה שנה הקים יחד עם רעייתו טליה את מרכז "היולי" במושב אמירים. יחד הם נותנים עצות מעשיות וליווי אישי שמטרתו להוביל לחיים בריאים יותר.

בשנה האחרונה החל דורון לכתוב ספר המשך ל"ענני" בו הוא מספר על הכניסה לעולם התורה. "על סם החיים שבתורה, על סם המוות שבה ועל הטלטלות, האתגרים והברכה שהיא מכניסה לחיי" דברי שפר.

תחילת התשובה: "אחרי אין ספור התלבטויות האם תפקידי הוא במגרש התחרותי או שיש משהו אחר, ייעוד אחר שעליי למלא, ירדתי לטיול בסיני. אני והבורא. הלכתי, צעקתי, בכיתי, דרשתי, התחננתי וזעקתי שאני רוצה תשובה. ביקשתי לדעת מה אני עושה. מה הוא רוצה ממני? התפללתי אליו שיאיר את עיניי ויפתח את לבי ויחזק את ידי לעשות את רצונו בלב שלם. ברוך השם ירדתי מספיק נמוך ומספיק עמוק כדי להתחיל לטפס בחזרה ולזכות להיכנס להיכל התורה".

דורון שפרדורון שפר

 

דין דין אביב, 40, זמרת

דין דין אביב היא דור שני לעולם הזמר. הוריה הם הזמרים עליזה ומוצי אביב, והבחירה במוסיקה הייתה די צפויה. מה שהיה פחות צפוי, הוא החזרה בתשובה של זמרת ישראלית שנמצאת בשיא הקריירה שלה. עד לא מזמן, בשנת 2012, כל אלבום שהוציאה דין דין, זכה ב"אלבום זהב". עוד קודם לכן, שיר שביצעה יחד עם הזמר עידן רייכל, נבחר לשיר השנה של תחנת הרדיו "גלגלצ". תעשיית המוסיקה בשנים האחרונות "מייצרת" גל של חוזרים בתשובה, אבל הבחירה של זמרת באורח חיים של שמירת מצוות, קשה שבעתיים... כיום דין דין מורה לפיתוח קול לנשים בלבד, בבית הספר "אוברטון". היא ובעלה אלון יפה מתגוררים בהוד השרון, ולהם ארבעה ילדים.

תחילת התשובה: "ראשית, היכל המוזיקה והיכל התשובה נמצאים סמוכים זה לזה בשמים. אם כן, מוזיקאי שלא דופק על הדלת הצמודה הזו ולא פותח את השער אל עולם התשובה, פשוט פספס את ההיכל הצמוד אליו. ייתכן שזו הסיבה שהמון מוזיקאים חוזרים בתשובה, פשוט מבחינה סטטיסטית צפוי שהם יפלו אל היכל התשובה הקרוב אליהם. אני עברתי תהליך ארוך. הכול התחיל כשבעלי מל בעצמו את בנינו הבכור עדן. המוהל, בלי הודעה מוקדמת פשוט לקח את היד של אלון ונתן לו למול את הבן, באותו רגע נפתח לו משהו מאוד חזק ומאוד רוחני. בעצם מאותו רגע אנחנו במסע לברר מהי העצמה הרוחנית שהתגלתה לנו. מאז, מידי פעם אני מגלה עוד משהו שאני חייבת לברר.

כשלקחתי את הילד לגן, לא מצאתי גננת. משום מה אף אחת לא נראתה לי עד שנתקלתי באסנת, חסידת ברסלב והחלטתי שהנה מצאתי. הייתי חייבת לברר מה יש לה מאחורי העיניים הרכות ולמה אני רוחשת לה אמון במובן הכי עמוק של המילה. בקיצור, מה יש ביהדות שיכולה להפוך אנשים מקצה לקצה? ההארות הללו משכו אותנו כפרפרים אל האור".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של דין דין אביב, לחצו כאן.

 

 

הרב יובל הכהן אשרוב, 56, ראש מכללת "אלימה"

הרב יובל הכהן אשרוב מתגורר עם משפחתו במושב אור הגנוז בצפון הארץ, מושב דתי-סוציאליסטי ייחודי שהוא היה ממקימיו. הרב מנהל במושב את מכללת "אלימה" לרפואה משלימה. הוא מעביר שיעורים רבים ברחבי הארץ על תורה, קבלה, ובריאות נפשית ופיזית ושיעוריו הפכו פופולאריים גם בדיסקים, אתרי אינטרנט וחוברות.

בצעירותו שירת כמ"פ בגולני, נפצע במלחמת לבנון הראשונה ואחר כך למד רפואה משלימה אצל מומחים בארץ ובעולם. עולם הרפואה משך אותו עוד כשהיה ילד. בתיכון הוא למד במגמה לביולוגיה, אבל כיום השיטה בה הוא מטפל, רחוקה מן הרפואה הקונבנציונלית מרחק רב.

דבריו על הרפואה והשילוב בין גוף לנפש מובאים מבוססים על מקורות מחז"ל ומתורת הקבלה. הרב אשרוב למד את תורתו של הרב יהודה אשלג המכונה "בעל הסולם" והפך לאחד ממורי השיטה הזו.

תחילת התשובה: "בגיל מאוד צעיר פקדתי כמעט כל קורס יוגה, מדיטציה או ניו-אייג' שנפתח. אבל משהו לא נתן לי מנוח. לאחר פציעתי, למדתי פיזיותרפיה, ותוך כדי זה המשכתי להאמין שיש 'חכמה אדירה' בעולם הרפואה. אבל היו אכזבות שהגיעו שלב אחר שלב. כפי שלא מצאתי תשובות ברורות במדיטציות למיניהן, כך גם ברפואה. מזלי שה' חנן אותי לא להתפשר על בינוניות וחצאי תשובות. כחילוני כמעט גמור, נתקלתי בספר 'שער הגלגולים' של האר"י ז"ל. משם הגעתי לכתבי הרב אשלג, וכאן ראיתי שיש מישהו שעונה על הכול".

הרב יובל הכהן אשרובהרב יובל הכהן אשרוב

 

יהודה ברקן, 70, תסריטאי ושחקן

ברזומה של השחקן יהודה ברקן, נמצאים אין ספור תפקידי קולנוע. "חגיגה בסנוקר", "צ'רלי וחצי", "אבא גנוב" ועוד סרטים ישראליים, כולם מהשורה הראשונה. לאחר חזרתו בתשובה, המשיך ברקן לעסוק לפתח את כשרונו בתוך המגזר הדתי. הוא הגיש תכניות בתחנת הרדיו "קול-חי" וכיום הוא משדר ברדיו "קול ברמה". כמו כן ברקן הוציא כמה סרטים המיועדים לקהל החרדי, וביניהם סרט מיוחד שמתאר את חזרתו בתשובה: "מאבא גנוב, לאבא שבשמיים".

תחילת התשובה: "מלחמת המפרץ. עוד לא היה כזה דבר שנקרא 'כיפת ברזל'. על מדינת ישראל נורו 39 טילי סקאד ואיש לא נפגע מהם ישירות. טיל אחד שנורה לעבר סעודיה, הרג 25 חיילים אמריקאים. התפעלתי מאוד והבנתי שכנראה מישהו סוכך עלינו. באותם ימים פגשתי ברחוב חב"דניק אחד ושאלתי אותו: איך אין נפגעים אצלנו? הוא השיב לי: 'זה עניין של השגחה עליונה'. לא ידעתי למה התכוון ושאלתי אותו לתומי איך אפשר לדבר עם המשגיח. 'אין בעיה, הוא השיב, תניח תפילין ותמצא את עצמך מחובר למשגיח'. מאז, למעלה מ-20 שנה, אני שם. אם כי בתקופה הראשונה עדיין המשכתי לנסוע בשבתות. מה שעבר עלי זה לא היה בום במכה, אלא תהליכים, עד שהתייצבתי בתור חוזר בתשובה.  לא מזמן מישהו שאל אותי אם בתהליך התשובה לא היו פיתויים שאיימו להסיט אותי מהדרך בה בחרתי. השבתי לו שאני כבר טעמתי את כל מנעמיי העולם הזה. חטאתי בכל מה שאפשר לחטוא, ואחרי כל המטעמים האלה נשארתי בלי טעם... עד שיום אחד טעמתי את טעמה של תורה ובבת אחת השתנו כל חיי".

יהודה ברקןיהודה ברקן

 

הרב יצחק פנגר, 44, מרצה בערוץ הידברות

הרב יצחק פנגר, יליד הרצליה, מתגורר כיום עם שבעת ילדיו בעיר מודיעין עילית, עיר שמנטאלית רחוקה מאוד מהמקום בו גדל. הוא מכהן כמשגיח בישיבת "נזר ישראל", ומרצה מבוקש בעולם התשובה.

יהדות, זוגיות, חינוך הילדים, הומור וכמובן מאור פנים, תמצאו בהרצאות שלו. דבר אחד לא תמצאו: כיסא ריק. כשהתגייס לצה"ל, הצטרף לחיל השריון. לאחר השחרור, למד רפואה סינית ורייקי ובסיום הלימודים יצא להתגורר בארצות הברית שם הפך למטפל מבוקש בשיטת הרייקי. בהמשך, הוא אף יצא להודו ללמוד אצל הדלאי למה.

תחילת התשובה: "במשך תקופה ארוכה אצל הדלאי למה גזרתי על עצמי שתיקה. זה נמשך הרבה זמן. בוקר אחד, ללא שום הסבר הרגשתי שהדיבור פורץ ממני. עולה ויוצא החוצה. אבל מה שיצא היה פסוקי ההפטרה אותה קראתי בבר המצווה שלי. עם הניגון והטעמים. חטפתי הלם, היה יותר הגיוני שייצא שלמה ארצי, משהו אחר. תירצתי תירוצים שאני מתגעגע לארץ, הדחקתי את זה, אבל במבט לאחור, זאת הייתה נקודה שגרמה לי לחשוב שיש עוד דברים בעולם".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשבה של הרב יצחק פנגר, לחצו כאן.

הרב יצחק פנגרהרב יצחק פנגר

 

לינור אברג'ל, 35, עורכת דין

לינור אברג'ל הייתה מלכת היופי של ישראל בשנת 1997. שנה אחר כך, זכתה במקום הראשון בתחרות "מיס עולם". הזכייה הניבה קריירה מובטחת. לינור הפכה לדוגמנית מבוקשת בארץ ובעולם עוד לפני שסיימה כיתה י"ב. לצד עיסוקה כדוגמנית היא למדה משחק ואף גילמה כמה תפקידים בתיאטרון. אבל הצלחתה נשאה בחובה גם דברים פחות טובים. לינור עברה טראומה קשה במהלך עבודתה ואט-אט החל השינוי בחייה. לא ברגע, אבל לימים תספר שכבר בהתחלה, הנוצץ החל להגעיל אותה. כיום לינור נשואה כדת משה וישראל לאורון כלפון, מנהל אומנים בעברו. יחד הם חזרו בתשובה ולינור סיימה לא מזמן לימודי משפטים במכללת נתניה. ללינור ואורון שלושה ילדים. לינור מרצה רבות ומעודדת את ציבור הנשים לשמור על פרטיותן וכבודן האמיתי.

תחילת התשובה: "כשהכרתי את אורון, הוא בדיוק הפסיק לעבוד בשבת. יחד היינו משתתפים בשיעוריו של יובל דיין במרכז 'התהוות' בתל אביב. הליך ההתקרבות התקבל בקרב בני המשפחה בצורה טובה. להורים שלי היה קצת קשה בהתחלה, כי כשאתה מגדל ילד בצורה מסוימת והוא פתאום בוחר בדרך אחרת, לא תמיד זה מוצא חן בעיניך. אבל הם תמיד קיבלו אותי, בכל מצב. היום הם שמחים על זה מאוד, כי הם רואים כמה זה עשה לי טוב והם מבינים שהרווחתי את עצמי. על הדוגמנות וויתרתי בשמחה. אף פעם לא אהבתי את זה. אף פעם לא ראיתי בזה קריירה או מקצוע שמכבד את עצמו, למרות הכסף הגדול שעשיתי. הכסף לא מזיז לי. יכולתי להרוויח מיליונים אבל אף פעם לא הלכתי אחרי הכסף. כסף בא על הדרך כשאת עושה את מה שחשוב לך. וויתרתי על הכסף כדי להרוויח את עצמי, את בעלי ואת המשפחה שלי. יש יותר טוב מזה?"

לינור אברג'ללינור אברג'ל

 

סיון רהב-מאיר, 34, עיתונאית

סיון רהב-מאיר, כתבת ומגישה בערוץ 2, גדלה בהרצליה והשתלבותה בעולם התקשורת החלה כבר כשהייתה ילדה. כנערה היא הנחתה כמה תכניות בערוץ הילדים, ובגיל 14 ראיינה את ראש הממשלה דאז, יצחק רבין.

כיום אימא לחמישה ילדים וגרה בירושלים. סיון ממשיכה בתפקידיה הרבים בעולם התקשורת, כשהזווית היהודית והתורנית ניכרת כמעט בכל אייטם שיוצא מתחת ידיה. בטורה השבועי בעיתון "ידיעות אחרונות" היא מביאה בקביעות הסבר עכשווי על פרשת השבוע, ובתכנית הרדיו ב"גלי צה"ל" שהיא מגישה מידי יום שישי יחד עם בעלה העיתונאי ידידיה מאיר, הם מרבים לעסוק בנושאים של זהות יהודית.

מעבר לכך, כעיתונאית חוזרת בתשובה, היא מרצה רבות על התקשורת הישראלית, על היהדות ועל הקשר ביניהן.

תחילת התשובה: "בגיל 16 בערך, התחלתי להסתקרן לגבי הדבר הזה שנקרא 'יהדות'. קניתי את הספר 'אורות התורה' של הרב קוק. בפרקים הראשונים, כמעט כל משפט שם סומן על ידי בעיפרון, מרוב התלהבות. יש שם קטע בו הרב קוק כותב כי 'כל הלומד תורה הוא מוציא מהכוח אל הפועל את מציאות חוכמתה מצד נפשו'. במילים אחרות, כמו שלכל אחד מאיתנו יש טביעת אצבע ייחודית וחד פעמית, כך גם לימוד התורה שלנו יוצר אור שאין לו תחליף. כשמדובר בתורה, אי אפשר להעתיק שיעורי בית. זה רעיון שמלווה אותי מאז, וגם בתקשורת, כשאני עוסקת בתורה, אני מנסה לזכור שתורה היא גם ההגדרה הזאת, ולא רק פוליטיקה כפי שלפעמים נדמה לנו".

סיון רהב מאירסיון רהב מאיר

 

עדי רן, 54, זמר

עדי רן, חסיד ברסלב, החל את דרכו המוזיקלית הרבה לפני ירידת מסך הברזל והנסיעות לאומן. הוא היה רכז בתנועת הנוער "הצופים" וסגנון הרוק שמורגש היטב בשיריו סחף אחריו קהל מעריצים. בכל אירוע של תנועת הצופים הוא היה נקרא אל הבמה. אחר כך הגיעו הסינגלים אותם הוציא והוא החל להופיע גם מחוץ לתנועה יחד עם הרכב​ מוזיקלי אותו בנה. הקהל גדל והכיוון היה ברור. אבל בשנת 1993 נכנסה דמות משמעותית מאוד ​ל​חייו של עדי: רבי נחמן מברסלב. מקדמת הבמה, עבר עדי רן להיות "האחרון שבעם". למשפחתו הוא הודיע, כלשון שירו המפורסם: "אבא, נהייתי דוס, זה לא אומר שאתם צריכים לכעוס". הרוק, פשטות המילים לצד הגאונות המו​ז​יקלית, נשמרו גם כיום​ ועדי נשאר להתגורר בלב תל אביב. הלהיט "אתה קדוש" אותו כתב, היה פס הקול של הסרט "אושפ​י​זין".

תחילת התשובה: "במשך כמה ימים קראתי תנ"ך. פתאום החלטתי שאני שומר שבת. לא ידעתי מה זה בדיוק. אבל החלטתי לעשות את זה. קניתי קיצור שולחן ערוך, סידור תפילה, וכיפה כזו עם חוטי זהב, כמו בבר מצווה של חילונים. אחרי אותה שבת הלכתי עם חברים לשיעור של רב ברמת גן, היו שם כמה בר​סלב​​ים וספר שתפס אותי: 'ליקוטי מוהר"ן'. שם הסבירו לי מה זה 'התבודדות'. הצטרפתי קבוע".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של עדי רן, לחצו כאן.

עדי רן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)עדי רן (צילום: יעקב נחומי / פלאש 90)

 

עמיר בניון, 40, זמר

כשעמיר בניון הוציא את תקליטו הראשון בשנת 1999, הוא הצליח למכור למעלה מ-40,000 עותקים. לא כולם ידעו שאת הכסף להוצאת התקליט הוא חסך ביגיע כפיו לאחר שעבד כשיפוצניק בעיר הולדתו באר שבע. בשנת 2005, שיר אהבה למוסיקה שכתב ("ניצחת איתי הכול"), קיבל את פרס "שיר השנה" של אקו"ם. אבל עמיר הפתיע את החברה הישראלית כשעלה לבמה לקבל את הפרס. כשכיפה גדולה מכסה את ראשו, הוא הודיע שהוא מוותר על הפרס ומעביר אותו לנזקקים. עמיר מחה על כך שתעשיית המוסיקה מנצלת את האומנים והודיע על פרישה מהופעות, אולם המשיך לכתוב ולהלחין באופן עצמאי. בשנים שאחרי, עמיר הוציא תקליטים עצמאית והמשיך להצליח גם בדרך הזו. בהמשך חזר להופיע מול קהל. שירו "עומד בשער" בו הוא מתאר את הציפייה לביאת המשיח, הפך ללהיט בכל תחנות הרדיו.

תחילת התשובה: "אחרי שאתה מוכר אני לא יודע כמה תקליטים, וכותבים עליך בעיתון, ומראיינים אותך בטלוויזיה, אתה מתחיל להבין שאתה שקרן כי תכל'ס אתה ריק. התחלתי להרגיש שהנפש שלי גוססת. כל המסביב יפה, אבל בפנים זה אחרת לגמרי. התחלתי לחפש משהו, ריח טוב לנשמה. בתקופה שאחרי האלבום השלישי, הגעתי יחד עם חברי המוסיקאי נדב ביטון לירושלים כבר ביום שישי לרגל הופעה שהייתה לנו במוצ"ש. נסענו לכותל ובדרך רכשתי כיפה וציצית. בכניסה לכותל נדב אמר לי 'ממש מתאים לך'. אמרתי לו: 'אני יודע. רק שתהיה בעניינים, זה לא יורד'. במוצאי שבת התקיימה ההופעה כשאני עטור בכיפה ולבוש ציצית. אף אחד לא שאל אותי כלום על כך, אף אחד לא הרים גבה. ההופעה התקיימה כרגיל. כנראה שכמו שזה היה צעד שכל כך טבעי לי ולכן כך זה התקבל אצ ל הקהל".

עמיר בניוןעמיר בניון

 

צבי יחזקאלי, 45, עיתונאי

צבי יחזקאלי, נשוי ואב לארבעה, הוא ראש הדסק לענייני ערבים בערוץ 10. במשך שנים הוא מפרשן את האירועים במזרח התיכון ומגיש פינות פופולאריות על העולם הערבי. כמו כן ערך כמה סדרות וסרטים על האיסלאם באירופה, על דאע"ש ועוד. סגנון הפרשנות שלו על הסכסוך ישראלי ערבי שונה מהמקובל בתקשורת, ובהרצאותיו הוא אף מצהיר זאת בריש גלי: "כשאתה שם את עצמך ברצף של אברהם, יצחק ויעקב, בקשר אליהם, אתה מקבל עוצמה של 4,000 שנה. אם אתה לבד, בלי הכוח הזה, מול כל האויבים, אתה אומר 'בואו נקפל'". בשנים האחרונות במקביל לעבודתו החל להתקרב לתורה ולשמירת מצוות שהדמות הדומיננטית בחייו, היא רבי נחמן מברסלב. קשה מאוד להשיג את יחזקאלי, אבל לאו דווקא בגלל עומס עבודה במשרד, אלא בגלל עבודת השם. הוא מקפיד להתבודד בכל יום וכשנשאל לא מזמן על מה הוא מקפיד מבין המצוות, השיב בפשטות ובגאון: "על קלה כבחמורה".

תחילת התשובה: "זה היה במפגש עם פעיל הטרור המבוקש זכרייה זביידי. הוא שאל אותי: 'מי אתה? תגדיר את עצמך'. עניתי לו בערבית עם מבטא טוב: 'אני ישראלי, עברי, אדם וערבי'. אז הוא שאל אותי בפליאה: 'מה, אין יהודי בסקאלה שלך?'. כשעניתי לו שאני לא בטוח, הוא התפרץ לעברי ואמר: 'מה שבטוח הוא שאתה טיפש גמור, כי אם אני עכשיו אהרוג אותך, אני לא אומר שרצחתי אדם או רצחתי את איש העולם, אלא רצחתי יהודי'. לאחר אותה שיחה המשכתי כרגיל אבל השאלה האם הזהות היהודית היא הדבר המרכזי בחיי, החלה להעסיק אותי כבר אז".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של צבי יחזקאלי, לחצו כאן.

צבי יחזקאליצבי יחזקאלי

 

רמה בורשטיין, 48, במאית

רמה בורשטיין סיימה לימודי קולנוע יוקרתיים, אבל בהתחלה ויתרה על העיסוק בתחום כי החזרה בתשובה הגיעה מיד עם סיום לימודיה. במקום לביים ולגלם, היא פעלה מאחורי הקלעים. רמה עסקה במשך שנים בהוראה בקולנוע באולפנות ומכוני לימוד דתיים. היא מתגוררת עם משפחתה עד היום בתל אביב, והם שייכים לקהילתו הענפה של הרב מרדכי אורבך שליט"א, שנמצאת בלב העיר. בשנת 2012 הופיע לראשונה סרט אותו היא ביימה: "למלא את החלל". רמה לא התכוונה לחזור לבמה, היא רק רצתה לתת דימוי אותנטי יותר לחברה החרדית שהקולנוע מנסה להציג, אבל "למלא את החלל" כבש את עולם הקולנוע. סרטה זכה בפרסים רבים בארץ ובחו"ל, ורמה עצמה נבחרה להיות "הבמאית הטובה ביותר לשנת 2012".

תחילת התשובה: "תוך דקה. ממש כך. שבת אחת הייתי חילונית, את השבת שאחריה כבר שמרתי. זה היה אחרי שסיימתי לימודי קולנוע. קראתי חוברת של הרב ארז משה דורון ופשוט הבנתי מה שכתוב בה. זהו. לא עזבתי כלום, רק את הקולנוע, שלא באמת ממש התחלתי אותו. את החברים לא עזבתי, נשארתי בתל אביב. אבל קיבלתי על עצמי תשובה. כל הקושי שיש לחוזרים בתשובה מול החברה, אני פשוט דילגתי עליו. כשהצהרתי סופית שזהו זה, אני דתייה, חברה מאוד טובה שלי התחילה לבכות לי: 'מה יהיה? מה עם היחסים בינינו? לעולם לא נבלה יותר ביום שישי בערב'. השבתי לה בכנות: 'אף פעם לא יצאת איתי בשישי בערב'... בקיצור, לא עברתי שום השפלה בגלל חזרתי בתשובה. מי שחבר שלך, נשאר חבר שלך".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של רמה בורשטיין, לחצו כאן.

רמה בורשטייןרמה בורשטיין

 

שולי רנד, 53, שחקן וזמר

שולי הוא פורץ דרך בתרבות היהודית. לפני למעלה מעשור יצא הסרט "אושפיזין" שכתב שולי, ומאז הוכח שגם הצלחה מסחרית מסחררת, לא צריכה לבוא על חשבון הקפדה של שמירת מצוות. רבים מהשחקנים בצוות של "אושפיזין" מעולם לא שיחקו קודם לכן. כך גם אשתו של שולי, מיכל, שגילמה תפקיד ראשי, לא שיחקה קודם לכן וקיבלה תשבחות רבות על משחקה. עוד קודם לסרט, העלה שולי הצגה בשם "יארצייט" המבוססת על טקסטים של הסופר ש"י עגנון. שולי גילם בהצגה 20 דמויות והדהים את וותיקי השחקנים. לנו הצופים נדמה היה שהוא נמצא אז בשיא הקריירה, עד שהגיע שולי רנד הזמר, המלחין והמשורר עם אלבומו "נקודה טובה". תוך זמן קצר זכה שולי ב"אלבום זהב" לאחר שמכר למעלה מ-30,000 עותקים. חודש בלבד לאחר מכן, זכה ב"אלבום פלטינה" לאחר שמכר למעלה מ-62,000 עותקים.

שולי נולד בבית דתי בעיר בני ברק, אבל עזב את הדת בגיל צעיר, וסיפר: "התהליך אצלי היה רגשי. לא מתוך שאלות או חוסר הבנה עזבתי. לא 'מאסתי בדרך' כי לא באמת ידעתי מהי. השם הטוב ברחמנות החזיר אותי אליו".

תחילת התשובה: "הגעתי פעם הביתה, לאחר שכבר הייתי נשוי. באותו יום הגיעו אליי מעקלים בשל חוב כספי. הם לקחו הכול, כולל הטלוויזיה. היו לי מספר ספרים בבית, מהם 'ילקוט מעם לועז' שקיבלתי מגיסי, ומשום מה את זה הם הותירו לשלל. חוץ מזה, לא היה מאומה. הבטתי ועיינתי בספרים. זה היה הלימוד הראשון שלי בספרי הקודש, שמאז ועד עתה לא פסק, ברוך ה'. התהליך עצמו היה מהיר יחסית. נפשית הייתי מוכן לכך שנים קודם לכן. מה שהייתי צריך את ה'מכה בפטיש'. לומר מה בדיוק החזיר אותי? גם אבא שלי שאל. עניתי לו דבר פשוט: 'אני מכיר את עולם הבוהמה טוב מאוד, לפני ולפנים, ותהיתי מה אני יכול מכל זה להוריש לילדיי'?".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של שולי רנד, לחצו כאן.

שולי רנדשולי רנד

 

הרב שלום ארוש, 63, ראש מוסדות "חוט של חסד"

הרב שלום ארוש מכונה "שר החיוך". את שיעוריו הוא נוהג לפתוח במילתא דבדיחותא, ונושא השמחה תמיד מוזכר כמשהו חשוב שצריך להתחזק בו. הרב ארוש נולד במרוקו ועלה ארצה בגיל 13. הוא היה לוחם ביחידת המובחרת 669 של צה"ל. בהומור הוא מספר, שעד היום זה מה שהוא עושה, מחלץ אנשים ממצבים קשים. קהילתו מונה מאות רבות של חסידי ברסלב ובין חיבוריו הרבים, ישנם כמה ספרים שעוסקים ישירות בתורתו של רבי נחמן. ביאור "סיפורי מעשיות" וכן פירושים על ליקוטי מוהר"ן.  חיבורו "בגן האמונה" נמכר בעשרות אלפי עותקים ותורגם ל-6 שפות. הספר עוסק במצוות האמונה וזכה להסכמות נלהבות של גדולי ישראל, בראשם מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.

תחילת התשובה: "כשהשתחררתי מהצבא, קרתה תאונת מסוק בחרמון בה נהרגו כמה מחבריי ששירתו איתי. באותו זמן למדתי ראיית חשבון באוניברסיטת תל אביב. הגעתי ללוויות בדרך ארץ, לפחות כלפי חוץ, אבל בלב, הייתי די מרוכז בעצמי: את מי ממכריי אפגוש? כולם יראו עכשיו איך התקדמתי, ועוד כל מיני מחשבות. כך התנהגו גם יתר חבריי שהגיעו ללוויות. בין הלוויות נסענו כמה חברים ליפו – לאכול, לראות ציורים. זו הייתה ממש פגישת מחזור, ההלוויות היו רק בדרך אגב. בלילה, כששהיתי לבדי במעונות הסטודנטים, התחלתי לחשוב ברצינות על חוויות היום. חברים שלי נפטרו. מה זה? זהו זה, לא נשאר מהם כלום? אם הכול נגמר כשמתים, אז למה להתאמץ? כדי להיות פרופסור, לקבל תעודה ולבסוף למות? אם התשובה היא כן, אז אין טעם לחיים כאלה. המחשבה הזאת החזירה אותי בתשובה. פתאום הייתה לי מחשבה שהיום אני מתבייש להגיד אותה בלשון כזו: 'אולי יש בורא לעולם'?".

לקריאה נוספת אודות תהליך התשובה של הרב שלום ארוש, לחצו כאן.

הרב שלום ארושהרב שלום ארוש

 

שלמה קליש, 63, איש הייטק

פרופסור שלמה קליש הוא מנכ"ל חברת ההשקעות "ג'רוזלם גלובל ונצ'רס". רבים מכם כלל לא שמעו עליו, אבל בתעשיית ההייטק, הוא אחד השמות הבולטים. בעברו הצבאי הוא היה טייס קרב וזכה לתשבחות על כך שבמלחמת יום כיפור הצליח להנחית את מטוסו לאחר שנפגע מטיל כתף שנורה לעברו. לאחר שחרורו מהצבא, למד קליש באוניברסיטה. עוד לפני גיל 30 נתמנה לפרופסור מטעם אוניברסיטת רוצ'סטר היוקרתית בארצות הברית. כשהיה צריך לנסוע במרחבי ארה"ב, היה עושה זאת במטוס פרטי. ובכל זאת, למרות ההצלחה, קליש נשאר נאמן לתוכניות אותן תכנן כמה שנים קודם, ושב ארצה בשנת 1984. למה? כולם שאלו. הוא לא הצליח לתת הסבר רציונלי והשאלה הזאת גרמה לו לחשוב בכיוון אחר. כיום שלמה חסיד חב"ד ומשמש כיו"ר אגודת הידידים של בית חב"ד בהודו.

תחילת התשובה: "הציקה לי המחשבה שאני מביא את ילדיי למקום מסוכן, ארץ ישראל, ולא יודע לתת תשובה מספקת לעצמי למעשה הזה. זאת הייתה הנקודה שבה התחלתי לחשוב בכיוונים שחילונים 'רגילים', לא מגיעים אליהם. לאדם חילוני אין משהו כמו חודש אלול, שבו הוא אמור לעצור ולעשות חשבון נפש. הגעתי לכל הישג שרק אפשר, אבל אתה מוצא את עצמך בגיל 45 מרגיש שפספסת את החיים. נסעתי להורים בחיפה לראש השנה, והלכנו לבית כנסת. שם פגשתי בחור שהכרתי בחיפה 20 שנה לפני כן, מוטי קרפל. פתאום אני רואה אותו בבית הכנסת עם זקן ארוך. לא הבנתי מה קרה לו. אז הוא הזמין אותי אליו הביתה לשיחה. בגלל שהייתי כבר בהתלבטות, הסכמתי ללכת אליו. מוטי הוציא ספר עם מאמר תורני מדהים על מבנה המוח. הייתי בטוח שמדובר באיזשהו רב צעיר ומעודכן שלוקח רעיונות מדעיים עדכניים ומנסה להתאים אותם למורשת ישראל. מוטי אמר לי 'זה הרבי מלובאוויטש, הוא כתב את הדברים לפני 70 שנה'. פתאום ראיתי שיש בדת עומק עצום. החלטתי שאני מוכרח ללמוד יותר והתחלתי ללכת לשיעורים אצל הרב גינזבורג. כשכבר קיימתי את כל המצוות, נשאר רק דבר אחד: לשים כיפה. יום אחד הופעתי לאוניברסיטה עם כיפה. בין חבריי המרצים היו כאלה שהיו בשוק ורצו להבין אם קרה לי איזה משבר נפשי. אני יכול להבין אותם, זה נוגע בנקודה מאוד רגישה לכל אחד, כי אם לקליש, 'אחד מהחבר'ה', זה קרה, זה יכול לקרות לכל אחד".

פרופסור שלמה קליש (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)פרופסור שלמה קליש (צילום: יוסי זמיר / פלאש 90)

תגיות:יום כיפורבעלי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה