סלבס בהתחזקות

"לא מבינה איך אפשר לחנך ילדים בלי האמונה והמצוות": איך איה קרמרמן עשתה תשובה?

"אני תמיד אומרת שלא חזרתי בתשובה כדי לזכות בעולם הבא אלא בשביל העולם הזה, כי כל המתנות שאני מקבלת בזכות התשובה הן כבר כאן, בעולם הזה". איה קרמרמן מספרת בגילוי לב על תהליך התשובה המופלא שלה

  • כ"ז אב התש"פ
אא

איה קרמרמן, שנטשה את עולם ההבל כשהיתה, לכאורה, בשיא פריחתה, מתארת את תהליך התשובה שלה ברוב רגש. ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניקה במהלך השנים האחרונות לכלי תקשורת שונים.

"לשבריר שנייה ניסיתי לדמיין איך חיי היו נראים אם חלילה לא הייתי שומרת תורה ומצוות. במילה אחת: 'אמאל'ה!' בשתי מילים: 'אבודה לגמרי'", כתבה באחד מטוריה. "שלא תבינו לא נכון, היו לי חיים מעולים גם לפני התשובה, או שככה חשבתי. ואני לא אומרת שכל מי  שלא שומר מצוות מרגיש אבוד. גם אני לא הרגשתי. אבל ברגע של חסד, ה' פתח לי את אור בהירות הדרך וזכיתי ללכת לאור האור הזה. ומבחינתי, כל החיים שלפני אותו הרגע, חסרים", הוסיפה.

 

נטישת העולם האחר

כשהיתה איה קרמרמן בת 15, היא טסה לבדה לארצות הברית כדי ללמוד בלט מקצועי בפנימייה יוקרתית. לאחר תקופה החליטה שהיא עוזבת וחוזרת ארצה.

בשיחה למגזין 'נשים' סיפרה על החלטתה: "באותה תקופה סבלתי מפציעה ונאלצתי לעבור ניתוח. נסעתי וחזרתי במונית לבד מבית החולים. היום אני מבינה שהשם הוביל אותי יד ביד לאורך כל הדרך, והוא גלגל אותי שאעבור את הניתוח הזה ואנצל מעולם הבלט, שבאמת שלו הוא מאוד מכוער.

"המחירים שאני והחברות שלי היינו מוכנות לשלם כדי להיות חלק מעולם האמנות היו מזעזעים", מוסיפה קרמרמן. "הניתוח בברך נתן לי הזדמנות להסתכל על זה מהצד ולהבין, שהעולם הזה לא ראוי כלל להקרבה הזו".

בגיל 17.5 חזרה איה לארץ עם קביים. "אמרתי: 'זהו, סגרתי את הדלת הזו של הבלט'", היא אומרת ומוסיפה: "צריך כוחות נפש בשביל כזה דבר; לעמוד מול ההורה שאומר לך: ‘וואו, אבל זה היה החלום שלך‘, מול החברה, מול המורות לבלט, מול בית הספר הקודם. כולם אמרו לי: הבלט הישראלי מחכה לך, את כל כך מוכשרת, אבל אני ידעתי שזה כבר לא בשבילי".

השינוי הגדול התרחש עשר שנים לאחר מכן, ברגע לידתו של אילי, בנה הבכור.

 

רגע השינוי הגדול

עם לידת בנה הבכור, בשלה החלטתה של קרמרמן להתקרב ליהדות. "קרה לי נס - נולד לי ילד", אמרה בשיחה למאקו. "אילי הכניס את ה' יתברך לחיים שלנו. בלידה שלו חל המפנה הרציני. זה היה חסד גדול. ה' ממש נגלה אלינו. הרגשתי כאילו ה' אמר לי 'הגיע הרגע. תתעוררי'".

איה היתה בת 27 בעת הלידה הראשונה, שפתחה לה את הדלת ליהדות. התהליך היה משותף לה ולבעלה זיו. "זיו ואני חזרנו ממש יד ביד. אלו רחמיו של הקב"ה. התחלנו לשמור שבת וכשרות, ובעלי התחיל ללכת לבית כנסת, ללכת לשיעורים. אני כל יום מודה לה' ששנינו בסיפור הזה. יש לי חברות שעברו עם הבעלים שלהן קשיים גדולים בתשובה, מאבקי כוחות והמון צער. ה' חסך את זה מאיתנו. הוא שלח לנו כל הזמן חיזוקים שהיינו צריכים, סימנים שאנחנו בדרך הנכונה ואת הכוחות שהיינו צריכים כדי לעבור את זה".

איה קרמרמן מספרת כיצד משפיעה היהדות על הזוגיות שלה. צפו:

חינוך ילדים

בשיחה ל'בשבע', התייחסה קרמרמן להיותה אם לחמישה ילדים. "אין לי ספק שחלק גדול מהחזרה בתשובה שלי נבע מהרצון לא לגדל את הילדים שלי לתוך המקום הזה", אמרה.

בשיחה לישראל היום, תיארה ברגש את השפעתה של שמירת התורה על הזוגיות וחינוך הילדים. "לא מצאתי דרך טובה יותר מטהרה וכיסוי ראש כדי לשמור על הזוגיות שלי, ולא מצאתי חברה טובה יותר מדתיים ובעלי תשובה, שבה הילדים שלי יכולים להיות מוגנים. לא מצאתי דבר גאוני יותר מהשבת כדי להכיר את הילדים שלי ולזכות להיות איתם. באמת איתם. בלי לשטוף כלים, בלי לעשות כביסות, בלי לנקות אבק, בלי לברוח למסכים.

"בשבת יש לי שלוש ארוחות נטו עם הילדים ועם בעלי. יותר ממה שיש להרבה משפחות במשך כל השבוע", מוסיפה קרמרמן. "אני מתכננת את שבת כבר מיום רביעי. איזה קינוחים אני מכינה, איך אני דואגת לכל ילד למאכלים שהוא אוהב.

"ובשבת לא מדברים על עבודה, לא מדברים על יום חול. עושים "פוס" להכל. בעיניי אין דרך טובה יותר לשמור על המשפחה שלך וליהנות ממנה. אין", היא אומרת.

"אמא יהודייה יודעת שקודם כל הילדים והבית, ורק אז להגשים את כל שאיפותייך בעולם. את לא מתייחסת אל הבית כמשהו 'על הדרך' כדי להיות ממוקדת במה שמחוץ לו. את ממוקדת קודם בבית, ורק אז פונה החוצה. זה מה שמצאתי בעולם היהודי, בנוסף לאהבה להשם, כמובן.

"לאישה במשרה בכירה יכולה להיות השפעה על אלפי או מיליוני אנשים. לי יש השפעה על חינוך ועל שלמות נפשית של חמישה ילדים, ואף אחד לא יכול להגיד לי שזה פחות משמעותי וחשוב. אין עבודה שהיא יותר יקרה מלגדל ולחנך בן אדם. על אחת כמה וכמה כשזה כרוך בעבודת המידות. ללמוד לאזן את עצמך, להיות נעימה לבריות.

"וזאת עבודה קשה. ילדים מציתים לנו את הפתיל בשנייה. ברגעים כאלה נעשית עבודת המידות. העבודה שלי היא להשתפר בפנימיוּת שלי ולהיות אדם יותר טוב כלפי הילדים. וזאת עבודה לפרצוף".

 

טלוויזיה

איה קרמרמן אמנם עבדה בעבר בטלוויזיה, וגם היום, בברכת רבותיה, היא מגישה תכניות מסוימות תוך הקפדה על כל גדרי ההלכה. אבל בבית שלה אף אחד לא צופה בטלוויזיה – או אפילו גולש באינטרנט.

"המחשב שלנו מנותק ומעלה אבק", אמרה לישראל היום. "אנחנו נמנעים מלזרוק אותו רק כי יש עליו תמונות של הילדים".

קרמרמן הוסיפה: "אני כל הזמן שומרת ונשמרת. לא רק מהדברים הלא צנועים שנשפכים לך כמו קיא מול העיניים, אלא גם מהאלימות, מכל סוג. אין לך יכולת לבחור לא להיחשף לדברים האלה כשיש אינטרנט.

"להכניס הביתה טלוויזיה ומחשב זה להביא את היצר הרע ישר לפנים . אני רוצה שהילדים שלי ישחקו בכדור, בלגו, בפאזלים. שילמדו תורה. שיריבו אחד עם השני או סתם ישתעממו. לא רוצה שיישבו מול מחשב וטלוויזיה. אלה מכשירים שמכבים ילדים. גורמים להם להיות זומבים. והפרסומות רק יוצרות ומגדילות חוסר", הביעה בנחרצות את דעתה.

"אני מאמינה שחזרנו בתשובה קודם כול למען חינוך הילדים", היא חוזרת ואומרת כמעט בכל ראיון. "לא מבינה איך אפשר לחנך ילדים בלי האמונה והמצוות. בכלל, התשובה היא עולם ומלואו. אני תמיד אומרת שלא חזרתי בתשובה כדי לזכות בעולם הבא אלא בשביל העולם הזה, כי כל המתנות שאני מקבלת בזכות התשובה הן כבר כאן, בעולם הזה. אני מרוויחה אינסוף – משפחה, זוגיות, כיבוד הורים, תחושת השלמות והכרת הטוב למשהו שהוא יותר גדול ממני. אני מודה על כל השפע הזה".

"הדבר הכי טוב שקיבלתי בתשובה - זה הכיסוי ראש". צפו:

לטוריה של איה קרמרמן באתר הידברות, לחצו כאן.

תגיות:איה קרמרמןכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה