סלבס בהתחזקות

"החלטתי שאת החיים שלי אני לא מפספס" איך הרב יצחק פנגר עשה תשובה?

הרב יצחק פנגר נולד בהרצליה, כילד חילוני ששונא דתיים. כיצד עשה את המהפך האדיר בחייו? ציטוטים נבחרים ומעורר השראה מראיונות שהעניק בעבר

  • י"ח אלול התש"פ
אא

הרב יצחק פנגר, אחד המרצים הפופולאריים ביותר בארגון הידברות, וזוכה לאהדה עצומה בקרב כל הציבורים בישראל. באתר הידברות יש מעל ל-500 הרצאות שלו, וסיפורו האישי נצפה קרוב ל-200,000 פעמים. הוא מעניק כ-20 הרצאות בשבוע, כאשר בטוב טעם מקרב את שומעיו ליהדות ולשיפור איכות חייהם. הרצאותיו מתובלות בהומור שופע.

מהילדות החילונית בהרצליה עד החיים כנזיר, הרב יצחק פנגר מצא את היהדות דווקא במקום הכי רחוק בעולם. אחרי שתיקה במנזר במשך חצי שנה, המילים הראשונות שיצאו לו מהפה היו פסוקים מההפטרה שאמר בבר מצווה, מילים שהפתיעו אפילו אותו. הרב יצחק פנגר בסיפור אישי על תהליך התשובה שלו בדרך המשעשעת הייחודית לו. צפו:

הרב נולד ב-1971 בהרצליה. את ילדותו העביר בעיר כילד חילוני שלא ממש התחבר ליהדות. "הייתי שונא דתיים, בפרט חרדים", חשף הרב בשיחה ל-mako.

בשיחה לקול חי תיאר את ילדותו. "נולדתי עם השם יצחק ישראל. שם לא חילוני בעליל, נקראתי כך על שמו של דודי ז"ל שנפל במלחמת ששת הימים, כילד דיברתי יידיש שוטף והצגתי בפני זקנים בבית אבות ביידיש שוטפת כילד ממאה שערים, זה היה החלום של סבא שלי והוא לא וויתר על זה, כשהייתי בר מצווה קבלתי תנ"ך מתנה, ואמא סיפרה לי ששמתי אותו מתחת הכרית ואז היא כבר 'חששה' שמהילד הזה עוד יצמח 'דוס'"

את שירותו הצבאי העביר בחיל השיריון ובעקבות מוות של חבר מהיחידה, חייו השתנו: "זה היה לפני העלייה ללבנון, ראינו סרטים, מסיבה כזאת לפני הלילה. למחרת בבוקר הבן אדם הזה כבר לא נמצא איתך. זה גרם לי לחשוב קצת אחרת על החיים" מתאר הרב ל-mako. "הרגע הזה בו החבר הטוב שלי מת לי בידיים, ואני – המפקד הקשוח, בן טובים מהרצליה עמדתי חסר אונים, פוחד עד מוות ומבין היטב כי החיים שלי הולכים להשתנות לחלוטין משפט אחד נחרת לי ברגעים הקשים הללו: 'פנגר, תחיה גם בשבילי', ואז הבנתי שאני את החיים שלי לא מפספס", מתאר הרב את המקרה שהיה אחד הדברים שהובילו אותו לחיפוש אחר האמת.

עם שחרורו, עדיין כחילוני, התעמק ברפואה סינית ורייקי וכשסיים, טס לארצות הברית והפך למאסטר רייקי מבוקש שגובה מאות דולרים עבור טיפול. "חיים מאוד טובים שם. בריכת שחיה בבית, ג'יפ והכל אבל זה לא העיקר בחיים" מספר הרב. "הרגשתי שכסף זה חיצוניות, אני מחפש משהו יותר פנימי" מוסיף.

אחרי שנתיים עבר להודו ולמד מתורתו של הדלאי למה. באותו הזמן החל גם להתבודד במנזרים בודהיסטים וגזר על עצמו שתיקות ארוכות.

בשנת 1995, כשהוא בן 24, חזר לישראל והחל לטפל וללמד את הרייקי, במקביל להתקרבותו ליהדות.

"אמא הפכה למזכירה האישית שלי", תיאר בראיון לקול חי. "היומן היה מלא שנה קדימה עם סדנאות כלליות וסדנאות פרטיות, בבתי מלון ובבתים פרטיים ואני הייתי מאושר עד הגג, היכולת לגעת בכל כך הרבה אנשים ולהשתמש ביכולות הללו לריפוי ושינוי בני אנוש ריגשה אותי עד כלות ואז יום אחד זה קרה, לסדנאות ששמען יצא למרחוק מגיעה אישה חרדית, ובסיום הסדנא ניגשת אלי בשאלה: 'הרב, האם הרייקי כשר?".

"הייתי בשלבים הראשונים של החזרה בתשובה", הוא מתאר. "כיפה סרוגה ענקית וג'ינס על ציצית. אמרתי לה אני מוכן ללכת לבדוק את זה אצל רב, וכך נפל הפור על הרב יצחק זילברשטיין שכידוע מבין גדול ברפואה, הגעתי אל ביתו בבני ברק בכדי להסביר לו מה זה רייקי ולקבל את פסיקתו האם זה כשר או לא. לאחר שהסברתי את עיקרי השיטה, הרב פסק כי זה פסול, כיון שחלק מהריפוי נעשה ע"י סוג כישוף מסוים זה בעייתי".

"עיניי חשכו", הוא ממשיך לתאר. "הבנתי שכל ההשקעה שלי יורדת לטמיון, כי אם הרב אמר שאסור - מבחינתי זה ייהרג ואל יעבור. ברגע אמיתי של החלטה ביקשתי מאמא שלי לבטל את כל התורים שהיו לי, הכל, ובצעד קיצוני נוסף הלכתי ללמוד בישיבת אור שמח ומשם קרית מלאכי. אחרי עשרה חודשים הפכתי לדתי קיצוני מאד ונישאתי לרעייתי בת למשפחה חרדית שורשית", הוא מספר ואומר בחיוך "מה לעשות נפלה..."

הוריו של הרב פנגר, אגב, חילוניים עד היום: "השלבים הראשונים זה היה הלם" מודה אביו. "זה פגע בנו. אמרתי שאני הולך להפסיד את הבן שלי" הוסיף. "ברגע שהשלמנו עם הנושא של החזרה בתשובה, אין לנו ספקות והתחלנו להבין יותר" מספר אביו של הרב פנגר ל-mako. "אני למדתי הרבה מההרצאות שלו", מודה אימו.

 

"יש שלוש מצוות, עליהם חשוב לשים דגש מיוחד"

על פי בקשת ארגון 'אחינו', ניגש הרב פנגר לגדול הדור, הרב שטיינמן זצ"ל, ושאל אותו מה הצעד הראשון שיהודי צריך לעשות כדי להתקרב ליהדות.

הרב פנגר מצטט את תשובתו של הרב שטיינמן: "לפני הכל, יש שלוש מצוות, עליהם חשוב לשים דגש מיוחד. ואלו הן: האחת תפילין, השניה ציצית והשלישית שבת.

הרב ממשיך ומתאר: תפילין - קמת בבוקר אתה אומר תודה לבורא עולם שמעניק לך את הזכות להיות פה עוד יום אחד בעולמו הנפלא, החיבור שלך בבוקרו של יום עם בורא עולם מתבטא בתפילין, מצווה כ"כ קלה אבל ממש ממש חשובה, קח לעצמך 5 דק' הנח תפילין ותהיה מקושר לבורא עולם תרגיש קרוב… כמובן צריך ללמוד איך להניח אותם .

השניה – ציצית. מצוות ציצית היא כמו שכפ"ץ בשביל היהודי היא בעצם מגינה עלינו מכל דבר רע . לך נשאר רק לקנות ציצית בכל חנות לתשמישי קדושה במינימום כסף, אם לא בא לך שיראו תוכל לשים אותה מתחת לחולצה, לא חייבים שיראו אותה וגם לידיעתך זה לא קשור לכיפה, אתה יכול ללכת ברחוב, בבית, בעבודה עם ציצית ללא כיפה זה לא איזה סט. שמת ציצית אתה מחובר.

השלישית – שבת. "כשהרב שטיינמן אמר 'שבת', אמרתי לו: 'כבוד הרב, שבת אולי זה קצת גדול לחבר'ה על ההתחלה'", מספר הרב פנגר, ומציין כי הרב חשב והשיב: "כצעד ראשוני לא חייבים לשמור את כל הלכות שבת, אבל לבוא לתפילה בשבת - זהו הצעד החשוב הנדרש.

"ערב שבת קודש, יום שישי בערב - תוכל לגשת לבית הכנסת ליד הבית שלך, להתענג על קבלת שבת! תפילת ערבית! אח"כ תחזור הביתה. אם אתה יכול בבוקר, תבוא גם לתפילת שחרית יחד עם קריאת התורה ותזכה לטעם אמיתי של שבת", קורא הרב פנגר.

זהו זה סה"כ שלשה דברים: תפילין, ציצית, ושבת. "עוד הוסיף הרב ואמר שלאחר שלוש מצוות הללו כדאי גם להשתדל כמה שאפשר להקפיד על אוכל כשר", סיים הרב שטיינמן את דברי ההדרכה שלו לדור המתקרבים ליהדות.

 

 "פנגר, אל תכעס עלי, אבל תסביר רק למה אתה חרדי?"

בשיחה ל'אחינו', הוסיף הרב פנגר תובנה מאלפת, הנוגעת ליחסה של החברה שאינה שומרת תורה ומצוות – לציבור שכן מקפיד על כך. "לפני כשנה וחצי עשו עלי תוכנית בערוץ 2. המראיין היה חיים אתגר, שהגיע לביתי עם צוות שלם וישב אצלי שלוש שעות לשיחה, עם צילומים וכו'.

"אחרי שעתיים הוא אמר לי: "פנגר, אל תכעס עלי, אבל תסביר רק למה אתה חרדי? בוא אלינו לערוץ 2, אני עושה אותך סלב. תיכנס לעולם, תכיר את החיים הטובים", מצטט הרב פנגר את דבריו של אתגר.   

"אמרתי לו, חיים אני מעריך אותך. מן הסתם באת מעולם האקדמיה, נכון?, גם אני באתי מהאקדמיה. אני לא מתיימר לדעת כל מה שאתה יודע, אבל אני מעריך שרוב מה שאתה יודע, גם אני יודע. לעומת זאת, רוב מה שאני יודע היום, אחרי שנים של לימוד תורה, אתה לא יודע. זאת הבעיה. ידע!

"כשאתה רוצה להתקרב למשהו, אתה צריך לדעת עליו. במיוחד כשמדברים על עולם של קיום מצוות ולימוד תורה.

"שמעתי פעם מהרב של סביון", מוסיף ואומר הרב ל'אחינו'. "משה רבינו אומר לפרעה: 'שלח את עמי ויעבדוני'. זו היתה הזעקה של בני ישראל במצרים. היום הזעקה שלנו היא "יַדַּע את עמי". תן להם לדעת, אם ידעו את החשיבות של שמירת המצוות ולימוד התורה, כולם ירוצו לשיעורי תורה ויקיימו מצוות".

בשיחה ל'קול חי', מתאר הרב פנגר את הדרך בה החל, לאחר שנים של היותו אברך 'כולל' אמיתי – לקרב אחרים ליהדות. "אחרי שנים של 'שבתי בבית ה" כאברך כולל אמיתי, מגיע אחי שהחל לגלות ניצני תשובה ומבקש ממני לבא לדבר עם החבר'ה", מתאר הרב. "התחלתי לצאת קצת להרצאות לחברים של אחי, וראה זה פלא רב רובם של החברים התחילו להתחזק וחלקם חזרו בתשובה, ואז הבנתי שיש לי כלי מדהים שנקראה דיבור ויכולת השפעה ואני חייב להתחיל לנצל אותו, ומה שעוד קסם לי - זה היכולת לגעת באנשים, בנפש שלהם".

"אני מתרגש לפני כל הרצאה ומקווה שה' שמח בי", מוסיף הרב ואומר. "לחזור בתשובה פירושו שאדם עשה צעד כלשהו והתקדם ממקום אחד לשני, גם אם מדובר בצעד אחד. לחזור בתשובה מלשון לשוב להתקדם לכוון התכלית האמיתית לשמה הגענו לפה, לשוב לה' ולחזור למקור.

"החזון שלי זה להחזיר את כל עם ישראל בתשובה, ביום שאצליח אדע שמילאתי את השליחות שלי בחלק הזה", מסיים הרב את דבריו.

מהי תכלית החיים? לשם מה הגענו לעולם הזה? מה דעתם של אבות הפסיכולוגיה? הרב יצחק פנגר בהרצאת חובה לכל אדם. צפו

תגיות:הרב יצחק פנגרכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה