סלבס בהתחזקות

"ואז דיברתי עם ה’ לראשונה": איך הרב ארז משה דורון עשה תשובה?

במסע האישי שלו אל היהדות, הרב ארז משה דורון עבר תחנות רבות. יוגה, בודהיזם, פארא פסיכולוגיה ועוד. אבל כשנחשף ליהדות, הוא אומר, הספקות נגוזו מיד. סיפור חיים מעורר השראה

  • ד' אלול התש"פ
אא

במסע האישי שלו אל היהדות, הרב ארז משה דורון עבר תחנות רבות. יוגה, בודהיזם, פארא פסיכולוגיה ועוד. אבל כשנחשף ליהדות, הוא אומר, הספקות נגוזו מיד. "אי אפשר בכלל להשוות את היהדות לשאר הדברים שבדקתי. זה כמו להשוות גלקסיה לנמלה מעוכה. פתאום אתה מסתכל אחורה ואומר: 'מה מכרתם לי'? כמו אדם שאוכל ג'אנק פוד הרבה זמן, ואז מקבל ארוחה כמו שצריך, ומבין שזה האוכל שהוא צריך. פתאום כל התמונה מתבהרת".

"מה שלימדו אותי בבית הספר לא בדיוק עזר לי להתעניין ביהדות", אמר. "זה נשמע משהו מאוד יבש ומשעמם. דתיים? חשבתי שהם מוזרים ומסכנים לגמרי". אז כיצד ביצע הרב את המהפך האדיר בחייו? ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניק לכלי תקשורת שונים.

 

חיפוש הדרך

הרב ארז משה דורון בא מבית שאינו שומר תורה ומצוות, וכבר מגיל צעיר חיפש משמעות לחיים. "היה ברור לי שלא באנו לעולם רק בשביל ללכת לעבודה ולגדל ילדים, שגם הם ילכו לעבודה. זה כמו מטריקס", הוא אומר. "הספרים שקראתי היו חזקים, אבל האנשים שעמדו מאחוריהם היו קלושים ולא שכנעו אותי. ככה פיטרתי הרבה גורואים".

במהלך החיפושים הרוחניים בנעוריו עבר הרב דורון תחנות רבות תחת הכותרת "רוחניות", אבל לא ממש הגיע למנוחה ולנחלה. עד שנפגש עם היהדות ללא כל המסכות. "כל מה שמצאתי אז, היה בעירבון מוגבל. אם הייתי מחפש הגנה רוחנית או משהו להיתפס אליו, הייתי מתאקלם מהר מאוד בכל מני כתות. אבל רציתי את האמת. לא רציתי שיהיה לי נוח ברמה הרוחנית. לא רציתי שמישהו יפתור לי את הבעיה או ייתן לי איזו תשובה שתרגיע אותי. רציתי את האמת. ולכן בכל מקום שהייתי ראיתי גם את הלא-אמת. אז המשכתי הלאה".

"מה לא היה שם אמיתי?", שאל המראיין. "תן לי דוגמה לתוכן לא אמיתי שמולו אמרת: 'אני לא קונה את זה'", ביקש.

תשובתו של הרב דורון היתה: "למשל, בנצרות או קצת דומה לזה במזרח, ההגדרה היא שמישהו רוחני ואמיתי צריך לפרוש מהעולם, להיות סוג של פרוש מכל קשר עם בני אדם ומשפחה. זה נראה לי לא הגיוני. כי אם זו ככה וזאת האמת, וכולם יילכו בדרך הזאת - אז העולם ייהרס. אז מה הרעיון? זה לא יכול להיות. זה לא ריאלי. זה צריך להיות נגיש ורוחני - וגם ריאלי. ואת זה לא מצאתי בשום מקום חוץ מהיהדות".

אם לסכם במשפט אחד את ההבדל בין מה שהיהדות מציעה לשאר הדברים, אומר הרב דורון: "היהדות מדברת על החיים. כל השאר מדברים על מין רעיון של שעות הפנאי, או על התנתקות מהחיים. היהדות – אין פרט בחיים שהיא לא מדברת עליו ברחל ביתך הקטנה. מחפשים אמת, לא מחפשים לעגל פינות."

 

"דתיים? חשבתי שהם מוזרים ומסכנים"

על היהדות כלל לא חשב. בשיחה ל'הידברות', הסביר כי "מה קשור יהדות בכלל. לא היתה לי שום זיקה לזה. זה היה נראה לי משהו ביזארי לגמרי, כל הדתיים האלה. רוחניות - סבבה. אבל יהדות - מה הקשר?".

"מאיפה הייתי אמור לדעת שיש בזה משהו בכלל?", אמר בהעבירו ביקורת נוקבת על התכנים הנלמדים בבתי הספר הממלכתיים. "מה שלימדו אותי בבית הספר לא בדיוק עזר לי להתעניין בזה. זה נשמע משהו מאוד יבש ומשעמם. דתיים? חשבתי שהם מוזרים ומסכנים לגמרי. לא העליתי על דעתי לשאול מה זה קשור אליי. בסדר, יהודים, אז מה? ההסברה המוסדית לא מסבירה כלום על יהדות, אלא רק מבלבלת את המוח, ממציאה דברים, משקרת, מסלפת. אם היתה לנו גישה לשם זה היה יותר הוגן, אבל אין לנו. בהחלט אני חושב שאנחנו יכולים להשתפר בהסברה".

"מה אפשר לשפר?", נשאל על ידי המראיין, וקיבל את התשובה הבאה: "את עצמנו קודם כל ואחרי הכל. אין הרבה טעם בלהסביר דברים שאתה לא עומד מאחוריהם".

 

"דיברנו על יהדות כל הלילה, ואז דיברתי עם ה' לראשונה"

"במהלך שירותי הצבאי התחלתי לקבל 'איתותים' מרבי נחמן מברסלב. קראתי הרבה ספרים 'גדולים' בחיי, אבל הרגשתי שהכותבים הם 'קטנים'. כשראיתי לראשונה את אחד מספריו של רבי נחמן, לא הבנתי כלום. הרגשתי חזק את האנרגיה של הספר הזה, שיש שם משהו, אבל לא נתתי על זה את הדעת. בהמשך פגשתי את 'ספר המידות'. עדיין לא הבנתי כלום.

המהפך הגדול אצל הרב ארז התרחש כאשר חברו לקח אותו לטבול במקווה האר"י (שנאמר עליו שכל מי שטובל שם חוזר בתשובה), ומשם לרב קעניג. הוא לקח אותו לבית הכנסת שלהם ("לא ידעתי אז בכלל מה זה בית כנסת"). "ראיתי מחזה משונה - יהודי ענק באמצע הבית כנסת עם 20 ילדים קטנים רוקדים יחד, הסתכלתי על זה כמו על סרט מטורף. זה הקסים אותי" הוא נזכר בהתרגשות. לאחר מכן, הוא לקח אותו לרב שלהם (הרב קעניג). "פתאום ראיתי בום של שחורים". הרב הסתכל עליו ואמר לו שהוא עוד יחזור לשם. זה הספיק לרב ארז והוא הלך משם וביקש להדחיק הכל.

אך ה' לא ויתר עליו, וגם לא רבי נחמן, וחצי שנה לפני השחרור ה' זימן לו לפגוש בעל תשובה מצפת שהיה בעברו גורו בהודו, שהזמין אותו לדבר על יהדות בלי מעצורים. הוא הגיע אליו הביתה באותו ערב והם דיברו כל הלילה. לאחר מכן יצאו ליער לדבר עם ה' - לראשונה בחייו של הרב ארז.

למחרת, בגיל 20 לערך, כבר חזר לצבא עם כיפה וציצית. "לא כדי לחזור בתשובה, אלא כדי לנסות את היהדות, כמו שניסיתי דברים אחרים".

הוא טעם וראה כי טוב, למד וחקר והרגיש, והבין שהוא כאן כדי להישאר. ועוד איך להישאר.

בשנים הרבות מאז שב אל היהדות, הרב דורון מהווה מעיין נובע של קירוב: הוא עומד בראש הארגון 'אור פנימי' (אותו הקים אחרי שפרש מהארגון הקודם שניהל, 'לב הדברים') מוציא ספרים ודיסקים בקצב מסחרר, ומוסר שיעורים בכל הארץ.

הרב ארז משה דורון בראיון עומק נדיר בתוכנית 'בכיוון אחר'. צפו:

 

"אם לא הייתי חוזר בתשובה – הייתי פשוט מת"

בראיון לאתר 'ברסלב', נשאל הרב: "אם לא היית חוזר בתשובה, איפה היית היום?", והשיב בכנות: "הייתי פשוט מת. לא יודע בדיוק ממה, מ-200 קמ"ש נסיעה באופנוע או מסמים קשים או מנפילה מאיזה צוק, אבל הייתי מת. הייתי עושה איזה שטות כמו כל אחד שמחפש את עצמו וזה היה גומר אותי. מה שבטוח, לא הייתי איזה אחד עם משקפיים שקורא עיתון והולך לעבודה. ברוך ה' שה' שמר עלי והציל אותי",

 

"אנשים אפילו לא יודעים מה כואב להם"

"אני סך הכל מלצר של רבי נחמן, רק מגיש את האוכל, אין לי עצות משל עצמי, אני רק יכול להסביר לאנשים איך זה יהיה יותר קרוב ללב שלהם", הוא מצטנע בענווה האמיתית שכל כך מאפיינת אותו. 

"זה דור מבולבל בטירוף" הוא מעיד, "אנשים אפילו לא יודעים מה כואב להם, כמו אדם שהולך לרופא וכשהרופא שואל אותו מה כואב לו הוא עונה לו - לא יודע, תגיד אתה... אנשים מרגישים שאין להם על מי להישען, הם איבדו את הביטחון בכל דבר, ואנחנו רואים את זה שאין כלום. חוץ מהקב"ה אין כלום. ממש כמו במאמר חז"ל שלפני שיבוא משיח, אין על מי להישען. "אין על מי להישען" - זו בעצם המחלה, והפתרון לזה הוא לחוזר לה': "אלא על אבינו שבשמים". הפיתרון הוא הקשר עם ה', זה לא מספיק להאמין שיש א-ל שהוא בורא באיזה שמים עליונים, כי אם אין לך קשר איתו, אם אין התבודדות, אם הוא לא בתוך החיים שלך, ואתה לא מדבר איתו - אז אתה רק מתקתק לו ת'מצוות, אתה מבולבל, אטום".

ההתקרבות ליהדות בדורנו מתרחשת במעגלים הולכים ומתרחבים שמפתיעים אפילו אותו. "אם לפני שנים אנשים חזרו בתשובה, הפכו לחרדים ונעלמו מהעולם החילוני, הרי שהרבה שנים כבר אף אחד לא הולך לשום מקום אלא נשאר במקומו ומנסה להשפיע על הסביבה. למצוא בית כנסת, לפתוח מקווה. בכל מקום יש עקבות לזה. אני משתאה לפעמים לפגוש אנשים שנראים רחוקים לגמרי ופתאום הם מציגים לי שאלה הלכתית שלא ברור מאיפה היא מגיעה. כל כך הרבה אנשים מתעניינים, מחפשים, תופסים איזו מצווה ומתחזקים בה".

"נקודות הכובד בדבריו של רבי נחמן", מסביר הרב דורון, הן ההתעסקות בנפש: במצוקות הנפשיות, בבדידות הקיומית, בחוסר האמון, בפחדים. וכל מה שאני עושה וכותב ומלמד, הולך באמת לכיוונים האלה. המצוקות מאוד גדולות ומשפיעות על זוגיות, חינוך ילדים".

עוד מוסיף הרב דורון: "העולם היום מאוד תדמיתי, ורוב האנשים עסוקים רק בנראות. בתוכם הם חיים עם עולם של רוחות רפאים שאף אחד לא קיים שם באמת. הכל זה סמלים של חיוכים ו'מה נשמע'. אנשים מתים מזה".

 

"צריך לבטא את כל הרגשות מול השם, בתור תחושה ולא בתור דעה"

הרב ארז משה דורון הפך למורה דרך לרבים, כאשר סוד הקסם שלו, או לפחות חלקו, הוא הקשר הבלתי אמצעי מול תלמידיו. הוא משתף אותם בדברים מחייו הפרטיים, ומדבר אליהם בגובה העיניים. "בתפיסה שלי, הקשר שלי עם אנשים הוא סוג של חברות, לא סוג של רבנות", הוא מסביר ל'הידברות'.

"אנשים משתמשים במילה 'רב' כי כל מי שמלמד אותם משהו נהיה רב. אבל אני ממש לא בעניין. לכל אחד יש מה לתת לי כמו מה שיש לי לתת לו, בטח מצד המידות. וגם אם אתה למעלה בנקודה מסוימת - אז מישהו מולך נמצא למעלה בנקודה אחרת, ואל תישאר רק למעלה. ואני רואה שזה מה שאנשים מחפשים".

זוכרים את הרווקה שהתאבלה על הילדים שלא היו לה, ומכתבה זעזע את הרשת? גם הרב ארז משה השיב לה. עיון מעמיק בתשובתו הארוכה ומלאת האכפתיות, מסביר באופן הכי ברור שאפשר את הדרך האמיתית לדבר עם ה'.

"גם אם עולים בלב רגשות קשים, ואפילו רגשות של טרוניה כלפי השם, צריך לבטא את הרגשות האלה מול השם", כותב ארז דורון לרווקה, ובעצם לכולנו. "לבטא בתור משהו שאני מרגיש, לא בתור דעה או תפישת עולם. לבטא בתור תחושה. באופן כזה הרגשות הקשים שלנו לא הופכים ל'שיטה' ול'עצבות', אלא לקשר, לשיתוף ולתקוה לטוב.

"זה שיש לי טענות זה בגלל שאני רוצה קשר עם השם", ממשיך הרב ומסביר. "לא צריך להדחיק את זה. טוב ונכון לבטא את זה, כי זה בעצם חלק מבנין הקשר. תחושה כזו, של כאב שאינו הופך ליאוש, היא חיובית וקדושה ואינה סותרת את השמחה אלא משלימה אותה.

עוד מתייחס הרב לנקודה: 'איך שמחים?', ועונה תשובה מהפכנית: "שמחה היא רק שמחה פורצת, שממלאת את כל הגוף והנפש בחיות, שמחה משוחררת של צחוק ושירה, נטולת כל דאגה ועצב. כביכול אם אתה לא שמח באופן כזה – אין לך קשר לשמחה. וגם זו הונאת היצר הרע. לא רק חיוך רחב וריקודים סוחפים הם שמחה.

"אצל אחד, שמחה היא מעט הכוח שהוא מוצא לקום בבוקר ולהסיח את דעתו מהצער שלו. אצל אחר, שמחה היא האמונה שהוא מגייס להמשיך ולעשות את הטוב בעיני השם, למרות מה שעובר עליו.

"ומתוך מה שעובר על כל אחד, אפילו רגע אחד שבו הוא מצליח לשכוח מצרותיו ולהאיר פנים לזולת, לשיר שיר אחד בסעודת שבת, להאמין שהשם טוב ושיהיה טוב - זו עבודת קודש של שמחה, שאין מלאך ובריה בעולם שיוכלו לשער את זכותה והשפעתה על האדם, על קדושתו, ועל כל העולמות והנשמות התלויים בו.

הרב ארז משה ממשיך ומציין במכתבו: "ואחרי הכל, השם יתברך הוא רב חסד ורוצה את הכי טוב, את כל הטובות שבכל העולמות, עבור כל נשמה מישראל. והוא בוודאי רואה את המסירות העצומה וההקרבה של מי שממתין לזיווגו וממשיך לשמור על קדושתו וממשיך לשמור אמונים לקדושה ולקדוש ברוך הוא.

"והוא יכול ברגע אחד, גם בלי כל סיבה ובלי שנהיים ראויים, רק בגלל שאנחנו בניו האהובים, להושיע את כל אחד מאיתנו בישועה שלמה וגמורה, בגוף ונפש וממון ובכל מה שהוא זקוק לו. והוא יכול להושיע באופן הכי מופלא ולא צפוי, הרבה הרבה יותר ממה שהאדם חלם וציפה. ומעשים שבכל יום הם שאנשים נושעים כהרף עין ובדרך פלא. וכל יהודי ראוי לזה. וכל יהודי צריך להאמין שזה אפשרי.

"מותר להשתדל", מסכם הרב את דבריו, "אבל יותר מזה - צריך לחזק וללבות את האמונה הפשוטה שהישועות בדרך, אל כל אחד מאיתנו. לא בגלל שנורא התאמצנו, אלא כי רצינו, ייחלנו, המתנו. והשם הטוב רואה והשם הטוב יושיע". הרב דורון מסיים את מכתבו המחזק באיחול: "חזקו ויאמץ לבבכם כל המייחלים לה'".

למאמריו של הרב ארז משה דורון באתר הידברות לחצו כאן. 

תגיות:הרב ארז משה דורוןכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה