סלבס בהתחזקות

"פתאום החלטתי שאני שומר שבת": איך עדי רן עשה תשובה?

מדוע שבר עדי רן את ההגה באמצע החיים, כיצד מדברים עם ה' יתברך, ומתי הוא מרגיש שהוא בגן עדן? כך עדי רן עשה תשובה

  • כ"ג אלול התשע"ח
אא

עדי רן, 56, הוא אחד מהאמנים הייחודיים במוסיקה היהודית, אשר משלב תכנים חסידיים עם מוסיקת רוק. עדי, מחלוצי המוזיקה היהודית, התפרסם בלהיטיו "אבא נהייתי דוס", "אתה קדוש" ו"ניגון של תקווה". כיצד עשה עדי רן תשובה? ליקטנו ציטוטים נבחרים מראיונות שהעניק בתחילת דרכו לכלי תקשורת שונים.

 

"משלי וקהלת נתנו לי מכות חשמל. הבנתי שיש כאן אמיתות יסוד"

המסלול הישראלי הרגיל שעבר כלל שירות צבאי בחיל השריון ואחריו הופעות במועדוני רוק בתל אביב. הוא הוציא שתי קלטות והקים את להקת 'רעש', שעמדה להתחיל בהקלטת אלבום חדש. ואז החלה ההתקרבות ליהדות.

"התחילה להתפתח אצלי התעניינות רוחנית מאסיבית. זה התחיל בספרים חיצוניים, ומהר מאוד הגעתי לתנ"ך. תוך שבועיים סיימתי לעבור על כולו. משלי וקהלת נתנו לי מכות חשמל, פולסים חזקים שהקפיצו לי את הלב. האמירות של שלמה המלך הבהירו לי שיש כאן אמיתות יסוד שרלוונטיות לחיי", סיפר לערוץ 7.

"במשך כמה ימים קראתי תנ"ך. פתאום החלטתי שאני שומר שבת. לא ידעתי מה זה בדיוק. אבל החלטתי לעשות את זה. קניתי קיצור שולחן ערוך, סידור תפילה, וכיפה כזו עם חוטי זהב. ושמרתי את אותה שבת.

"אחרי אותה שבת הגעתי לשיעור של חברים שלי, אשר לאחריו יצאו להתבודדויות בחורשה הסמוכה. עוד כחילוני הייתי יוצא לשדה כדי לסדר לעצמי את המחשבות, ולכן כל מושג ההתבודדות התחבר אלי היטב".

תהליך התשובה שלו נבע מהכרה פתאומית חזקה שיש הקב"ה: "לא עברתי מהלך שכלי של אחד לאחד. זו היתה התגלות ממש. העיסוק בה' קיים גם אצל אדם חילוני, לאו דווקא דרך קיום מצוות. לפעמים זה מגיע דרך תרבות ואמנות. ה' חשוב לכל אדם. החילונים הרבה יותר קרובים ליהדות ממה שמצטייר בתקשורת. בסופו של דבר לכל אחד יש סבתא שמדליקה נרות שבת".

 

"אני חושב על השם יתברך וכמה שאני מאוהב בו"

בשיחה ל-ynet, העניק רן 10 טיפים להתבודדות, אותה כינה "התבוננות". בפתח דבריו, אמר:  "דברים קורים בעולם, בארץ, בחיים הפרטיים, יש מי שמנהיג את הכל. אפשר להתחבר אליו, אפשר להתחבר ל"תוכנה הראשית", לראות מה כוונת המכוון. זה התענוג הגדול ביותר בעולם. להתבונן על הכל בעיני ההשגחה. לא תמיד הכל מובן, ומה שלא מובן אפשר לשאול. אהובי הקדוש, ריבונו של עולם, מה אתה בדיוק עושה פה? למה אתה מתכוון?

עדי רן מתארח בתוכנית "בכיוון אחר". צפו

"זה הגן עדן שלי! שם בהתבודדות, בהתבוננות, נפתח לי השכל, מתרחב לי הלב, אני מקבל פרופורציות, תובנות חדשות, התמונה מתבהרת. השמחה זורמת בעורקים. הפגישות האלה, הבלתי-אמצעיות עם אהוב לבי הנצחי, הם האור שבחיי.

בלילה וביום ללכת למפגש העוצמתי הזה עם האלוקים, לדבר בשפתך שלך, על מה שמעיק עליך, על כיסופך, להתייעץ, לבקש, לשוחח עם ידיד נפש, לגלות לו את אהבתי וכמה אני חושב שהוא מדהים.

"בחר מקום שקט, שמועטות בו הסחות הדעת", הוא אומר. "פנה אל הקדוש ברוך הוא בשפתך הרגילה, בלי מליצה. תקרא לו איך שאתה חפץ - אבא, ריבונו של עולם, ידיד נפשי, אהובי וכדומה. התחל בדברי שבח על כל הטובות והנפלאות שעושה עימך ועם העולם.

"גלה לו את שעל ליבך וכל מה שמעיק ומטריד אותך", מוסיף רן ומבאר את עקרונות ההתבודדות. "בקש מה שאתה צריך. זכור אינך ראוי לכלום, בוודאי לא לנבואה, אבל אתה מדבר עם בעל הרחמנות, בעל הכוחות כולם, וקטנותך אינה מניעה בשבילו. היה בטוח הישועה תגיע", מסיים רן את המלצותיו.

עדי רן מארח את הרב ארז משה דורון. צפו:

"בעד כל הון שבעולם לא הייתי מוכר אפילו גרם אחד של אמונה"

לשאלת המראיין "איפה היית נמצא היום, אם לא היית שובר את ההגה באמצע החיים?", השיב רן כי  "זה ידוע שבחברת השפע יש יותר דיכאונות, יותר התאבדויות. אדם שמחובר לטלוויזיה, למשל, זה דבר נורא ואיום. אני לא מדבר עכשיו על ניאוף ודברים כאלה, אלא על המסר הכללי מהטלוויזיה, שיוצר הישגיות, תחרותיות, רצון להצלחה חיצונית. זה מטמטם את הבנאדם, לא נותן רווח של מחשבה. מציף לך כל הזמן אג'נדות שטוחנים לך אותן. זה פשוט מטריקס, שטיפת מוח. אז איפה הייתי כחילוני? כנראה שם, במטריקס הזה".

בשיחה למענה, הרחיב רן את דבריו: "בעת חשיכה בנפש, כשלא מאיר כלום, ויש את הריקנות הזאת שתוקפת אותנו חדשות לבקרים, צריך להיזכר בהקדמות שקיבלנו, ולהישען רק על האמונה. להתנהל בתוך חשיכה רוחנית, עם זכרון האמונה. אחר כך אתה מבין שזה בדיוק מה שהשם רצה שתלמד פה. לא לסמוך על מה שאתה רואה, העולם מתעתע מאוד, ובעיקר הפרשנות שלו. אז זאת הזדמנות, כלומר בשעת החשיכה, ללמוד להישען על דבר אובייקטיבי, שאינו תלוי בנסיבות המשתנות, להישען על הזכרון והשכל של האמונה".

באחד מטוריו השבועיים, ציטט העיתונאי ידידיה מאיר חלק מהסטטוסים המחזקים של עדי רן: "כל ההשפלות והביזיונות שהבנאדם חוטף, לרבות כל מה שקורה הפך רצונו, זו טובה גדולה. והוא יכול גם תכף לשמוח ברגע שהוא תופס שהתכלית שלהם היא הענווה", כותב רן באחד מהסטטוסים שלו.  

מאיר ממשיך לצטט סטטוס מופלא נוסף: "אני באמת לא מוצא שום דבר שראוי לאדם לעשות בעולם הזה חוץ מלהשכיל את בוראו ולעסוק בתורתו על כל רבדיה. אני בהחלט משתומם, הכיצד התובנה הברורה הזאת, נשמטת ונחבאת אל הכלים, מפאת ההסחות הכל כך דומיננטיות בחיינו, המכחישות אותה בעזות ללא מצרים. גם כשעוסקים בתורה ובמצוות בפועל, יכולה היא להחריש וכמעט להיעדר. נדמה שהיא מופיעה וזוהרת רק כשקוראים בשמה במלוא פה: 'אני לומד עכשיו', 'אני מנתח', 'אני חוקר', 'אני מקיים מצווה כדי להשכיל את בוראי ולהידבק בו'. 'אני מתפלל ואני מחדיר בכוח למוחי שאני עומד באמת מולו יתברך, לפחות כמי שמדבר עם בשר ודם נתפס בחושים'. יש צורך אמיתי להגדיר זאת ממש בתוך התודעה שלי".

וסטטוס נוסף, לסיום: "בעד כל הון שבעולם לא הייתי מוכר אפילו גרם אחד של אמונה שכבר יש לי. אין לי ספק בכך כלל. זה אומר שגרם אחד של אמונה שווה אצלי יותר מכל הממון של העולם. טוב, לא צריך לחשבן יותר מדי בשביל להבין שאני עשיר גדול ומופלג מאוד מאוד מאוד".

ביוטיוב היהודי של הידברות, קיימים 57 סרטונים של שירי עדי רן. להאזנה רצופה, לחצו כאן

תגיות:עדי רןכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה