סלבס בהתחזקות

"לא רציתי שהילדים שלי יגדלו למציאות של טלוויזיה": איך צבי יחזקאלי עשה תשובה?

צבי יחזראלי, פרשן בכיר בערוץ 10, נחשף ליהדות, ושינה את כל אורחות חייו. "ברור שהיה קשה", הוא אומר בכנות. "זה קשה. אבל זה בסדר שקשה. צריך לבדוק את הרווח מול המחיר שאתה משלם, ולראות שלמרות הקושי הרווח שווה הרבה יותר. אתה נהיה מחובר לבורא עולם, אתה הופך לחלק ממערכת שכולה השגחה פרטית, וכולה טוב. נכון, זה קשה, אבל דברים טובים נקנים בקושי"

  • כ"ו תשרי התשפ"א
אא

צבי יחזקאלי כבש בזה אחר זה את כל היעדים הישראלים המובחרים בעיני הציבור הכללי: שירות ביחידה מובחרת בצה"ל ובשב"כ, עבודה כמרצה מבוקש ובהמשך גם כפרשן לענייני ערבים של ערוץ 10. ואז הוא נחשף ליהדות, והחל לקרוא את המציאות אחרת.

בראיונות מרתקים שהעניק לכלי תקשורת שונים, גולל יחזקאלי את קורות חייו. בלשונו המרתקת תיאר את הדרך שהובילה אותו ליהדות, עד קיום מוקפד של ההלכה, והקמת בית שומר תורה ומצוות. ליקטנו עבורכם ציטוטים נבחרים מאיש והדרך.

 

נקודת המפנה

בראיון שהעניק ל'ישראל היום', סיפר הפרשן כי נקודת המפנה בחייו התרחשה אחרי מלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006, כשהחליט לעצור הכול ולנסוע לחופשה של חמישה שבועות בהודו, ובדרך לשם לעצור באומן. "באומן נקלעתי לקבלת שבת בבית יהודי, ופתאום הדתיים נראו לי כל כך יפים, עם מלא אור. ואמרתי לעצמי שאלו החיים שאני רוצה לעצמי. זו הפעם הראשונה בחיים שבה הרגשתי שיש גבולות נכונים לבית שאני רוצה שיהיה לי ולילדים שיהיו שלי. לא רציתי שהילדים שלי יגדלו למציאות של טלוויזיה בלי ערכים. מאוד אהבתי לחיות בחיים האלה שחייתי, אבל גם לא רציתי שזה מה שהילדים שלי יקבלו".

בראיון נוסף, שהעניק ל-ynet, תיאר יחזקאלי אירוע אחר, שלדבריו - טלטל את עולמו והפך אותו מ"חילוני אדוק", כהגדרתו, למתקרב ליהדות. "הייתה לי שיחה עם מבוקש, וזו הייתה שיחה שטלטלה אותי", סיפר. "באותו דיבור הוא אמר לי 'מה אתה? תגדיר את עצמך'. אמרתי לו 'אני ישראלי, ואחרי זה עברי, ואחרי זה אדם'. הוא שאל 'ואחרי אדם?'. אמרתי לו 'אני גם ערבי, כי שפתי ערבית'. הוא אמר 'איפה יהודי בסולם?'. אמרתי לו 'לא יודע'. הוא ענה 'אז אתה יכול לשים במקום הראשון – טיפש, כיוון שאם אני הורג אותך עכשיו, אני לא עושה את זה בגלל שאתה ישראלי או עברי, אלא בגלל שאתה יהודי. אז אתה טיפש. כמה טיפשי למות בשביל מה שאתה לא".

"לאחר השיחה עם המבוקש", הוסיף וסיפר ל-ynet, "שכבתי לי בשקט בלילה מתחת לשמיכה. ושם, כשאף אחד לא רואה, כל אדם הוא אחר. המשפט של המבוקש טלטל אותי. דנתי עם עצמי הרבה בעניין הזה, ושאלתי – מה אני? בסופו של דבר החלטתי שאני רוצה לדעת מה זו יהדות. כשטעמתי והבנתי – קיבלתי החלטה חד משמעית להתחיל את המסע הזה".

על שאלת כתב ynet, "אפשר לשאול מה גרם לך להתקרב ליהדות?", השיב יחזקאלי: "הכול יחד. כשתתחיל את הדרך לדת תבין שזה תהליך, אוסף של תנועות ורצונות".

צפו בראיון המרתק, מתוך התכנית "בכיוון אחר" עם העיתונאי דודו כהן:

לא היה לך קשה?

בראיון ל'אחינו', נשאל יחזקאלי: "לעבור מאורח חיים מתירני ומערבי לסגנון דתי ושמרני, זה לא היה לך קשה?". הפרשן ענה בכנות: "ברור שהיה קשה. לאדם שלא היה רגיל להתפלל קשה מאוד להתפלל שלוש תפילות ביום. מי שלא הכיר את השבת, מי שלא היה כפוף לחוקים, זה קשה. אבל זה בסדר שקשה. צריך לבדוק את הרווח מול המחיר שאתה משלם, ולראות שלמרות הקושי הרווח שווה הרבה יותר. אתה נהיה מחובר לבורא עולם, אתה הופך לחלק ממערכת שכולה השגחה פרטית, וכולה טוב. נכון, זה קשה, אבל דברים טובים נקנים בקושי", אמר.

יחזקאלי מסרב לקטלג את עצמו לאחר המגזרים. "אני פליט", אמר בראיון ל'ישראל היום'. "לא משתייך לשום מגזר, "אבל אני מקיים את העצות של רבי נחמן - להתבודד, לא לאכול בצל, לטבול במקווה, להיות בשמחה, לדעת שהכל לטובה. הוא הצדיק שנתן לי עצות נפלאות לחיים".

יחזקאלי ממשיך ומספר: "בשום שלב בחיי לא ראיתי את עצמי אבא לחמישה ילדים עובדי השם, בבית שיש בו גבולות, שיש כוח עליון. הייתי עומד עם האופנוע ברמזור ורואה משפחה דתית עם חמישה-שישה ילדים ואומר לעצמי, כזה דבר בחיים לא יהיה לי. חד-משמעית. והיום אני עם ילדים שנותנים כאפות אחד לשני, נזלת על הכיסא, ואני שם. לא האמנתי. נכון שזה הרצון שלי, אבל את הדרך הזו פתח לי רבי נחמן".

בכל ערב אחרי המהדורה המרכזית, יחזקאלי מסיר את האיפור, עוזב את האולפנים והולך להתבודד באחד היערות הקבועים שלו. "פק"ל קפה, טלפון במצב טיסה, ובמשך שעה אני מדבר עם השם", הוא מתאר ל'ישראל היום'. "אני מספר לו מה היה לי במהלך היום במשך שעה, וזה מחייה אותי מאוד. אני לא יודע אם הייתי בן אדם דתי בלי לדבר בכל יום עם השם".

לשאלת המראיין: "על מה דיברתם אתמול?", השיב יחזקאלי כי "דיברתי איתו בעיקר על הסדרה שתעלה, ושאני מתחיל להילחץ ממנה". "מהרייטינג?", שאל המראיין, ויחזקאלי השיב: "מהאגו, וגם מהמחמאות שאני אקבל. להזכיר לעצמי שזה לא אני. שאני רק שליח, גם אם מוחאים לי כפיים בסוף. לא להאמין לשקר הזה שאני עשיתי פה משהו יוצא דופן. אני הכי צריך להיזהר מגאווה. זה המכשול שלי וזה יצר הרע שלי".

"כשמוחאים כפיים זה מצוין", הוסיף ואמר, "אבל אל תאמין שאתה איזה כוכב. אתה אותו צבי שחוזר הביתה, מחליף חיתול, עובד את השם, לשאת את אשתו ולהקשיב לאשתו ולהפוך אותה לבת מלך".

עוד נשאל יחזקאלי אם את בנו הוא מתכנן לשלוח לישיבה, והשיב: "אין ספק שזה העתיד שלו אנחנו מצפים. הילד בן 4 היום. בעז"ה יגדל הילד ויהפוך לנער ויצטרף לישיבה קדושה כדי לעסוק בתורה ולקיים את מצוותיה".

 

צידה לדרך

"להיות יהודי, זה לא סתם סטיקר", אמר בראיון ל-ynet. "להיות בן של מלך, זה להיות מקורב לגמרי, באמת. אני אומר את זה לילדה שלי לפני שהיא הולכת לגן: תזכרי שאת בת של מלך".

"על כל אדם, בסופו של יום, לעצור ולשאול את עצמו  שאלה פשוטה: טוב לי או לא טוב לי?", הוסיף ואמר. "כולם טובים – 'לא ידח ממנו נידח'. זה חייב להתחיל פנימה, כי המסע הכי מגניב הוא פנימה".

בראיון ל-mako, הסביר יחזקאלי למה אין לו טלוויזיה בבית, כבר 18 שנה. "בלי קשר לדת. הייתי סטודנט, וזה הפריע לי ללמוד", אמר. "אדם שרוצה להיות אינטלקטואל, גם בחוגים האלה טלוויזיה היא לא. כל פעם שצפיתי, המשכתי להסתכל ופחות לחשוב, או פחות להתבונן בתוכי. הילדים יודעים שאני בטלוויזיה, אני לוקח אותם לפעמים לאולפן, אבל טלוויזיה כטלוויזיה, שמוצבת בסלון?", הביע את דעתו.

לבקשת המראיין ב'אחינו', לתת טיפ לאלו שבתחילת הדרך ליהדות, השיב יחזקאלי: "בהחלט. אני חושב שנושא הכי חשוב למתקרבים ליהדות בתחילת דרכם זה לדעת לאזן. צריך לדעת עם מה חייבים להתקדם מהר וללכת עד הסוף, ובאילו נושאים צריך להתקדם לאט לאט, צעד אחר צעד. צריך למצוא את דרך הזהב ולא למהר במקום שבו צריך להאט.

צבי יחזקאלי על ניסי צוק איתן: צריך להגיד תודה לבורא עולם. צפו

תגיות:צבי יחזקאליכך עשיתי תשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה