היסטוריה

שמורת תל דן: המלצה לטיול משפחתי מרענן

אושר נדיבי לוקח אותנו לסיור בשמורת תל דן, על עברה ההיסטורי החשוב ואטרקציות המים השוצפים

אא

שמורת תל דן ידועה לרוב בתור שמורה שעיקר הבילוי בה הינו סביב המים הזורמים, אולם לעיר שהייתה באזור זה בתקופת המקרא עבר חשוב.

רקע היסטורי

העיר דן מוזכרת לראשונה בימי אברהם אבינו (בראשית י"ד), אשר יצא בעקבות לוט אחיינו שנשבה במלחמת ארבעת המלכים נגד החמישה באזור ים המלח, ורדף עד הצפון הרחוק: "וישמע אברם כי נשבה אחיו וירק את חניכיו ילידי ביתו שמנה עשר ושלש מאות וירדף עד דן".

בזמן כיבוש הארץ על ידי השבטים, מסופר בספר שופטים (פרק י"ח) ששבט דן הלך לחפש לו מקום התיישבות באזור, היות ולא הצליח לכבוש את כל שטחי הנחלה שהובטחה לו: "ויקראו שם העיר דן בשם דן אביהם אשר יולד לישראל ואולם ליש שם העיר לראשנה".

בימי דוד המלך מוזכרת העיר דן כמקום היישוב הצפוני במפקד שערך. לאחר התפלגות הממלכה בימי המלך רחבעם, בנו של שלמה המלך, הקים ירבעם מלך ישראל מקדש צפוני ביישוב דן, בנוסף לזה הדרומי שהוקם בבית אל. המקדש נועד להשכיח מהעם את מקדש שלמה ולהוות לו תחליף. המקדש בדן שרד פחות ממאתיים שנים, והוחרב על ידי תגלת פלאסר מלך אשור בעת הגלות של שבטי הצפון, שהיוותה התחלה של הגליית עשרת השבטים, כמסופר במלכים ב' (פרק ט"): "בימי פקח מלך ישראל בא תגלת פלאסר מלך אשור ויקח את ערי הגלעד והגליל וארץ נפתלי ואת האנשים הגלה אשורה".

בדברי הימים ב' (פרק ל') מסופר על פסח שערך חזקיהו מלך יהודה לכל העם לאחר הכתרתו, לאחר טיהור המקדש, כולל למי שהתגוררו באזורים שנכבשו על ידי האשורים: "ויעמידו דבר להעביר קול בכל ישראל מבאר שבע עד דן לבוא לעשות פסח לה' אלוהי ישראל בירושלים".

לאחר כיבושה על ידי האשורים, דן לא חזרה להיות העיר הגדולה שהייתה. העיר פנייאס, שהוקמה  כ-500 שנים לאחר חורבנה של דן, תפסה במהלך השנים את ההגמוניה באזור.

בערבית נקרא המקום "תל אל קאדי" – תל השופט (כתרגום המילה דן).

 

ד"ש מדוד המלך

בשמורה ישנם 3 מסלולים עיקריים :

הארוך שבהם מוביל אל שרידיה של העיר דן, בהם ניתן לראות את שער העיר, שהיה המקום בו ישבו שופטי העיר; את המקום שאולי ניצב עליו כיסא המלך; ואת החדרים שבתוך מתחם השער. חשיבותו של שער העיר דן גדולה במיוחד, שכן בחפירות שנערכו כאן נמצא חרס המזכיר מלך מבית דוד. חשיבות החרס עצומה, שכן זה המקום הקדום ביותר מחוץ למקרא בו מוזכר בית דוד.

מבית השער נטפס אל שרידי המתחם הפולחני ונראה את המזבח שהוקם כהמחשה למה שהיה במקום. באזור זה ישנו גם טרקטור סורי שהובא למקום לאחר מלחמת ששת הימים, על מנת להזכיר את המלחמה על מקורות המים ואת ניסיונותיהם של הסורים לפני המלחמה להטות את מקורות הירדן כדי להזרים את מי המעיינות השופעים לסוריה.

לאחר הירידה מומלץ להמשיך עם השביל עוד קצת, ולהגיע לשער העיר מהתקופה הכנענית. גילו של השער מוערך בכ-5,000 שנה, והוא מכונה "שער אברהם". השער בנוי לבני בוץ, ומעיד על כך שגם בתקופה כה מוקדמת הכירו הבנאים את חוזקה ההנדסי של הקשת והיו מיומנים בטכנולוגיות בנייה משוכללות. במסגרת המאמצים לשמר את השער, הוקמה מעליו סככה ובוצעו חיזוקים לחלק מאבניו.

''שער אברהם''''שער אברהם''

לא דובים ולא יער

המסלול השני בשמורה עובר בין פלגי הדן. לצד ההנאה מהזרימות השוצפות, תוכלו לעצור ליד עץ "פו הדב" החלול, שזכה לכינוי זה כי מישהו חשב שהעץ העתיק נראה כמו דב... ילדים נהנים להתחבא בתוך העץ, וההליכה בו נותנת תחושה של טבע פראי. המסלול מונגש חלקית, אך אם תגיעו עם עגלה – תיאלצו להרים אותה במספר מקומות.

 

הבריכה הקפואה

המסלול השלישי מונגש במלואו. מדובר במסלול קצר, שמוביל היישר לבריכת השכשוך הקפואה והרדודה שהיא מרכז ההתעניינות של הילדים בשמורה. הבריכה גדולה מאוד ויחסית רדודה, אולם למרות עומקה הנמוך חובה לשמור היטב על הילדים. המים, שהינם מי הפשרת שלגים, קרים מאוד.

 

עוד קצת פרטים...

הכניסה לשמורה – בתשלום.

איך מגיעים? בווייז – שמורת תל דן.

משך הסיור המומלץ? כחצי יום בנחת.

מקום לפיקניק? ליד הכניסה יש כמה שולחנות.

אושר נדיבי הינו מורה דרך מוסמך. לשאלות והערות: editor.nelech@gmail.com

תגיות:מיםסיורשמורת תל דן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה