יהודה אייזיקוביץ

הקריקטורה המבישה ב"ישראל היום": הלעג ללומדי התורה הוא לעג ליהדות

הדרישה של הנציג החרדי לשמור את קדושת השבת במרחב הציבורי זכתה ללעג מאנשי תקשורת, אולם אילו היו לומדים מעט היסטוריה היו מגלים שהם מביכים את עצמם

(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
אא

בתחילת השבוע עסקה התקשורת בדרישתו של שר השיכון יצחק גולדקנופף למנוע עבודות בשבת ברכבת ישראל. הדרישה עוררה תגובות שנעו בין לעג של אנשי תקשורת ועד לזעקות שבר של פוליטיקאים מהאופוזיציה, שטענו כי מי שיסבול מכך יהיה המעמד החלש הנזקק להשתמש בתחבורה הציבורית.

מעניין היה לגלות שאיש מבין המגיבים לא חשב לרגע שאולי שמירת קדושת השבת הינו ערך מספיק חשוב על מנת שיזכה ליחס קצת יותר מכבד. איש מהם לא העלה ולו רעיון מקורי אחד כיצד בכל זאת ניתן לבצע את העבודות הנדרשות ברכבת מבלי לפגוע בשמירת השבת במרחב הציבורי.

מאייר הקריקטורות בעיתון "ישראל היום" בחר להתייחס לדרישתו של גולדקנופף באופן מעורר גיחוך, אך הוא הגדיל לעשות ולא הסתפק בלעג לשמירת השבת של הנציג החרדי. כדי להמחיש את הפאנץ' הוא גייס את החרדים לומדי התורה והציג אותם כבטלנים. כך הצליח המאייר לעלוב בשתי ציפורים בקריקטורה אחת.

ההתייחסות המבזה לדרישה של גולדקנופף וללומדי התורה, יותר ממה שהיא הופכת אותם ללעג – היא ממחישה את הבורות של חלקים בחברה הישראלית ביחס ליהדותם.

לטובת מי ששכח, כדאי להזכיר כי מדינת ישראל היא הדמוקרטיה היחידה עלי אדמות שמוגדרת כיהודית. בין אם עבור אלה הנוהגים להגדיר אותה כדמוקרטית לפני היהודית, או ההיפך, דבר אחד ברור לכולם: הגדרתה כיהודית עומדת בבסיס זכות קיומה כמדינה. הגדרה ייחודית זאת היא לא רק עניין סמלי. ממש לא. עבור הגדרה זאת שילמנו, ואנו משלמים, מחיר יקר מאוד בחיי אדם שמוקרבים למען הזכות לחיות כאן, ולהבדיל, אנו גם נושאים בעלות הכלכלית העצומה שנדרשת לצורך שמירת הביטחון של מדינת ישראל.

ברור, אם כך, שלמאפיין היהודי של מדינת ישראל יש חשיבות עליונה. ובכן, איך מאפיין מהותי זה בא לידי ביטוי במדינה באופן הראוי?

בשאלה זו דנו ראשי העם ונציגי הציבור עוד בטרם הקמת המדינה. אז נקבע כי השבת תישמר בכל המוסדות הלאומיים, התחבורה הציבורית תושבת בכל היישובים, וכן הותקנו תקנות שהבטיחו את השבתת המסחר והמלאכה בשבת. מתברר, אם כן, כי הרבה זמן לפני שגולדקנופף העלה את דרישתו, מדינת ישראל כבר קבעה בחוק שיש לשבות ממלאכה בשבת.    

כיצד ניתן לייחס בטלנות ללומדי התורה, כאשר כל הישרדותה של שרשרת הדורות היהודית היא רק בזכות התורה, והם שהעבירו אותה במסירות מדור לדור? תבדקו ותגלו כי בכל מקום בו לא התקיים לימוד תורה, היהדות התפוגגה ונעלמה במרוצת השנים. לומדי התורה הם הערובה לקיומנו וראויים על כך לכל הכבוד הראוי.   

תגיות:יהודה אייזיקוביץישראל היום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה