הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק: מה עושים כדי שהשבת לא תהיה ריקנית ומשעממת?

להעביר את כל השבת בשינה זה פספוס, אז איך הופכים אותה למעניינת ומרוממת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתוך הים הגועש של החיים המודרניים קיים אי של שפיות, הנקרא "שבת". בתוך ים המטלות, טרדות, משימות שלא נגמרות, עדכונים שוטפים שמציפים אותנו מכל עובר, מגיע אותו רגע שבו הכול שוקט ועוצר מלכת – זמן הדלקת נרות שבת. השבת אומנם מנתקת אותנו מהעולם, אבל על ידי אותו ניתוק נוצר החיבור אל נפשנו, יקירנו ובוראנו.

כדי שהשבת תהיה מעניינת, תשפיע ברכה לכל ימות השבוע, ותמלא אותנו אנרגטית יש ליצוק לתוכה תוכן מרומם, ולמלא אותה בדברים שיגרמו לנו לצפות בצאתה שוב לבואה.

 

רשימת לו"ז: איך נראית שבת?

הלו"ז הכללי של השבת נראה בסדר הבא: הדלקת נרות שבת, וניצול עת רצון זה לתפילה על החשוב והיקר לנו. הולכים לבית הכנסת לסדר קבלת שבת, ובניגון המסורתי שרים יחדיו כל באי בית הכנסת "לכה דודי לקראת כלה...". שומעים דרשה קצרה של הרב בענייני פרשת השבוע, ולאחר מכן מתפללים תפילת ערבית.
חוזרים הביתה לקידוש וסעודת ליל שבת משפחתית. זו לא ארוחת ערב של עשר דקות אכילה כמו ביתר ימות השבוע, אלא זמן ממושך בו יושבים כל בני המשפחה יחד, משוחחים באווירה נעימה ורגועה, לומדים ביחד קצת דברי תורה, שרים זמירות שבת, ומתענגים על אוכל שבתי מושקע.
בבוקר מתפללים שחרית ומוסף, ולאחר מכן חוזרים הביתה לסעודת שבת נוספת. וכמובן, ישנה גם תפילת מנחה, וסעודה שלישית עם סלטים ודגים, בליווי שירת "ידיד נפש".

 

רשימת תוספות: פעילויות עונג-שבת

במהלך השבת, ובפרט שבתות קיץ, ישנו זמן פנוי רב שאותו כדאי למלא בפעילויות מרוממות שונות. הנה מגוון רעיונות: קריאת ספרי יהדות מרתקים ומחזקים; השתתפות בשיעורי תורה המאורגנים בבתי הכנסת; השקעת זמן איכות שקט ורגוע עם הילדים. משוחחים איתם בנחת, מתעניינים בהם, משחקים איתם, מעניקים תשומת לב ויחס אישי; לימוד תורה בחברותא שקובעים מראש, או לבד; שיחה זוגית עם קפה ועוגיות; הליכה משפחתית נינוחה בשכונה, וטיול עם הילדים לגן המשחקים, והפעם – עם חיוך ומבט לעיניים. בלי צלצולים, בלי הפרעות; שעת סיפור עם חטיפים וכיבוד, ואפשר מתוך ספרי סיפורי צדיקים או סיפורים אחרים בעלי מסר ערכי; להתארח אצל משפחות שומרות שבת, הן לסעודות השבת, או אפילו רק כדי ליהנות בחברתן בשעות הפנאי של השבת; קריאת תהילים; ביקור אצל בני משפחה שומרי שבת המתגוררים בסמיכות; משחקי שבת כמו משחקי טריוויה בנושאים יהודיים שונים, כגון: אישים ואתרים בתורה, אמרות חכמים ומעשיהם, הלכות והליכות, שאלות על החומש, שאלות על גדולי הדורות וכו'; לימוד משפחתי או זוגי מתוך ספר מחזק, בנושאים שונים, כמו אמונה וביטחון, שלום בית וזוגיות/חינוך ילדים, תיקון המידות, מוסר, פרשת השבוע, הלכה (הלכות לשון הרע, הלכות שבת, כשרות וכו') ועוד; ארגון קריאת ספר תהילים מחולק בין השכנים או בבית הכנסת.

השבת היא ברית הקודש בינינו לבין ה', וכשהיא מלאה בתוכן יהודי, משפחתי וערכי היא גם מעניקה לנו מטען רוחני, נפשי ומנטלי, ומחברת אותנו אל עצמנו, משפחתנו ולבוראנו.

 

האתגר השבועי

בחרו דבר אחד מתוך שתי הרשימות שקרץ לכם, ואמצו אותו אל השבת שלכם.

אתגר נוסף הוא לארגן בבית הכנסת הסמוך אליכם 'שבת בקהילה' (ללא עלות), עם אחד מרבני הידברות. תוכלו לקרוא על כך כאן, וגם כאן.
להזמנת שבת בקהילה עם מיטב רבני הידברות (ללא עלות), היכנסו לקישור או חייגו עכשיו 073-2221361.

לא שומר שבת כי נראה לך שהכול אסור?הרב זמיר כהן במילים מעצימות:

 
קראו גם:

הזדמנות של פעם בשבוע: טיפים לשבת מושלמת

בזוגיות, במשפחה ובתוכנו: כך תגרמו לשבת להביא כל מה שחלמתם עליו

האמת הנוקבת: אני מסורתי ומכבד את הדת, זה באמת קריטי לשמור שבת?! תחזיקו חזק

מסכים שהכול אמת, אבל לשמור שבת?! לא מסוגל

איך להפוך את שולחן השבת לזמן המיוחד של השבוע? 13 עצות

30 טיפים מושלמים לשולחן שבת חלומי עם המשפחה. את מס' 9 אתם חייבים לנסות

מחפשים פעילות משפחתית סביב שולחן השבת? קבלו עשרות רעיונות שחייבים לאמץ

ספרי החובה לבית היהודי: מחפשים ספר להתחזק איתו? מוסר, הלכה ואמונה – אלה המומלצים

חודש הספר היהודי: רוצים להכיר קצת יותר מקרוב את עולם היהדות? אלה הספרים המומלצים

לקראת חודש הספר: כתבי הידברות ממליצים על ספרי היהדות האהובים עליהם

בקרו באתר "70 שאלות קשות ביהדות – "אם שבת היא יום מנוחה, למה יש בה כל כך הרבה הגבלות?

תגיות:שבתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה