שבת

30 טיפים מושלמים לשולחן שבת חלומי עם המשפחה. את מס’ 9 אתם חייבים לנסות

שולחן שבת מוצלח לא קורה סתם כך מעצמו. התכוננו אליו במהלך השבוע. אז איך עורכים שולחן שבת יוקרתי וחוויתי עם ילדים? 30 טיפים מנצחים לחוויה משפחתית רוחנית

  • א' סיון התשפ"ב
(צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)(צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)
אא

1. שולחן שבת המעוצב במפה וכלים נאים ומהודרים יוצר אווירה מכובדת וייחודית.

* * *

2. כסו את השולחן במפה לבנה ויפה, עליה ניתן להוסיף ראנר בעל עיטורים כסופים או זהובים ליצירת מראה מרשים ואלגנטי. לאורך השולחן ניתן להוסיף אגרטלי פרחים נמוכים, עלי כותרת יבשים ועוד אלמנטים דקורטיביים נוספים. אפשר להוסיף מפיות בד נאות המחוזקות במחזיקי-מפיות חגיגיים.

* * *

3. שולחן שבת מוצלח לא קורה סתם כך מעצמו. התכוננו אליו במהלך השבוע. במהלך השבוע עברתם חוויה מעניינת? נתקלתם בסיפור יפה? התלבטתם בדילמה משמעותית? רשמו לעצמכם תזכורת לשתף בה את בני המשפחה סביב השולחן.

* * *

4. על גבי השולחן יהיו כלי שבת ייחודיים או כלים חד-פעמיים מעוצבים. במידה ומשתמשים בכלים חד-פעמיים, ניתן לרכוש כמה סטים ובכל שבת להשתמש בסט שונה ובצבעים שונים לשם הגיוון.

* * *

5. אני אוהבת לערוך שולחן אלגנטי – חיבור בין צבעים בהירים לצבעים כהים, גם בפרטים הקטנים. מפה לבנה ועליה סט עלים בשילוב סכו”ם שחור וכוסות תואמות למראה דרמטי, שמוסיף עניין בעיצוב השולחן.

(צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)(צילום: באדיבות משפחת בוזגלו)

6. מומלץ לייחד דברים מסוימים (פיצוחים, ממתקים וכדו') ולשמור אותם לסעודת השבת. אבא שלי מחזיק בידו שקית עדשים, ומחלק לילד ששר יפה זמירות שבת. השירה אצלינו בבית בוקעת רקיעים. אין אחד שלא מצטרף! השירה המשותפת היא דבר מגבש וחוויתי.

* * *

7. דאגו לסידור ישיבה נוח שיאפשר נגישות ותקשורת נוחה בין כולם. תנו לילדים משהו להשקיט את הרעב עוד לפני הסעודה כדי שלא יגיעו לשולחן עצבניים.

* * *

8. הקדישו ביום שישי זמן מה למנוחה והרפיה לקראת שבת. חשוב מאוד.

* * *

9. לרקוד עם הילדים על הכתפיים / מעגל / סביב השולחן / 'שורות'. מאז שהתחלנו עם זה – הילדים מחכים לשבת כל השבוע.

* * *

10. הפרשי הגילאים מחייבים אותנו, ההורים, להעניק לכל גיל את הבמה שלו ולהתאים לו תוכן מיוחד של שירים או סיפורים.

הרב זמיר כהן – כיצד נגרום לילדינו ליהנות מהשבתהרב זמיר כהן מגלה את הסוד:

11. לקבלת שולחן עשיר במיוחד שלבו מפות, ראנרים ופלייסמטים במרקמים וגוונים שונים.

* * *

12. הניסיון מלמד שאפשר להחזיק ילדים קטנים הרבה זמן סביב השולחן בעזרת צ'ופרים קטנטנים (עדשים וכדו') לכל מי שיושב יפה ומשתתף ושר.

* * *

13. ילדים אוהבים מאוד חידות. בכל שבוע ילד אחר מכין חידון על הפרשה, על פי סדר הא"ב, וכולם – גדולים כקטנים – נהנים להשיב.

* * *

14. מה שמייחד את שולחן השבת משאר ארוחות השבוע אלו שירי הקודש המלווים אותו. רכשנו דיסקים שונים עם זמירות שבת ושמענו אותם במהלך השבוע. קנינו זמירונים לשבת – אישיים לכל ילד. מאוד מומלץ.

* * *

15. החלק הראשון של הסעודה צריך להיות מוקדש לילדים, לסיפור ולשיחה, מתוך הנחה שלאחר כחצי שעה, מקצת הילדים יתקשו לשבת וצריך "לשחרר לחץ". אם לאחר בקשת הרשות הילדים קמים מהשולחן, אך ממשיכים לשחק לידו - הם למעשה עדיין חלק מהסעודה. לאחר זמן מה של התאווררות אפשר לקרוא להם בחזרה לשולחן, לברכת המזון או להמשך הסעודה.

* * *

16. שמעתי בשם אחד מן גדולי האדמו"רים שאמר פעם בשיחה לבני קהילתו שאבא צריך להתכונן לסעודת שבת לא פחות ממה שראש ישיבה מתכונן ל'שיעור כללי'. אני מכין בכל שבוע 3 סיפורים מיוחדים (משתדל סיפורי צדיקים אבל לאו דווקא) ובכל סעודה, תוך כדי שהילדים אוכלים – מספר סיפור. הילדים בעננים. אני רושם לעצמי לפני שבת את הסיפורים המתוכננים, אחרת אין סיכוי לזכור.

* * *

17. בסיום סעודות השבת, אנחנו מברכים יחד ברכת המזון - הברכה היחידה שחיובה מן התורה בקול ובשירה. לחלק מהילדים האריכות קשה, אבל כששרים את הברכה בשמחה, אין היא נראית כל כך ארוכה.

18. חשוב לשתף את בני הבית כל אחד בהתאם לגילו ויכולתו בהכנות לסעודה, בעריכת השולחן, בהכנת המאכלים. התוצאה: הרגשה של שייכות ואיחוד.

* * *

19. הכי כיף זה לפתוח את הסעודה בסבב פרגונים (על הכנת הארוחה / דברים אחרים שקרו השבוע) מבלי לדלג על אף אחד מהנוכחים. הסעודה הזו היא גם ההזדמנות לחגוג ימי הולדת מפספסים של בני המשפחה שחלו השבוע. אפשר להזמין את הנוכחים לשתף בחוויה מעניינת שקרתה להם השבוע, או בסיפור יפה ששמעו. זה לא הזמן לתכנונים של יום חול ובטח שלא להתעסקויות שליליות באנשים אחרים, אלא לדינמיקה משפחתית יפה וחיובית, כולל משחקים, הצגות ובדיחות.

הרב זמיר כהן - למה השבת חשובה יותר מיום כיפור?

20. מצאתי ספר מקסים ללימוד הלכות שבת עם הילדים בשעת הסעודה. למשל בספר "מאורי ההלכה" יש על כל מלאכה כרך אחר, הספר עם תמונות מושכות ומרהיבות לילדים. קניתי את זה במספר עותקים שיהיה לכל ילד. כמובן שיש להכין לבד את ההלכות לפני הסעודה, כך שכשאתה בא ללמוד בסעודה - אתה מכיר את התוכן ורק מסביר לילדים,

* * *

21. הילדים אוהבים מאוד סיפורים מן הגמרא. גם מרתק וגם מאהיב את הגמרא. כדאי לחשוב מראש איזה סיפורים מתאימים.

* * *

22. אחרי הארוחה והשכבת הקטנים מומלץ לפתוח שולחן עם עוגות ופיצוחים לטובת הגדולים יותר. זה הזמן לשיחה פתוחה עם המתבגרים שלכם. לא יהיו לכם עוד הרבה הזדמנויות כאלו במהלך השבוע!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

23. שולחן שבת יכול להימשך זמן ארוך, שעה וחצי או שעתיים, תלוי בגודל המשפחה ובגורמים אחרים. האם הילדים יכולים לשבת מרוכזים במשך כל הזמן הזה? התשובה ברוב המקרים היא לא. לכן כדאי להגדיר מראש לילדים מהו הזמן שחייבים הם לשבת על יד שולחן השבת, ומאיזה זמן הם רשאים לקום, לאחר קבלת רשות מאבא.

* * *

24. בכל סעודה אני מפרגן לילדים בקול, לאחר הסעודה מי התנהג יפה מי שר יפה, ומפעם לפעם אני מחלק פרסים, לפעמים אפילו רק ממתק קטן, אבל הרבה יחס והערכה.

* * *

25. עם תיכנון ומחשבה, כמובן בליווי תפילה וס"ד אפשר להפוך את השבת טיש, (שולחן טיש) לחוויה משותפת. אני מאוד משקיע בתכנון שולחן השבת, והילדים כ"כ נהנים, הם פשוט לא אוהבים ללכת למקום אחר (דוגמא לסבא דודים וכד').

* * *

26. מהנסיון ראיתי שהילדים אוהבים חידות. רק צריך לשמור שלא יחטוף הילד החריף את כל ההצגה. ולהתאים חידות לכל רמה.

* * *

27. אפשר ללמוד עם ילדים גם הלכות שבת כשמנגישים את ההלכות לדברים ציוריים מחייהם, כמו מוקצה במשחקים וכו' - הילדים אצלי ממש מחכים לזה.

* * *

28. עיקר העיקרים תפילות ותפילות ותפילות, והרבה אורך רוח וסבלנות ואווירה טובה.

* * *

29. לתת לילדים לערוך את השולחן ולקפל את המפיות כרצונם. נכון, השולחן לא נראה פרפקט, אבל הילדים כ"כ מאושרים ממעשי ידיהם, ושמחים מאוד כשמתחילה הסעודה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

30. אני מקפידה להלביש את הילדים יפה לפני השבת, כולל גם בסעודה. כאשר הילדים מטופחים, מסורקים, ולבושים כבני מלכים – האווירה אחרת.

מתלבשים כמו לאירוע אבל נשארים בבית - הרב יצחק פנגר במסר קצר ומרגש על השבת, מקור הברכה:

גם לכם יש טיפים מוצלחים לשולחן שבת עם ילדים? שתפו אותנו בתגובות.

תגיות:שולחן שבתשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה