שבת

האמת הנוקבת: אני מסורתי ומכבד את הדת, זה באמת קריטי לשמור שבת?! תחזיקו חזק

אוהב את המסורת, מכבד את הרבנים ואפילו שומע מדי פעם שיעורי תורה. ה' יודע שבלב אני איתו – זה לא מספיק? כל האמת על חילול שבת. 5 עובדות מטלטלות, תתכוננו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. נחשב הלכתית כגוי. יהודי שמחלל שבת בפרהסיא נחשב כגוי, ואינו יכול להוציא אחרים ידי חובה במצוות, ולכן לדוגמא לא ניתן לצאת ידי חובה מקידוש או הבדלה שלו, וכן אסור לשתות יין (שאינו עבר בישול) שמזג אותו כפי שאסור לשתות יין שגוי מזג, הנקרא 'יין נסך'. (הספר "אור לציון", חלק ב', פרק כ', תשובה ה; "שו"ת תשובות והנהגות", חלק ב', סימן קסב; "שו"ת אבני ישפה", חלק ג', סימן לו, ענף ב, וכן חלק ד', סימן מב)

דוגמא נוספת היא במצוות השבת אבידה. התורה מצווה אותנו לקיים מצוות השבת אבידה "לֹא תִרְאֶה אֶת שׁוֹר אָחִיךָ אוֹ אֶת שֵׂיוֹ נִדָּחִים וְהִתְעַלַּמְתָּ מֵהֶם הָשֵׁב תְּשִׁיבֵם לְאָחִיךָ: וְאִם לֹא קָרוֹב אָחִיךָ אֵלֶיךָ וְלֹא יְדַעְתּוֹ וַאֲסַפְתּוֹ אֶל תּוֹךְ בֵּיתֶךָ וְהָיָה עִמְּךָ עַד דְּרֹשׁ אָחִיךָ אֹתוֹ וַהֲשֵׁבֹתוֹ לוֹ: וְכֵן תַּעֲשֶׂה לַחֲמֹרוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְשִׂמְלָתוֹ וְכֵן תַּעֲשֶׂה לְכָל אֲבֵדַת אָחִיךָ אֲשֶׁר תֹּאבַד מִמֶּנּוּ וּמְצָאתָהּ לֹא תוּכַל לְהִתְעַלֵּם" (דברים כב, א-ג).
אולם הציווי הוא בדווקא להשיב אל "אחיך", ומכיוון שמחלל שבת דינו כגוי – אין חיוב להחזיר לו את אבדתו. (שולחן ערוך, חושן משפט, סימן רסו, סעיף ב)

וכן בדינים נוספים מחלל השבת נחשב הלכתית כגוי: התבשיל שלו נחשב כ'בישול גוי' שחל איסור לאכול ממנו, הפת נחשבת כ'פת נוכרי', אינו משלים מניין בתפילה, לא ניתן לאכול שחיטה שלו, אינו יכול לשמש כשליח להפרשת חלה, פוסל עירוב חצרות כגוי ועוד (חולין ה, א; עירובין סט, ב(.

אומר הרמב"ם "השבת היא האות שבין הקב"ה ובינינו לעולם. לפיכך... המחלל שבת בפרהסיא - הרי הוא כעובד עבודת כוכבים ומזלות, ושניהם כעובדי כוכבים ומזלות לכל דבריהם" (משנה תורה לרמב"ם, ספר זמנים, הלכות שבת, פרק ל, הלכה טו).

על אף מצווה בתורה לא נאמר שהיהודי הריהו כגוי, מלבד – עבודה זרה וחילול שבת.

האם מחלל שבת נחשב כגוי, ולמה שמירת השבת היא כל כך חמורה? זו תשובתו של הרב זמיר כהן:

 
2. קיצור ימים ואיבוד המקום בעולם הבא לנצח נצחים. התורה אומרת כי מי שאינו שומר שבת ימיו בעולם הזה מתקצרים. כלומר ייתכן שנקצב לו לחיות באריכות ימים, אבל משום שאינו שומר שבת אינו זוכה לכך, וכן הוא אינו זוכה למקומו בעולם הנצח שזהו מוות נצחי לנשמה בעולם הבא. מסיבה זו התורה מזהירה ואומרת בלשון כפולה על מחלל שבת "מות יומת", ולא "יומת" בלבד, משום שהמילה "מות" מתייחסת לקיצור הימים בעולם הזה, והמילה "יומת" מתייחסת לאובדן העולם הבא. והנה לשון התורה "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ; שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לה' כָּל הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת" (שמות לא, יד-טו).
 

3. מאמין או לא מאמין? השבת היא העדות לכך, קבע ה'. מצוות שמירת השבת אינה מצווה כשאר מצוות התורה, משום ששמירת השבת היא למעשה עדות של השומר עליה כי מאמין הוא שהקב"ה הוא זה שברא את העולם. מסיבה זו בדיוק מקובל ברוב עדות ישראל לעמוד בשעת הקידוש בליל שבת, כשם שהמעיד עדות נדרש לעשות זאת בעמידה.
לכן, אי שמירת השבת הינה למעשה הצהרה בחוסר אמונה כי העולם נברא על ידי אלוקי ישראל, שכן אם היה מאמין וודאי היה מקיים את ציוויו של בורא העולם אליו לשבות בשבת-קודש.

4. האם אתה נאמן לבורא עולם? ייחודה הנוסף של שמירת השבת משאר מצוות התורה היא בכך שאותה הגדיר הקב"ה כאות ברית הנאמנות בין העם היהודי לבינו.
והנה לשון התורה: "וְאַתָּה דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם לְדֹרֹתֵיכֶם לָדַעַת כִּי אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם" (שמות לא, יג); "וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם: בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה ה' אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ" (שמות לא, טז-יז).
על דרך המשל, חופה וקידושין הוא המאורע שיוצר מחויבויות בין גבר אישה, ושמירת ברית הנישואין באופן מוחלט היא הקובעת כי קיימת נאמנות בין שני הצדדים. כך גם מעמד הר סיני הוא המאורע שהיה בבחינת חופה וקידושין בין הקב"ה לעם ישראל, ושמירת ברית השבת באופן מוחלט היא הקובעת כי קיימת נאמנות בין העם היהודי לבין הקב"ה.
חילול השבת הוא למעשה בגידה בקב"ה, כדוגמת אדם נשוי שחלילה לא נאמן לבן זוגו.

5. כריתת הנשמה. יסוד נוסף שנותן למצוות שמירת השבת את עוצמה חשיבותה הוא העובדה שאי שמירת השבת גורמת לכריתת נשמתו של היהודי מעם ישראל. יהודי שאינו שומר שבת, בעצם מכריז כי אינו מאמין באלוקי ישראל ובתורת ישראל, ולכן הוא עצמו גורם לכך שנשמתו הרוחנית לא תהיה שייכת לאותו מקום רוחני השייך לנשמות ישראל בלבד. הוא גורם לכך שנשמתו, החלק הרוחני הגבוה הקיים ביהודי בלבד ולא בבני אומות העולם, תיכרת ממנו. והנה לשון התורה: "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִוא לָכֶם מְחַלְלֶיהָ מוֹת יוּמָת כִּי כָּל הָעֹשֶׂה בָהּ מְלָאכָה וְנִכְרְתָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמֶּיהָ" (שמות לא, יד).
הזוהר הקדוש אומר: "בר נש דקא מחלל שבתא לית ליה חולקא בעמא דישראל" (חלק ב, דף רה ב), ובתרגום: יהודי שמחלל שבת אין לו חלק בעם ישראל.
כאשר יהודי שאינו שומר שבת חוזר בתשובה על כך, ומתחיל לשמור את השבת – בכך נמחק עוונו והוא מחזיר את נשמתו למקומה המקורי.

למה זה כל כך קריטי לשמור שבת? הרב זמיר כהן משיב. צפו:

 

"אחרי שנים של עיסוק עם הציבור הגעתי למסקנה חד משמעית". הרב יוסי מזרחי על משמעות שמירת השבת:

 

אחת ולתמיד, שבת – האמת הנוקבת חייבת להיאמר:

קראו גם:

מסכים שהכול אמת, אבל לשמור שבת?! לא מסוגל

לא נגענו: מה מונע ממך לשמור שבת? אלה התשובות שמצאנו

כשזה מגיע לתורה ומצוות: "אני עושה מה שאני יכול"

תגיות:שבתמצוותשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה