פעילות הידברות

שבתות בקהילה: המחלקה שמביאה את הרב – אליכם

איך נראית השבת שלכם? מחלקת "שבתות בקהילה" דואגת להביא את הרוחניות של שבת מרוממת לכל קהילה בארץ

אא

איך נראית השבת שלכם? כמה עונג שבת רוחני אתם מכניסים בשבת אחת?

בבתים רבים בארץ, השבת עדיין איננה שבת יהודית במלוא מובן המילה. משפחות מסורתיות רבות בארץ מעבירות שבתות חילוניות, אך עם מעט טעם יהודי בתוכן. לא נדיר למצוא היום משפחות אשר עורכות קידוש בליל שבת אל מול הטלוויזיה הדולקת, או כאלה שבהן האב יוצא אל בית הכנסת בשבת, על אף שאין אף סממן יהודי אחר במהלכה.

הרב זמיר כהן ראה את המשפחות הללו, ולפני כ-3 וחצי שנים הגה רעיון מיוחד, כדי לקרב את האנשים הללו לאביהם שבשמים. המטרה: ליצור שבת מגבשת, רוחנית ומרתקת עבור כל אדם – מבוגרים וילדים, גברים ונשים, דתיים, מסורתיים וחילונים. המטרה הזו הובילה להקמה של אחת המחלקות המרתקות ביותר של הידברות: מחלקת שבתות בקהילה.

מחלקת שבתות בקהילה שולחת רבנים לבתי כנסת בכל רחבי הארץ, כאשר המטרה היא, כאמור, ליצור שבת מגבשת ומיוחדת לתושבי המקום. בכל שבת שנערכת על ידי המחלקה, נערכות בבית הכנסת פעילויות שהעיקריות שבם הם: "עונג שבת" (שמיועד בעיקר לצעירים( לאחר סעודת השבת חוזרים הציבור לבית הכנסת לעונג של שירים ושמחה ודרשה מרתקת לתוך הלילה בפעילות זו מקבלים המשתתפים שי הפתעה למזכרת מהשבת. למחרת השבת מתקיים שיעור מיוחד לנשים בלבד, ולאחר מכן מתקיימת דרשה מרכזית מיוחדת שמיעודת לכולם. הפעילות של מחלקת "שבתות בקהילה" נוגעת לכל בני הקהילה, ויוצרת עבורם קשר רוחני חדש, שלא היה בעבר.

גם אתם יכולים ליהנות משבת מיוחדת כזו, בבית הכנסת הקרוב אליכם. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לפנות למחלקת "שבתות בקהילה", במספר הטלפון המופיע בסוף הכתבה. השבתות הללו נערכות מטעם הידברות – ללא עלות כלל מצד הקהילה.

 

הרוצה את הרב – הרב יבוא אליו

מחלקת "שבתות בקהילה" יוצרת אפשרות מיוחדת: "הרוצה את הרב – הרב יבוא אליו"... לא כל אחד מעוניין להירשם לסמינר, לנסוע לחופש, להגיע מרצונו החופשי למקום שמדבר על יהדות. אבל כאשר נתקלים בנושאים האלה בבית, בבית הכנסת הקרוב – הכל הופך להיות נגיש יותר, ביתי יותר, מחמם לבבות ומקרב לה'.

גבאים רבים אליהם פונה המחלקה לא מבינים, ברגע הראשון, למה יש צורך בשבת כזו – הלא בבית הכנסת שלהם כבר ישנם שיעורי תורה, ואולי יש אפילו "עונג שבת" בלילה. אלא שהשבתות של הידברות מביאות איתן ערך מוסף מיוחד. שיעורי התורה, ההלכה והגמרא שקיימים בבתי כנסת רבים הם נפלאים, אך לא תמיד הם מתאימים לאנשים אשר רק מתחילים להתקרב לתורה ולמצוות. השבתות של הידברות מביאות אל בית הכנסת רבנים בעלי ניסיון בקירוב. השיעורים מותאמים לקהל הרחב, ולא דווקא ללומדי תורה, וזוהי ההזדמנות המיוחדת לגעת באנשים שרק מתחילים להתקרב, ולהעניק להם את היופי של השבת.

השבתות שעורכת המחלקה הופכות להיות מעין "מיני סמינר" – המתפללים ובני משפחותיהם יוצרים קשר עם הרב במהלך השבת, ולאחרי מקבלים דפים של "המשך קשר", באמצעותם הם יכולים ליצור קשר עם המחלקות השונות בארגון, ולקבל מענה לכל שאלה ובקשה. הדפים הללו מעודדים את המתפללים לפנות בכל עניין: אם אתה מעוניין ללמוד בחברותא עם מישהו שמתאים לך; אם אתה זקוק לייעוץ זוגי; אם את מעוניינת בהדרכה בנושאים של טהרת המשפחה; אם אתם מעוניינים בסדנאות בנושאים שונים – הידברות מזמינה את כולם לקבל מענה בכל נושא. כך קורה, שגם אדם חילוני, שעד כה לא התעניין יותר מידי ביהדות, יכול להגיע ל"עונג שבת" קטן – ולמצוא את עצמו כחלק מן הארגון, עם מענה בכל נושא.

 

מענה בכל נושא

צוות הרבנים אשר מגיע לשבתות בקהילה הוא רחב מאד, ויש בכך יתרון וייחודיות: לכל רב ישנו תחום שבו הוא עוסק באופן מיוחד, תחום שבו הוא מתמחה. בכל מקום שאליו מגיע צוות הידברות לשבת, עשויות להיות בקשות מיוחדות בכל הנוגע לנושאים נצרכים בקהילה. כך, למשל, צוות המחלקה משוחח עם הגבאי של בית הכנסת, על מנת לשמוע מעט על הקהילה. בקהילה אחת יכולים להיות, למשל, הרבה זוגות גרושים. במקומות אחרים יכול להיות קושי בחינוך הילדים. ישנם מקומות שמתעניינים מאד בסגולות, וכן הלאה. הרב אשר מגיע לשבת הזו, יכול להכניס בדרשותיו את הנושא המדובר – לא כנושא מרכזי, אך כהתייחסות אשר מועילה עד מאד לכל בני הקהילה.

הידברות אבל מה שנקרא הרוצה את הרב יבוא אליו. אנחנו באים אליהם מה שיפה אנחנו תופסים נושאים כל רב עם הייחודיות שלו שלום בית זוגיותחינוך ילדיםסגולות כל אחד עם הייחודיות שלו מהשבת אנחנו משתדלים לדבר עם הגבאי איזה דברים רואים בקהל למשל יש הרבה בעיות שלום בית הרבה התגרשו בעיות בחינוך ילדים בעיות של לשון הרע מדברם בהוצאת ספר תורה ואז באותה שבת הרב מכניס את זה לא בתור נושא עיקרי אבל מכניס בדרך רמז שאנשים ידעו מזה.

זאת ועוד – הקרבה אל הרב במהלך השבת יוצרת עבור האנשים בקהילה אפשרות לקבל מענה לשאלות אישיות שלהם. לא אחת, הרב נותר בבית הכנסת שעות רבות לאחר צאת השבת, כאשר תושבים מהאזור מגיעים לשאול שאלות בנושאים שונים, להתייעץ בעניינים מגוונים וגם להתברך בברכות שהם מבקשים לעצמם. הקרבה של רב שאינו מתוך הקהילה, מסייעת לעיתים קרובות לאנשים להיפתח ולספר על טרדותיהם – כידוע, לעיתים קל יותר לספר על קשיים אישיים לאדם זר, מאשר לאדם קרוב ומוכר – לא כל שכן כאשר מדובר ברב.

מחלקת "שבתות בקהילה" מגיעה למקומות מגוונים – ולאו דווקא לבתי כנסת סטנדרטיים ברחבי הארץ. לעיתים, ישנן קבוצות אשר יוצאות לשבת בבית מלון, למשל, ומעוניינות בליווי של רב, כדי לקבל שיעורים והרצאות. לא פעם משפחות גדולות עורכות שבת חתן או שבת בר מצווה במקום כלשהו בארץ, ומעוניינות בערך רוחני מוסף לאירוע. מחלקת שבתות בקהילה דואגת עבור כל קבוצה כזו לשבת רוחנית ומרוממת, עם כל ההנאות הגשמיות והרוחניות. המחלקה פועלת בעצמה להגיע לאזורים שונים בארץ, ויוצרת קשר עם גבאים של בתי כנסיות מכל הסוגים ובכל האזורים. בנוסף, לא אחת מתקבלות במחלקה פניות ובקשות לערוך שבת מיוחדת במקום מסוים או, כאמור, באירוע מסוים.

 

"לא ציפיתי שיגיעו כל כך הרבה אנשים"

המחלקה זוכה לראות סיפורים מפתיעים, מרגשים ומחזקים מכל הסוגים. באחת השבתות, למשל, הגיע הרב מרדכי חזיזה לבית כנסת בדימונה, שם פגש משפחה שבנה חזר בתשובה, ונעשה בן ישיבה. אמו של הבחור התקשתה לקבל את השינוי הזה. אבל לאחר השבת המיוחדת הזו, משהו בלבה נפתח – והיא קבלה על עצמה ללכת בכיסוי ראש.

בשבת אחרת שהה הרב שי עמר ביישוב אדם. אחד מבני היישוב נהג להגיע לתפילות השבת בבית הכנסת... ברכב הפרטי שלו. באותה שבת, לאחר ששמע את הרצאתו של הרב בבית הכנסת, החליט אותו אדם להשאיר את רכבו בחניית בית הכנסת, ולחזור לביתו ברגל. מאותה שבת, הוא הפסיק לנסוע ברכב והחל לשמור את השבת במלואה.

חיים זנקו, מנהל מחלקת "שבתות בקהילה", מספר כי במקומות רבים גבאי בית הכנסת המקומי מוצאים את עצמם מופתעים למראה ההתעניינות בקהילה בשבתות המיוחדות הללו. לא אחת נשמעות תגובות של גבאים בסגנון של "לא ציפיתי שיבואו כל כך הרבה אנשים". השבתות הללו, מלבד התועלת שיש בהן לקהל באופן ישיר, גם מוכיחות לגבאים ולראשי הקהילה עד כמה ההשקעה בציבור יכולה להניב תוצאות.

בשבת אחת שנערכה באור יהודה עם הרב ראובן זכאים, כך מספר זנקו, שהה צוות הידברות בבית כנסת אחד, שבו, אף שנערכו שיעורי תורה וכמובן תפילות שבת ברוב הדר – לא נערך מעולם "עונג שבת" לצעירים בלילות השבת. רב בית הכנסת, הרב דוד יונה, הופתע לראות שלעונג השבת שערכה הידברות בבית הכנסת הגיעו לא פחות מ-70 איש! לאחר השבת אמר הרב יונה לצוות הידברות כי "אם הייתי יודע שכל כך הרבה אנשים יבואו, הייתי דואג שיהיה פה 'עונג שבת' לצעירים בכל שבוע".

לעיתים קרובות ניתן לראות שדיבורים לחוד – ומעשים לחוד, ולא תמיד דבר שמתלהבים ממנו ביום אחד, אכן מבוצע ביום שלאחריו. אך כ-6 חודשים לאחר מכן, כאשר שהה זנקו בשבת באור יהודה, החליט ללכת לבקר בבית הכנסת, כדי לראות אם אכן החלו לערוך באותו בית כנסת "עונג שבת" באופן קבוע. כאמור, הביקור הזה נערך כחצי שנה לאחר השבת של הידברות – אך אכן, בית הכנסת היה פתוח, וצעירים וגם מבוגרים ישבו בו ונהנו מעונג שבת ומחוויה רוחנית וגשמית כאחד.

מה ששבת אחת קטנה יכולה לעשות.

רוצים גם אתם ליהנות משבת של הידברות אצלכם בקהילה? התקשרו כבר עכשיו למספר 073-2221361 או השאירו את פרטיכם כאן, ותזכו גם אתם לשבת רוחנית של התעלות לכל בני הקהילה.

ועכשיו, מבצע מיוחד! המזמינים שבת בקהילה ישתתפו בהגרלה על סך 200,000 ש"ח לרכישת ריהוט אמנותי לבית הכנסת, מתנת חברת "פיניש".

תגיות:פעילות הידברותשבת בקהילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה