אמונה

המצוות שכביכול לא מתאימות למאה ה-21

מה יש בה, במאה ה-21, שאנשים רוצים כל כך שנתקדם לעברה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לשיעור של השבוע דווקא הגעתי מוכן. אני מוסר שיעור בפרשת השבוע לפנסיונרים, והם נהנים מאוד לשמוע את טעמי המצוות לפי כל השיטות. פרשת השבוע, פרשת תזריע, עוסקת בדינים שרחוקים מהחיים שלנו היום - טומאה וטהרה, צרעת, קורבנות יולדת - ולכן התכוננתי היטב, סיכמתי לעצמי את כל דברי המפרשים השונים, והגעתי מוכן לחלוטין. כך חשבתי.

דווקא השבוע, אחד המשתתפים הוותיקים, אחרי החלמה מקורונה, נעזר בבן שלו. הבן, צעיר ונמרץ, התיישב עם אביו בשורה הראשונה, ועוד לפני שהספקתי לגמור משפט על נושאי הפרשה, התפרץ לעברי: "נו, באמת, כל הדינים האלו, טומאה של יולדת, לספור כך וכך ימים, לשלח ציפורים, זה לא מתאים למאה ה-21, לא זה ולא כל ההסברים שאתה מביא בשם הפרשנים. פשוט תתקדמו למאה ה-21, זה לא מתאים היום".

לשאלה הזו לא התכוננתי, ולכן ניסיתי לחשוב: מה מסתתר מאחורי ה"טיעון" הזה? מה יש בה, במאה ה-21 שאנחנו צריכים להתקדם לעברה? חייבים?

המשפט האלמותי הזה בעצם אומר: "לא משנה אם אתה מסביר דברים בהיגיון, אם אתה מביא נימוקים, אם אתה מצטט אנשים חכמים מאוד, בלי שום קשר ללוגיקה שלך או להצדקה שלך, יש דברים שפשוט לא מתאימים". אבל למה?

יש בעולם מוסכמות תרבותיות. זה לא משהו שתלוי בטיעונים, שקשור להיגיון או להסברים. האמירה הדורשת מאנשים לעשות רק מה ש"מתאים", כלומר שמקובל בתרבות העכשווית, היא בעצם דרישה "תהיו עדר", אל תחשבו, אל תביעו דעה שונה, ויתירה מכך: אם אתם עושים משהו, ויהיה מוסבר והגיוני ומנומק ככל שיהיה, כל עוד הוא לא מקובל בתרבות שלנו – הוא יידחה, כי הוא "מיושן", כי הוא "לא מתאים", בלי צורך בשום סיבה אחרת.

מה שמעניין, שבכל דור הטענה הזו מועלה בכל העוצמה, וכמובן בכל פעם לכיוון אחר. גם אברהם אבינו שמע מנמרוד שמה שהוא עושה "לא מתאים למאה ה-17 לפני הספירה", זה פשוט מיושן, לא אופנתי, לא מקובל, ומגוחך לפקפק בעבודת האלילים. גם אבותינו בדורות התנאים, שנאבקו בתרבות הרומאית, קיבלו הסברים מדוע כל מה שהם עושים "לא מתאים" לרוח התרבות הרומאית הנאורה, וכך הלאה.

אנחנו, בתור בניו וממשיכיו של אברהם העברי, שכל העולם מעבר אחד, והוא מהעבר השני, לא מביאים בחשבון שיקולי עדריות, אמירות של "לא מתאים היום" או "לא מתאים אתמול". אלו אמירות חולפות, אלו סימני חולשה של אנשים שאין להם הכוחות להתנתק מהעדר.

ההתאמה לשנת 2021 שייכת ברובד הטכנולוגי. אנחנו מעדיפים רכב שאינו טרנטה, מחשב שיהיה מהיר ויעיל, וכך הלאה. אבל ברובד הערכי והמוסרי, אנחנו לא רואים שהגויים הורגים אחד את השני בצורה מוסרית יותר מאשר פעם. רק בשבועות האחרונים מתחוללת מלחמה בלי שום סיבה באירופה, רק חמדנות ורשעות עומדים מאחורי המלחמה, ושמץ של ערכיות, מוסריות וטוב לא מתגלה שם. אין לנו מה להתאים את עצמנו למוסכמות דורנו, אלא להיפך, אנו צריכים להיות מוכנים ויכולים לפקפק בהן לפי הצורך, כיאה לבניו של אברהם אבינו.

אנחנו מתבוננים בחוקי התורה, ביודענו שהם החוקים שמקיימים את העולם, שבזכותם עמנו מתקיים כל כך הרבה שנים, יותר מכל עם אחר בתבל, ואת החיים שלנו אנו מתאימים לחוקים, לא להיפך.

תגיות:אמונהמצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה