מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איפה כדאי לגור? מדוע צריך לטחון תותים קפואים? והאם מותר לעשות פעילות לעילוי נשמת אדם שלא שמר מצוות?

מקבץ שו"ת 186 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ט אב התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ידוע שנשים אינן מצוות על פריה ורבייה. אם כן, איזו מצווה הן מקיימות בהבאת ילדים לעולם?

אף על פי שנשים אינם מחויבות בפריה ורביה, הרי שהן מקיימות בזה מצווה של פרו ורבו כמי שאינן מחויבות לעשות ובכל זאת עושות. בנוסף לזה, מאחר שאי אפשר לקיים בלעדיהן את מצוות פרו ורבו, כמובן, הרי שהן שותפות למי שמחויב בדבר, ובכך יש להן חלק במצווה של מי שמחויב בדבר.

* * *

2. האם עדיף להישאר בחו"ל במקום חרדי מאשר בארץ ישראל ליד חילונים?

אמנם אמרו חז"ל בגמרא כתובות (דף קי עמוד ב') לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחו"ל ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו א-לוה, וכל הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו א-לוה. ע"כ. וכן פסק הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ה' הלכה י"ב).

אולם כבר כתב התרומת הדשן (פסקים וכתבים סימן פ"ח) שעל אף שבוודאי שבח גדול ומעלה יש לו לאדם הדר בארץ ישראל, וכל שכן בעיר הקודש, לתועלת לעולם הבא וגם לעולם הזה, מכל מקום כל איש צריך לשער בעצמו בהשגת גופו וממונו באיזה דרך יוכל לעמוד ביראת השם ובשמור מצוותיו, כי זה כל האדם. ע"ש עוד בדברי קדשו. וע"ע מה שציינו בזה באוצר הפוסקים חלק כ' (עמודים 25-26).

אשר על כן אם נראה שבחו"ל יצליח ללכת בדרך התורה והמצווה, ובעיקר בחינוך ילדיו, יותר מאשר בארץ ישראל, שב ואל תעשה עדיף. ובכל מקרה יש להתייעץ עם גדולים וצדיקים - ובעצתם יצליח.

* * *

3. האם מותר לדבר לאחר שברכתי ברכת המפיל בשם ומלכות בקריאת שמע שעל המיטה?

לכתחילה יש להיזהר שלא לדבר אחרי קריאת שמע על המיטה, וכמו שכתב הרמ"א (סימן רל"ט סעיף א') ויקרא קריאת שמע סמוך למיטתו, ואין אוכלים ושותים ולא מדברים אחר קריאת שמע שעל מטתו אלא יישן מיד, שנאמר: אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה.

ומכל מקום יש מקרים שאפשר להקל בהם, כגון אם מרגישים לפתע צימאון אפשר להקל לשתות, ויש לברך על השתייה (שו"ת יחוה דעת חלק ד' סימן כ"א ד"ה ומכללם).

* * *

4. אני עובדת ואני צריכה לתת מעשרות. השאלה היא אם אני יכולה לתת לאמא שלי, כי היא אם חד הורית, אבא לא מפרנס בכלל, והיא בחובות?

אם אין לך יכולת כלכלית לסייע לה בכספים שאינם מעשר - אזי לא רק שהדבר מותר - אלא שאת צריכה להקדים את אמך שתחיה לפני נצרכים אחרים.

ואם יש לך יכולת כלכלית לסייע לה בכספים שאינם מעשר - אין לסייע לה בכספי מעשר, אלא אם כן אמרת מראש (לפני שהתחלת להפריש מעשר) שאת נוהגת כן "בלי נדר".

ובכל מקרה אל תאמרי לה שמדובר בכספי מעשר.

ראי באורך כאן.  https://www.hidabroot.org/question/262190

* * *

5. תות קפוא בהשגחת בית יוסף לטחינה בלבד - אם יש תולעת או חרק, מה זה משנה אם הוא נטחן?

מאחר שאנו לא יודעים אם יש תולעת או לא, וזה עבר כבר שטיפה, ולכן השכיחות של תולעת היא נמוכה, לכן מותר לטחון את זה, ואם חלילה היתה תולעת - היא מבוטלת ברוב. כאשר היא שלימה - היא נחשבת כבריה, ואז היא לא מתבטלת כלל.

* * *

6. ברצוני לדעת, מהי דעת תורה על NLP?

אפשר להשתמש בשיטה זו ללא חשש.

* * *

7. אם אני קמה בחמש בבוקר, עושה הליכה של שעה, מגיעה הביתה, מתקלחת ורק אח"כ מתפללת שחרית - האם זה בעיה? האם אני צריכה קודם להתפלל, או שזה בסדר לעשות קודם הליכה שמעוררת אותי ונותנת לי כוח?

אם זה לבריאות, ואחרי ההליכה את מתפללת טוב יותר - הדבר מותר.

* * *

8. האם מותר לעשות פעולות לעילוי נשמת מי שלא היה שומר תורה ומצוות?

מותר בהחלט. וגדולה מזו כתבו הפוסקים שמותר אפילו לפעול לעילוי נשמת מאבד עצמו לדעת ויהודי משומד שהתחתן עם גויה כדלהלן: כתב בשו"ת חתם סופר (חלק יורה דעה סימן שכ"ו אות ד') מה שמורגל דאין אומרים קדיש אחר המאבד עצמו לדעת לא ידעתי טעם הגון, וכי מפני שלא עשה מעשה עמיו לא נצילהו מרדת שחת ואם ירד לא נעלהו, ומי לנו אינו עושה מעשה עמו כאבשלום, ודוד המלך ע"ה אמר ז' פעמים בני להעלותו מז' מדורי גיהינום (סוטה י ע"ב), ואלישע אחר לא עשה מעשה עמו בחיים חיותו, ורבי מאיר העלה עשן מקברו ורבי יוחנן הוציאו מגיהנם (חגיגה טו ע"ב). ע"ש.

ובשו"ת מהר"ם בריסק חלק ג' (סימן כ"ב) כתב, בדבר אשר שאל אם מותר ללמוד משניות עבור נשמת משומד שנשתמד מחמת חשקו להתדבק בערלית רח"ל אבל עם כל זה עשה טובות והיה אוהב ישראל ומת ל"ע פתאום, עכ"ד. לפי עניות דעתי פשיטא דמותר לעשות טובה למת כזה להתפלל על כפרת עוונו, דהרי המעיין בטור ושלחן ערוך יורה דעה סימן שמה מונה וחושב כל אלו שאין מתאבלין ואין עוסקין בקבורתן, וכנראה דהחמור מכולן הוא מאבד עצמו לדעת רח"ל, והביא דברי החתם סופר הנ"ל שיש לומר קדיש על מאבד עצמו לדעת, ואם כן מכל שכן לימוד משנה שבעיקר הלימוד הלומד מקיים מצות עשה דהוגית בו רק שאומר תחנה ובקשה שעל ידי מצות הלימוד יסתעף טובה לנשמת הנפטר, אבל איננו מזיק בזה לשום אדם שבעולם למה לא יעלה עשן מקבר הנעלב הזה ולעשות לו טובה.

וכן העלה בשו"ת יביע אומר חלק ו' (חלק יורדה דעה סימן ל"ו) שיש תועלת רבה באמירת הקדיש והלימוד והצדקות שעושים לעילוי נשמת הנפטר שאיבד עצמו לדעת וטרף נפשו בכפו. ומצוה על קרוביו לומר הפטרה בצבור והשכבה ותפלה לעילוי נשמתו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

9. אני אמא למספר ילדים מתחת לגיל 5. מצאתי שטוב לנו שאומר תהילים כשאני משכיבה את הילדים לישון. הם יותר רגועים, אני יותר רגועה, הם הולכים לישון באווירה טובה ועם דוגמא טובה של תפילה ודיבור עם השם קודם לכן. לי זה נותן זמן ואפשרות לומר יום שלם של תהילים, ואני מקפידה לומר בקול כדי שהמילים יעטפו גם אותם. מבחינתנו זה מושלם. הבעיה היא שזה בשעות הערב המוקדמות, והבנתי שזה לא כדאי? האם זה מועיל בכל זאת? האם זה יכול להזיק? יש לציין שאם לא בזמן הזה, קשה לי לראות מתי אספיק לשבת לומר תהילים.

מעיקר הדין מותר לקרוא תהילים גם בלילה, אלא שעל פי הקבלה עדיף להימנע מצאת הכוכבים עד חצות הלילה. אך כל זה הוא דווקא במידת האפשר, אבל במקרה כמו שלך שאין לך זמן אחר, אין צורך להחמיר בזה, ותוכלי לקרוא ללא כל חשש.

ראי עוד פרטים בעניין זה כאן.  https://www.hidabroot.org/question/210618

* * *

10. האם יש היתר לקבורה בקומות ומגירות? מה אומרת ההלכה?

כל מה שחברא קדישא עושה, יש לזה היתר בהלכה כמובן. לא כל דבר מוסכם לכל הדעות, אבל הכל מתנהל על פי עיקר הדין ולפי ההלכה.

תגיות:מקבץ שו"תתות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה