הלכות ומנהגים

האם מותר לתת מעשר כספים להורים?

  • י"א אדר ב' התשע"ט
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רציתי לדעת..
מותר לי להביא מעשרות להורים שלי?

תודה רבה

תשובה

שלום רב,

אם אין להוריך די כסף לכיסוי צרכיהם הבסיסיים, ואין לך יכולת כלכלית לסייע להם בכספים שאינם מעשר - לא רק שהדבר מותר - אלא שצריך להקדימם לפני נצרכים אחרים.

אמנם אם יש לך יכולת כלכלית לסייע להם בכספים אחרים שאינם מעשר - אין לסייע להם בכספי מעשר, ומכל מקום אם בכל פעם שאתה נותן מעשר אתה אומר "בלי נדר" - מותר. ובכל אופן אל תאמר להם שמדובר בכספי מעשר.

מקורות: מש"כ שאם אין לך יכולת לסייע להוריך שלא מכספי מעשר וכו', מבואר בשלחן ערוך יורה דעה (סימן רנא סעיף ג).

ואם יש לך יכולת לסייע להם מכספים שאינם מעשר אין לסייע להם מכספי מעשר, שהרי אמרו במסכת קידושין (דף לב עמוד א) תבוא מאירה למי שמאכיל את אביו מעשר עני. ואמנם בשו"ת מהרי"ל (סימן נד ונו) כתב בשם המהר"י אופנהיים שדווקא מי שמאכיל את אביו ואמו מעשר דאורייתא תבוא לו מאירה, אולם במעשר כספים דרבנן משובח ותבוא לו ברכה עד בלי די. וכ"כ בשמו בלקט יושר חלק יורה דעה (הוצאת מכון ירושלים עמוד סח). וכן נקט להלכה בשו"ת שבט הלוי חלק ה' (סימן קלג אות י). אולם בבית יוסף יורה דעה (סימן רמ) הביא משו"ת מהר"ם מרוטנבורג (סימן תקמא) דתבוא מאירה שייך גם לגבי מעשר כספים. וכן הוא בשו"ת אבקת רוכל (סימן ג) שגם על מעשר כספים נאמר כן. וכן מבואר ברמ"א יורה דעה (סימן רמ סעיף ה) שכתב, ומכל מקום אם ידו משגת תבוא מאירה למי שמפרנס אביו ממעות צדקה שלו. וכן נקטו בשו"ת חתם סופר חלק יורה דעה (סימן רלא) ובספר אהבת חסד חלק ב' (פרק יט סעיף א).

ומש"כ ומכל מקום וכו' - כן הובא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק מח סעיף ב).

והנה בשו"ת תבואות שמש (חלק יורה דעה סימן סב) כתב שמכיוון שכל הטעם הוא משום זילותא, שממילא לפי זה אם נותן בסתר באופן שלא ידוע לאביו ולשום אדם, הדבר מותר. אולם בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד (סימן צב) חלק על זה מטעם שהזילותא היא כלפי עצמו של הבן, שנתינה כזאת לאב ממעות מעשר כשלעצמה היא כאילו מזלזל על ידי כך בכבוד אביו, ולא קובע על כן אם מי שהוא יודע מזה, או לא, שאיסור הזלזול הוא אף באין רואים. וכן דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל, הובא בספר אשרי האיש שם. וע"ע בשו"ת שואל ונשאל חלק ו' (סימן קפ).

בהצלחה רבה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:כיבוד הוריםכספי מעשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה