סגולות

בהלת הקורונה? אל תחמיצו סגולתו המפתיעה של הרב קנייבסקי להינצל מכל מחלה

"החש בכל גופו - יעסוק בתורה", חוזר ואומר הרב קנייבסקי, ומוסיף: "דברי הגמרא הם לא רק כאשר כואב וכרפואה, אלא גם כמניעה לכאב, ולמחלה שלא תבוא", ועוד 10 תשובות שהשיב הרב קנייבסקי לשואלים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בספר "כל משאלותיך" מובאים מקבץ שאלות שנשאל הגאון הרב חיים קנייבסקי ע"י הרב אליהו מן, וכן את התשובות שענה הרב. ליקטנו עבורכם חלק מן השאלות, הנוגעות לרפואה:

1. חולה המבקש לאחרים שילמדו תורה לזכותו. האם זה ממעט ללומדים מזכותם?

תשובת הרב קנייבסקי: "הלימוד אינו ממעט מזכות הלומדים. ויועיל לחולה רק מה שמוסיף בלימודו בגלל ומחמת רפואתו, בין בכמות בין באיכות, תוספת זו יכולה להועיל". כלומר: כאשר הלומד מוסיף בלימודו ולומד יותר זמן ויותר לעומק או יותר ברצינות – תוספת זו מסייעת מאוד לחולה, ולא גורעת מאומה משכרו של הלומד עצמו.

בהזדמנות אחרת אמר הרב קנייבסקי כי "הרפואה היא משום שחברו הוא גורם ללימודו. (ומה שמובא בספר 'רוח חיים' ריש אבות את המעשה עם הט"ז שבזכות שיעורו התרפא החולה אע"פ שהחולה לא גרם לאמירת השיעור, שם אפשר לבאר שהכוונה שהתפילה תועיל בזכות התורה".

2. מה עדיף – קבוצת אברכים ייסעו מבני ברק לכותל המערבי ויאמרו את כל התהילים לרפואת חברם החולה? או שעדיף שאותם אברכים ילמדו 4 שעות ברציפות, ואחר כך יאמרו כמה פרקי תהילים לרפואתו?

תשובת הרב קנייבסקי: "לימוד עדיף".

3. במה כדאי להתחזק כדי לזכות לרפואה שלמה? ולכמה זמן לקבל את הקבלה?

תשובת הרב: גברים - שילמדו דבר חדש וזה חיזוק בתורה, וכגון קדשים, זרעים טהרות.

תשובת הרב קנייבסקי: "נשים - שיתפללו מעריב. הוסיף הרב ואמר כי "ב'משנה ברורה' כתב בסימן ק"ו סק"ד, שהן פטורות וה'חזון איש' סבר שרק בעת הצורך יש להקל".

וכמה זמן? תשובת הרב: "הגברים כמה שרוצים, הנשים שיקבלו עליהן מעריב תמיד". מכאן ניתן לראות את חשיבותה של תפילת ערבית של אישה.

"הנער הזה היה צריך למות מזמן", השיב הרב קנייבסקי

לא מצליח למכור את  הדירה: זה מה שענה הרב קנייבסקי

4. אדם שחולה – מה ילמד?

דברי הרב קנייבסקי: הגמרא בעירובין (נד) כותבת כך: "חש בגרונו יעסוק בתורה שנאמר: 'וענקים לגרגרותיך', חש במעיו יעסוק בתורה, שנאמר: 'רפאות תהי לשרך', חש בעצמותיו יעסוק בתורה, שנאמר: 'ושקוי לעצמותיך', חש בכל גופו יעסוק בתורה, שנאמר: 'ולכל בשרו מרפא'. אמר רב יהודה בר' חייא: 'בא וראה שלא כמדת הקב"ה מדת בשר ודם מדת בשר ודם. אדם נותן סם לחבירו, לזה יפה ולזה קשה, אבל הקב"ה אינו כן: נתן תורה לישראל - סם חיים לכל גופו, שנאמר: 'ולכל בשרו מרפא'". לקריאת הדברים במלואם, לחצו כאן.

באופן זה מרבה הרב קנייבסקי להשיב, כי לכל איבר יעסוק בתורה בעניין השייך לו, כגון כאב בראש או מחלה בראש - יעסוק בהלכות תפילין, מחלה באיבריו הפנימיים - יעסוק בהלכות טרפות וכו'.

5. האם לסגור את המרפאה?

רופא ירא שמים נכנס אל הרב קנייבסקי, והזכיר את דברי הגמרא בעירובין (נד) "החש בראשו יעסוק בתורה וכו'", ואמר: "לפי זה, אני יכול לסגור את המרפאה, די אם אתלה בפתח המרפאה את לשון הגמרא".

השיב לו הרב קנייבסקי: "הרי לא שומעים לעצה זו, וזה הדבר הקשה ביותר למתרפאים, להתנהג כך". עוד הוסיף הרב קנייבסקי ואמר: "דברי הגמרא הם לא רק כאשר כואב וכרפואה, אלא גם כמניעה לכאב, ולמחלה שלא תבוא".

6. אם דברי תורה מרפאים ממחלות, כיצד ייתכן שיש תלמידי חכמים שחולים?

השיב הרב קנייבסקי: "לימוד התורה מועיל לא רק לכאב, אלא מועיל גם למחלה, ואין אנו יודעים חשבונות שמים. יש חשבונות ויש עניין של גלגול קודם".

7. הרב מרבה לומר כי לצרכי רפואה יש ללמוד את הדבר שכנגדו. לדוגמה, לכאבי רגליים ללמוד הלכות חול המועד, ורבינו מכנה רפואות אלו "רגל ברגל"; כאב שיניים ללמוד הלכות בכורות במס' בכורות. והרי אסור להתרפא על ידי דברי תורה. אם כן איך מותר לעשות כן?

תשובת הרב קנייבסקי חד משמעית: ""זה לא לרפואה בדברי תורה. זו זכות התורה. והרי אמרו בגמרא עירובין (נד) החש בראשו יעסוק בתורה וכו' הרי שמותר, נצרך ומועיל".

8. סובל מכאבי גב – על מה יקפיד?

תשובת הרב קנייבסקי: "כתוב בשם האר"י על אחד שכאב לו הכתף והגב, אמר לו האר"י משום שלא נזהר מלדבר דברי תורה בין מים אחרונים לברכת המזון כי "תיכף לנטילת ידיים ברכה", ו'תכף' זה אותיות המילה 'כתף'. תאמר להם שדבר ראשון ייזהרו בנטילת ידיים ושלא ידברו בין נטילת ידיים במים אחרונים לברכת המזון".

9. מחלה בעיניים – במה להתחזק?

תשובת הרב קנייבסקי: "אם ת"ח הוא ילמד מס' נגעים שנגעים שייך לעיניים, שהרי אם כהו עיני כהן אינו רואה את הנגע".

10. כאבים בשן, שלא ברור מה המקור לכאב. במה להתחזק?

תשובת הרב קנייבסקי: "העניין אצלו שייך למאכלות אסורות".

המשיך השואל וציין כי מדובר בבחור ירא שמיים ושומר מצוות.

השיב הרב קנייבסקי: "אז תשאל אותו אם מקפיד על מים אחרונים ששייך לאכילה".

הבחור השיב שהוא מתגורר בדרום אפריקה, ורב הקהילה אמר לו שהוא יכול לנהוג כ"יש אומרים" שבשולחן ערוך, שאין כיום חיוב מים אחרונים.

השיב הרב קנייבסקי: "אם כן, שיקפיד על מים אחרונים".

11. אב ששלושה מילדיו מחפשים זיווג הגון. מה יעשה?

תשובת הרב קנייבסקי: "שהאב ילמד כתובות".

הרב קנייבסקי: "אנחנו נמצאים בעקבתא דמשיחא והמשיח בפתח". מהי האפשרות היחידה להינצל?

(הסרטון באדיבות לב לאחים)

תגיות:תורהרפואההרב חיים קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה