הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: איך נוטלים ידיים?

נטילת ידיים היא אחת המצוות הבסיסיות והחשובות ביותר ביהדות. המצווה בעלת השפעות רוחניות על נשמתו של האדם, ותוקנה על ידי שלמה המלך. מדריך קצר על מהות המצווה הגדולה

  • כ' אב התשע"ח
אא

1. נטילת ידיים היא אחת המצוות הבסיסיות והחשובות ביותר ביהדות. מדובר במצווה פשוטה, שאינה מצריכה מאמץ, נמשכת שניות ספורות וצריך עבורה נטלה ומים בלבד.

2. מצוות נטילת ידיים הינה בעלת השפעות רוחניות גדולות על האדם, עד כדי כך שרבי אליעזר הגדול, שהיה רבו של רבי עקיבא, כתב בצוואתו: "בני, היזהר בנטילת ידיים, שזו מצווה שעומדת ברומו של עולם". מצווה זו היא אחת משבע מצוות דרבנן, ותוקנה ע"י שלמה המלך: "אמר רב יהודה אמר שמואל: בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידיים, יצתה בת קול ואמרה: "בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני" (עירובין כ"א).

3. נטילת הידיים בבוקר מטרתה היא להסיר את רוח הטומאה ששרתה על האדם בלילה. כי בזמן שהאדם ישן שורה רוח טומאה על גופו ובקומו משנתו, עם חזרתה של נשמתו, מאיר אור הנשמה על האדם ומסלק את רוח הטומאה מכל גופו, חוץ מהידיים. על ידי נטילת הידיים מסתלקת הרוח הרעה של האדם ומטוהר כל גופו לעבודת ה'. (הרמח"ל)

4. מצוות נטילת ידיים מתבצעת באופן הבא: מתחילים מלשפוך מים על יד ימין, לאחר מכן שמאל, וחוזר חלילה, שלוש פעמים על כל יד, ושש פעמים בסך הכל. לאחר מכן יש לשטוף את הפנים במים, ולברך:  "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדַיִם" .

5. בספר הזוהר מובא שהטעם לנטילת ידיים בבוקר, הוא כיוון שכשאדם ישן בלילה חלק מהנשמה שלו יוצאת, וחוזרת בבוקר עם קומו. כתוצאה מכך, שורה על האדם רוח טומאה של מיתה ממש, והיא מתרכזת בקצות האצבעות של הידיים. על מנת להסיר את הרוח הרעה הזו יש ליטול ידיים על פי האופן שהוסבר.

6. לפני נטילת הידיים שורה עליהם, כאמור, רוח רעה. על כן יש להקפיד לא לגעת באיברי הגוף ובמאכלים לפני הנטילה.

7. מצווה לחנך את הקטנים ליטול את ידיהם, וראוי להקפיד על כך החל מזמן שהם נוגעים בעצמם במאכלים.

הרב זמיר כהן על חשיבותה של מצוות נטילת ידיים. צפו:

8. נוסף לנטילת הידיים בבוקר, ההלכה דורשת מהיהודי להקפיד על נטילת הידיים פעמים רבות במהלך היום:

* בקומו בבוקר הוא נוטל את ידיו: "ירחץ ידיו ויברך על נטילת ידיים" (שו"ע, הלכות הנהגת האדם בבקר, סימן ד סעיף א).

* לאחר יציאתו מבית הכסא: "אפילו לא עשה צרכיו, וכן מבית המרחץ אפילו לא רחץ שם, ומשום רוח רעה ששורה באלו המקומות" (שו"ע, הלכות הנהגת האדם בבקר, סימן ד סעיף יח).

* לפני כל סעודה: "כל האוכל הפת שמברכים עליו המוציא צריך נטילת ידיים תחלה וסוף ואע"פ שהיא פת חולין ואף על פי שאין ידיו מלוכלכות ואינו יודע להן טומאה לא יאכל עד שייטול שתי ידיו...".) משנה תורה להרמב"ם, הלכות ברכות פ"ו הלכה א).

* בסיומה של הסעודה מנקים את שאריות הזוהמה של המזון מהידיים: "מים אחרונים חובה" (שו"ע או"ח, סימן קפ"א סעיף א).

* וכן בסיטואציות שונות המוגדרות בהלכה: הנוטל (גוזז) ציפורניו, והחולץ מנעליו, והנוגע ברגליו, והחופף ראשו. ומי שנגע במת, והמשמש מיטתו, והנוגע בגופו במקומות המטונפות שיש בהם מלמולי זיעה (שו"ע, הלכות הנהגת האדם בבקר, סימן ד סעיפים יח – י"ט. וראה שם עוד מקרים שבהם ההלכה מחייבת נטילת ידיים).

תגיות:נטילת ידייםטהרההמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה