אמונה

המון שאלות באמונה

  • כ"ז שבט התש"פ
אא

שאלה

שלום :) יש לי הרבה שאלות באמונה ואשמח אם תוכלו לנסות לענות לי עליהם...
1. איזה הוכחות יש לנו לקיום של א-ל?
2. אלוקים ברא את העולם?
3. איזה הוכחות יש לנו ליהדות (ההוכחות מהההיסטוריה לא מספקות אותי...)
4. אם יש א-ל שברא את העולם אז איך הוא אינסופי ומושלם? אם הוא ברא את העולם כי הוא רצה - אז יש לו רצונות - אז הוא חסר.
5. אם אלוקים יצר את העולם והוא מדבר עם בני אדם וכו, אז הוא משתנה, אם הוא מושלם, למה הוא היה צריך להשתנות?
6. שכר ועונש הם בעולם הזה או בעולם הבא?אם הם בעולם הזה, אז כנראה אנחנו ממש מפספים משהו כי זה לא נראה ככה, אם הם בעולם הבא, מה יהיה על העולם הזה? עולם בלי מערכת צדק יהיה עולם רע ואכזרי.
7. מה המטרה של העולם הזה?
8. מה המטרה שלי כיהודייה בעולם הזה?
9. למה בגלל הגזע שלי יש לי ייעוד שונה משל אחרים?
10. למה בגלל המגדר שלי ( אישה ) אני פטורה מכמה מצוות יהודיות בסיסיות?
11. אם ה' הוא טוב ואינסופי, למה יש רוע בעולם?
12. אם יש אלוקים, מי אמר שצריך לעבוד אותו? ולמה דווקא ככה?
13. יש אינסוף דרכים סותרות איך לפרש את המצוות, איך אפשר לדעת איזו דרך נכונה אם יש בכלל? ואם אין דרך אחת נכונה, מה המשמעות של התורה?
14. ההלכה משתנית?
15, האם היה לקיום האנושי משמעות גם בלי היהדות \ יהודים? אם לא, מה זה אומר על כל הלא יהודים בעולם?
16. יש השגחה פרטית?
17. תהיה תחיית המתים? אם כן, למה יש את כל המשלים שהעולם הוא פרוזדור וכו...
18. התורה היא מסורית?
19. למה יש עונשים כמו סקילה ושריפה?
20. לפי היהדות, יש גן עדן וגיהינום?
21. למה יש לנו ציווי להרוג עם שלם? (עמלקים)
22. למה אנחנו צריכים לשמור על צניעות?
23. למה היהדות מצווה על הומוסוקסואלים לא לקיים את הנטייה שלהם?
24.התורה עדיין רלוונטית לימינו?
25. מה היחס של היהדות למודרנה?
אני יודעת שזה הרבה שאלות, אשמח אם תוכלו לענות לי לפחות על חלקם (על המהותיות יותר...)
תודה רבה מראש
אפרת

תשובה

שלום וברכה,

 
1. איזה הוכחות יש לנו לקיום של א-ל?
2. אלוקים ברא את העולם?

ההוכחות רבות מספור.
 
(1) הוכחה מדעית מתוך המפץ הגדול: אנו יודעים שיש אלוקים בגלל שליקום היתה התחלה, ולכל התחלה חייב להיות מתחיל. המדע הוכיח שהיקום הופיע בנקודת זמן מסויימת ולא היה קיים תמיד, מה שמוכיח את קיומו של בורא הנמצא מחוץ לחומר וזמן, אשר ברא את היקום יש מאין.
 
(2) הוכחה מדעית מתוך חוקי הטבע: המדע הוכיח שאפילו ברגע זה קיימת חוקיות בטבע, שבלעדיה היה היקום חוזר לתוהו ובוהו. אך אין כל סיבה רציונלית שתחייב את פעילותם התמידית של חוקי הטבע, מכאן מוכח שישנה שליטה אלוקית על היקום אפילו ברגע זה, השולט בחוקים ומחייה אותם בבחינת "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית". בלעדי השגחתו התמידית, לא היה דבר שיחייב את המשך הקיום והחוקיות שיש בעולם, והיקום פשוט היה חוזר לתוהו ובוהו, כפי שלהבדיל, תוכנה במחשב לא תמשיך לפעול ללא שיש אספקת חשמל קבועה.
 
(3) הוכחה לוגית מהתכנון: אנו רואים שהטבע מתוכנן: אטומים, מולקולות, מחזור המים, האוזון, החמצן ועוד, הם כולם מערכות מורכבות ביותר מכל בחינה מתמטית. החוכמה שהתגלתה בטבע הינה עובדה מדעית שלא ניתנת להכחשה, וזוהי הוכחה לוגית לכך שקיים בורא אינטליגנטי אשר תכנן כל זאת, כי לא תיתכן חוכמה בלי חכם.
 
(4) הוכחה פילוסופית חד-משמעית: כל דבר שאפשר לשאול עליו "למה הוא כך ולא אחרת?" מעיד על היותו מוגבל בידי כח אחר שקבע את גבולותיו. ללא המגביל, לא היה הדבר נשאר מוגבל. כל הגבלה היא בעצם אפשרות שיצאה אל הפועל בידי מגביל מתוך אפשרויות רבות (נתאר לעצמנו בדרך משל כוס זכוכית מלאה במים. הכוס נותנת צורה למים, ובלעדי הכוס המגבילה את המים, היו המים נשפכים לכל עבר ומאבדים את צורתם). לכן נשאלות השאלות, מדוע היקום שלנו מוגבל לכמות מסויימת של חומר ואנרגיה, להתנהגות מסויימת מאוד של החומר, שהרי אפילו המרחב והזמן מוגבלים. שאלות אלו מחייבות את המסקנה שיש מגביל שקדם להם, וקבע את צורתם ואת גבולותיהם. אך אם היקום כולו מוגבל, אז נשאלת השאלה, מהי המציאות האמיתית שניצבת מאחורי כל מציאות אחרת?
ובכן, המציאות היחידה שלא צריכה סיבה ומגביל, יכולה להיות אך ורק מציאות שאין בה אף גבולות כלל: מי שאינו חומר ואינו תלוי במרחב, כלומר אינסופי; ואין בו חילוק והפרדה המגבילים אותו, ולכן הוא אחד מוחלט; ואינו תלוי בזמן ושינוי, כלומר הוא נצחי ללא התחלה וללא סוף, ולכן נמצא בכל מקום ובכל זמן; ואינו מוגבל ברמת האינטליגנציה והידיעה שלו, כלומר יודע הכל ונמצא בכל, ובמילה אחת: אלוקים. מכיוון שאלוקים אינו מוגבל לאף תכונה והגבלה, אז לא ניתן לשאול עליו "מדוע הוא כך ולא אחרת".
אלוקים הוא איפוא המציאות היחידה שחייבת להיות קיימת בכל מצב ומאחורי כל מציאות אפשרית אחרת. ומכאן ההוכחה הפילוסופית הגדולה ביותר, שאלוקים הוא האינסוף, הוא שורש המציאות וסיבת כל הסיבות, והינו המציאות האמיתית שמקיימת אותנו.
וכמו שסיכם הרמב"ם בהלכות יסודי התורה (פרק א): "יסוד היסודות ועמוד החכמות, לידע שיש שם מצוי ראשון.  והוא ממציא כל הנמצא; וכל הנמצאים מן שמיים וארץ ומה ביניהם, לא נמצאו אלא מאמיתת הימצאו... הוא לבדו האמת, ואין לאחר אמת כאמיתו. והוא שהתורה אומרת "אין עוד מלבדו", כלומר אין שם מצוי אמת מלבדו כמותו"
 
(5) הוכחה רוחנית: בגלל שאנו מבינים שיש בנו מהות רוחנית המייחדת אותנו מכל בעלי החיים, ומכאן אנו מסיקים שיש בורא שברא בנו נשמות, ושילב בין הרוח לחומר.
 
(6) הוכחה אישית: אנו גם יודעים שיש אלוקים על ידי התנסויות אישיות שיש לבני אדם, אשר התנסו בהשגחה פרטית בחייהם, המוכיח התערבות אלוקית (מה שיש המכנים בטעות בשמות כמו "צירופי מקרים" ו"גורל").
 
אך לא צריך להיות "איינשטיין" או רואה נסתרות בשביל להבין שיש בורא לעולם. אפילו ילד מסוגל להביט ביושר בעולם שסביבנו ולהגיע למסקנה המתבקשת שיש בורא לעולם. מציאות הבורא לא נוגעת בכלל לשאלה האם הבורא יצר את העולם בתקופות של מיליוני שנים, או האם הבורא ברא את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה - כי בכל מקרה ברור לנו שיש בורא לעולם אשר יצר את היקום והאדם בחוכמה וכוונה מדוייקת - עם או בלי אבולוציה, אם או בלי תהליכים של מיליוני שנים. בורא לעולם חייב להיות בכל מצב שלא יהיה, זוהי מסקנה מוכרחת מהמציאות, וחשוב להבין שלא ניתן להפריך את מציאותו של הבורא באף מצב.

* * *
 
3. איזה הוכחות יש לנו ליהדות (ההוכחות מהההיסטוריה לא מספקות אותי...)

ההוכחה ההיסטורית היא אמיתית ביותר, ועובדה שמכל 4000 הדתות שיש בעולם - אין אפילו עוד דת אחת שמספרת על התגלות אלוקית בפני אומה שלמה, על נסים בסדר גודל ארצי.

יש לנו היסטוריה נאמנה בת אלפי שנים, המתעדת ומאמתת את שליטתו של בורא עולם בעשרת מכות מצרים, בקריעת ים סוף, במשך 40 שנה במדבר, בנבואות לא הגיוניות שהתרחשו לאורך יותר מאלפיים שנה כמתואר בספר הספרים, ועיקר התגלותו של בורא עולם בפני כל עם ישראל במעמד הר-סיני. הנושא הוסבר במאמר "ההוכחה ההיסטורית":

אבותינו ואבות אבותינו העבירו בנאמנות את התורה והחגים והמצוות, והיו מוכנים להקריב את חייהם בכל דור על אמיתותה. אנו לא מאמינים ביציאת מצרים רק "בגלל שזה כתוב בתורה", אלא בזכות אבותינו המעבירים את התורה מדור לדור כהיסטוריה הלאומית של עמנו מזה 3300 שנה. על כן ספר התורה מהווה עדות היסטורית לאומית שאינה ניתנת להכחשה, וכל אותם "מכחישי מקרא" אינם שונים מאותם מכחישי שואה שהתעוררו בשנים האחרונות.
 
עם ישראל הוא העם היחיד בעולם שקיבל הוראות יצרן מפי אלוקים בפני עם שלם, בהתגלות אלוקית ובנסים המוכיחים את שליטתו בטבע, ואין תורה שהשפיעה יותר על העולם מתורת היהודים. גם קיומו של עם ישראל מוכיח את שליטתו הנסית של הבורא בהיסטוריה, היות ועם ישראל הוא העם היחיד בעולם שהצליח לשרוד כל כך הרבה השמדות ואנטישמיות במשך אלפי שנים, הוא פוזר בכל רחבי העולם, נותר מועט ושרד ללא שלטון וצבא בזמן שכל האימפריות והעמים הקדומים התבוללו ונעלמו - ואף לאחר כל אלה עם ישראל שב לארצו אחרי אלפיים שנות גלות, כשכל מסכת התלאות הזו כבר תוארה מראש בנבואות עתיקות יומן בתורה שמעביר העם היהודי מזה 3300 שנה. אנו יודעים מהו סוד נצחיותו.

לשורש הסוגיה: האם ניתן להמציא היסטוריה שקרית לעיני מיליונים?
 
יש הבדל מהותי בין היסטוריה של עם שלם, לבין סיפור אגדה:
1. סיפור אגדה - מספרים על יחידים. לדוגמה: מוחמד סיפר שמלאך ניגלה אליו במערה ונתן לו תורה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? הרי חוץ ממנו אף אחד לא היה שם. אולי הוא דמיין, אולי הוא שיקר? לכן זהו רק סיפור, ולא היסטוריה. גם הנוצרים מספרים שהיו לישו רק תלמידים בודדים שהאמינו בו, ורק ארבעה אנשים שכתבו את הברית החדשה. אז איך אפשר להאמין להם? זהו לא יותר מסיפור, כי הוא מועבר על ידי יחידים אשר יכולים לטעות או לשקר.
 2. לעומת זאת היסטוריה - מספר עם שלם שראה את הדברים בעצמו. לדוגמה: השואה. איך אפשר לדעת שזה אכן קרה? כי מיליוני אנשים באמת היו שם, ומיליוני ניצולי שואה סיפרו לילדיהם מה קרה בשואה, וכל העם הכריז על יום השואה לזיכרון המאורע ההיסטורי הנורא הזה. לכן זו היסטוריה, ולא סתם סיפור אגדה.
 
כל אירוע המוני שמעבירים מיליונים - הוא היסטוריה.
 
נא לשים לב לעובדה, שאין אף עם אחר בעולם שמתאר התגלות אלוקית בפני עם שלם, כי לא ניתן להמציא היסטוריה. אם היה ניתן להמציא אירוע שכזה, דתות רבות בעולם היו מספרות למאמיניהם כיצד נביאם עשו נסים אדירים בפני מיליוני אנשים.
 
כאשר עם שלם מעביר מדור לדור מאורעות היסטוריים כלל-לאומיים, לא ניתן להתכחש אליהם רציונלית.
מספיק ששני אנשים יטענו שהיה רצח, כדי שנאמין להם ונרשיע אדם. קל וחומר כאשר עם שלם טוען שהיה עד למאורעות אדירים, ומעביר את ההיסטוריה הזו לבניו ובני בניו - ואף חוגג חגים וימי זיכרון לזכרה.
את השואה זוכרים באמצעות רגע אחד של דומיה. אך תאר לך שהיו זוכרים את יום השואה, על ידי כך שהיו בונים מחנות בחצר הבית, וישנים בהם שבעה ימים, או אוכלים במשך שבוע לחם יבש ומצומק לזכר השואה. האם היה אז אדם המעז להכחיש את המאורע? האם יתכן שעם שלם יסכים לקבל על עצמו מנהגים קשים לזכר היסטוריה שלא היתה?
ובכל זאת עם ישראל חוגג את חג הסוכות מזה אלפי שנים, ובמשך שבוע אוכלים וישנים בסוכה. עם ישראל חוגג את חג הפסח במשך אלפי שנים, ובמשך שבוע לא נוגע בחמץ, ואוכל מצות, ומספר ביציאת מצרים כפי שסיפרו אבותיו ואבות אבותיו. האם ניתן להכחיש היסטוריה כה חזקה? אדם רציונלי לא יעשה זאת.
אדם רציונלי לא יכחיש היסטוריה של עם שלם ללא הוכחה חד-משמעית נגדה, ובפרט לאור העובדה שלא שמענו בעולם על עם שהמציא היסטוריה שלא היתה. לא שמענו על עם ששיקר לבניו, או על אומה שלמה שהצליחו לשכנע אותה להאמין באירוע היסטורי שלא היה. שוב - לא ייתכן שרק עם ישראל "טיפש" או "שקרן". יש לשים לב לכך שהמוסלמים והנוצרים מאמינים בסיפוריהם של אנשים בודדים שסיפרו להם סיפורי התגלות אישיים, הם מאמינים - אך לא משקרים. האב הנוצרי והאב המוסלמי אינם משקרים לבניהם שכל אבותיהם חזו בנסים אדירים שהם לא ראו. כל הדתות הגדולות בעולם מבוססות על אמונה עיוורת באדם יחיד, אך לא על שקר המוני, לא על היסטוריה שקרית. כי על דבר שכזה לא שמענו מעודנו, שעם שלם ישקר לבניו, או שיצליחו לשכתב ולהמציא היסטוריה לעם שלם. וטירוף הדעת להאמין בתיאורית קונספירציה לאומית שכזו, והמאמין שבכך, גם יוכל להאמין שחייזרים פוצצו את מגדלי התאומים.
 
קרא בבקשה גם את שתי החוברות הבאות:
http://www.gorali.122.co.il/page1.htm
www.haemet.net/downloads/books/sipor_mozar.pdf
 
הוכחה נוספת לאמיתות התורה היא מנבואות שהתגשמו, המוכיחות על שליטה אלוקית בהיסטוריה:
https://www.hidabroot.org/article/70498

ישנן הרבה נבואות מאוד לא הגיוניות בתורה, שמוכיחות כי בורא עולם מסר אותה לבני ישראל:
ישנה בתורה נבואה שעם ישראל יגלה מארצו  -- אך כמה עמים גלו מארצם?
ישנה נבואה בתורה שעם ישראל יגלה לכל קצוות העולם  -- אך כמה עמים התפזרו בכל רחבי העולם?
ישנה נבואה שלמרות מספרו הקטן, עם ישראל יהיה מפורסם בכל רחבי העולם  -- אך כמה עמים קטנים זכו להיות מוכרים ומפורסמים בכל רחבי העולם, ושהכל מדברים עליהם?
ישנה נבואה שעם ישראל יהיה שנוא בעולם וישמיצו אותו  -- אך כמה עמים היו שנואים במשך אלפי שנים, עד שהמציאו רק עבורם מושג כמו "אנטישמיות"?
ישנה נבואה שעם ישראל יישאר קטן ולמרות זאת ישרוד  -- אך כמה עמים הצליחו לשרוד במספר קטן במשך אלפי שנים מבלי להתבולל בין העמים או להיהרג?
ישנה נבואה שירדפו אחרי עם ישראל בגלות אך לא יצליחו להשמידו  -- אולם כמה עמים נרדפו פעם אחרי פעם בידי אימפריות אדירות ולא נשמדו?
ישנה נבואה שהתורה תתפרסם בכל העולם ושכל העמים ידברו עליה  -- אך כמה עמים זכו שהדת שלהם תתפרסם בכל רחבי העולם ותהיה לספר המודפס והמפורסם בתבל?
ישנה נבואה שעם ישראל ישוב לארצו באחרית הימים  -- אולם כמה עמים שהוגלו זכו לשוב לארץ מולדתם נגד כל הסיכויים?
ישנה נבואה שאף עם אחר בעולם כולו לא יטען להתגלות אלוהית בפני עם שלם -- וכמה דתות יש מתוך 4300 דתות שמספרות על התגלות אלוהית למיליונים?
(את כל הנבואות הללו תוכל למצוא כתובות במפורש בספר ויקרא פרק כו', דברים פרק ד', דברים פרק ל').
 
נוכל למצוא ששום דבר בעם ישראל איננו הגיוני. לא הקיום שלו, ולא התורה שלו, ולא ההיסטוריה שלו. עם ישראל תמיד היה מעל הטבע, ובכך העיד על היותו העם הנבחר, שקיבל את התורה, וזכה לשליטה אלוקית בהיסטוריה שלו. עם ישראל הוא עם הנצח.
אדם רציונלי לא יאמין במקרה - כשההסתברות למקרה זה נמוכה מידי, ולא נחזתה בשום מקום אחר בהיסטוריה.
 
וכפי שמארק טווין (שביקר בארץ ישראל ב-1867) כתב:
"אם יש אמת בסטטיסטיקה, מהווים היהודים אחוז אחד, מן הגזע האנושי. הרי זה כמשב עמום ומעורפל של אבק כוכבים ההולך לאיבוד בתוך הקרינה הגדולה של שביל החלב. על פי גודלם היחסי באוכלוסייה מסתבר היה שבקושי היו שומעים עליהם, אך שומעים עליהם, ומאז ומעולם שמעו עליהם. העם היהודי בולט על פני התבל, ככל עם אחר, וחשיבותו המסחרית גדולה מעבר לכל פרופורציה יחסית למיעוטו המספרי. תרומתו לרשימת גדולי העולם בספרות, במדע, באמנות, במוסיקה, בכלכלה, ברפואה, בלימודים מעמיקים, גם היא חורגת מכל פרופורציה ליחסותו המספרית. הוא ניהל מאבק נפלא בעולם, בכל שנותיו, והוא עשה זאת כשידיו כבולות מאחוריו. הוא יכול היה להתרוקן מתוכנו להיות נבוב והינו סולחים לו על כך. המצרים, הבבלים והפרסים עלו לגדולה מילאו את העולם בקול שאון ופאר, אחר כך נמוגו כעשן ונעלמו מן האופק. אחר קמו ממלכות יוון ורומי בקול רעש גדול ואף הן התפוגגו ונגוזו. עמים אחרים התנשאו והניפו גבוה גבוה את הלפיד שלהם, אולם הוא בער עד תום והם נותרו כעת באור הדמדומים או שנעלמו כליל. היהודים ראו את כולם שרדו וגברו על כולם, והם כיום מה שהיו מאז ומעולם, מבלי לשקוע או לסגת, מבלי להתנוון או להיחלש. לא נס ליחם ולא חל פיחות באנרגיה שלהם ולא בערנות ובחריפות מוחם. כל הדברים האחרים הם בני חלוף, פרט ליהודי. כל הכוחות האחרים חולפים ועוברים, אך הוא נשאר. מה סוד נצחיותו?" (Mark Twain, Harpers Magazine, Sept 1899)
 
היהדות מוכיחה את עצמה שוב ושוב באמצעות עובדות על-טבעיות אלה בהיסטוריה של בני ישראל, המעידה על שליחותו המיוחדת, ועל גאולתו המיועדת. זו הסיבה שעם ישראל פורסם בכל העולם, ותורתו הופצה בכל הארצות, כדי שכל העולם כולו יכיר את עם ישראל ותורתו, ויכיר את מושגי המשיח והגאולה, כך שכאשר יגיע המשיח האמיתי - העולם יהיה מוכן לקראתו, מוכן לרעיון הגאולה ותיקון העולם.
במשך אלפי שנים מכוון הבורא את העולם שלב אחר שלב לקראת שלמותו ותיקונו, ועם ישראל נועד להיות חוד החנית, העם הנבחר, אשר יהיה אור לכל העמים כנאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט, ו).

* * *

4. אם יש א-ל שברא את העולם אז איך הוא אינסופי ומושלם? אם הוא ברא את העולם כי הוא רצה - אז יש לו רצונות - אז הוא חסר.
5. אם אלוקים יצר את העולם והוא מדבר עם בני אדם וכו, אז הוא משתנה, אם הוא מושלם, למה הוא היה צריך להשתנות?

הרצון האלוקי איננו משתנה, ופירוש הדבר שמבחינת אלוקים - הוא תמיד רצה לברוא את העולם, ואכן תמיד ברא אותו בפועל. כי אלוקים אינו תלוי בזמן, ואין אצלו הבדל בין עבר הווה ועתיד.
אנו שתלויים בזמן רואים את השינוי, אך מבחינת אלוקים כל הזמנים מתקיימים כאחד, והרצון האלוקי ממומש. לכן אלוקים אמר על הבריאה "טוב מאוד", כי ראה את אחריתו.

כשם שרוע נובע מחיסרון, כך טוב נובע משלמות. הרע רוצה לקחת ולהחשיך את האחר, בעוד הטוב רוצה להעניק ולהאיר לאחר. רצון הטוב הוא להטיב, להשפיע. זה טבעו של מי שיש לו הכל - להשפיע לאחרים מטובו האדיר והגדול.
אלוקים הוא יישות מושלמת, אינסופית, על כן הקב"ה הוא טוב מושלם, ורצונו להטיב.
חכמים רבים המשילו זאת לשמש המאירה, אשר אורה מגיע עד לארץ, אלא שהנבראים זוכים להנות מאותה בהתאם לדרגתם (החפרפרת לא תהנה מאור השמש כמו האדם). כך להבדיל, הטוב האלוקי ברא את הנבראים ומטיב להם בדרגות שונות לפי יכולתן, כאשר האדם נמצא בראש הפירמידה - כי הוא קיבל בחירה חופשית, על כן ניתן להטיב לו יותר מכל בריה אחרת.
 
נא לראות בהרחבה במאמר: "האם לאלוקים יש רצונות?"

 
* * *

6. שכר ועונש הם בעולם הזה או בעולם הבא?אם הם בעולם הזה, אז כנראה אנחנו ממש מפספים משהו כי זה לא נראה ככה, אם הם בעולם הבא, מה יהיה על העולם הזה? עולם בלי מערכת צדק יהיה עולם רע ואכזרי.

מקום השכר והעונש הם העולם הבא.
 
אך שכר ועונש קיימים גם בעולם הזה, רק בצורה נסתרת מאתנו.
אפילו הייסורים הקטנים ביותר באים לאדם בחשבון מדוקדק משמים. אמרו חז"ל במסכת ערכין (דף טז, ב): "עד היכן תכלית הייסורין? ...אפילו נתכוונו למזוג לו כוס יין במים חמין ומזגו לו בטעות בצונן, או שנתכוונו למזוג לו בצונן ומזגו לו בחמין, הרי זה נקרא ייסורים... אפילו נהפך לו חלוקו כשלבשו, והוא צריך לחזור ולהופכו, הרי אלו ייסורים... עד היכן תכלית ייסורין? אפילו הושיט ידו לכיס ליטול שלוש מטבעות, ועלו בידו שתיים, הרי אלו ייסורים!"
 
עם בוא הגאולה השלמה נראה את השכר והעונש גלויים גם בעולם הזה, כפי שהבטיחו הנביאים:
https://www.hidabroot.org/video/68365

* * *

7. מה המטרה של העולם הזה?
8. מה המטרה שלי כיהודייה בעולם הזה?

הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא. כך נאמר בתורה: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו" (בראשית א', כז). האדם הוא נזר הבריאה. ומבחינה זו אנו דומים לבנים ובנות של הקב"ה: "כי בנים אתם לה' אלוקיכם".
ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.
 
המטרה של החיים היא לקיים את רצונו של בורא עולם, על ידי תיקון המידות והתגברות על התאוות שלנו, בכך נגדיל את הנשמה שלנו עוד ועוד, ונקרב אותה למקור יוצרה. בעולם הבא, תהיה הנשמה קרובה לקב"ה בגן-עדן לפי קדושת ורמת המעשים שלנו בעולם הזה. התורה היא ספר הוראות היצרן המדריך אותנו כיצד להשיג את ההטבה הגדולה הזו, וכיצד לקיים את רצונו של בורא עולם.

משמעות החיים של האדם היא האהבה. וכך גילה ה' בתורתו הקדושה (דברים פרק ו, ה): "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך" (אפילו נוטל את ממונך, אפילו נוטל את נפשך - אהוב אותו בכל לבך. זוהי משמעות חייך על פני האדמה).

המטרה האלוקית היתה להתגלות לאדם, כדי לתת לו הוראות יצרן מהו הטוב ומהו הרע, למען ישיג האדם השלם את תכלית חייו ויזכה לעולם הבא. מטרת הבריאה היתה להעמיד עם שיקיים את רצון השם ויזכה לטוב האמיתי. אך רוב הגויים בעולם לא ביקשו את אלוקים ולא רצו להקריב בעבורו. ה' בחר בעם ישראל בגלל שעם ישראל רצה בו, ובזכות אבותיו.
המטרה העיקרית של ה' היתה להעמיד את האדם השלם שמקיים את תורתו, ולכן עם ישראל הוא העם הנבחר, שכל דורש אלוקים יוכל להצטרף אליו. וכך נאמר בתורה: "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות פרק יט, ו). ישראל היא הממלכה האלוקית, והנביאים ניבאו שכאשר תגיע הגאולה השלמה, כל הגויים בעולם יכירו באמת ויחיו בשלום עולמי. אהבה אלוקית ואחדות, זוהי משמעות החיים.
חפש בגוגל את החוברת "שיחה גורלית" ותהנה מהסבר מורחב בנושא עדין זה.

ראי בהרחבה:
http://www.hidabroot.org/he/article/109596
 
* * *
 
9. למה בגלל הגזע שלי יש לי ייעוד שונה משל אחרים?

העניין לא נוגע לגזע, כי עובדה שכל גוי יכול להתגייר אם רק יהיה מוכן לקיים תרי"ג מצוות כישראל.
 
כל הגויים מצווים לעבוד את ה' באמצעות שבע מצוות בני נח שהוטלו עליהם (אלו בעיקר מצוות שבין אדם לחברו, כמו לא לרצוח, לא לגנוב וכו'), על כך הם זוכים לחלק לעולם הבא. כמו כן, כל גוי יכול להתגייר אם ירצה בכך. עוד במאמרי: "האם זו אפליה שהגויים לא זכו לקבל תורה?"

 
אמרו חז"ל ש"חביב אדם שנברא בצלם" - פירוש הדבר שאלוקים אוהב את כל בני האדם בעצם, אך עם זאת כמובן שייתן מאהבתו יותר למי שנדרשו לתפקיד חשוב יותר בקיום הבריאה ומתאמצים להשיג קרבתו באמצעות קיום התורה והמצוות (התורה והמצוות מדמים את מעשי האדם אל הבורא יתברך, ומתוך דמיון זה זוכה הנשמה להתקרב ליוצרה). אין כאן אפליה, שכן גודל הקרבה לה' תלויה באופן ישיר בגודל קיום המצוות המקרבות לה' יתברך. מי שעושה יותר - זוכה ליותר קרבה.
מסיבה זו, כל גוי בעולם יכול לבחור להתגייר מרצונו (לקבל על עצמו עול תורה ומצוות בטבילה), ואז יהיה ליהודי לכל דבר ועניין.

* * *

10. למה בגלל המגדר שלי ( אישה ) אני פטורה מכמה מצוות יהודיות בסיסיות?
 
נתחיל בכך שבשונה משאר התרבויות בעולם, התנ"ך תמיד התייחס לנשים כבני אדם, לכן היו אף נביאות בישראל, ובחג פורים אנו חוגגים את נס ההצלה שנעשה על ידי אסתר המלכה. אמרו חז"ל שבזכות צדיקותן של בנות ישראל נגאלו בני ישראל ממצרים, ועוד ישובו להיגאל באחרית הימים.
 אף אחד לא נחות יותר מהשני.
היהדות מלמדת אותנו שגבר ואשה הם למעשה שני חצאי נשמה שירדו לעולם, כמו שנאמר בתורה בפירוש: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב). האיש והאשה נקראים ביחד בשם "אדם". אמרו חז"ל שגבר ללא אשה אינו קרוי אדם. בעולם הבא חוזרת נשמת הגבר להתאחד עם נשמת האשה, כי הם נשמה אחת.
 
היהדות מלמדת אותנו את חוקי הבריאה (תורה היא מלשון הוראה, הוראות יצרן). מהתורה אנו למדים שגבר ואשה הם שני חלקי נשמה נפרדים, אשר ביחד מהווים אדם אחד שלם. אך בנפרד - לכל אחד מהם יש יתרונות וחסרונות משלו לעומת המין השני. מה שיש לזה אין לזה, ומה שאין לזה יש לזה. לכן מושגים מודרניים כמו "פמיניזם" או "שוביניזם" הם זרים ליהדות, שהרי היהדות אינה מכירה לא בגבר שלם ולא באשה שלמה, אלא באדם אחד שמורכב מזכר ונקבה, ויחד הם מקיימים את המטרה האלוקית!
 
חשוב להדגיש שהתורה לא נכתבה על ידי אדם, גבר או אשה, אלא על ידי בורא עולם. אשר יודע ומכיר את בני האדם שברא, ונתן להם את הוראות היצרן הטובות ביותר לתיקון נשמותיהם.

הקב"ה ברא את הגבר והאשה שונים בגופם ובטבעם הנפשי זה מזה, כי ייעד להם תיקונים רוחניים שונים.
 
על כן ישנן מצוות שהתורה חייבת הגבר ולא את האשה, כמו ברית מילה, תפילין, ציצית, לימוד תורה ועוד.  ופטרה את האשה ממצוות שתלויות בזמן. מכיוון שהתורה מכירה בצרכיה המיוחדים של האשה, ולכן פטרה אותה ממצוות שהזמן גרמן - הרי הקב"ה הטיל על נשים את התפקיד הנכבד של הבאת ילדים לעולם, הכניסה להריון, הנקה, טיפול בילדים הקטנים וחינוך. לכן התורה פטרה אותה ממצוות התלויות בזמן. ופירוש הדבר שהאשה טובה כפי שהיא,  ומתקנת את נפשה ללא מצוות אלה. בעוד הגבר זקוק למצוות כמו תפילין וציצית כדי להגיע לשלמותו. כי הגבר והאשה שונים זה מזה. אפילו היצרים שלהם שונים: אצל גברים עיקר ההתמודדות תהיה עם יצר רע של גאווה, תחרותיות, כבוד, כעס, תאווה והסתכלות במקומות אסורים, לעומת זאת אצל נשים עיקר ההתמודדות תהי עם יצר רע של רכילות ושל צניעות, וכן - גם של קלות דעת ע"פ רוב. בכל כלל יש יוצא מן הכלל, אך יביט אדם סביבו, ויראה שיש טבע משותף לרוב גברים, וטבע משותף לרוב נשים, טבע אשר חוצה תרבויות וזמנים.
אך מצב זה הנו זמני. הקבלה מלמדת אותנו שבעולם הבא נשמות הגבר והאשה חוזרים ומתאחדים, וזוכים לטוב האלוקי כנשמה אחת שלמה. פירוש הדבר שהאשה שותפה בכל המצוות שעושה בעלה, כפי שהבעל שותף בכל המצוות שעושה אשתו, וכך הם זוכים יחד להגיע לשלמותם הרוחנית.
 
התורה מאוד התחשבה באשה, ומכיוון שנשים דואגות למשפחה והילדים שלהן ומטפלות בהם, על כן פטרה אותן התורה ממצוות רבות שהיו מקשות את חייהן.
מסיבה זו נשים לא התחייבו בלימוד תורה, למרות שהן מקבלות שכר על שמיעת שיעורי תורה, ואף משתתפות בשכר לימוד התורה של בעליהן (רבי עקיבא אמר על לימוד תורתו: "שלי ושלכם - שלה הוא" - כלומר של אשתי).
 
חשוב לצפות בהרצאה חשובה זו על מעמד האשה ביהדות:


* * *
 
11. אם ה' הוא טוב ואינסופי, למה יש רוע בעולם?
 
בני האדם קיבלו בחירה חופשית, ועם הבחירה להרע - מגיע הצורך בתיקון.

 אך שימי לב שבאין "רע" אמיתי בעולם הזה. כל רוע נובע כידוע מחיסרון (ולראיה: מדוע אדם מקנא וגונב וחומד? רק משום שהוא רוצה להשיג דבר שיש אצל חבירו). לעומת זאת השלמות נובעת מטוב, משפע, מהרצון להטיב (לכן רחמים ואהבה מתבטאים בנתינה). אלוקים הוא אינסופי ומושלם, אין אצלו גבולות ולא חסרונות משום סוג, ואין דבר שיוכל להשיג מן האדם, ומכאן שכל מה שעושה ה' הוא רק לטובה. הקב"ה ודאי אינו מעניש על חטאים בתורת נקמה, שהרי כל מטרתו היא להטיב לאדם, בדומה לאב שרוצה לקדם את בניו ולהועיל להם.
 
כל אדם שעושה חטאים פוגם בנפשו, הייסורים נועדו לנקות את הכתמים והמומים המסוכנים שדבקו בנשמתו מגלגול זה וגלגולים קודמים, והמונעים ממנו להשיג את האור האלוקי בעולם הבא והנצחי. כשם שבעולם הזה כל חולה רוצה להתרפא ממחלתו, ומוכן לשלם על רפואתו ואף מודה לרופא שמנתח ומכאיב לו, כך גם כל נשמה מודה ליוצרה בעולם הבא על הייסורים שקיבלה, כי היא מבינה את תכליתם להטיב לה ולתקנה.

נא ראי:
10 הוכחות לכך שה' אוהב אותך, על אף הייסורים

 אם רוב האנשים סובלים בעולם א'?

האם רוב האנשים סובלים בעולם ב'?

 "למה ה' ברא סבל בעולם":

 
* * *

12. אם יש אלוקים, מי אמר שצריך לעבוד אותו? ולמה דווקא ככה?
 
 הקב"ה רוצה שנהנה בחיים, אך הוא רוצה שנהנה בצורה הטובה ביותר.
הוא יתברך נתן לנו בחירה חופשית בין טוב לרע - עליהם נקבע מקומנו לעולם הבא. המצוות הן למעשה הוראות היצרן שמסר הבורא להדריכנו בדרך הטוב, ולהטיב לנו. העניין הוסבר בהרחבה במאמרי "למה לא מספיק להאמין בלב?":

במאמר זה תמצאי הסבר לשאלתך.
 
* * *

13. יש אינסוף דרכים סותרות איך לפרש את המצוות, איך אפשר לדעת איזו דרך נכונה אם יש בכלל? ואם אין דרך אחת נכונה, מה המשמעות של התורה?
14. ההלכה משתנית?
 
אין מחלוקות בנושאים מהותיים, אלא רק בפרטים הקטנים.

רק הביטי וראי כיצד לאחר 2000 שנות גלות חזרו יהודים מכל קצוות תבל עם אותן תפילין, אותה ציצית, אותה שבת, אותו סדר פסח וכו' וכו'. כך שלא ניתן לומר שהתורה שבכתב או שבעל פה נשכחה ח"ו. לכן לא נמצא מחלוקת בגמרא האם תפילין צריכות להיות מרובעות או שחורות וכיוצא באלו השאלות. המחלוקות בחז"ל עוסקות תמיד בפרטים הקטנים, ולא בעיקרים שמוסכמים בפי כל. הדבר דומה לעץ שיש לו גזע גדול ועצום, רק שמתפצלים ממנו ענפים שונים. כך גם התורה שבעל פה היתה מקובלת וידועה לכל חז"ל, והמחלוקות היו רק בהבנת הפרטים הקטנים שנוגעים למצוות. נא לראות כאן את ההסבר המלא:
http://www.hidabroot.org/he/article/82826
 
כל מה שמסרו לנו החכמים, הם מסרו על פי התורה הקדושה, ולא מדעתם חלילה.
התורה מספרת לנו שמשה רבינו הקים את הסנהדרין הראשונה בהיסטוריה על פי שליחות אלוקית, וזה היה מוסד הרבנות הראשון של החכמים, שהמשיכו להסמיך זה את זה מדור לדור, ולפסוק הלכה לבני ישראל. עליהם נאמר בתורה: "ועשית ככל אשר יורוך, על פי התורה אשר יורוך... לא תסור מדבריהם ימין ושמאל".
בלעדי החכמים, לא היינו יודעים כיום האם מותר או אסור להדליק נורת חשמל בשבת, או לנסוע במכונית ביום השבת, ואינספור הלכות שדורשים שיקול דעת וידע נרחב במקורות. לשם כך יש לנו רבנים גדולי ישראל בכל דור שפוסקים את ההלכה.
חשוב להבהיר שהחכמים לא "ממציאים" הלכות חלילה, אלא קובעים תקנות וגדרים להלכות קיימות, ולכן יש מצוות שנקראות "מצוות דרבנן" (כלומר מצוות שפסקו החכמים לשמירת התורה), ומצוות שנקראות בשם "מצוות דאורייתא" (כלומר מצוות שהצטוונו בהן כבר במתן תורה).
עוד במאמר על סמכות חכמים:
 
* * *
 
15, האם היה לקיום האנושי משמעות גם בלי היהדות \ יהודים? אם לא, מה זה אומר על כל הלא יהודים בעולם?
 
לאחר בוא הגאולה השלמה, גם הגויים יעבדו את ה'.
עם ישראל נועד להיות "ממלכת כהנים", וכמו כל ממלכה, צריך שיהיו בה גם שרים וגם אזרחים.
 
אלוקים רצה לברוא עולם גדול, המבטא את גדלותו. מסיבה זו יש לנו יקום אדיר בגודלו המבטא את אינסופיותו של הבורא, ולא יקום זעיר. אלוקים נותן את טובו בדרגות של נתינה, ולכן יש גם בעולם הזה דרגות של ישויות המסוגלות לקבל את טובתו לפי יכולתם: דומם, צומח, חי, מדבר.
ה' ברא את העולם בצורה של ממלכה, שיש בה אזרחים ונתינים, איכרים וחקלאים, שרים ובני מלך. וכמו בכל ממלכה, יש יותר אזרחים מאשר שרים ובני מלך, וחובת השר גדולה משל זו של האיכר. כך אמר ה' בתורה: "ואתם תהיו ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
כמו כן ככל שיש יותר גויים בעולם, כך חשיבותם של היהודים יותר מודגשת - דווקא בשל מיעוטם מודגשת נדירותם וחשיבותם בעולם: "לא מרבכם מכל העמים חשק ה' בכם ויבחר בכם כי אתם המעט מכל העמים" (דברים ז, ז).
 
אומות העולם נוטלות חלק בממלכה האלוקית כיציריו, וגם בהם מתבטא רצונו. להבדיל, יש לנו עולם גדול מאוד עם מגוון אדיר של בעלי חיים, המבטא את חוכמתו של בורא עולם.

* * *
 
16. יש השגחה פרטית?

כן. כי ה' נמצא בכל מקום, רואה אותנו ומקשיב לנו. הנה 5 הוכחות להשגחה פרטית:


* * *
 
17. תהיה תחיית המתים? אם כן, למה יש את כל המשלים שהעולם הוא פרוזדור וכו...
 
מטרת השיבה של נשמות לעולם הזה בתחיית המתים, תהיה כדי לשוב ולקיים מצוות בשלמות, לעלות לבית המקדש, ללמוד תורה בעומק רב עד מאוד ובשלמות, וכל זאת ללא מפריעים ומטרידים של היצר הרע הקיים בימינו. כך יזכו כל הנשמות בעולם להשלים תיקונן המלא, ויהיו לנצח בדרגה גבוהה מאוד בגן-עדן.
 
 עוד בהרצאתו של הרב זמיר כהן על נבואות אחרית הימים:

 
* * *
 
18. התורה היא מסורית?

בהחלט, התורה היא שגילתה לעולם את ערך חיי האדם. לפני התורה היחס לבני אדם היה מזולזל, כך גם היחס לנשים, לילדים, לעבדים, לבעלי חיים - כרכוש ללא כל התחשבות מינימלית.
התורה "דרכיה דרכי נועם - וכל נתיבותיה שלום". התורה אשר לימדה "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'.
למעשה, בלי התורה אין כל חיוב רציונלי להיות אדם מוסרי. ולכן שתי האומות הרצחניות ביותר בהיסטוריה (גרמניה הנאצית ורוסיה הקומוניסטית שרצחו עשרות מיליוני אנשים) היו אתאיסטיות.
 
* * *
 
19. למה יש עונשים כמו סקילה ושריפה?
 
קודם כל, כדי ללמד את חומרת המצוות, שאינן בגדר המלצה.
אך למעשה, לא היו הורגים על המצוות, אפילו פעם בשבעים שנה:
סנהדרין

* * *

20. לפי היהדות, יש גן עדן וגיהינום?

בהחלט:
גן עדן וגיהנום

* * *
 
21. למה יש לנו ציווי להרוג עם שלם? (עמלקים)
 
העמלקים לא היו עם, אלא שבט רצחני בדומה לוויקינגים שהיו כובשים ורוצחים בוזזים ואונסים.
עם זאת, ההלכה אינה דורשת להרוג אותם אם הם מקבלים על עצמם לחדול לרצוח ולגנוב:
מחיית עמלק
 
* * *
 
22. למה אנחנו צריכים לשמור על צניעות?
 
חוקי הצניעות נועדו להפריד בין המינים, ולמנוע תאווה מעוורת - אשר גורמת להיקשרויות רגשיות שגויות, ואחר כך למפח נפש וצלקות (לא במקרה שיעורי הגירושין בחברה הכללית הגיעו לממדים מפחידים: כל זוג שלישי בישראל מתגרש! הסיבה לכך היא חוסר צניעות והפרדה בין המינים). הוראות היצרן של הבורא נועדו לתת לנו חיים טובים יותר גם בעולם הזה - חיי משפחה, זוגיות נאמנה, חינוך ילדים טוב יותר. עוד בתשובה הבאה על צניעות:

המצוות נועדו לטובתנו, לכן מקיימי המצוות זוכים לחיים טובים יותר גם בעולם הזה, וכמובן לנצח נצחים בעולם הבא.
 
* * *
 
23. למה היהדות מצווה על הומוסוקסואלים לא לקיים את הנטייה שלהם?
 
מאותה סיבה שאסור לאדם לקיים יחסים עם אמו, אחותו, בתו - גם אם בהסכמתם.
נא לראות את הקטע הבא:
https://www.hidabroot.org/video/60935
  
כידוע, טבע הגבר וטבע האשה נועדו זה לזה - הן מבחינה נפשית רגשית, והן מבחינה ביולוגית חיצונית לפרייה ורבייה.
מחקרים גילו שרק פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה נמשכים לבני מינם (ישנם גם אנשים שנמשכים לילדים, או נמשכים רק לבעלי חיים, והכל מבינים שנטייתם אינה מייצגת משיכה תקינה). כמו כן, מחקרים נוספים ע"פ סולם קינסי גילו שרוב בעלי הנטיות ההפוכות נמשכים גם לנשים, אך מגלים העדפה לבני מינם ולכן בוחרים באורח חיים זה. כך שאם ילכו בדרך התורה והמצוות, יזכו להקים משפחות כשרות למהדרין - למרות העדפתם.
 
לפיכך, נטייה הפוכה אינה מייצגת טבע אלא סטייה מדרך הטבע התקין שבין גבר לאשה, ייתכן שהיא נובעת מסיבות פסיכולוגיות, רשמים מן הילדות, או סיבות ביולוגיות שעדיין אינן ידועות לנו [ללא קשר לטבע המשיכה, יש לכל אדם יש נשמה ובחירה חופשית אם לבצע את נטייתו בפועל או להתגבר על תאוותו]. ההתייחסות היהודית לכך היא כאל כל תאווה אחרת, ואין זה משנה אם היא נרכשת מהסביבה או לאו - אלא בחירתו של האדם לגביה.

חשוב להדגיש שיהודים עם נטיות הפוכות אינם אנשים "רעים" לפי התורה, אלא יהודים שקיבלו התמודדות קשה יותר מאחרים, גם הם אהובים לפני הקב"ה ואיננו שונאים אותם. בעלי נטיות לא ייענשו על עצם נטייתם המינית, כל עוד לא ביצעו אותה בפועל. בין אם הנטייה מולדת ובין אם היא נרכשת, אין ספק שיש כאן התמודדות ונסיון משמים לאותם אנשים, ואם יצליחו לעמוד בהם בגבורה, יזכו לשכר גבוה לעולם הבא.

מבחינה רוחנית, נוכל להבין שישנם אנשים שירדו לעולם הזה עם תיקון קשה יותר מאחרים, כדי לתקן עוונות שבהם קלקלו בגלגול קודם, ועליהם לעמוד בנסיון ולא לממש את תאוות לבם. יש המסבירים כי אנשים שחטאו בחטאים חמורים מאוד בגלגול קודם מרצונם החופשי - חוזרים לעולם הזה עם תאווה שתזיק להם ולא יוכלו לממשה, אך על ידי שיעמדו בתאוותם יזכו לגבורה רוחנית וישלימו את תיקונם.

* * *
 
24.התורה עדיין רלוונטית לימינו?
 25. מה היחס של היהדות למודרנה?
 
כמובן, בזכות התורה אנו זוכים לחיים טובים יותר, שמחים יותר, בריאים יותר, עם חינוך ילדים טוב יותר, עם זוגיות טובה יותר, עם אחוזי גירושין נמוכים יותר, עם שלום בית ואהבת ישראל.
 
אמליץ לך מאוד מאוד לצפות בשלוש הרצאות נפלאות על תכלית המצוות, שמסבירות את היופי שביהדות וכיצד הן תורמות לחיים טובים ובריאים יותר:
 
הרצאתו של הרב זמיר כהן על קיום מצוות במאה ה-21:

והרצאתו "שבת - מקור הברכה":

סודה של טהרת המשפחה:

 בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמיתות התורההוכחת אלוקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה