יום כיפור

הרבנית חגית שירה: כיפור ונעילה מזווית נשית

האם ידעתן, שישנו עומק מיוחד ביום הכיפורים ובתפילת נעילה, שמוקדש כולו רק לנשים? הרבנית חגית שירה במאמר חובה בשבילכן, לפני שאתן נכנסות לחג הקדוש הזה

בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)בעיגול: הרבנית חגית שירה (צילום: shutterstock)
אא

בשיר השירים, כתוב: "קמתי אני לפתוח לדודי...וידי נטפו מור ואצבעותיי מור עובר על כפות המנעול...". יש לפסוקים הללו משיר השירים פירושים רבים ומרגשים, כשאחד מהם נוגע דווקא ליום הכיפורים.

"קמתי אני לפתוח לדודי" – זוהי תפילת שחרית של יום הכיפורים.

"וידי נטפו מור" – זוהי תפילת מוסף של יום הכיפורים. תפילת מוסף של יום כיפור היא תפילה חשובה עד מאוד, שמשאירה ריח מתוק לכל השנה. בתפילת המוסף, מזכירים את שני השעירים, שהיו שווים במראה ושווים בקומה. אחד מהם מוקדש לה', ואחד לעזאזל. אחד מסמל את יצר הטוב, ואחד את יצר הרע. אף אחד מן הכהנים לא היה יכול להכריע מי מהם לה', ומי מהם לעזאזל, היו צריכים לערוך גורל, וגורל זה מה'. רק ה' יכל להבדיל ביניהם, כי רק ה' יכול להבדיל בין טוב לרע - "ברוך המבדיל בין קודש לחול ובין אור לחושך..."

רק ה' רואה את ההבדל, וזו תפילה ענקית בזמן קריאת "שעיר המשתלח", לבקש מה' שנוכל להבדיל בחיים בין טוב לרע, ובין אור לחושך. לפעמים דברים ואנשים מסוימים, נראים לנו כל כך טובים, וכל כך טהורים, אבל באמת שזה לא כך, וחשובה התפילה בעניין.

כמו כן, מזכירים במוסף את נדב ואביהו, וכתוב שמי שמזילה דמעה על נדב ואביהו בזמן הזה - לא תראה במיתת בניה חס ושלום. ישנן מספר סיבות להזכרתם, אבל מצאתי מאמר נפלא מהרב נח וינברג זצ"ל בנושא הזה: נדב ואביהו, מדוע נענשו? אחת הסיבות שמובאת במדרש תנחומא היא, שהם נענשו על כך שהביעו תקוותם שמשה ואהרון ימותו, כדי שהם יוכלו להנהיג. צריך לזכור שמדובר בכאלה צדיקים, ולכן זה נראה תמוה מאוד.

חטאם, כך אומר הרב וינברג, היה שהם המתינו לכך שמשה ואהרון יעבירו להם את מושכות ההנהגה. מדוע הם צריכים לחכות עד זקנה כדי לעשות משהו? על זה תבכי כשאת מזכירה אותם. למה אני מחכה בשביל לעשות משהו? מדוע עדיין לא תפשתי את המושכות? איפה כל החלומות?

בקדושת מוסף, תכווני בתיבת "איה", ותבקשי אחד מאלו שלושה דברים: עושר, בנים או חיים בריאים וארוכים, "בני חיי או מזוני".

"ואצבעותי מור עובר" – זוהי תפילת מנחה של יום הכיפורים. ארבעים יום של שערים פתוחים ורחמים תכף עוברים, חולפים וחומקים לך בין האצבעות. ככלל, חשוב לדעת שתפילה זו היא תפילה חשובה מאוד. אליהו הנביא נענה בתפילת המנחה, וכל השנה תפילת מנחה היא שעה של רחמים, ועל אחת כמה וכמה ביום הקדוש ביותר בשנה, ביום הכיפורים!

בנוסף, מזכירים בתפילה זו את יונה הנביא. האר"י הקדוש כותב, שיונה הנביא הוא משל לנשמה שעוברת מן העולם, ומה נשאר לו לאדם? רק מצוות ומעשים טובים. יונה בורח מתפקידו, גם אנחנו לעיתים בורחים מתפקידינו. הוא בורח מרוח הקודש, גם אנחנו לעיתים בורחים מהאמת. ואז יש סערה, החיים הם כמו ים, וכשהים סוער צריכים לעשות חשבון נפש. רב החובל קורא ליונה, "בן אדם מה לך נרדם...", העירי בזמן הזה את הנקודות הרדומות שבך, התעוררי. קומי אורי, ימינו כצל עובר.

"על כפות המנעול" – זוהי תפילת הנעילה של יום הכיפורים. כתוב, שתכלית עשרת ימי תשובה, הוא יום הכיפורים, ותכלית יום הכיפורים היא תפילת הנעילה.

לפני שנתמקד בתפילה החשובה ועיקרית של כל השנה כולה, נביא מעט עניינים ומנהגים ליום הכיפורים:

* צדקה בערב יום כיפור חובה.

* הגברים מתעטפים בטלית בכדי להידמות למלאכים לובשי לבן, גם לנשים עדיף ללבוש בהיר.

* אמהות- להכניס אווירה של חרדת קודש בבית, שירגישו בך שזה יום גדול ולא פשוט. לאחר הסעודה המפסקת כדאי לברך את הילדים במילותיך שלך, והבעל יברך מתוך המחזור את ברכת הבנים. ככל שהאווירה תהיה יותר רוחנית -  כך הברכה תעשה יותר רושם על הילדים.

* על השולחן – מפה לבנה וכיסוי לחלות , תחת כיסוי החלות הניחי ספר תהילים וחמישה חומשי תורה, זה האוכל שלנו ביום הזה.

*פתיחת היום הקדוש, יום הכיפורים, הוא בתפילת כל נדרי – יסודה בהררי קודש, ובעל ה"יסוד ושורש העבודה" כתב, כי ראוי לקנות את פתיחת ארון הקדוש לפני תפילת כל נדרי בדמים מרובים. סיפר ה"אור החיים הקדוש", שפעם אחד מן הגבירים קנה לו "כל נדרי". "בשעה שפתחתי, ההיכל היה ממש בעיני כפתיחת שערי גן עדן", התבטא.

* נשמי עמוק את אווירת היום הזה אל תוך ריאותייך. מסופר על ר' שלום מבעלזא, ששנה אחת נשם עמוק, ומשמשו שהיה חרד לשלומו ובדק במה העניין. אמר לו ר' שלמה שהוא מרגיש טוב, רק שהוא נושם עמוק בכדי שהאוויר מקדושת היום ייכנס אל תוך ריאותיו.

*  לאחר תפילת ערבית נהוג לומר ספר תהילים שלם בנחת ובשלווה.

 

תפילת הנעילה:

ה' הוא עניו, ולכן את דין ראש השנה הוא אינו דן יחידי, אלא מערב את פמליא של מעלה. אולם החתימה נעשית על ידי הקב"ה יחידי. בזמן תפילת הנעילה, אומר לך הקב"ה: "כל היום היינו בציבור, ועכשיו, בדקות האלה אנחנו לבד, רק אני ואת ניכנס לחדר מיוחד וננעל את הדלת אחרינו".

בנעילה, את מתייחדת עם הקדוש ברוך הוא ואת יכולה לבקש כל מה שאת רוצה. זה זמן ששובר את כל המנעולים של חייך. כל מה שנעול וסגור לך, עכשיו עם חיבור – הכל נפתח.

אבל גם ה' מבקש ממך משהו בזמן הזה. הוא מבקש שתמלאי את תפקידך ואת ייעודך בעולם. נעילה, זה הזמן בו מאירה לך השליחות המיוחדת שלך בעולם.

תפילת הנעילה – גן נעול.

אומר הרמח"ל, "כי בשעת שקיעת החמה של יום הכיפורים הקדוש פורס ה' את טליתו על כלל ישראל ומחביא אותנו תחת כנפי השכינה". תפילת נעילה, אלה רגעים כל כך קצרים, כשמעל ראשך פרוסה הטלית הגדולה ביותר בעולם - הטלית של ה', כמו טל שמחייה ומרפא גן נעול.

את כמו גן כל כך יפה שה' שומר עליו ונועל אותו, הוא משקה אותך ומפריח בך את כל התקוות. גם את חייבת טל ברגעים האלה, את חייבת דמעות בנעילה.

"אל נורא עלילה" - בקשי שלא תהיה לך השנה שום עלילה חס ושלום, רק שיגרה יפה ומבורכת, שיגרה שתופרע רק בשמחות ובבשורות טובות

"המצא לנו מחילה" – כמו שמצא ה' למנשה, שהיה חוטא ומחטיא, ולא הייתה שום עבודה זרה שלא עבד וחטא שלא חטא. פעם אחת כשהיה בצרה וכמעט נשרף, קרא לכל העבודות זרות שבעולם ולא נענה, ורק בסוף זעק אל ה' מקירות ליבו, "ה' אם אתה אמת – תענה לי".

זעקתו עשתה רעש גדול בשמים, והמלאכים שידעו את רוע מעלליו, סגרו את כל החלונות ושערי השמים בכדי שתפילתו לא תיענה, כי ידעו עד כמה ה' רחמן. באותה שעה, חפר לו הקדוש ברוך הוא מחילה נסתרת וצדדית, מחילה מעל הטבע, מחוץ למסגרת, קיבל תשובתו והציל אותו.

לפעמים, אין אור בקצה המנהרה.  בדרך הטבע הכל נראה אבוד. האסטרולוגיה מגלה צרות והקווים על כף היד מסמנים... (אסור להאמין לדברים כאלה) אבל גם כשהכל נראה אבוד, יש ה', והוא ברחמיו יכול להמציא לך מחילה צדדית ונסתרת ולהושיע אותך כנגד כל הסיכויים.

שבע פעמים קורא השליח ציבור "ה' הוא האלוקים", ובכל פעם כשאת עונה אחריו את מלווה את הקב"ה לכסא הכבוד – בכל פעם את עולה רקיע אחד. בפעם השביעית את מושיבה את ה' על כסאו וזה זמן אדיר לבקש בקשות, זה זמן מאוד קצר, לכן עדיף לכתוב בדף מסודר כל מה שאת צריכה ולבקש.

*לאחר תקיעת שופר של נעילה – ברכי והתברכי – הפה שלך והפיות של כל ישראל מכופרים. וברכות מפה מכופר הם יקרות – ברכי והתברכי ... הברכות האלה ילוו אותך לכל השנה.

זהו... השער ננעל ואת נפרדת מימים כל כך קרובים – ה' נפרד ממך וברגע הפרידה כראוי למלך, הוא מגיש לך הזמנה – הזמנה לשבוע שלם ב"בית מרפא ומרגוע"...

שם...אני ארפא את הלב שלך.

שם... אני ארפא את הנשמה שלך.

שם... אני אתן לך הרבה כוח ומשם תאספי אוצרות ויהלומים לכל השנה.

הזמנה לסוכה.

תגיות:יום כיפורנעילההרבנית חגית שירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה