בריאות ותזונה

ארגון הבריאות העולמי: בשר מעובד ובשר חזיר – מסרטנים

נתונים של מחקר חדש מצביעים על קשר משמעותי בין צריכה של בשר אדום ובשר מעובד לבין סיכון מוגבר לסרטן ול-8 מחלות נוספות

  • כ"א אייר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשר אדום עומד זה שנים רבות במרכז דיונים אודות סכנות לבריאות. אנשים רבים מזלזלים באזהרות הרבות המפורסמות אודותיו, בטענה שמדובר בתעמולה של טבעונים, אולם כעת התווספה הוכחה משמעותית לכך שבשר אדום מהווה סיכון משמעותי. מחקר מקיף שפורסם בכתב העת בריטיש מדיקל ג'ורנל הציג תוצאות שעל פיהן בשר אדום מעלה את הסיכון למוות מאחת מתוך 9 מחלות קשות.

במחקר נבדקו 536 נבדקים, גברים ונשים, בגילאי 50-71. המחקר בדק את הרגלי התזונה של הנבדקים ואת מצבם הבריאותי, במחקר שנמשך כ-16 שנים. המחקר תעד נתונים לגבי צריכת הבשר הכללית של הנבדקים, כמו גם חלוקת הבדיקה לבדיקה של צריכת בשר מעובד וכזה שאינו מעובד. המאכלים שצרכו הנבדקים גם חולקו לשתי קטגוריות: בשר "אדום", אשר כולל בשר בקר, בשר כבש ובשר חזיר – ובשר "לבן", אשר כולל עוף ודגים.

הנבדקים חולקו לקבוצות, על פי כמויות הבשר שצרכו. לאחר ניתוח המחקר והסקת מסקנות, נמצא שהקבוצה שצרכה כמויות גדולות ביותר של בשר אדום היתה בסיכון של 26 אחוזים יותר מחברי הקבוצה שצרכה כמויות מועטות של בשר אדום, למוות מסיבות שונות. המחקר קושר בין צריכה של בשר אדום לבין 9 מחלות משמעותיות: מחלות כבד, מחלקות כליות, התקפי לב, סרטן, מחלות של דרכי הנשימה, סוכרת, שבץ, אלצהיימר ודלקות שונות.

המחקר אף מצא כי לעופות ולדגים ישנה השפעה חיובית על הבריאות – בניגוד לבשר האדום. הנבדקים שהיו שייכים לקבוצה שצרכה הכי הרבה בשר "לבן" התגלו כבעלי סיכון נמוך ב-225% מאלה שצרכו מעט בשר לבן, למות ממחלות שונות.

במאמר שהתלווה לתוצאות המחקר בכתב העט אמר מוביל המחקר, אפידמיולוג מהמכון הלאומי לסרטן בארה"ב בשם אראש אטמדי, כי מדובר במחקר תצפיתי. הוא אינו קובע בוודאות שבשר אדום גורם למחלות המוזכרות, אלא קושר ביניהם, תוך בדיקה של גורמים אחרים אשר מובילים להתפתחות של המחלות הללו.

בשנת 2015 פרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממצאים של יותר מ-800 מחקרים רפואיים אשר קושרים בין צריכה גבוהה של בשר אדום לבין סיכון למחלת הסרטן. הארגון פרסם קביעה שטוענת כי ייתכן שבשר אדום הוא מסרטן. המסקנות שפרסם אז הארגון קובעות כי אדם אשר צורך 50 גר' של בשר מעובד ביום, מעלה את הסיכון שלו ללקות בסרטן המעי הגס בכ-18%, ובנוסף מעלה את הסיכון ללקות בסרטן הלבלב או הקיבה.

תגיות:בריאותבשר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה