חדשות יהדות

הגר"ח קנייבסקי: "בעל תשובה ודאי נחשב ’ירא שמים מנעוריו’"

האם ניתן לעבוד ב'מס הכנסה', מה שכרם של תומכי תורה, ומי המאושר הגדול ביותר בעולם הזה? מספר תשובות מרגשות ממרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי

אא

הספר 'לדופקי בתשובה' מביא את הלכות תשובה של הרמב"ם באופן מסודר עם ביאור 'לדופקי בתשובה'. מחבר הספר, הרב אורי הכהן טיגר, זכה כי במשך שלוש שנים עבר מרן הגר"ח קנייבסקי על הספר, וכתב עליו הערות רבות, אשר כולן מובאות בספר.

1. אחת מהערותיו של מרן הגר"ח קנייבסקי, היא בנוגע לעבודה כמדווח במס הכנסה. מרן הגר"ח כתב כי "אמנם דין מוסר אין כאן, כי 'דינא דמלכותא דינא', אבל לכתחילה כדאי לא לקבל משרה כזו ולאו משנת חסידים היא".

2. תשובה נוספת של הגר"ח היא בנוגע למחזיר בתשובה, שהוא בעל תשובה בעצמו. המחבר מסתפק ומציין את דברי הרמב"ם, שכותב כי אחד מהתנאים של המחזיר אחרים בתשובה, שיהיה ''חכם גדול וירא שמים מנעוריו''. לפיכך, נראה כי לכאורה מחזיר בתשובה שהוא בעל תשובה אינו נכלל בהגדרה ''ירא שמים מנעוריו".

תשובתו של מרן שר התורה ברורה: "אם נולד להורים שאינם שומרי תורה ומצוות, הרי הוא כ'תינוק שנשבה'. ממילא, כשחוזר בתשובה, הוא כקטן שנולד ובוודאי נקרא ירא ה' מנעוריו".

3. בענין דומה, בספר 'מתוק האור' של הרב שלמה לוינשטיין מובאת הערה נפלאה בשם הגר"ח קנייבסקי על גודל כוחה של תורה. "אדם שנכשל בחטא, אם לומד תורה ועושה תשובה – נחשב לו כאליו לא חטא מימיו", אומר הגר"ח קנייבסקי.

בספרו, מביא הרב לוינשטיין את דברי המשנה באבות: "החנות פתוחה והחנוני מקיף והפנקס פתוח והיד כותבת". רבנו יונה מפרש על כך: "והפנקס פתוח" - "להודיענו, כי אין ממתינין לפתיחת הפנקס אחר שעושה החטא, אלא בגמר המעשה כבר כתוב הוא, כדי שלא יעבר רגע שלא נמנה עליו העוון ההוא. שאף על פי שהעוונות נמחלין לבעלי התשובה, נמנין אותן תחלה מיד שגמרו מלעשותן, ואחרי כן אם יחזור בתשובה מוחלין לו, כדאמרינן במדרש: 'אינו כמי שלא עשאו אלא עשאו ונמחל, שגדול מי שאינו עושה ממי שעושה ומוחלין לו'".

הרב לוינשטיין מבאר כי אדם שעבר עברה ועשה עליה תשובה, אינו כמי שלא עשה את העברה. העברה נעשתה ונכתבה, אלא שלאחר מכן כשעושה תשובה, כותבים לידה: 'עשה תשובה'. בדיון בדבר מי גדול ממי, התשובה היא כי 'גדול מי שלא עושה עברות, ממי שעושה ומוחלין לו עליהן'.

"לעומת זאת", מצטט הרב לוינשטיין את פסקו המרגש של מרן הגר"ח קנייבסקי. "במסכת ראש השנה כתוב כי 'אמר להן הקדוש ברוך הוא: מכיון שקבלתם עליכם על תורה, מעלה אני עליכם כאלו לא חטאתם מימיכם'. ללמדנו, שכשעם ישראל מקבלים עליהם על תורה – אין זו סתם כפרת עוונות, אלא נחשב להם "כאלו לא חטאתם מימיכם".

תגיות:בעל תשובההגר"ח קנייבסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה