בריאות ותזונה

סגולות בריאותיות וטעם נפלא: מה כדאי לדעת על הדלעת

לדלעת לא רק טעם נפלא - אלא גם סגולות בריאותיות מיוחדות. הידעתם, למשל, שכדי להפיק ממנה את המיטב, כדאי לשטוף ולקרצף את קליפת הדלעת, ואז לבשל אותה ביחד עם הקליפה?

אא

נמצאים אנו לפני ראש השנה. כמה מקוראי המדור ביקשו שאכתוב מאמר על הדלעת, היא ה'קרא' אותו נוהגים להניח על השולחן בערב ראש השנה. אכן, הדלעת ירק חשוב מאוד בתזונה היומית שלנו והוא יכול להוות עבורנו סימן טוב לקראת השנה החדשה. הוא מתוק וטעים מתאים מאוד למרקי ירקות ומרק כתום. הוא מתאים לפשטידות שונות לאנטי פסטי ועוד. מעבר לטעמו המשובח והערב, מהם הערכים התזונתיים אותם הוא מכיל?

ראשית, הצבע הכתום שבו משייך אותו לקבוצת הירקות הכתומים בהם גזר, דלורית, בטטה, מלון כתום, מנגו, משמש ועוד. צבע זה שייך לקבוצה של חומרים הנקראים 'קרוטנואידים' בהם הבטא-קרוטן, אלפא-קרוטן ועוד. אכן, הדלעת מכילה כמות גבוהה של בטא-קרוטן. הבטא-קרוטן משמש כחומר מוצא לוויטמין A. כלומר, הגוף משתמש בחומר זה ליצירת וויטמין A לפי הצורך. כמו כן, הדלעת מכילה אף את הוויטמין עצמו בכמות גבוהה מאוד. לוויטמין זה תפקידים רבים. הוא חיוני לשמירה על ראייה תקינה. חיוני לשמירה על תפקוד תקין של המערכת החיסונית, בריאות העור להפחתת הסיכון לסרטן ועוד. מעניין לציין שדווקא הקליפה של הדלעת זאת שרובנו קולפים וזורקים היא זאת שמכילה את מרבית הבטא-קרוטן. נתון מעניין נוסף שגילו החוקרים הוא שקליפת הדלעת מכילה חלבונים שיכולים למנוע גידול ושגשוג של פטריית קנדידה. לכן, כדאי לשטוף את הקליפה ולבשל את הדלעת בשלמותה, היא מתרככת ומשתלבת מצוין בטעם של הדלעת עצמה. הדלעת מכילה עוד רכיבים נוספים רבים, כגון לוטאין וזקסיאנטין החיוניים מאוד לבריאות העיניים. היא מכילה גם כמות גבוהה של מינרלים שונים בהם הסידן החיוני לבריאות העצמות, השיניים ועוד, אשלגן, מגנזיום ועוד.

אף גרעיני הדלעת עולים על שולחנות רבים כחטיף (קלוי) וכתוספת לסלטים שונים. גרעיני הדלעת מכילים ערכים תזונתיים רבים אולם, כאן העניין מעט מורכב יותר. מחד, גרעיני הדלעת מכילים אחוז גבוה של חלבונים, שומנים בריאים, ויטמיני B, K. וכן מכילים אחוזים גבוהים של מינרלים שונים כגון: סידן, ברזל, מגנזיום, אבץ ואשלגן. אולם מאידך, הם מכילים אחוז גבוה מאוד של זרחן - מה שהופך אותם למזון בעל תגובה חומצתית, ואם הם עוברים גם תהליך של קליה השומנים שבהם נפגעים ומזיקים. לאור זאת, רצוי לאכול את גרעינים דלעת כשהם אינם קלויים. כמו כן, אלו הסובלים ממערכת העיכול או מבעיות ראומטיות שונות כגון דלקות פרקים, כאבי שרירים וכדו' - רצוי שיימנעו מאכילתם גם כשאינם קלויים.  

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאותדלעת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה