בריאות ותזונה

זה שוב הסתיו: הסגולות של הגויאבה

מי שמסתובב באזור מטעי הגויאבה בעונת הקטיף, לא יוכל להישאר אדיש לריחה - אבל הפעם נכתוב על סגולותיה הבריאותיות. שימו לב, כדאי לבדוק את הפרי היטב מתולעים

אא

אחד הפירות העסיסיים בטעמם ובריח הנודף מהם הוא הגויאבה. מי שמסתובב באזור מטעי הגויאבה בעונת הקטיף לא יוכל להישאר אדיש לריחה. הגויאבה מפיצה את ריחה בכל סביבתה. לא כולם אוהבים את ריחה: ויש שאוהבים מאוד ויש שסולדים מאוד. הגויאבה עשירה בערכים בריאותיים רבים. הבולטים בהם הוא הכמות העצומה של ויטמין C. פרי אחד מכיל בערך פי 3 מהצריכה היומית של ויטמין C. הפרי אף עשיר מאוד בוויטמין A התומך בבריאות העין בעיקר במה שקשור ליכולת הראיה בלילה. כמו כן, הויטמין תומך בריריות השונות בגוף מה שיכול לסייע במצבים של ליחה ונזלות. הפרי עשיר מאוד באשלגן ובעוד ויטמינים ומינרלים רבים ושונים. הפרי עשיר מאוד בנוגדי רעלים (נוגדי חמצון) שונים. הוא עשיר מאוד בליקופן, שהינו נוגד חמצון הנמצא בעגבנייה ובאבטיח. אולם, מסתבר שנמצא גם בגויאבה והמיוחד הוא שכמותו בגויאבה גבוהה מאשר בעגבניה ובאבטיח. הליקופן משמש כנוגד חמצון הידוע ביכולתו להיאבק בסרטן הערמונית. אי לכך, מי שחולה בסרטן הערמונית או נמצא בקבוצת סיכון למחלה, או סובל מערמונית מוגדלת - טוב יעשה אם יקפיד לאכול גויאבה. יש בה נוגדי חמצון נוספים השייכים למשפחת הקרוטנואידים כגון הבטא קרוטן. חשיבותו המיוחדת של נוגד חמצון זה בשמירה על בריאות העיניים.

עתה אבקש לגעת בכמה יתרונות בריאותיים הייחודיים לגויאבה. תמיד מזהירים את הסובלים מסוכרת מאכילת פירות בגלל רמות הסוכר הגבוהות שבפרי. אולם בעניין זה, מיוחדת הגויאבה שהסוכרתיים יכולים ליהנות מפרי טעים בעל יתרונות בריאותיים רבים ויחד עם זאת רובם יכולים לאוכלו וזאת בזכות העובדה שהאינדקס הגליקמי של הפרי נמוך. כלומר, מהירות הפיכת הסוכר שבפרי לגלוקוז נמוך מאוד. זאת בזכות תכולת הסיבים התזונתיים הגבוהה במיוחד שיש בה. אצל סוכרתיים, אי שמירה על מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך עלול לגרום לאורך זמן לנזק בריאותי רב כשהסימפטומים עלולים להיות השמנת יתר, לחץ דם גבוה, כולסטרול וטריגליצרידים לא מאוזנים. יחד עם זאת סוכרתי שבוחר לאכול גויאבה יבדוק בכל זאת האם רמת הסוכר עלה ליתר ביטחון.

יש לציין שאף חליטת עלי הגויאבה מסייעים לאיזון רמת סוכר. הכמות הגבוה של הסיבים התזונתיים משפיעה גם על היציאות ומסייעת במצבים של עצירות. פרי הגויאבה מושך אליו הרבה תולעים. אי לכך, כשאוכלם את הפרי יש לבדקו היטב. כל מקום רך מומלץ לחתוך ולהתבונן טוב כי התולעים דומים בצבעם לצבע הפרי, ולכן קשה להבחין בהם. וכן יש להתבונן באזור הגרעינים. לבריאות!

אליהו שכטר הוא אירידיאולוג ומטפל טבעי

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה