בריאות ותזונה

מיץ לימון באמת שורף שומן?

האם בלחם קלוי יש פחות קלוריות מאשר בפרוסת לחם רגילה? האם טיגון ביצה הורס את החלבון? האם שוקולד מריר משמין יותר משוקולד חלב? יעל דרור, דיאטנית קלינית וספורט בקבוצת כללית, בשאלות ותשובות על המזון שאנחנו אוכלים

אא

1. האם בלחם קלוי יש פחות קלוריות מבפרוסת לחם רגילה?

תשובה: לא!

כאשר מכינים לחם קלוי (טוסט) משקלו אומנם יורד בהשוואה לאותה פרוסה לפני החימום, אך מה שאובד הוא מים ולא קלוריות. מה שכן, לחם קלוי משביע פחות מלחם טרי ולכן בפועל אוכלים יותר... חימום מזון אינו גורם לו לאבד קלוריות! זה נכון עד למצב שבו שרפנו אותו יותר מדי ואז בכל מקרה אי אפשר לאכול אותו...

 

2. האם בעת הכנת טוסט עם גבינה צהובה, כמות הסידן הגבוהה בגבינה נהרסת?

תשובה: לא!

הסידן הוא מינרל חשוב מאוד לבניית העצמות, פעילות השרירים, בניית השיניים ועוד. מינרל הסידן נמצא בכמות גבוהה מאוד בגבינה צהובה (185-220 מיליגרם לפרוסה, כ-20 אחוז מהכמות היומית הדרושה). הסידן אינו נהרס בחימום ולכן אפשר להכין טוסט מהגבינה הצהובה בלי חשש לפגיעה בו. שימו לב, בגבינות צהוובת לייט (9% שומן) יש כמות סידן גבוהה יותר מבגבינות השמנות הרגילות (22-30 אחוזי שומן) בכל פרוסה. זה טוב גם לעצמות וגם לגזרה.

 

3. האם החלבון האיכותי בביצה מחייב אכילה בצורה טרייה והבישול או הטיגון הורסים את החלבון?

תשובה: חלבון הביצה אינו נהרס בחימום או בטיגון.

בביצה יש חלבון איכותי מאוד החשוב לבריאות הגוף ולבניית השרירים. עם זאת, חשוב לאכול את הביצה רק לאחר חימום, בישול או טיגון, וזאת בגלל חשש לחיידק הסלמונלה. אין צורך לחשוש לגבי הפגיעה באיכות החלבון בעת החימום. הגוף יידע לנצל את החלבון האיכותי מהביצה גם בצורת חביתה, ביצה עין, מקושקשת, שקשוקה וביצה קשה.

 

4. האם כאשר מנביטים קטניות לפני הבישול יש בהם יותר ויטמינים ומינרלים?

תשובה: כן!

כאשר מנביטים קטניות (איך מנביטים? על ידי השרייה של 12 שעות במים, ייבוש על מגבת או כלי במשך 12 שעות נוספות עד שיוצא נבט ראשוני), חלה עלייה בזמינות הוויטמינים והמינרלים בתוך הקטנית, שמטרתם לסייע או להגן על תהליכי הנביטה. לכן, אם נאכל את הקטניות בשלבים הראשונים של הנביטה, גופנו יספוג בקלות רבה יותר את הוויטמינים והמינרלים. זאת בהשוואה לאכילת הקטניות לפני הנבטה או אכילה, כאשר הנבט כבר גדול.

למה זה קורה? כאשר הנבט גדול ומוציא גבעול ו/או עלים, הוא כבר ניצל את מרבית הוויטמינים והמינרלים שהיו בו ולכן מכיל פחות מהם. אפשר, כמובן, לבשל את הקטניות המונבטות לפני האכילה או פשוט להוסיף אותן לסלט בצורתן המונבטת.

 

5. האם כאשר אוכלים תפוחי אדמה עם בשר, הפחמימות מתפוחי האדמה מרקיבות בקיבה והופכות לשומן?

תשובה: לא!

מדובר במיתוס נפוץ אך לא נכון. הקיבה יודעת לפרק במקביל מזון המכיל חלבון ומזון המכיל פחמימות. נכון, פירוק החלבון לוקח זמן רב יותר, ולכן האוכל ישהה בקיבה זמן רב יותר, אך אין חשש שהוא יירקב ויהפוך לשומן (השומן בגוף אינו נוצר בקיבה). הגוף שלנו הוא מכונה משומנת וחכמה מאוד היודעת לנצל את המירב מהמזון שאנו אוכלים, ולכן אפשר לאכול בשקט ארוחה מאוזנת הכוללת גם בשר וגם תוספות של פחמימות כמו תפוחי אדמה, אורז, פתיתים, פסטה, לחם וכו'.

 

6. האם בשוקולד מריר יש פחות קלוריות מאשר בשוקולד חלב?

תשובה: לא!

שוקולד מריר, במרבית המקרים, לא יכיל חלב, אך אין זה אומר שזו סיבה לחיסכון בקלוריות... כל עוד אחוזי השומן בשוקולד גבוהים, גם כמות הקלוריות תהיה דומה. בשוקולד מריר יכולים להיות יותר יתרונות תזונתיים, בשל תכולה גבוהה יותר של חומרים נוגדי חמצון, שמקורם בפולי הקקאו, אך אין זה מוריד את כמות הקלוריות בכל קוביית שוקולד.

 

7. איך זה שבפרוסות לחם קל יש פחות קלוריות מפרוסות לחם רגיל, והן בעצם באותו הגודל?

תשובה: פרוסת לחם קל שוקלת פחות.

כאשר מכינים לחם קל לא משתמשים בממתיקים מלאכותיים או חומרי דיאט אחרים כדי להפחית קלוריות, אלא פשוט דואגים שכמות קטנה יותר של בצק תתפח בצורה טובה יותר. כך כל פרוסה, בפועל, מכילה יותר אוויר ופחות קמח. לכן פרוסות של לחם קל דקות יותר וקלות יותר בהשוואה לפרוסות לחם רגיל שהן דחוסות וכבדות יותר.

 

8. האם ויטמין C שורף שומן?

תשובה: לא!

לוויטמין C יש הרבה יתרונות בריאותיים בגוף, אך הוא אינו משפיע על שריפת השומן. הוא חשוב לתפקוד מערכת החיסון, להגנה מפני רדיקלים חופשיים, ליצירת רקמות חיבור, להגנה מפני סוגים שונים של סרטן, למחלות לב ועוד. לכן חשוב לשלבו בתפריט היומי באופן קבוע מן המזון ולאו דווקא בהקשר לדיאטה, ירידה במשקל ולשרפת שומנים.

 

9. כמה תמרים שווים לתפוח אחד?

תשובה: תלוי בגודל התמרים.

יש מגוון רחב של תמרים, מזנים שונים ובגדלים שונים. מבחינה תזונתית נהוג להתייחס לשני תמרים קטנים כשווים לפרי אחד טרי (למשל לתפוח או תפוז). הכוונה שהם מכילים כ-50-60 קלוריות. בפועל, התמרים הגדולים ה"מג'הול", הנמכרים בחנויות רבות (וגם טעימים מאוד) מכילים כל אחד כ-60 קלוריות. במקרה זה, תמר אחד שווה לתפוח אחד. שימו לב איזה תמר אתם קונים, מה גודלו, וכך תוכלו לחשב את הכמות היומית המומלצת.

תמר: חטיף אנרגיה טבעי וממש נהדר!

 

10. האם בבננה יש באמת יותר קלוריות מאשר בפירות אחרים?

תשובה: כן!

בננה נחשבת לפרי עשיר יחסית בפחמימות. בבננה בינונית יש בממוצע 90 קלוריות. בתפוח בינוני או בתפוז יש כ-60 קלוריות. אין זה אומר שלא צריך לאכול בננות במסגרת התפריט היומי, אבל כדאי לקחת בחשבון שמבחינה תזונתית בננה שווה למנת פרי וחצי ולא למנת פרי אחת. בנוסף, שימו לב לגודל הבננות שאתם קונים. בננה גדולה יכולה להכיל הרבה יותר קלוריות.

 

11. האם בתפוח אדום יש יותר סוכר מתפוח ירוק חמוץ?

תשובה: לא!

הטעות נובעת מההבדלים ברמת המתיקות שמרגישים בפה, כאשר אוכלים תפוח אדום לעומת תפוח ירוק חמוץ. בפועל כמות הסוכרים והקלוריות זהה בשני סוגי התפוחים, אך החומציות בתפוח הירוק מטשטשת את המתיקות ולכן אנו עלולים לטעות ולחשוב שיש בו פחות סוכר. כאמור, בפועל שניהם מכילים כמות דומה של קלוריות וסוכרים, לכן כל אחד יכול לבחור את סוג התפוח המועדף בלי להתחשבן על כמות קלוריות ו/או סוכרים (נכון גם לגבי חולי סוכרת).

 

12. מיץ לימון ומיץ אשכולית אדומה שורפים שומן?

תשובה: לא!

אחד המיתוסים הנפוצים הוא שמזון חמוץ כמו לימון ואשכולית מעודדים שריפת שומן בגוף. בפועל שניהם מכילים סוכרים והטעם החמוץ אינו מעיד על יעילות גבוהה יותר של שריפת שומן.

תגיות:בריאותלימון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה