בריאות ותזונה

ט"ו בשבט בפתח: מה אתם יודעים על פירות יבשים?

האם פירות יבשים הם בריאים, ואיך מבדילים בין הסוגים? כל מה שחשוב לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הרבה סוברים שפירות יבשים הם דבר בריא. אבל האמת מורכבת מעט.

קיימים כמה סוגים של פירות יבשים: פירות שמתייבשים על העץ, כמו תמרים, וזה תהליך טבעי וטוב; פירות שעוברים ייבוש בשמש, והם בדרך כלל מעטים מאוד; פירות שעוברים ייבוש טבעי בתנורים ללא חומרים מסוכנים; והרוב הם פירות שעוברים תהליכי ייבוש מתועשים בטמפרטורה גבוהה, בתוספת חומרים מזיקים – ואפילו מזיקים מאוד.

חומרים אלה הם למשל צבעי מאכל סינטטיים כדי לתת לפרי מראה טוב ומזמין; גופרית דו חמצנית – חומר משמר שעלול לפגוע בנשימה ולגרום לכאבי ראש; שמן פרפין וחומרי זיגוג להברקה כדי לשפר את נראות הפירות. פירות בצבע זוהר, בוהק ולא טבעי הם פירות שקיבלו חומרי זיגוג לא בריאים, ואפילו מזיקים.

חולי צליאק ואלו הרגישים לגלוטן צריכים לבדוק את הפירות היבשים, כי יש שמקמחים את הפירות אחרי הייבוש, ולא תמיד מציינים זאת (צריך להיזהר גם בפסח).

ישנם פירות כמו פפאיה, אננס וקיווי, שמקבלים תוספת סוכר נדיבה בתהליך הייבוש. חלקם גם מטוגנים, כמו בננה מיובשת ועוד.

פירות יבשים אורגניים ללא תוספת סוכר נחשבים כחטיף בריא, ומהווים חלופה טובה לחטיפים ממותקים בסוכר, מעובדים או מלוחים. הם מעניקים אנרגיה זמינה, ולכן אפשר לאכול מהם במתינות לפני פעילות גופנית, או כשצריכים ריכוז והקשבה. הם יכולים להחליף נשנושים בין הארוחות בשילוב עם אגוזים או שקדים בצורתם הטבעית.

פירות יבשים עשירים בסיבים תזונתיים, ולכן יועילו לפעילות מעיים תקינה ויזרזו פינוי פסולת. הסיבים גם גורמים למזון לשהות זמן רב בקיבה ובמעי, מה שיכול לסייע בהגברה של תחושת השובע, ולעזור בשמירה על משקל תקין.

בנוסף, הסיבים משמשים מזון טוב לחיידקים הטובים שלנו בכל מערכת העיכול, מה שמועיל במניעה של מחלות ודלקות. כל זה טוב רק כאשר הפירות הם ללא תוספת סוכר.

פירות יבשים אורגניים מכילים כמות גדולה של מינרלים וסיבים תזונתיים, ומהווים מקור נהדר לנוגדי חמצון. הם יקרים, אבל כדאי להשקיע מעט וליהנות מהיתרונות הבריאותיים שלהם.

זוהרה שרביט היא נטורופתית N.D ומאבחנת על פי גלגל העין, בעלת ניסיון רב שנים בטיפול וייעוץ והנחיית סדנאות. להזמנת סדנא ללא עלות חייגי 073-2221290

תגיות:פירות יבשיםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה