היסטוריה וארכיאולוגיה

ארכיאולוגיה מקראית: האמת מאחורי הגולגולת ה"עתיקה ביותר בעולם"

מה היה מוזר בגולגולת שהוצגה ע"י הארכיאולוג הבריטי הנודע צ'ארלס דוסון בשנת 1910? לא תאמינו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ארכיאולוגיה נשמעת כמו מקצוע משעמם, טכני ונטול עניין. את מי באמת מעניינים הפרטים הקטנים של איך בדיוק חיו ומה עשו אנשים שאין לנו מושג לגביהם, לפני כך וכך זמן?

מתברר שיש כאלו שעבורם ארכיאולוגיה היא לא רק מקור של עניין וגאווה לאומית, אלא גם כר פורה ליצירתיות...

דוגמה מוכרת היא גולגולת שהוצגה ע"י הארכיאולוג הבריטי הנודע צ'ארלס דוסון בשנת 1910. הגולגולת כונתה בשם המשמעותי מאד "איש פילדטאון". מדוע משמעותי? שכן בכך מודגשת קדמות העם הבריטי, כאשר אחד ממיצגיה הוא גולגולת שהוצגה כקדומה ועתיקה ביותר. ה"טיימס" הלונדוני תיאר אותה כ"ראיה הראשונה לסוג אדם חדש".

הגולגולת הזו התגלתה, כידוע, כזיוף. לסת של קוף הורכבה על חצי גולגולת אנושית, אחרי "טיפול" בחומצה ועוד חומרים כימיים שישוו לה עתיקות. לא ידוע עדיין מי היה הזייפן עצמו, אבל ההשערות קושרות לאירוע מלומדים בריטיים בעלי קנאות ללאומנות ולעניינים של גזע.

אך הזיוף הזה נתפס כנחלת דורות קודמים, שבהם הטכנולוגיה לא היתה מפותחת. בדורנו, קל מאד לעלות על זיוף. האמנם?

הארכיאולוג היפני שיניצ'י פוג'ימורה מלמד אותנו ששום דבר לא מובן מאליו.

פוג'ימורה, שהיה מנהל בכיר במכון הפליאוליתי שבטוקיו, נחשב לכוכב שביט ארכיאולוגי. הוא התמיד בשורה ארוכה של גילויים מפתיעים, שהוכיחו – איך לא – את קדמות הגזע היפני ותרבותו בתת היבשת היפנית.

פוג'ימורה התחיל בתגליות של כלי חרס עתיקים ויפהפיים, ובהמשך הוא גילה גם שרידי אדריכלות מתקדמת. במשך כעשרים שנה הוא חפר בקרוב ל-200 אתרים ביפן, וממצאיו הוכיחו שיפן היתה מיושבת על ידי יפנים הרבה זמן לפני מה שהיה מקובל עד זמנו.

פרסומי המכון הפליאוליתי היפני עשו להם כנפיים. תמונות צבע של ממצאים מרהיבים, שזמנם הלך ונעשה קדום יותר, תיאורים מפורטים ומדעיים, תרשימים, תמונות מרגע החשיפה באדמה, הכל כמיטב המסורת המדעית הארכיאולוגית. החומר הוכנס לספרי הלימוד של יפן בשנות ה-2000, והעם היפני היה גאה במכון, בחוקר ובממצאים.

את ההצגה קלקל עיתונאי שעבד ב-Mainichi Shimbun, שעקב אחרי החוקר הדגול, והמעקב שלו הפיק סרטון וידאו המתעד את הפרופסור המכובד מטמין באישון ליל חפצים בתוך בור באדמה, ומכסה אחריהם יפה יפה, כדי שיהיו מוכנים ל"חפירה" של מחר...

מאותו רגע החלה המפולת של המכון המכובד והפרופסור הרמאי. מוזיאונים נאלצו להוציא מוצגים, ספרי לימוד נאלצו לתלוש עמודים, ומגזינים מדעיים - להחזיר ולבטל מאמרים...

טושיאקי קמאטה, יו"ר המכון, התפטר, בראותו את עצמו אחראי על הבוקה ומבולקה, שלמעשה הרסה את כל החומר המתועד לגבי התקופה הפליאוליתית (תקופת האבן הקדומה), ואי אפשר לדעת אלו חלקים ממנו בנויים על ממצאים אמיתיים...

מה שמרתק הוא, שפוג'ימורה לא הרוויח כסף מכל רמאויותיו, על אף שרוב הזיופים בעולם נעשים לשם בצע כסף. כאן העמיד פוג'ימורה את כל המוניטין שלו ושל התרבות היפנית המודרנית על כף המאזניים, בשביל אידיאולוגיה.

נקודה למחשבה על מקצוע "משעמם".

תגיות:היסטוריהארכיאולוגיהגולגולת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה